• Anonym (A-K)

Vi tjockisar måste sluta vara så lättstötta!

Kan ni som är tjocka försöka sluta vara så himla lättstötta? Det ÄR (enligt de flesta) inte fint att vara tjock, och det är definitivt inte hälsosamt. Detta är fakta, inget att bli upprörd över. Ibland startar folk trådar som handlar om att deras partner har börjat bli tjock, och då brukar folk här kommentera att man absolut inte har någon rätt att lägga sig i det och att det inte är något fel med det. Suck. Självklart har man rätt att ta upp en sådan sak med den personen man lever med. Det är inte det minsta konstigt eller fel att inte vilja leva med en person som tillåter sig själv att förfalla.

Om folk skriver i en tråd att de inte tänder på tjocka människor så blir de påhoppade av folk som är kränkta och arga. Som att det skulle vara fel eller konstigt att inte tända på tjocka personer?

Och innan någon säger något så vill jag klargöra att jag själv är överviktig. Jag försöker göra något åt min övervikt och jag är på väg åt rätt håll. Blir inspirerad av andra som också försöker ta tag i sin vikt. Blir däremot inte inspirerad av pk-människor som försöker normalisera fetma, för det är INTE fint, det är INTE roligt och det är INTE hälsosamt eller bra på något sätt alls att vara tjock. Försök inte få det till något annat.

• Svar på tråden Vi tjockisar måste sluta vara så lättstötta!
  • Anonym (Tvillingmorsan)

De flesta över 80 är inte feta, eftersom de aldrig har varit det. Det är annorlunda med dagens unga och medelålders.

Fortsätter dagens fetmaepidemi, kan man undra hur många som ens kommer att bli 80 år.

Självklart har det alltid funnits tjocka, men inte i den utsträckning som idag. Titta på bilder från 70-talet och tidigare. De flesta var smala eller normalviktiga.

Tydligen har det aldrig funnits så många 100-åringar som idag, men det lär inte bestå.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag träffade många äldre när jag var yngre och jobbade i äldreomsorgen. Ibland träffar jag dem även nu genom mitt yrke. Visst finns det riktigt tjocka 80-åringar och 90-åringar, men det är inte vanligt. Det är MYCKET vanligare i yngre generationer.

De flesta riktigt gamla är på sin höjd lite mulliga, vilket i deras ålder snarare är en fördel. Andra magrar av för mycket.

• Anonym (?)
    Agda90 skrev 2023-09-05 20:02:37 följande:
    Nej, såna kommentarer behåller man för sig själv 
    Seriöst, hur känsligt kan det vara? Det borde vara hur oförargligt som helst.
  • Anonym (Viktväktaren)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-09-06 14:20:04 följande:

De flesta över 80 är inte feta, eftersom de aldrig har varit det. Det är annorlunda med dagens unga och medelålders.

Fortsätter dagens fetmaepidemi, kan man undra hur många som ens kommer att bli 80 år.

Självklart har det alltid funnits tjocka, men inte i den utsträckning som idag. Titta på bilder från 70-talet och tidigare. De flesta var smala eller normalviktiga.

Tydligen har det aldrig funnits så många 100-åringar som idag, men det lär inte bestå.

Du har nog rätt. Samtidigt kommer ju nya läkemedel nu som hjälper med viktminskning, som det här Ozempic. Det kommer säkert hjälpa många.

Jag reagerar mest på att övervikt börjar bli nåt man nästan hyllar - som de s.k. kroppsaktivisterna. Som om man vore nån stark och positiv förebild för att man trycker i sig skräpmat och lägger på sig en massa ohälsosamma kilon. Det är absurt.
  • EpicF
    Anonym (Viktväktaren) skrev 2023-09-06 15:00:58 följande:
    Ja, självklart är det påfrestning på bla hjärtat och andra organer att väga 150+ kg, oavsett ålder. Men ja, tyvärr så finns det äldre (upp till 90år) som väger över 100kr och även upp till 150+ kg. Dessa är tyvärr oftast helt imobila och behöver hjälp med allt. 
  • mammabitch

Jodå de runda 80-plussarna finns (har träffat flera som i alla fall vägde över 100-strecket) och har funnits länge. När jag växte upp på 70-80 talet var visserligen de flesta ungomar normalviktiga men damer och herrar i medelålder och över däremot var minst lika knubbiga som idag - på den tiden var äldre människor som gick på dieter och tränade snarast undantag.  Och det är väl de som är våra 100- åringar nu?

För övrigt är det väl inte att bli informerad om att man är överviktig som är problemet? Vet bara  inte vad man vill åstadkomma med den informationen - att mottagaren ska säga "Jaså, det hade jag ingen aning om! Ge mig genast råd om hur jag ska åtgärda det." ?

Problemet är om  människor oombett försöker tala om hur man ska leva sitt liv och komma med pekpinnar. Och det gäller inte bara övervikt .

• Anonym (när?)

Problemet är att det har förskjutits, det som brukade ses som normalvikt är idag smal, och övervikt som normalvikt, först vid fetma börjar man inse att det är övervikt.

Man vill inte ta in att BMI inte är klockrent men att det trots allt är ett verktyg av flera som ger indikation på hur det ligger till, där man bör ta till sig av resultaten.

Ex våra barn, anekdotiskt, men får så vara... har alltid legat i mitten av kurvorna både på längden och vikten, men har hela sin barndom fått höra av resten av släkten (kusinerna är överviktiga och feta) höra att de är underviktiga. När de egentligen är perfekt proportionerliga och normalviktiga enligt både kurvor och Iso-BMI.

• Anonym (Y)
    Anonym (Wtf) skrev 2023-09-05 18:17:59 följande:
    Det var inte något vidare trevligt. Men får man inte ens påtala att den dallrar i mesta laget?
    Vad skulle man uppnå med den kommentaren? Att personen med dallrig rumpa springer till gymmet och tränar frenetiskt och sen köper romansallad till fredagsmyset?

Det enda man förmedlar är sina egna estetiska preferenser.
  • Anonym (Stam)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-06 12:47:08 följande:
    Jag kommenterar aldrig men det är svårt att inte reagera när man ser en kraftigt överviktig person proppa i sig onyttigheter samtidigt som den går på en affärsgata i centrum. Något måste ju vara extremt fel. Det är ju faktiskt som att se en kungcancerpatient eller KOL- sjuk röka cigaretter oupphörligen. 
    Klart att du ska kommentera. Upplys dem om övervikten, vad de bör äta istället och hur farligt det är med övervikt i allmänhet.
    De har ju ingen aning, och det är alltid bra att medvetandegöra.
  • Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2023-09-06 05:40:51 följande:
    Vilken ålder talar du om som dagens äldre?
    Inlägget handlade om genomsnittlig livslängd. Mätningar på livslängd görs naturligtvis på avlidna. Snittåldern på alla som har avlidit under ett år = genomsnittslivslängd.

Den är högre än någonsin trots att svenskarna är mer överviktiga än någonsin, påpekade någon tidigare i tråden. Och jag tillade då att anledningen till att så många har avlidit först i mycket hög ålder är ju att de tillhörde en generation som INTE var överviktig, fick mycket motion, inte åt skräp och fick vara med om otroliga framsteg i sjukvården. Bland annat.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sara) skrev 2023-09-07 12:15:03 följande:
    Inlägget handlade om genomsnittlig livslängd. Mätningar på livslängd görs naturligtvis på avlidna. Snittåldern på alla som har avlidit under ett år = genomsnittslivslängd.

Den är högre än någonsin trots att svenskarna är mer överviktiga än någonsin, påpekade någon tidigare i tråden. Och jag tillade då att anledningen till att så många har avlidit först i mycket hög ålder är ju att de tillhörde en generation som INTE var överviktig, fick mycket motion, inte åt skräp och fick vara med om otroliga framsteg i sjukvården. Bland annat.
    Men det intressanta är att man har i Göteborg gjort en studie över trettio år och jämfört medelålders kvinnor. Det visade sig att på trettio år hade kvinnorna fått mycket högre BMI i snitt, inte helt oväntat. Men samtidigt hade blodtryck och allmän hälsa förbättrats!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Stam) skrev 2023-09-07 12:03:12 följande:
    Klart att du ska kommentera. Upplys dem om övervikten, vad de bör äta istället och hur farligt det är med övervikt i allmänhet.
    De har ju ingen aning, och det är alltid bra att medvetandegöra.
    Menar du allvar? Upplyser du vilt främmande människor på stan om sådant? Det skulle ju vara extremt ohyfsat?
Svar på tråden Vi tjockisar måste sluta vara så lättstötta!