• Anonym (infekterad)

Nekas antibiotika av läkaren trots infektion, är det ok?

Hej

Har en kraftig infektion i fingret efter en sårskada. 

Har ingen feber men fingret varar, är svullet och gör ont. Bultar och pulsar. Det är svullet ut mot handryggen.

Jag fick ingen antibiotika  utskriven av läkaren pga av att jag inte har feber, först då kan jag återkomma och få antibiotika utskrivet. 

Detsamma gäller min vän som hade fått infektion i tand och blev svullen i ansikttet och ont. Hon fick inte heller någon antibiotika pga att hon inte hade feber. 

Är det verklgien helt ofarligt bara man inte har feber? Är feber den enda indikationen på att det har spritt sig  i kroppet?

Jag vill bara veta om man kan vara lugn?

Finns det någon vårdpersonal här eller andra kunniga? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-09-08 18:55
    Samma fråga vill jag gärna höra vad ni säger angående tandinfektioner utan feber, är det rimligt att inte få antibiotika om man har kraftig tandinfektion med svullnader i anstiktet och smärta, men i övrig ingen feber? Är det inte farligt för spridning?
  • Svar på tråden Nekas antibiotika av läkaren trots infektion, är det ok?
  • Madelene1777

Exakt min fråga detta!

Har en tand som ska rotfyllas och för en vecka sen så svällde i princip hela tanden upp och kind och det värkte mot öra och huvud. 
    Fick åka in akut och de gjorde en provisorisk rensning och tömde tandköttet på var som hade samlats. 

Men jag fick ingen antibiotika? Jag trodde att jag givetvis skulle få det men de sa att jag inte hade feber, och att allmäntillståndet måste vara påverkat. 

Jag mådde jättedåligt och har fortfarande ont och kan inte gapa ordentlig, det har dock  inte kommit någon feber. 

Är detta så här det ska vara? Överallt läser man hur farlig det är med inflammation i tänder ju. 

• Anonym (Hoppla)
    Anonym (infekterad) skrev 2023-09-08 18:30:59 följande:
    Ja me var kan man som jag då, om jag vill, kolla crp? Då måste jag ju ringa vc och väna i flera timmar osv. Men det skulle ju va bra att veta, för om inte crp är högt så kan jag ju då dra slutsatsen att min infektion är ofarlig? Är det så?
    Precis, men har du ingen feber så är dit crp oftast lågt. Svullnad i handen behöver inte vara en infektion och det du menar är var kan lika gärna vara sårvätska. Var luktar ?illa? medans sårvätska inte gör det. Kroppens reaktion på en skada är i första hand inflammation eftersom det kickar igång läkningen. en inflammation gör också ont men är inte farlig.
  • Anonym (789)
    Anonym (tljgd) skrev 2023-09-08 15:29:19 följande:

Om läkaren tror att infektionen kan läka ut av sig själv ges ingen antibiotika. Läkare har blivit (med all rätt) restriktiva mot att ge antibiotika om det inte är högst nödvändigt som vid en bakteriell infektion pga antibiotikaresistens. Tror du att någon här vet bättre än en utbildad läkare som har sett och undersökt din sårskada? Uppsök en annan läkare för ytterligare ett utlåtande om du inte tror på läkaren

Ska man inte dock alltid tro på läkaren? Läkare vet alltid bäst. 
  • Anonym (Hm)
    EnAnonumius skrev 2023-09-08 17:19:02 följande:
    Du kommer med två påståenden här..

Kan du länka till objektiv medicinsk källa som styrker dina två påståenden.

"Googla själv" är ingen källhänvisning, utan det är bara ett svammel för att slippa styrka påståendena man gör. DU påstår bevisbördan ligger hos dig.
    +1
  • Anonym (Hoppla)
    Madelene1777 skrev 2023-09-08 18:53:41 följande:

Exakt min fråga detta!

Har en tand som ska rotfyllas och för en vecka sen så svällde i princip hela tanden upp och kind och det värkte mot öra och huvud. 
    Fick åka in akut och de gjorde en provisorisk rensning och tömde tandköttet på var som hade samlats. 

Men jag fick ingen antibiotika? Jag trodde att jag givetvis skulle få det men de sa att jag inte hade feber, och att allmäntillståndet måste vara påverkat. 

Jag mådde jättedåligt och har fortfarande ont och kan inte gapa ordentlig, det har dock  inte kommit någon feber. 

Är detta så här det ska vara? Överallt läser man hur farlig det är med inflammation i tänder ju. 

Inflammation är inte farligt, men en infektion kan bli jobbig. Man kan säga att Inflammation är kroppens första sätt att ta hand om skräp eller främmande föremål, och infektion är när det har gått ett steg längre och immunförsvaret går ut i krig, då får vi oftast feber. 
  • EpicF

Din vän fick antibiotika av tandläkaren som hon skulle ta om/när hon fick feber. 

Vanligen brukar man ge antibiotika vid infektioner, men beror på crp, evt feber och allmäntillstånd. 

Går inte att säga om läkaren gjorde rätt eller fel i ditt fall. 

• Qarina

ta kolloidialt silver istället som är naturli antibiotika, en hutt morgon o kväll tills d blir bättre, då kan du minska. Jag använder d mot tandvärk oxå o allting, kanonbra 

• Anonym (Lis)
    Anonym (789) skrev 2023-09-08 23:13:20 följande:

Njae. Läkare är människor och även den bästa kan ju göra fel. En bekant blev felbedömd av två läkare när hen kom in med smärtor i magtrakten, skickades hem med Alvedon. Tog nåt dygn och en tredje läkare innan de kom på att det var en brusten blindtarm...

Själv har jag fått tjata till mig penicillin 2 ggr. Ena gången när jag gått med vad de kallade vanlig förkylning i 3 månader, som jag sa var bronkit och det höll ju läkaren med om när jag kläckte den idén. 

Men jag tycker de gör helt rätt som är restriktiva med det. Dock blir det ju jobbigt när man inte har de vanligaste symptomen eller de inte har tillgång till gamla journaler och kan se att man har haft åkomman tidigare och dels har högre benägenhet att få det samt känner igen tecknen tidigt.

• Anonym (Undersköterska)

Oftast försöker man få kroppen att försvara sig själv mot infektioner innan man sätter in antibiotika. Försvinner dock inte infektionen utan värmen, svullnaden och specifikt rodnaden fortsätter sprida sig så sätter man in antibiotika.

Hur ser rodnaden ut? Är det mest kring såret (helt normalt), eller är det upp mot handen/handleden? Är det spridet långt skulle jag absolut söka vård igen. Ett tips är att rita runt rodnaden som en karta så att du kan se om den sprider sig.

Värme och svullnad är helt normalt vid en infektion som kroppen kan sköta själv.

• Anonym (tljgd)
    Anonym (789) skrev 2023-09-08 23:13:20 följande:
    Jag anser ju det, men tydligen inte ts. Läs ordentligt nästa gång 
  • Anonym (tljgd)
    Anonym (infekterad) skrev 2023-09-08 18:29:51 följande:
    Jo men tror och tror, tänk om det går till hjärtat och sepsis? Det kan ju inte läkaren veta? Är det min hälsa mot antibiotikaresistens? MIn bror hade ett mindre sår än mig med mindre svullnad och fick antibiotika för 3 år sen. 

Dessutom har jag läst att tandinfekiner ska ges anibiotika men min kompis fick inte heller trots helt svullen i halva ansiktet. 

Är det verkligen så att feber är det som visar faran?
    Antibiotika ges endast om en infektion spridit sig oavsett var i kroppen den sitter och feber är en indikation på infektion. 

Sepsis ger hög feber och frossa, kraftigt sänkt allmäntillstånd, förvirring, hög puls och hjärtklappning, okontaktbar, snabb andning och svårt att få luft bland annat.

Antar att läkaren undersökte dig förutom att undersöka själva sårinfektionen och kunde konstatera att det inte behövdes sättas in antibiotika och att du hade ett bra allmäntillstånd. 

Följ läkarens rekommendationer om hur du ska ta hand om såret och blir det inte bättre inom ett par dagar så kontakta läkaren igen. 
Svar på tråden Nekas antibiotika av läkaren trots infektion, är det ok?