Peterdenglade skrev 2023-09-24 19:27:21 följande:
Jo jag har varit vid vårdcentralen då sa dom att jag kanske hade uretrit. Men låter det som urinvägsinfektion eller en förstorad prostata?
Jag har aldrig hört talas om uretrit, så jag slog upp det och det står "inflammation i urinröret". Jag har ingen aning om du behöver antibiotika eller inte, dina besvär låter ju som en förstorad prostata (diagnos av en lekman), och om det är det så behandlas inte tillståndet nödvändigvis med antiobiotika. Man bör vara livrädd för antibiotika resistens. Börja med ett hemma-test kanske? (För att få veta om det är förstorad prostata, låter verkligen som det); gettested.se/produkt/psa-test/&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=SOK%20%7C%20gettested.se&utm_term=prostata%20m%C3%A4ta&utm_content=PSA-test
Den goda nyheten är att förstorad prostata inte ökar risken för prostatacancer (står det på 1177). Men du behöver verkligen äta anti-inflammatorisk kost, i vilket fall som helst. Du kanske har elektronbrist så att din kropp inte kan neutralisera skadliga, reaktionsbenägna fria radikaler (att din kropp avger fler elektroner än vad den har råd med/ än vad den får in genom t.ex. maten, och det är syret som man andas som bidrar till detta). Något sådant leder givetvis till många av dem vanligaste sjukdomarna, bl.a. olika inflammations-tillstånd. Här är exempel på några varor som bidrar med nya antioxidanter, och intag av sådant och liknande måste ske varje dag (då får du elektroner som kan offras till fria radikaler (som har bildats från syre)). Anti-inflammatorisk vegetarisk mat:

"Försurad kropp, brist på basiskt föda. Enligt Ragnar Rylander så riskerar man tappa mineraler när kroppen upprätthåller ph-balansen i blodet om man äter en sur kost. Protein och mjölkprodukter är generellt sura medan grönsaker och frukt är basiska. 8,9. Dvs genom att äta för lite grönsaker så kan man få en obalans bland mineralerna som behövs för att immunförsvaret ska fungera bra." (systerkarin.se)
"Fria radikaler bidrar till infektioner och inflammation som leder till sjukdomar såsom hjärtinfarkt och cancer. 7 Antioxidanter som finns rikligt i Raw food binder fria radikaler så att de inte skadar kroppen." (systerkarin.se)
Bok, "Kom i balans med antiinflammatorisk kost" (här gäller absolut inte vete eller vitt bordssocker (inget godis)): www.adlibris.com/se/bok/kom-i-balans-med-antiinflammatorisk-kost-enkla-recept-till-alla-dagens-maltider-9788775372836&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=AR:%20BOK%20-%20Shopping%20-%20B%C3%B6cker%20alla%20-%20tPOAS%20230%25&utm_term=4585169654627647&utm_content=BOK
Råg: "Råg kan möjligen påverka genomsläppligheten i tarmen, vilket ger mindre inflammation och ett skydd mot hjärt-kärlsjukdom och typ 2-diabetes, säger Rikard Landberg" (mabra.com)
Andra bra basvaror för en nybörjare - Kall potatis eller kallt ris: "Bra källor till prebiotika är:
Kända rotväxter som jordärtskocka, gräslök och lök av alla slag, inklusive purjolök.
Soyabönor, sparris, kronärtskocka, och endivesallad innehåller rikliga mängder.
Honung, vete, råg, korn och havre.
Kall kokt potatis, kallt kokt ris som i sushi och i omogen banan är bra källor till resistent stärkelse." (
bio-balance.se)
Resistent stärkelse: "
Resistent stärkelse är en typ av stärkelse som inte bryts ner av matsmältningsenzymerna utan istället fungerar som en fiber i tjocktarmen." (lantmannen.se)
"Var hittar man då den här nyttiga stärkelsen? En bra källa är nerkyld potatis. Det beror på att stärkelsen återgår till sin tidigare struktur, blir mer svårtillgänglig för kroppen att bryta ner och höjer på så sätt inte blodsockret som den annars gör i uppvärmt tillstånd. En annan källa är omogna bananer, linser, bönor, havre och råris. Dessutom fermenteras resistent stärkelse långsamt" (
bellybalance.se)