• Kaninsvans

    Glömde fryst blandfärs framme

    Har världens dilemma! 
    Tog fram några grejer från frysen igår, bland annat ett halvkilo blandfärs i originalförpackningen som jag lyckades glömma framme. Den har alltså legat i ~19° i 15h, från början fryst men nu tinad.
    Öppnade förpackningen för att lukta och det luktar ingenting, och färgen är helt normal den också.
    Den verkar alltså helt ätbar om man ska gå efter lukt och färg, men vågar man äta den? 

  • Svar på tråden Glömde fryst blandfärs framme
  • Boobiesarepoetryinmotion

    Det är lugnt! Se bara till att du tillagar den ordentligt (över 70 graders innertemperatur)

  • FuckGoggleAskMe

    Så här en månad efter att TS tagit ut detta från frysen, får man ju hoppas att köttfärsen är antingen uppäten eller kastad för länge sedan. 


    Om det fortfarande ligger på köksbänken och inte krupit vidare av sig själv, släng!

  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-08 22:04:00 följande:

    Så här en månad efter att TS tagit ut detta från frysen, får man ju hoppas att köttfärsen är antingen uppäten eller kastad för länge sedan. 


    Om det fortfarande ligger på köksbänken och inte krupit vidare av sig själv, släng!


    Kanske det är så nu.

    Annars är det bra för nästa som undrar det samma och inte vill vänta på svar och då läser svaren här.


    Alltid varit rätt fascinerad av de som ska slänga mat när den inte är dålig.
    Och till och med så bra mat att de smakar som den ska också.

    Själv kör jag alltid den att titta, lukta smaka.(Och sure, det finns undantag där det är svårt att avgöra.)
    Och kan ha mejerier upp till ½år över bäst före datumet.(Oöppnat då och typ kräm fräs.)
    Komiskt nog blir kräm fräsen bara godare med tiden.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2023-10-08 23:09:44 följande:

    Kanske det är så nu.

    Annars är det bra för nästa som undrar det samma och inte vill vänta på svar och då läser svaren här.


    Alltid varit rätt fascinerad av de som ska slänga mat när den inte är dålig.
    Och till och med så bra mat att de smakar som den ska också.

    Själv kör jag alltid den att titta, lukta smaka.(Och sure, det finns undantag där det är svårt att avgöra.)
    Och kan ha mejerier upp till ½år över bäst före datumet.(Oöppnat då och typ kräm fräs.)
    Komiskt nog blir kräm fräsen bara godare med tiden.


    Väck inte gamla trådar i onödan!
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-09 00:22:30 följande:
    Väck inte gamla trådar i onödan!

    Har faktiskt aldrig hänt innan att jag gjort, du får ta det med den som gjorde det från början,


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2023-10-08 23:09:44 följande:

    Kanske det är så nu.

    Annars är det bra för nästa som undrar det samma och inte vill vänta på svar och då läser svaren här.


    Alltid varit rätt fascinerad av de som ska slänga mat när den inte är dålig.
    Och till och med så bra mat att de smakar som den ska också.

    Själv kör jag alltid den att titta, lukta smaka.(Och sure, det finns undantag där det är svårt att avgöra.)
    Och kan ha mejerier upp till ½år över bäst före datumet.(Oöppnat då och typ kräm fräs.)
    Komiskt nog blir kräm fräsen bara godare med tiden.


    Kräm fräs förresten, ROLF ROLF!!!
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-09 18:54:50 följande:
    Kräm fräs förresten, ROLF ROLF!!!
    Hehe, orkar inte den stavningen och förenklar.
    Och sett ett par till som använder den faktiskt.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (?)
    klyban skrev 2023-10-09 20:07:17 följande:
    Hehe, orkar inte den stavningen och förenklar.
    Och sett ett par till som använder den faktiskt.
    Rätt vanligt att folk inte ser vad auto-correct skriver, men då infinner sig ju frågan:
    Läser inte folk innan de skickar?
    Är man inte tillräckligt läskunnig för att se felen?

    Annat extremt störande är särskrivning, ibland fattar men ju ingenting och då blir ju inlägget helt meningslöst.
  • RaYzLeR
    Anonym (f) skrev 2023-09-12 16:57:10 följande:
    Ja, bakterier tillverkar giftiga restprodukter, det är det man blir dålig av och det försvinner inte för man steker.
    Giftiga restprodukter? Larvigaste jag har hört. Bakterier dör vid 70 grader och då är det ingen fara att äta köttet.
  • klyban
    Anonym (?) skrev 2023-10-09 20:36:16 följande:
    Rätt vanligt att folk inte ser vad auto-correct skriver, men då infinner sig ju frågan:
    Läser inte folk innan de skickar?
    Är man inte tillräckligt läskunnig för att se felen?

    Annat extremt störande är särskrivning, ibland fattar men ju ingenting och då blir ju inlägget helt meningslöst.

    Jag tror inte ens autokorrekt ens ändrar det till min som en del också använder.


     


    En komisk sak med särskrivning, det är att jag ibland automatiskt gör ett mellanslag.
    För när jag skriver för hand så existerar inte ens särskrivningar.


    RaYzLeR skrev 2023-10-09 20:46:56 följande:
    Giftiga restprodukter? Larvigaste jag har hört. Bakterier dör vid 70 grader och då är det ingen fara att äta köttet.

    EN del bakterier tillverkar giftiga restprodukter, men normalt med kött så är det sällan dessa ens existerar.
    Så ja, måste hålla med i detta fallet och är larvigt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • RaYzLeR
    klyban skrev 2023-10-09 21:42:03 följande:

    Jag tror inte ens autokorrekt ens ändrar det till min som en del också använder.


     


    En komisk sak med särskrivning, det är att jag ibland automatiskt gör ett mellanslag.
    För när jag skriver för hand så existerar inte ens särskrivningar.


    RaYzLeR skrev 2023-10-09 20:46:56 följande:
    Giftiga restprodukter? Larvigaste jag har hört. Bakterier dör vid 70 grader och då är det ingen fara att äta köttet.

    EN del bakterier tillverkar giftiga restprodukter, men normalt med kött så är det sällan dessa ens existerar.
    Så ja, måste hålla med i detta fallet och är larvigt.


    En restprodukt från bakterier är botulinumtoxin. Ett nervgift som tjejer sprutar in i läpparna för att få en fylligare mun. (Botox)
  • Anonym (?)
    klyban skrev 2023-10-09 21:42:03 följande:

    Jag tror inte ens autokorrekt ens ändrar det till min som en del också använder.


     


    En komisk sak med särskrivning, det är att jag ibland automatiskt gör ett mellanslag.
    För när jag skriver för hand så existerar inte ens särskrivningar.


    RaYzLeR skrev 2023-10-09 20:46:56 följande:
    Giftiga restprodukter? Larvigaste jag har hört. Bakterier dör vid 70 grader och då är det ingen fara att äta köttet.

    EN del bakterier tillverkar giftiga restprodukter, men normalt med kött så är det sällan dessa ens existerar.
    Så ja, måste hålla med i detta fallet och är larvigt.


    Men för det ska det väl till syre? Inte så kallad konstgjord atmosfär, eller hur?
    Vet fortfarande inte om det är 1,5 eller 15 timmar då ts skrivit 1 5 timmar.
    Är ju en viss skillnad......
  • Anonym (Haha)
    Anonym (?) skrev 2023-10-09 20:36:16 följande:
    Rätt vanligt att folk inte ser vad auto-correct skriver, men då infinner sig ju frågan:
    Läser inte folk innan de skickar?
    Är man inte tillräckligt läskunnig för att se felen?

    Annat extremt störande är särskrivning, ibland fattar men ju ingenting och då blir ju inlägget helt meningslöst.
    Haha humorn i att när någon bannar andra för att inte kolla auto-correcten och sen själv gör samma miss i samma inlägg :D
  • Anonym (Hehe)
    Anonym (Haha) skrev 2023-10-09 22:56:57 följande:
    Haha humorn i att när någon bannar andra för att inte kolla auto-correcten och sen själv gör samma miss i samma inlägg :D
    Hehe 
  • klyban
    RaYzLeR skrev 2023-10-09 22:04:10 följande:
    En restprodukt från bakterier är botulinumtoxin. Ett nervgift som tjejer sprutar in i läpparna för att få en fylligare mun. (Botox)
    Det är inte aktuellt här.
    Anonym (?) skrev 2023-10-09 22:05:40 följande:
    Men för det ska det väl till syre? Inte så kallad konstgjord atmosfär, eller hur?
    Vet fortfarande inte om det är 1,5 eller 15 timmar då ts skrivit 1 5 timmar.
    Är ju en viss skillnad......

    Den farligaste av de alla som ray berättade om, den är anaerob bakterie dvs en som inte gillar syre.
    Men den är inte aktuell här.


    Anonym (Haha) skrev 2023-10-09 22:56:57 följande:
    Haha humorn i att när någon bannar andra för att inte kolla auto-correcten och sen själv gör samma miss i samma inlägg :D

    Är ingen fan av autokorrekt, därför undviker jag att den mot alltid.


    Men ibland har man noterat man lagt bokstäver i fel ordning pga man skriver för snabbt.
    Och då använder jag ordlistan, och där har ju det hänt man nån gång tryckt på fel rad och då kan det se lustigt ut ibland.


     


    Dock kräm fräs är inget jag någonsin sett i ordlistan eller autokorrekt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Glömde fryst blandfärs framme