• DidoAeneis

Få tillbaka ägglossning efter förlossning

Hej!

Jag fick barn för fem månader sedan och helammar just nu. Men vi vill gärna ha syskon tätt, så jag är ivrig att få tillbaka ägglossningen. Har barn sedan innan, då tog det hela tio-elva månader! Det var dock ett magbarn, så jag ammade mycket. Hon sov även dåligt på natten, så det blev mycket amning då med. Jag hoppas ju innerligt att det ska gå snabbare den här gången, och det här barnet har inga problem med magen. Gillar mat, bajsar som hon ska och för det mesta utan problem.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden... Hur snabbt kan man trappa upp maten om magen tycks hänga med hyfsat? Barnet har fått lite smakportioner, och ibland får vi ta ett steg tillbaka när det går någon dag mellan bajsningarna. Har någon något annat tips för att få tillbaka ägglossningen snabbare? Eller är det någon som sitter i samma sits som vill bolla tankar och känslor?

• Svar på tråden Få tillbaka ägglossning efter förlossning
  • Anonym (Villhaentill)
    DidoAeneis skrev 2025-02-13 19:57:01 följande:
    Ja, så skönt att det snart är över! Men samtidigt kommer jag nog känna lite vemod liksom - ska man aldrig få gå igenom graviditet igen, förlossning och ffa träffa den där lilla personen som legat i magen i 9 månader! Men jag kommer nog över det. Men jag har verkligen insett att jag INTE vill fokusera på jobb sen 😂 Jobbat heltid som anställd för första gången i mitt liv i höst (har haft egen firma förut), och jag tycker att jag har varit borta sååååå mycket! Då har jag ändå bara haft 35-timmarsveckor. Fattar inte hur folk gör det. Älskar att vara hemma med min familj! Partnern jobbar visserligen mycket hemifrån, så det kanske bidrar till att jag längtar hem. Så jag tänker inte jobba heltid på lääääänge nu.

Gött att prolaktinet var lågt! Då kommer äl säkert igång snart. Hur gammal är du? Det kanske du har sagt 🙈
    Hoppas tiden går fort det sista nu! Härlig tid framåt att vara ledig 😍 Ja det är häftigt! Mab känner sig så mäktig som kan skapa ett nytt liv! Skönt att känna att det är nice att vara hemma och att du inte behöver jobba heltid på ett bra tag 😊 Jag tycker också om det men det kryper ändå i mig att jag vill ha bekräftelsen som jobbet ger. 
    Jag är 32 😊 är glad prolaktinet är lågt, hoppas det ska rulla igång igen. Har haft cykler där äl kommit först dad 25-30 så är väl inte så konstigt + att cykler kan vara lite ojämna postpartum vad jag läst. Men hade vart så skönt att få jämna cykler igen. Hade inte kunnat föreställa mig hur effektivt preventivmedel en bebis är. Går ju inte bara att ligga när som helst lusten kommer på längre 😂
  • Anonym (Villhaentill)

Idag fick jag den här skönheten 😍 
    Vet att det inte är en garanti för ägglossning men känns hoppfullt att kroppen börjar vilja! Bokat progesteronprov nästa vecka så jag vet om det lossar något ägg och hur progesteronproduktionen ligger till. Hoppas så att jag slipper inleda med superkorta lutealfaser. 

Vet inte om vi kommer försöka, lite otäckt är det ju att det finns en chans att det tar sig 😂 Jag tycker dock att vi kan få in något ligg eftersom vi redan legat inom de fertila dagarna. Men sambon har mycket både med jobb och kvällar så vet inte om det kommer synka med bebisen heller. 

Men vi är väldigt glada om detta betyder att kroppen är på väg igång! Har varit så rädd att vara en av dem det tar ett år innan kroppen vill igen 🙏

• DidoAeneis

Men woho, vad kul! Hade du några äl-symtom? Jag kände av min äl tydligt nu efter andra barnet, kunde också känna om det var en rejäl liksom eller bara en fjös 😂 Vet inte om det funkar så, men vissa månader hade jag definitivt mer smärta. Denna unge blev till en sån månad. Fick ni till det nåt nu då? Guuud vad spännande om du ska börja testa och grejer. Brukar du testa före bim?

Jag har mått skit, haha, som vanligt. Förkylning som aldrig gerd sig, trött och hängig. Men gravvemässigt känns allt fortfarande lugnt. Men är rätt klar med det här nu, känner jag, så from måndag (37+0) får han gärna komma när han vill. Lite läskigt att allt ska vara över efter detta dock, men det blir nog rätt skönt också. 

• Anonym (Villhaentill)

Men åh så skönt att snart vara på färdigbakad! 🥳
    Hoppas du hinner krya på dig innan det är dags för honom att komma ut 😍
    Ni kommer inte ändra er och välkomna en till då? 

Vi fegade faktiskt ur denna gången, men jag blev väldigt exalterad och ville ett tag. Men grundplanen var trors allt att vänta till det gått ett halvår sen förlossningen som är minsta rekommenderade tiden och ha gjort en undersökning hos fertilitetsläkare innan. Hoppas kunna få tid snart nu när jag har koll på var i cykeln jag är 🤩
    Tills dess kommer jag ta lite mer blodprov och logga cykeln och äl. 

Kändes så sjukt att veta att ägglossning var och istället ha avbrutet. Dock låg vi ovetandes tre dagar innan äl, så kommer nog testa från 10 dpo för att få ha lite roligt 😂 plus att jag tröstshoppa fler både lh och hcg test till min samling.

Kände verkligen av äl mer än jag någonsin gjort innan! Mer flytningar, som att det nypte till och sen ett lätt tryck i tjejmagen dagen som jag tror var ägglossningsdagen. 

Ska verkligen bli så spännande när vi får gå all in igen 😍

• DidoAeneis
    Anonym (Villhaentill) skrev 2025-02-20 15:07:02 följande:

Men åh så skönt att snart vara på färdigbakad! 🥳
    Hoppas du hinner krya på dig innan det är dags för honom att komma ut 😍
    Ni kommer inte ändra er och välkomna en till då? 

Vi fegade faktiskt ur denna gången, men jag blev väldigt exalterad och ville ett tag. Men grundplanen var trors allt att vänta till det gått ett halvår sen förlossningen som är minsta rekommenderade tiden och ha gjort en undersökning hos fertilitetsläkare innan. Hoppas kunna få tid snart nu när jag har koll på var i cykeln jag är 🤩
    Tills dess kommer jag ta lite mer blodprov och logga cykeln och äl. 

Kändes så sjukt att veta att ägglossning var och istället ha avbrutet. Dock låg vi ovetandes tre dagar innan äl, så kommer nog testa från 10 dpo för att få ha lite roligt 😂 plus att jag tröstshoppa fler både lh och hcg test till min samling.

Kände verkligen av äl mer än jag någonsin gjort innan! Mer flytningar, som att det nypte till och sen ett lätt tryck i tjejmagen dagen som jag tror var ägglossningsdagen. 

Ska verkligen bli så spännande när vi får gå all in igen 😍

Nää, vi har barn sen tidigare också och min partner blev 44 i år, så vi känner att det får vara slut nu. Han ska sterilisera sig i maj - oerhört skönt att slippa preventivmedel. Men som sagt - det kommer nog att kännas konstigt också, att ha äl i en herrans massa år och inte kunna bli gravid! Men denna graviditet har tagit kål på mig, så det är lite skönt att avsluta med ett "aldrig igen" 🙈

Wow, att ni hade is i magen ändå! Hade jag aldrig klarat, haha. När har det gått ett halvår då? Spännande med ligg tre dagar innan också, du får uppdatera om hur testningen går.
  • Anonym (Villhaentill)
    DidoAeneis skrev 2025-02-23 19:44:12 följande:
    Nää, vi har barn sen tidigare också och min partner blev 44 i år, så vi känner att det får vara slut nu. Han ska sterilisera sig i maj - oerhört skönt att slippa preventivmedel. Men som sagt - det kommer nog att kännas konstigt också, att ha äl i en herrans massa år och inte kunna bli gravid! Men denna graviditet har tagit kål på mig, så det är lite skönt att avsluta med ett "aldrig igen" 🙈

Wow, att ni hade is i magen ändå! Hade jag aldrig klarat, haha. När har det gått ett halvår då? Spännande med ligg tre dagar innan också, du får uppdatera om hur testningen går.
    Det kanske är det som är meningen i att du mått skit, att du aldrig ska få en längtan att göra om det 😂 
    åh jag hoppas min sambo ska gå med på att sterilisera sig efter en till! 

I slutet på april har det gått ett halvår, har åtminstone fått tid på kliniken i mars. För ikväll fick jag spotting, på 5dpo 😭 Så är verkligen glad att vi inte försökte så att vi hoppades, för det är tvärkört. Försöker vara hoppfull om att det kanske bara är de första cyklerna innan hormonerna hamnat mer rätt som lutealfasen är så kort. Får se vad det blir av det och om kliniken är villig att hjälpa mig med eventuellt progesteron på sikt.
  • DidoAeneis
    Anonym (Villhaentill) skrev 2025-02-23 20:50:03 följande:
    Det kanske är det som är meningen i att du mått skit, att du aldrig ska få en längtan att göra om det 😂 
    åh jag hoppas min sambo ska gå med på att sterilisera sig efter en till! 

I slutet på april har det gått ett halvår, har åtminstone fått tid på kliniken i mars. För ikväll fick jag spotting, på 5dpo 😭 Så är verkligen glad att vi inte försökte så att vi hoppades, för det är tvärkört. Försöker vara hoppfull om att det kanske bara är de första cyklerna innan hormonerna hamnat mer rätt som lutealfasen är så kort. Får se vad det blir av det och om kliniken är villig att hjälpa mig med eventuellt progesteron på sikt.
    Var det mensen som kom så tidigt? Eller fick du möjlighet att testa ändå?

Själv går man och väntar. 38+0 imorgon. Men jag vet när jag hade äl och egentligen är det bara 37+4. Men om jag inte har fött på fredag blir det min längsta graviditet nånsin. Orkar ej 😂 Känns som jag aldrig kommer att föda, ärligt talat.
  • Anonym (Villhaentill)
    DidoAeneis skrev 2025-03-02 22:59:12 följande:
    Var det mensen som kom så tidigt? Eller fick du möjlighet att testa ändå?

Själv går man och väntar. 38+0 imorgon. Men jag vet när jag hade äl och egentligen är det bara 37+4. Men om jag inte har fött på fredag blir det min längsta graviditet nånsin. Orkar ej 😂 Känns som jag aldrig kommer att föda, ärligt talat.

Åh, hoppas det drar igång snart. Det är verkligen nära. nu! Det är ju lovande att du inte gått så länge de andra gångerna. 🥰 Jag gick till 41+3, det var hemskt att hela tiden hoppas på att det skulle dra igång även om jag hade en känsla jag skulle gå över tiden. 

Japp mensen kom dagen efter 😭 Så nu hoppas vi på att nästa äl kommer någorlunda i tid och lutealfasen blir längre. Tror det var första ägglossningen denna gången så kanske behöver det någon gång på sig att rätta till si.

• DidoAeneis

Den 11 mars kom han ut, lagom snabbt och helt komplikationsfritt! Vattnet gick 01 på natten och vid 7 var han ute. Så jävla underbart. Vi fick komma hem redan dagen efter, vi hade alla barn (fyra storasyskon) hemma (har tre vv), så det var fullt syskonkaos i nästan en hel vecka. Den här veckan har varit myyyycket lugnare. Sååå mysigt med bebis! Och så tacksam att den här resan gick bra och att jag fick mitt sista barn. Var så uppgiven och ledsen förra våren när det inte ville sig med graviditeter, men tänk vad bra allt blev till slut. Det var ju just den här bebisen som skulle komma till oss. Men sånt vet man ju inte när man är mitt i det, det är det som är så frustrerande.

Hur går det för dig nu? Var befinner du dig i cykeln? Försöker ni, eller chillar ni lite till?

• Anonym (Villhaentill)

Stort grattis 🥹❤️ ja tänk det var just han som skulle komma till er, det gör allt det onda som hände innan till något fint 🥹
    Jag kan omöjligt sätta mig in i hur livat det är att komma hem med en bebis till fyra storasyskon, men förstår att det är en lugnare vecka nu 😅

Jag tror jag har äl idag eller imorgon, de började öka igår för att bli positiva idag på cd 28. Bättre sent än aldrig. Vi har dansat för några dagar sen och idag. Får se om det blir en julbebis 🙈 Känns väl osannolikt att det ska ta sig på första försöket, men kanske just för att det blir mitt i julen så gör det det 😂

Fått progesteron utskrivet som jag ska börja ta på onsdag eller torsdag beroende på är äl blir. Så hoppas mensen håller sig undan (åtminstone längre än förra månaden) och om vi går vidare till nästa månad får en tidigare ägglossning. Men nu är vi igång 🥳

• DidoAeneis
    Anonym (Villhaentill) skrev 2025-03-23 21:46:59 följande:

Stort grattis 🥹❤️ ja tänk det var just han som skulle komma till er, det gör allt det onda som hände innan till något fint 🥹
    Jag kan omöjligt sätta mig in i hur livat det är att komma hem med en bebis till fyra storasyskon, men förstår att det är en lugnare vecka nu 😅

Jag tror jag har äl idag eller imorgon, de började öka igår för att bli positiva idag på cd 28. Bättre sent än aldrig. Vi har dansat för några dagar sen och idag. Får se om det blir en julbebis 🙈 Känns väl osannolikt att det ska ta sig på första försöket, men kanske just för att det blir mitt i julen så gör det det 😂

Fått progesteron utskrivet som jag ska börja ta på onsdag eller torsdag beroende på är äl blir. Så hoppas mensen håller sig undan (åtminstone längre än förra månaden) och om vi går vidare till nästa månad får en tidigare ägglossning. Men nu är vi igång 🥳

Spännande att ni är igång! Det måste väl nästan vara testdags nu då? Eller du kanske bara inväntar BIM som en normal person 😂

Jaa, gud det är intensivt. Nu har dessutom jag och lillen blivit förkylda, så det är bara kliv kliv överlev just nu... Täppt bebis är ingen hit, fifan. Vi går på ångor, han och jag. Dag fyra idag, hoppas det vänder snart.
  • Anonym (Villhaentill)
    DidoAeneis skrev 2025-04-03 14:29:17 följande:
    Spännande att ni är igång! Det måste väl nästan vara testdags nu då? Eller du kanske bara inväntar BIM som en normal person 😂

Jaa, gud det är intensivt. Nu har dessutom jag och lillen blivit förkylda, så det är bara kliv kliv överlev just nu... Täppt bebis är ingen hit, fifan. Vi går på ångor, han och jag. Dag fyra idag, hoppas det vänder snart.
    Jag höll mig ändå till 10 dpo med att testa, då jag fick tydligt med sonen då. Såklart spöktest på ett, fem blanka. Dagen efter svagare spök på ett men tog ett till som var blankt. Nu idag var det blankt det första jag tog och är på 12 dpo så bör stämma. 🤗

Ändå en lättnad att det inte blev bf 14/12 när jag gick över tio dagar sist 🙄
    Men så skönt att känna att vi gav det en chans 🥰

Hoppas lillen blir frisk snabbt 🥺 ja du också men åh att vara så liten och förkyld. Hoppas ni får klara er sen ❤️
  • Anonym (Villhaentill)

Vi som tänkte att det skulle ta lång tid till plus igen fick oss en överraskning när tredje cykeln med ägglossning gav ett andra streck 🥹
    Vi har inte tagit in det helt och det känns bra att inte riktigt förstå det än eftersom det är så skört så här i början. Men testen har blivit starkare och även tagit blodprov som visar på fin ökning. Vi är så tacksamma och försiktigt hoppfulla 🙏😍
  • DidoAeneis

Men guuud vad skönt att det gick så snabbt! Hoppas det går vägen, men det gör det säkert ska du se ☺️ BF i februari då?

Här knallar det på, lillen blev tre månader häromdagen, och jag längtar sååå tills han är större, haha. Har en tvååring som är så på honom och hårdhänt, så jag vill att han ska kunna utkämpa sina egna strider. Och det är drygt när de måste bäras så mycket. Så nej, jag är glad att bebistiden snart är över för min del, även om det såklart är mysigt också.

• Anonym (Villhaentill)
    DidoAeneis skrev 2025-06-16 20:46:54 följande:

Men guuud vad skönt att det gick så snabbt! Hoppas det går vägen, men det gör det säkert ska du se ☺️ BF i februari då?

Här knallar det på, lillen blev tre månader häromdagen, och jag längtar sååå tills han är större, haha. Har en tvååring som är så på honom och hårdhänt, så jag vill att han ska kunna utkämpa sina egna strider. Och det är drygt när de måste bäras så mycket. Så nej, jag är glad att bebistiden snart är över för min del, även om det såklart är mysigt också.

Ja det var ju inte en chock men förvånande minst sagt 😅 
    bf i februari, hoppas så det går vägen. Men vår första graviditet gick vi till v 12 innan det upptäcktes ma, så hoppas det händer tidigare om det ska skita sig. 

Vi har bokat Nipt och ultraljud 10+5, det är hela 42 dagae till vi får se om det finns något liv! Hade tänkt boka ett v 8 men pga semestertider så gör de inte det under sommaren på den mottagninge och min sambo vill inte köra över en timme till nästa. 

Så härligt 🥹 efter tre månader tycker jag allt har gått så fort! Lär sig typ nya saker varje vecka 🤩
    Förstår att det är tudelat att man vill att de ska växa 🥹

Svar på tråden Få tillbaka ägglossning efter förlossning