• Anonym (Panik)

Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?

Jag har sjukersättning o har straxt över millen på banken. 
    Jag får pga det inte bostadsbidrag o har den minsta ersättningen.
    Om någon nu undrar hur jag lyckats få ihop de pengarna, så har jag sparat, aldrig rest, bodde nästan på jobbet innan jag fick barn, aldrig varit ute o festat, inte köpt nya saker, mitt hem består av loppis eller skänkes o jag fick ut från en försäkring när jag blev sjuk.
    Nu måste jag snart börja ta av millen då mitt barn snart är vuxen o pappan vägrar att betala något då.

Om två år kommer jag o mitt barn förhoppningsvis att äntligen flytta härifrån, då h*n ska plugga på högskola o jag kommer att flytta med. 
    Jag har ingen annan familj o jag har inga vänner här.
    Hur hade ni gjort i min sits, för att få pengarna att växa o räcka en tid framåt.
    Jag kan inte säga tidsmässigt då jag har ett svagt hjärta o är i medelåldern, men jag hoppas på många år trots det.
    Hyrorna är smärtsamt höga o är högre där mitt barn vill plugga...lån till att köpa kommer jag ju inte att få eller kunna betala av.
    Så ge mig riktiga tips o råd för att iaf hålla huvudet över vattenytan de åren jag får.

• Svar på tråden Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?
  • Anonym (A)
    Anonym (Abc) skrev 2023-08-04 14:02:52 följande:
    Om man har en tajt ekonomisk sits så ska man inte lägga pengarna på att hjälpa ett barn som kan söka studiemedel. 
    Var skrev jag att TS skulle göra det? 
  • Tow2Mater
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 11:42:17 följande:

Det är säkert en nyhet för många att reglerna för att få bostadstillägg gynnar dem som bor i bostadsrätt vid tillfället då sjukersättning inträder. Att bli sjuk drabbar människor i alla klasser. Det kan vara därför reglerna innebär att  alla inte måste leva på försörjningsstöd om de ägde boendet när sjukersättningen beviljades. I TS fall är situationen mycket ovanlig då hon sparade pengar då hon arbetade men bodde i hyresrätt och har dessa på ett vanligt bankkonto. Pengarna räcker dock till en liten bostadsrätt och hon kan då nyttja bostadstillägget. Men det finns en övre gräns på vilken förmögenhet hon får ha utöver detta. 

Gäller reglerna även om man redan har sjukersättning och köper bostad? Det låter lite absurt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 14:37:37 följande:
    Jag vet inte vad du tycker är absurt, men vem som helst får köpa en bostadsrätt. Däremot finns det föreningar som försöker att inte godkänna personer som ägare, men det är svårt att neka  sjuka att välja boende eftersom det är en mänsklig rättighet. 
    Jag menar att om man har pengar och väljer att binda upp dem i en tillgång som bostadsrätt och sedan ansöker och får bidrag är absurt.
  • Anonym (A)
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 16:37:12 följande:
    Du förstår inte skillnaden på sjukersättning och försörjningsstöd. Man kan vara sjuk och få försörjningsstöd, men då kan man inte bo i bostadsrätt. Om man har pengar så att man klarar sig tills man får sjukersättning kan man bo kvar i bostadsrätt. Någon med sjukersättning har samma rätt att köpa bostadsrätt som någon med lön. 
    Fast frågan är väl om de ska ha rätt till bostadstillägg. 
  • Anonym (Skaffa en snubbe?)

Mitt råd är att skaffa en snubbe. Samhället är uppbyggt för att man skall vara 2 som samsas och har gemensam ekonomi.

Så prion bör ligga där, hittar du en snubbe (inte nån lyxfällan typ utan någorlunda sansad person) så löser sig det där av sig självt.

• Tow2Mater
    Anonym (A) skrev 2023-08-04 17:59:35 följande:
    Fast frågan är väl om de ska ha rätt till bostadstillägg. 
    Precis. Och det är ju bara det jag anser absurt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 18:15:44 följande:
    Driv frågan. Men kanske inte här, där TS osannolika situation är i fokus, och det bästa är att köpa en liten billig bostadsrätt med hög avgift kontant samt placera resten av pengarna på något annat än sparkonto. 
    Och då frågar jag igen vilket direkt skulle påverka TS; gäller reglerna om bostadstillägg även om man redan har sjukersättning och sedan köper bostaden? (inte att man bor i bostadsrätt och sedan blir sjuk och soker tillägget).
  • Anonym (A)
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 18:15:44 följande:
    Driv frågan. Men kanske inte här, där TS osannolika situation är i fokus, och det bästa är att köpa en liten billig bostadsrätt med hög avgift kontant samt placera resten av pengarna på något annat än sparkonto. 
    Ja, om man får det. Så den frågan passar utmärkt i denna tråd, även om fokus verkar vara att tillskansa sig så mkt skattepengar som möjligt. 
  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2023-08-04 18:24:48 följande:
    Precis. Och det är ju bara det jag anser absurt.
    Ja, det liknar skatteplanering. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 18:35:52 följande:

Ja, det där med skattepengar och vem som ska ha rätt att tillskansa sig dem är ju vad som splittrar ett av världens rikaste länder. Svaret på frågorna finns i inläggen ovan. Bara att läsa och rasa på DN Debatt. 

Menar du att reglerna för att få bostadstillägg gäller dem som bor i bostadsrätt vid tillfället då sjukersättning inträder OCH även dem som redan har sjukersättning och som koper en bostadsrätt?

Du kan väl vara snäll och fortydliga om du vet?
  • Anonym (klart)
    Tow2Mater skrev 2023-08-04 18:40:14 följande:
    Menar du att reglerna för att få bostadstillägg gäller dem som bor i bostadsrätt vid tillfället då sjukersättning inträder OCH även dem som redan har sjukersättning och som koper en bostadsrätt?

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Tydligt nog eller behöver du att jag stavar det också?
  • Anonym (smart)
    Tow2Mater skrev 2023-08-04 18:40:14 följande:

Ja, det gäller i bägge fallen. 
  • Tow2Mater
    Anonym (smart) skrev 2023-08-04 20:15:48 följande:
    Ja, det gäller i bägge fallen. 
    ok. Tack.
  • NisseKT
    Anonym (A) skrev 2023-08-04 11:09:04 följande:
    Hon vill bo där sonen pluggar. 
    Jag gav exempel på bostder inom pendlingsavstånd till studieorter.
  • Anonym (Panik)
    Tow2Mater skrev 2023-08-04 21:48:57 följande:

I mitt fiktiva fall var skillnaden mellan att ha 0 kr sparande 31 Dec forra året och en miljon sparande 31 Dec forra året 5 200 kr/månad bostadstillägg utan sparande och 900 kr/månad bostadstillägg med en miljon sparande. Så de verkar räkna på vad man hade sparat i Dec året innan. Kan ju vara bra att veta.

www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning/bostadstillagg

Jag har gjort uträkningen på sidan, men jag får inget som det är nu.
    Konstigt att det skulle ändras om jag köper en bostadsrätt, pengarna finns ju egentligen kvar men i annan form.
  • Anonym (smart)
    Anonym (Panik) skrev 2023-08-07 17:46:34 följande:
    Jag har gjort uträkningen på sidan, men jag får inget som det är nu.
    Konstigt att det skulle ändras om jag köper en bostadsrätt, pengarna finns ju egentligen kvar men i annan form.
    Ja, det kan man tycka, men så är det.
Svar på tråden Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?