• Nmg

    Mitt barn gör ingenting på dagar a

    min dotter som är 19 år gick ut gymnasiet i somras (utan examen) då hon struntade i skolan i månader. 


    hon har sommarjobbat och haft extrajobb men nu har hon ingenting. Hon vägrar plugga, hon söker lite jobb men utöver det sover hon till 13 på dagarna. 


    träffar kompisar, fixar naglar och fransar (med den sista lönen hon nu fått) hon har skulder till mig som hon inte betalar.

    jag har panik, hur ska man göra, det är omöjligt att prata med henne. Hon säger att hon är vuxen så hon får göra som hon vill. AF har hänvisat henne till kommunen, så hon är under 20. Hon själv säger att hon inte tänker gå på någon praktikplats. Det känns som vi nått vägens ände. hjälp!

  • Svar på tråden Mitt barn gör ingenting på dagar a
  • gröna
    Lodjursungen skrev 2023-09-05 14:36:03 följande:

    Och vad menar du att man gör sedan då när hon ändå inte bryr sig? 


    kastar ut henne på gatan?


    Om du frågar vad som är möjligt rent tekniskt så kan TS själv flytta till en etta och sälja eller säga upp boendet hon har nu. Eller kanske vända sig till KF för att få ut henne?
  • gröna
    Ocdmänniska skrev 2023-09-05 15:45:04 följande:

    Du ska inte kasta ut henne eller ge henne en deadline tycker jag, det är ju ditt barn. 
    Du ska dock inte försörja henne, ge henne inga pengar till nöjen eller något. Hon får äta maten som finns hemma. Nog väl när hon får slut på pengar och inte kan leva som hon vill så kommer hon nog ändra sig.
    Dock tänker jag lite med att hon sover så mycket om hon kanske är deprimerad?


    Ge mat och tak över huvudet är väl att försörja henne?
  • Ocdmänniska
    gröna skrev 2023-09-05 16:15:03 följande:
    Ge mat och tak över huvudet är väl att försörja henne?
    Inte mer än sin plikt som förälder. Menar försörja som i att ge pengar 
  • Core

    Jag kommer inte att anklaga TS för bristande föräldraskap, för det vet jag inget om.

    Men jag vill ändå påpeka att generellt ser man hur föräldrar verkligen förstör förutsättningarna för sina barn genom lättja. Man måste börja disciplinera och konsekvent uppfostra i bra tid, det blir inte folk av våra barn utan att vi gör grovjobbet och tar den långa vägen. Låter vi våra barn komma hem efter förskola/skola och sitta framför tv:n eller telefonen utan krav på motprestation kommer de inte bli självgående individer sen.

    Det är verkligen sjukt när man ser i sin omgivning, hur barn inte ens behöver plocka undan sin mat eller bädda sin säng, eller vara ute! Sen är det för sent, om vi tar minsta motståndets väg i yngre ålder. 


    Och nej, du behöver inte vara en ond jävel som agar sina barn, man kommer långt på att vara konsekvent med kärlek. Säger jag ?gör du inte si eller så blir det skärmförbud i en vecka? och står vid mitt ord trots att det blir sjukt jobbigt, ser jag belöningen på det snabbt! 


    Ursäkta om det vart ett trådkap, men många behöver vakna upp inför att uppfostring är jävligt svårt emellanåt, och man måste ta det i tid, sen är det för sent.

  • Mrs Moneybags

    Jag skulle inte ge henne en enda krona till att börja med, samt ändra lösenordet på wifi och liknande för att hon inte ska kunna komma åt internet hemma. Glöm det. Det blir ingenting om man inte gör något. Så är det bara. 

    Inga resor, inga restaurangbesök, inga kläder. Egentligen ingen mat, och jag skulle tjafsa och bråka om det dagligen. Det ska inte finnas någon rast eller ro för den som väljer att leva som en latmask. 

    Nästa steg är att säga att till jul måste hon vara ute ur hemmet. Det enda sättet hon kan stanna är att ta ett jobb och börja bidra till familjekassan alternativt börja studera. Att göra ingenting kan aldrig vara ett alternativ. 

  • Ocdmänniska
    Mrs Moneybags skrev 2023-09-06 09:44:50 följande:

    Jag skulle inte ge henne en enda krona till att börja med, samt ändra lösenordet på wifi och liknande för att hon inte ska kunna komma åt internet hemma. Glöm det. Det blir ingenting om man inte gör något. Så är det bara. 

    Inga resor, inga restaurangbesök, inga kläder. Egentligen ingen mat, och jag skulle tjafsa och bråka om det dagligen. Det ska inte finnas någon rast eller ro för den som väljer att leva som en latmask. 

    Nästa steg är att säga att till jul måste hon vara ute ur hemmet. Det enda sättet hon kan stanna är att ta ett jobb och börja bidra till familjekassan alternativt börja studera. Att göra ingenting kan aldrig vara ett alternativ. 


    Men herregud hon är 19, ge hon lite andrum i livet. 
  • Mrs Moneybags
    Ocdmänniska skrev 2023-09-06 09:58:53 följande:
    Men herregud hon är 19, ge hon lite andrum i livet. 
    Jag säger bara vad jag skulle göra, inte vad du måste göra. 

    Jag anser att en familj är ett team och alla måste dra sitt strå till stacken, såvida man inte har mentala eller fysiska handikapp/problem. Att gå och fixa naglarna för pengar man i princip inte har och ligga och sova halva dagen är helt uteslutet i min familj. Men vi är alla olika och du får göra precis som du vill med dina barn. 

    Jag skulle kunna fråga mitt barn idag om han tror att jag skulle tycka det var okej att leva på det sättet när han är 19 och han vet redan nu att det inte finns på kartan. 

    Andrum hade hon väl när hon skippade skolan i flera månader samt under det sista "sommarlovet" efter gymnasiet. Hon har inte ens gått ut gymnasiet ännu. Nu är hon en vuxen människa som behöver aktivitet för att utvecklas och kunna skapa sig ett bra liv. 
  • Mortiscia80

    Nog för att det är din dotter men jag skulle ställa krav. Skaffa ett jobb eller annan sysselsättning eller flytta ut. Vidare studier är också ett alternativ så klart (det bästa egentligen).

  • Hyllemor

    Jag skulle tro att hon är helt jävla vettskrämd över vuxenlivet, så det har hon satt på paus, tror hon. Se till att få henne iväg till en kurator och kanske till en SYV men börja med kurator och se vad det landar. Jag var själv så som tonåring. Jag visste inte vad jag ville. Jag såg jättestora möjligheter kring allt jag ville bli, men alla dessa vägar kändes ouppnåeliga. Jag hade gått ett yrkesförberedande program på gymnasiet men när jag hade sökt några jobb och svaren uteblev så kände jag att allt blev hopplöst. Samtidigt hade jag ingen stress och det var precis som att jag då trodde att "det kommer väl ett jobb." När bråken blev för stora hemma efter ett halvår kring att jag "inte gjorde någonting" så anmälde jag mig till en universitetsutbildning eftersom jag kände att det var vad som förväntades av mig. Jag flyttade hemifrån och allt gick åt helvete. Jag lyckades inte fixa ett arbete på två år och det höll på att ta knäcken över mig. Varje bakslag gjorde att jag trodde allt mindre på mig själv. Till slut trodde jag att jag skulle dö innan jag var 25 (idag vet jag inte hur jag kunde tro så då - men trots att jag bara var arbetslös under två års tid, så känns det så här i efterhand som om det var en halv livstid som jag hade det så, trots att det är 20 år sedan dess. Det var verkligen hemskt.)


    När det gäller skoltrötta ungdomar så visar det sig att de som suttit hemma i två veckor eller mer får allt svårare att komma tillbaka till skolan. Samma sak är det med vuxna som blir uppsagda från jobbet.


    Det är inte kört för din dotter på långa vägar, men du måste få iväg henne på något. Man blir lätt förslappad och ännu mer livrädd om man inte känner att man har ett mål med livet.


    Innan hon slutade gymnasiet, vad hade hon då för planer inför framtiden? Om hon inte hade några planer så är det läge att kontakta en kurator nu genast och sedan övergå till en SYV eller båda samtidigt. Min största press då, var att okej, jag får inget jobb, så då måste jag plugga - och hoppade på utbildningar som jag inte ville ha. Tänk om någon istället hade kollat igenom mina jobbansökningar och sagt: Hörru, jag hjälper dig att skriva om de där, för på det där viset får du inget jobb.

  • Sunflora
    Nmg skrev 2023-09-05 15:27:00 följande:
    allt Började första året på gymnasiet då de hade distansstudier från andra veckan in på terminen pga cpvid. Då passade hon på att sova så mycket så hon kunde. Hon hamnade efter hur mycket som helst, hel familjen hjälpte henne att komma på banan inför andra året och då hade hon bara 1 ämne som hon hade som rest, när hon fyllde 18 så sa hon att jag inte fick vara med på utvecklingssamtalen längre. när jag frågade ehur det gick, om hon hade prov osv sa hon bara att hon hade allt under kontroll. 
    fornminne skrev 2023-09-05 15:13:18 följande:

    Självklart ska TS inte kasta ut henne, men inte försörja henne mer än nödvändigt. Inga pengar till lyx eller nöjen. Då lär det bli fart på tösen att hitta jobb eller i alla fall någon form av extrainkomst. Har hon inga slutbetyg från gymnasiet, bör hon även läsa in det.

    Dottern bör självklart även hjälpa till hemma.

    Är hon skoltrött eller bara lat? Eller mår hon dåligt av andra skäl? Man kan stötta utan att curla eller skämma bort henne.



    har jobbat på många jobb men slutar upp med att hon inte får så bra referenser.
    hon pratar ofta om att flytta till eget och önskar sig ?flytta hemifrån presenter? när hon fyller år osv. Men hon har ingen plan. jag har sagt att hon behlver ha inkomst för att försörja sig, hon söker jobb men där emellan händer det inget.
    vi peppar henne att hon behlver gå till arbetsplatser fysiskt och visa upp sig presentera sig och berätta att hon söker jobb tex butiker. men hon säger bara att de inte söker personal så hon tänker inte gå in spontant. 

    Det där med att gå fysiskt till arbetsplatser och presentera sig var länge sen man gjorde. Redan när jag sökte jobb för 15 år sen blev folk irriterade och bad mig söka via hemsidan. Där jag jobbar idag åker sådana CVn direkt i papperskorgen vi öppnar dem inte ens, man har inte tid att ta emot en massa arbetssökande. 

  • Vinterfjäll 2022

    Vi hade väl en liknande sits för ca 12 år sen, då vår yngsta son la tiden i sängen, framför datorn och framför allt inte tog något ansvar på någon front, verkade leva i tron att han hade all inclusive och bodde på Hotel. Jag kände - antingen flyttar han eller jag. Jag tog kontakt med socialen, blev ett möte där sonen oxå var med, med deras hjälp ordnades det en liten lägenhet, blev oxå ett åtgärdsprogram med ett fysiskt arbete så han somnade ovaggad.... Ca ett år senare fixade jag så han fick arbete på samma företag..... Han är idag plikttrogen, skötsam, ansvarsfull med gott rykte, god ekonomi, (sparar massor), större lägenhet mm.
    Kämpa på men ta kontakt med alla som du tror kan hjälpa er i rätt rikting, att dom (hon) får ett eget liv med egna beslut är nog så viktigt, att känna på konsekvenserna utav dom val jag gör bra eller dåligt..... Lycka till

  • Elin P

    Jag tänker att det kanske inte blir så intressant för henne till slut att gå hemma och göra ingenting sen när alla pengar är slut, om du heller inte bidrar med något. Jag förstår om man i det läget inte plötsligt bara kan/vill kasta ut sitt barn. Men helt ok att vara hård med att det enda vi erbjuder hemma är tak över huvudet och mat. Punkt. Kanske också ha en deadline för hur länge det kan pågå. Vill hon ha annat tex pengar till mobilen eller kläder får hon bidra genom att söka jobb, studier eller kanske jobba hemma med något du behöver hjälp med mot ersättning från dig då. 

    Allt detta under förutsättning att du inte misstänker att hon är deprimerad eller har någon typ av funktionsnedsättning som gör att det inte fungerar. Isåfall försök hjälpa henne att söka vård då.

Svar på tråden Mitt barn gör ingenting på dagar a