• AndreaBD

    Hur många dagar får 50 % tjänst fördelas på (lärare)

    Jag jobbar 50 % som lärare just nu - vilket passar mig bra just nu, men skolan hade inte heller mer att ge mig i nuläget. Men nu har de fördelat dessa 50 % på fyra dagar så att jag bara är ledig en dag. Det verkar inte alls rimligt. Jag hittar ingen info om det. Någon som vet???

  • Svar på tråden Hur många dagar får 50 % tjänst fördelas på (lärare)
  • Anotherone

    Precis, det finns inga regler alls för hur det får vara.
    Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet utifrån behoven.
    Du kan jobba 50% fördelat på 5 dagar per vecka.
    Du kan jobba 50% fördelat på tjänstgöring motsvarande heltid varannan vecka.
    Du kan jobba 50% fördelat på 2,5 dag per vecka.

  • Elin pelin

    Om du är sjukskriven kan det vara att du får jobba max antal timmar per dag, jobbar du 50% på eget önskemål förläggs arbetstiden utifrån arbetsgivarens behov främst och dina önskemål i andra hand.

  • AndreaBD
    Elin pelin skrev 2023-08-25 12:47:30 följande:

    Om du är sjukskriven kan det vara att du får jobba max antal timmar per dag, jobbar du 50% på eget önskemål förläggs arbetstiden utifrån arbetsgivarens behov främst och dina önskemål i andra hand.


    Som jag skrev - skolan hade inte mer än 50 % att erbjuda mig. 
  • AndreaBD
    Anotherone skrev 2023-08-25 12:39:32 följande:

    Precis, det finns inga regler alls för hur det får vara.
    Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet utifrån behoven.
    Du kan jobba 50% fördelat på 5 dagar per vecka.
    Du kan jobba 50% fördelat på tjänstgöring motsvarande heltid varannan vecka.
    Du kan jobba 50% fördelat på 2,5 dag per vecka.


    Det borde ju ändå vara orimligt att komma till skolan för EN lektion mitt på dagen?  
  • BuoBä
    AndreaBD skrev 2023-08-25 13:09:40 följande:
    Det borde ju ändå vara orimligt att komma till skolan för EN lektion mitt på dagen?  
    Är det så schemat ser ut så är det så. 
    Du får förhandla med arbetsgivaren om den lektionen möjligen kan flyttas, eller om det går att byta runt lektioner mellan lärare. 
  • Anotherone
    AndreaBD skrev 2023-08-25 13:09:40 följande:
    Det borde ju ändå vara orimligt att komma till skolan för EN lektion mitt på dagen?  
    Inte ur skolans synpunkt, du är där för att utföra ett jobb och täcka ett behov som de har. Däremot kan det ju kännas onödigt eller som en olägenhet för dig, beroende på hur långt du har till arbetet osv. 
  • Magical
    AndreaBD skrev 2023-08-25 11:58:03 följande:
    Hur många dagar får 50 % tjänst fördelas på (lärare)

    Jag jobbar 50 % som lärare just nu - vilket passar mig bra just nu, men skolan hade inte heller mer att ge mig i nuläget. Men nu har de fördelat dessa 50 % på fyra dagar så att jag bara är ledig en dag. Det verkar inte alls rimligt. Jag hittar ingen info om det. Någon som vet???


    Finns inga regler, jag har också jobbat 4 dagar en period, när jag hade 50%. 

    Du kan försöka fråga om schemat kan ändras. Du kan lägga planeringstid i anslutning till lektionen du ändå behöver vara på plats osv. 

    Grunden är ju att skolan behöver personal för elevernas skull, så det är ju det man har att rätta sig efter. Men det är rätt vanligt att scheman ändras så ta upp det. Om du har något eget förslag som skulle kunna funka i schemat för klasser och andra berörda, så är det ofta lättare att få igenom det än att bara önska. 
  • AndreaBD
    BuoBä skrev 2023-08-25 13:17:28 följande:
    Är det så schemat ser ut så är det så. 
    Du får förhandla med arbetsgivaren om den lektionen möjligen kan flyttas, eller om det går att byta runt lektioner mellan lärare. 
    Det är dock inte schysst. Har man 50 % så kommer man ju antagligen jobba mera någon annanstans. Grejen är ju också: De får knappt tag på behöriga lärare i moderna språk - ofta får elever nöja sig med nån som råkar kunna språket åtminstone. 

    Skolor vill dock samtidigt också undvika att anställa den läraren på heltid - om det inte passar exakt med övriga ämnen. Dvs. språkläraren har ju oftast minst ett ämne till att erbjuda - i mitt fall engelska. Men de behöver just inte lärare i engelska, så är det. 

    Så språkläraren tycker, att det kanske går att pyssla ihop med något annat, ta ett deltidsjobb till. Och det går ju då inte! Vill man ha behöriga lärare så får man ju bjuda till lite också.
  • AndreaBD
    Magical skrev 2023-08-25 14:14:08 följande:
    Finns inga regler, jag har också jobbat 4 dagar en period, när jag hade 50%. 

    Du kan försöka fråga om schemat kan ändras. Du kan lägga planeringstid i anslutning till lektionen du ändå behöver vara på plats osv. 

    Grunden är ju att skolan behöver personal för elevernas skull, så det är ju det man har att rätta sig efter. Men det är rätt vanligt att scheman ändras så ta upp det. Om du har något eget förslag som skulle kunna funka i schemat för klasser och andra berörda, så är det ofta lättare att få igenom det än att bara önska. 
    Jag är bara lite förvånad - de har inte haft en behörig lärare tidigare, eleverna har bollats runt mellan olika vikarier och hade jättedåliga kunskaper när jag började efter jullovet. Då var det fördelat på tre dagar. Riskerar man att man tar ett annat jobb med bättre tider, trots att man har haft så svårt att få någon? Lite dumt. Men, men. För mig personligen är det inte så farligt eftersom jag ändå inte hade tänkt jobba mer och jag bor nära. Men det gäller en lärare till. 
  • BuoBä
    AndreaBD skrev 2023-08-25 15:29:04 följande:
    Det är dock inte schysst. Har man 50 % så kommer man ju antagligen jobba mera någon annanstans. Grejen är ju också: De får knappt tag på behöriga lärare i moderna språk - ofta får elever nöja sig med nån som råkar kunna språket åtminstone. 

    Skolor vill dock samtidigt också undvika att anställa den läraren på heltid - om det inte passar exakt med övriga ämnen. Dvs. språkläraren har ju oftast minst ett ämne till att erbjuda - i mitt fall engelska. Men de behöver just inte lärare i engelska, så är det. 

    Så språkläraren tycker, att det kanske går att pyssla ihop med något annat, ta ett deltidsjobb till. Och det går ju då inte! Vill man ha behöriga lärare så får man ju bjuda till lite också.
    Det är ju risken arbetsgivaren tar, att du blir så missnöjd med schemat att du söker dig vidare. Så länge du accepterar är deras problem löst, och de behöver egentligen inte tänka på att vara schyssta. Även om det såklart kan vara mer taktiskt.
  • Mortiscia80

    Kort sagt kan du behöva jobba alla fem dagar i veckan och det kan då vara lämpligt med halva dagar, annars om du behöver jobba ojämnare kan det vara smidigare med färre dagar.

  • AndreaBD
    BuoBä skrev 2023-08-25 16:17:33 följande:
    Det är ju risken arbetsgivaren tar, att du blir så missnöjd med schemat att du söker dig vidare. Så länge du accepterar är deras problem löst, och de behöver egentligen inte tänka på att vara schyssta. Även om det såklart kan vara mer taktiskt.
    Men det som är oschysst, är ju att man tror det kommer att bli ungefär som året innan. Då var det tre dagar. Och man hinner ju inte välja bort det jobbet, eftersom man får veta det någon vecka eller två EFTER att terminen har börjat. Det är det som är oschysst. Man vet inte vad man ger sig in på. 

    Dvs. varje sommar vet jag inte hur det blir när skolan början. Tungan ute
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2023-08-25 16:41:25 följande:

    Kort sagt kan du behöva jobba alla fem dagar i veckan och det kan då vara lämpligt med halva dagar, annars om du behöver jobba ojämnare kan det vara smidigare med färre dagar.


    Tidigare har jag kombinerat två jobb, och på dem skolorna var det ganska förutsägbart, inga stora förändringar i schemat. Jag tycker det är lite oschysst att man på det sättet saboterar möjligheten att ta ett jobb till.

    Visserligen, om det blir så, så är det inte så farligt för mig, eftersom jag inte har långt, och jag behöver inte ta ett jobb till. Om han som lade schemat är medveten om det, vet jag inte säkert. 
  • Mabel

    Går det inte att förhandla upp det till att vara iaf 60% då? Kanske nån resurstid eller något? Alla jag känner med liknande tjänster har lyckats med det förr, men skolbudgeterna är förstås ännu mer åtstramade idag än för några år sedan. Otroligt synd att de inte satsar när de hittar behörig personal.

  • AndreaBD
    Mabel skrev 2023-08-25 17:04:47 följande:

    Går det inte att förhandla upp det till att vara iaf 60% då? Kanske nån resurstid eller något? Alla jag känner med liknande tjänster har lyckats med det förr, men skolbudgeterna är förstås ännu mer åtstramade idag än för några år sedan. Otroligt synd att de inte satsar när de hittar behörig personal.


    Till nästa hösten ska jag satsa på det. Just nu är jag inte så intresserad av mer tid där. 
Svar på tråden Hur många dagar får 50 % tjänst fördelas på (lärare)