-
Jag funderar på om jag har blivit feldiagnostiserad. Jag fick diagnosen autism under tonåren, men nu i vuxen ålder känner jag inte alls igen mig i diagnosen. Jag har inte de typiska autistiska dragen, jag har inget specialintresse som jag är besatt av (jag har ett intresse som jag ägnar mycket tid åt men jag skulle inte kalla det för specialintresse) jag har inga speciella rutiner och blir inte upprörd om det blir ändringar i vardagen. Jag har inga "tics" eller rörelser som jag upprepar. Jag förstår ironi och sarkasm för det mesta och kan även använda mig av det själv.Det jag har svårigheter med är spontana händelser, jag vill planera iallafall en vecka i förväg och veta tider osv. Svårigheter med vissa material, klarar inte av höga ljud, blir trött och överstimulerad i sociala sammanhang vilket leder till panikattacker om jag pressar mig själv att stanna i situationen. Sociala svårigheter, har aldrig haft någon nära vän då jag inte vet hur man startar eller uppehåller en konversation. Under barndomen hade jag selektiv mutism och pratade endast med familjemedlemmar. Jag har haft väldigt svårt för ögonkontakt men har jobbat på det och nu går det bättre, innan har jag inte kunnat kolla på folk alls men nu kan jag titta en stund, titta bort och vila ögonen och sen titta igen. Jag hade ett helvete i skolan, fick plugga upp betygen när jag gick ut nian, sen klarade jag ändå inte gymnasiet för att jag hade så hög frånvaro.Måste man ha de här typiska autistiska dragen för att vara autistisk? Har jag blivit feldiagnostiserad?
-
Svar på tråden Feldiagnostiserad
-
Det du tar upp låter som typisk autism. Folk har i allmänhet inte koll sen är det viktigt att komma ihåg att diagnosen har blivit extremt mycket bredare de senaste årtiondena. Normalspannet har blivit mindre vartefter samhället har utvecklat.
Jag tycker du ska strunta i ögonkontakt om du inte får ut något av det själv det är inte bara du som ska anpassa dig. -
Anonym (Ts) skrev 2023-07-31 14:03:17 följande:Har läst på 1177. Men har inte fått någon mer info än så. Mina föräldrar tyckte det var skämmigt när jag fick diagnosen så de tog inte emot den hjälpen jag blev erbjuden.
Du har ett eget ansvar, det finns mängder av information istället för att sprida felaktigheter.
Känns som jag haft denna exakta diskussion på FL flera gånger. hm.
-
Jag har jobbat med ungdomar med autism länge.Anonym (Tekashi) skrev 2023-07-31 14:01:20 följande:Jodå, det brukar vara självklart. Jag behöver inte tänka till.
Har du autism, AndreaBD? -
Jag håller med. Blir med åren mer och mer irriterad på utbildningar i hur man spelar normal till och med inom psykiatrin. Dvs framstår som normal. Säkert är det användbart i viss mån för de som vill, men jag strävar allt mer mot att bli mer mig själv.Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-07-31 14:48:19 följande:
Det du tar upp låter som typisk autism. Folk har i allmänhet inte koll sen är det viktigt att komma ihåg att diagnosen har blivit extremt mycket bredare de senaste årtiondena. Normalspannet har blivit mindre vartefter samhället har utvecklat.
Jag tycker du ska strunta i ögonkontakt om du inte får ut något av det själv det är inte bara du som ska anpassa dig.
-
Låter absolut som autism det du beskriver, skulle tippa på att du har rätt diagnos. Du kanske måste jobba på att acceptera diagnosen och tycka om dig själv som du är? Har du någon att prata med?
-
Omvändelseterapi är hemskt och borde vara olagligt. Det är exakt samma terapi som används av ultrakonservativa för att omvända homosexuella i USA.Anonym (f) skrev 2023-07-31 15:23:00 följande:Jag håller med. Blir med åren mer och mer irriterad på utbildningar i hur man spelar normal till och med inom psykiatrin. Dvs framstår som normal. Säkert är det användbart i viss mån för de som vill, men jag strävar allt mer mot att bli mer mig själv.
-
1177 har en väldigt övergripande och "grund" text om autism vad jag kan se. Läs kriterierna istället. Googla på ICD-11 autism kriterier så hittar du.Anonym (Ts) skrev 2023-07-31 14:03:17 följande:Har läst på 1177. Men har inte fått någon mer info än så. Mina föräldrar tyckte det var skämmigt när jag fick diagnosen så de tog inte emot den hjälpen jag blev erbjuden.
Tråkigt att du inte fick den hjälp du kanske behövde, och dina föräldrars inställning är tråkig och har tyvärr varit ganska vanlig. Du kanske ska ta kontakt med habiliteringen? De kan hjälpa dig både praktiskt och psykiskt. -
Good for you.AndreaBD skrev 2023-07-31 15:10:38 följande:Jag har jobbat med ungdomar med autism länge.
Men det var inte det jag frågade... -
Jag håller med dig om att TS bör läsa diagnoskriterierna, men bloggar är inte fel de heller. De ger ofta ett inifrånperspektiv och har ett språk som är tillgängligt även för den som har svårt att tolka psykologiska facktermer.Aniiee skrev 2023-07-31 13:57:02 följande:
Du beskriver rätt bra en person med autism. Har du läst kriterierna själv? Så som de står i ICD, alltså, tydligt uppdelade, inte någon mer eller mindre svamlig blog?
Att läsa om någons livshistoria och känna igen sin egen kan vara väldigt betydelsefullt. -
Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-07-31 14:48:19 följande:
Jag tycker du ska strunta i ögonkontakt om du inte får ut något av det själv det är inte bara du som ska anpassa dig.
Ja, det är stor skillnad mellan Sverige och andra länder när det gäller antalet autismdiagnoser.
Jag tycker dock det låter som att TS ändå har rätt diagnos.
-
Det tror jag inte, antalet autismdiagnoser har ökat i hela västvärlden och diagnosen blir bredare för varje upplaga av ICD och DSM som kommer ut.Anonym (Berta) skrev 2023-08-01 04:54:00 följande:
Ja, det är stor skillnad mellan Sverige och andra länder när det gäller antalet autismdiagnoser.
Jag tycker dock det låter som att TS ändå har rätt diagnos.
-
Det beror ju på vad det är för bloggar. Jag stöter på en hel del som läser bloggar skrivna ur ett utifrån och ofta anti perspektiv, läser på autism speaks osv. Läsa bra bloggar är bra, läsa dåliga bloggar är dåligt.Anonym (J) skrev 2023-07-31 21:00:31 följande:Jag håller med dig om att TS bör läsa diagnoskriterierna, men bloggar är inte fel de heller. De ger ofta ett inifrånperspektiv och har ett språk som är tillgängligt även för den som har svårt att tolka psykologiska facktermer.
Att läsa om någons livshistoria och känna igen sin egen kan vara väldigt betydelsefullt. -
Jag tycker att bloggen av Paula Tilli är bra. :)
-
Men du kan få hjälp nu. Med diagnosen autism har du rätt till LSS - insatser och stöd som andra inte kan få, även om de skulle behöva. En kontaktperson kan fungera som en vän och ge träning i att upprätthålla ett samtal. Människor med autism glömmer ofta att intressera sig för samtalspartnern. Det behöver man träna på om man vill bryta isoleringen.Anonym (Ts) skrev 2023-07-31 14:03:17 följande:Har läst på 1177. Men har inte fått någon mer info än så. Mina föräldrar tyckte det var skämmigt när jag fick diagnosen så de tog inte emot den hjälpen jag blev erbjuden.
Av vilket syfte vill du plocka bort diagnosen? Jag tycker tvärtom att du ska dra nytta av diagnosen och använda det stöd som LSS ger dig rätt till, med målet att få ett enklare och roligare liv. -
Du har autism TS. Din diagnos stämmer. Din beskrivning av dig själv är solklar att den passar in på autism grad 1. Skulle du göra en ny neuropsykiatrisk utredning skulle du få autism grad 1 som diagnos igen. 100%.
Du måste inte uppfylla alla kriterierna för att ha diagnosen, och det är såklart inte ovanligt att man som autist utvecklas genom livet. Precis som _alla_ andra också gör i takt med att man blir vuxen, genomgår livserfarenhet och mognar. Vi är inte fastlåsta i ett mall i sten ifrån den tidpunkt vi var barn för alltid. Vid utredning av autism som vuxen delas utredningen upp i 2 delar, den som berör din barndom och tonår. Samt den som berör den du är idag, och som vuxen. Sedan tillkommer intelligens tester, och olika tester som mäter dina styrkor och svagheter.
Det kan ibland vara svårt att identifiera sig med bilden av autism man ofta stöter på i form av ren information. För den utgår ofta ifrån ett barnperspektiv.