• Anonym (X)

    Ni som inte kunnat amma hur löste ni utflykter?

    Har en nyfödd på en vecka där amningen bråkar. Bebis tar inte bröstet och jag har fått sår (också av pumpen jag använt). Vi ska få hjälp, men det är ju inte säkert att det kommer lösa sig så bra.

    Ni som varit i denna sits, hur gör ni med utflykter och liknande för att ha med mat? Hemma pumpar och koppar jag och ger ersättning vid behov - men ute? 


    Vi ska ge amningen rejäla försök att förbättras men jag kommer inte att dra det hur långt som helst (då jag har fler barn som behöver tid) och jag tror helamning kommer bli svårt att nå oavsett. Så hur löser man detta på bästa vis?

  • Svar på tråden Ni som inte kunnat amma hur löste ni utflykter?
  • Anonym (.....)

    Har delammat mitt barn av precis samma anledning; ammningskrångel. Köpte ett gäng tetror och såg till att det alltid låg en 3-4 st i skötväskan samt en ren flaska. Sen la jag en liten burk med pulverersättning också i skötväskan för tillfällen där jag va hemma hos någon eller någonannastans där jag kunde få tag på rent vatten. På det sättet "slösade" jag inte på tetrapaken så mycket eftersom de är dyrare. Tips är att köpa färdiga tetror på "flak", brukar vara billigare som typ sexpack. Så har du det stående i kylen hemma och fyller bara på skötväskan varje gång du varit ute och tagit av tetrapaken i skötväskan. Lycka till! 🙏🏽

  • Lönnsirap
    Anonym (X) skrev 2023-09-06 09:58:58 följande:
    Vällingdoserare?
    Det är en typ av burk anpassad till att hälla upp välling/ersättning i och som är lätt att hälla ur. Den modell vi hade har tre fack, så det får plats med 3 måltider.

    Då har man färdig-uppmätt till en portion och är redo att blanda direkt.
  • Anonym (Hej)

    Färdig ersättning i flaska går att värma i Micro el vatten bad. 

    Vi hade termos med lite varmare än drickvänligt vatten sen vällingdoserare ( plastburk där man kan mäta upp lagom mängd erqättningspulver finns med bla 3 fack så det räcker till 3 måltider. 

  • Anotherone

    Helt ärligt, undvek ofta utflykter pga stressen att hinna få i ordning lagom tempererad ersättning när bebisen blev hungrig. 
    Men jag hade oftast båda alternativen med mig i skötväskan, alltså dels ersättning att värma på tetra och dels varmt vatten + pulver att blanda med om det inte fanns micro.

  • TvillingmammaVästgöte

    Jag gjorde så att jag bytte blöja på morgonen, sen ammade jag båda länge och mycket , sen bytte jag blöja på båda engång till. Sen kunde jag göra en utflykt med båda tvillingarna ett par timmar, till en vän, öppna förskolan eller långpromenad utan att behöva mata och byta blöjor, Alla var så imponerade över hur lättskötta mina tvillingar var, de skrek aldrig när vi var ute , de var ju mätta  och belåtna, det var pga planering.

    För nödfall hade jag alltid med ersättning i tetra och extra blöjor förstås. Behövdes någon gång. 

  • Anonym (Love)

    Precis som jag gjorde hemma. Fixade lagom varmt vatten, och blandade med ersättning. 


    Oftast kunde man ju alltid få tag på lite tevatten att blanda med vanligt kallt vatten. Eller så hade jag med mig en termos, om jag skulle på ställen där det verkligen inte skulle gå att fixa. 

  • Anonym (Tetra)

    Drickfärdig ersättning i tetra som ej värms alternativt en termos med vatten och ersättning i pulverform. Båda funkar bra. 

  • Emiz

    Finns drickfärdiga tetraförpackningar, praktiskt men min bebis ville ha varmt annars drack han inte. Jag kokade upp vatten, lät det svalna till önskad temperatur och hällde sedan in i en bra tät termos. Sedan hade jag en burk med ersättningspulver och måttskeden med mig. Gick väldigt bra :)

  • Anonym (.....)

    Ett annat tips är att investera i en vattenkokare som kan koka upp till olika temperaturer. Vi köpte en från amazon för runt 200 som kan koka till 40,50 och 60 grader. Så behöver man inte koka upp och vänta tills de svalnat. 

  • Emiz
    Anonym (.....) skrev 2023-09-07 07:59:11 följande:

    Ett annat tips är att investera i en vattenkokare som kan koka upp till olika temperaturer. Vi köpte en från amazon för runt 200 som kan koka till 40,50 och 60 grader. Så behöver man inte koka upp och vänta tills de svalnat. 


    Låter jätte praktiskt ju! Men jag har alltid fått dör mig att man måste koka upp vattnet först innan man blandar speciellt i början. Men jag gjorde så ibland att jag kokade upp och sen när man skulle ut så bara lät jag det värmas upp. Men hade varit bra att kunna ställa in på en viss temperatur👍🏻
  • Himune

    Båda våra barn vägrade färdigblandad på tetra och bojkottade bröstmjölk ganska tidigt så termos med varmvatten och flaska med kallt samt färdigdoserade burkar med pulver var ju standard mest hela tiden. tyckte inte det var så farligt med första men sen när vi skaffade en Brezza till andra dottern så kändes plötsligt det där baltandet som jordens undergång Skrattande

    vid några tillfällen när termosen glömts har jag tiggt till mig och vissa gånger köpt tevatten och blandat med (utan te i så klart) kallt vatten för att få ihop det. 


     

Svar på tråden Ni som inte kunnat amma hur löste ni utflykter?