• Anonym (Shamead för min lust)

Moralkakor och kink-shame

Lever med min sambo sedan 10 år tillbaka. Båda i 40-års åldern. Vi har barn och lever helt vanligt familjeliv. Sexet slutade fungera efter vårt första barn och det är 8 år sedan. Sedan dess har vårt sexliv varit ett sluttande plan. Räknade ut att vi haft sex totalt 20 gånger de tre senaste åren. Om jag tar upp ämnet sex för samtal börjar hon moralisera precis som min gamla lärarinna i högstadiet gjorde när jag blev påkommen i skogen med att läsa en porrtidning med några kompisar när min lärarinna på sin fritid gick en promenad med sin hund. Vi har försökt allt, gått i terapi, testat att bara mysa nakna i sängen men hennes lust uteblir. Jag har frågat allt, om hon slutat tända på mig, om jag är äcklig på något vis, luktar illa, är ful, gör fel, om hon träffat någon annan men Nej, det är inte det.   Hon har bara ingen lust och det finns inget jag kan göra. Det går inte att kompromissa för då kommer moralkakorna. Då är jag oförstående, tänker bara på sex osv.. Föreslog att hon kunde kissa på mig i duschen bara för att få igång lite humor och lätta upp stämningen men det var otrevligt tyckte hon och det blev awkward. Kände mig smått desperat och fick för mig att hon kanske hade massa förtrycka Kinks eftersom hon alltid kissar i duschen när vi duschar tillsammans. Men så fel jag hade. Nu har jag nått min gräns för vad jag klarar av. Pallar inte att gå en vecka, månad, år utan sex och intim närhet. Jag måste söka det här hos någon annan kvinna. Åren går och jag vill inte bli bitter. Någon mer som känner igen sig i min situation?

• Svar på tråden Moralkakor och kink-shame
  • Anonym (Snowihite)

Det kanske låter gammeldags men jag tror att vi tappat bort erotiken i våra samliv. Jag har varit i ett förhållande/äktenskap där vi satte erotiken högt och verkligen höll lusten levande. 

När man håller lusten levande så håller man också romantiken och närheten vid liv. Min erfarenhet är att detta är lika viktigt för både kvinnor och män, Vi kvinnor kan ha lättare att tala om det men männen är lika beroende av att känna närheten i relationen.

• Anonym (Fia)
    Anonym (69"-man) skrev 2023-11-07 18:18:54 följande:
    Ja jag håller med dig. Dina förhållanden är troligen resultatet av gynnsama förutsättningar att du har en egen sexualitet, attraktion mellan er och att du valt bra partners. Som du skriver så det som är bra vill man gärna ha mer av.
    Vi som har fått uppleva sådana relationer önskar ju att alla förhållandevar sådana. Tyvärr är det vanligt med män som inte är lyhörda och kvinnor som är oengagerande när det kommer till sex. Då blir resultatet där efter. 
    Låter troligt ja. 

Det är ju det här med att veta vad man vill ha, passar man inte ihop på dom plan som är viktiga för mig så går jag vidare. Är hellre singel än lever i en relation med för dålig passform. Oengagerade kvinnor - jag är inte övertygad om att dom är det i rätt sällskap. En del kvinnor säger att sex inte är viktigt för dom, men sen när dom upplevt bra sex så kan den uppfattningen ändras.
  • New  Dawn
    Anonym (69"-man) skrev 2023-11-07 18:41:46 följande:
    Jag visste inte att vi bara pratade om gamla gubbar här utan att det var ett mer allmänt samtal där mannen lika gärna kan var 20år. Men visst lusten minskar med ålder och det beror oftast på minskat testosteron hos män...
    Gubbar? Jag visste inte att diskussioner om sexliv endast gällde en viss ålder. Det kan finnas många olika orsaker till förändringar i sexliv, och det måste inte ens vara något "fel". Det kan ju helt enkelt vara så att man ibland bara vill ha mer annan närhet och njutning. Att man börjar värdesätta det. Det kan ju lika gärna upplevas som att man utvecklar naken närhet och njutning till något mer än bara sex. 
    Nu tycker jag det är väldigt svårt att definiera sex, men vi har väl gått från sex 2-3 gånger i veckan till 1-2 ggr i veckan.
    Och nej, min man har normala testosteronvärden. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (69"-man) skrev 2023-11-07 18:37:06 följande:
    Jag håller med dig om att sex blir förödande om man har det mot sin vilja. Det här med att ha två tankar i huvudet samtidigt.... Däremot står jag fast vid den med minskad lust äger problemet för den andra får bara lida ut tiden vilket leder till en ond spiral och i slutänden separation.
    Det kan finnas orsaker där den ena brister eller utomstående saker som leder till att lusten försvinner, så det här är inte bara den med minskad lust fel att problemen uppstår.
    Jag hade inte sex mot min vilja. Jag ville att det skulle funka. Jag ville bli kåt och njuta. Jag försökte allt jag kunde. Jag insåg dock inte att jag anpassade mig för mycket efter honom. 
    Ägde problemet? Det var verkligen inget att äga? Jag fick lida, för det var min kropp och lust som tog stryk. 
    Men ja, för honom var det ju bra för han fick ju mycket sex. Han "slapp" några som helst problem. 

Problemet med mitt tidigare sexliv var att jag anpassade mig för mycket, och just det är nog vanligt hos kvinnor. Man skulle kunna tro att det var du som givit mig råd. 

I dag skulle jag aldrig göra det. Aldrig. Jag är väldigt rädd om min lust och min kropp. Nu är allt sex jag har fantastiskt skönt och så vill jag ha det. Att ge en avsugning vill jag däremot göra även om jag inte är kåt/redo för sex
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Fia) skrev 2023-11-07 20:11:33 följande:
    Låter troligt ja. 

Det är ju det här med att veta vad man vill ha, passar man inte ihop på dom plan som är viktiga för mig så går jag vidare. Är hellre singel än lever i en relation med för dålig passform. Oengagerade kvinnor - jag är inte övertygad om att dom är det i rätt sällskap. En del kvinnor säger att sex inte är viktigt för dom, men sen när dom upplevt bra sex så kan den uppfattningen ändras.
    Håller med. 
    Jag känner en kvinna som lämnade en lång relation, och sa till sin nya att hon inte var intresserad av sex. Dom inledde en relation ändå, och hon upptäckte hur fantastiskt sex kunde vara, och har fortfarande mycket sex, även nu efter närmare 20 år. Hon hade inte förstått hur  sex kunde vara.
  • Anonym (Fia)
    New Dawn skrev 2023-11-07 20:31:39 följande:
    Håller med. 
    Jag känner en kvinna som lämnade en lång relation, och sa till sin nya att hon inte var intresserad av sex. Dom inledde en relation ändå, och hon upptäckte hur fantastiskt sex kunde vara, och har fortfarande mycket sex, även nu efter närmare 20 år. Hon hade inte förstått hur  sex kunde vara.
    Ja exakt så. Att dom inte vet vad sex kan vara eftersom dom inte upplevt riktigt bra sex. Så dom tycker att det är för mkt fokus på det vilket ju är förståeligt då. Nån sa att det inte var något vidare eftersom hon kom kanske 3ggr av 10, hon var fortfarande kåt efteråt och otillfredställd. Mannen fick alltid orgasm så han var ju glad. Eftersom hon ofta fejkade så verkade han tro att det var bra för henne med.
  • Tecum
    New Dawn skrev 2023-11-07 14:31:18 följande:
    Oj! Vilka fördommar! 
    Nej lust kan sjunka med tiden. Det behöver verkligen inte bero på någon av dessa faktoren.
    Du försöket få det till något onormal att lusten sjunker med åldern, men det är tvärtom ganska vanligt. 
    Har du inte tänkt på att vissa kan vara helt nöjda med en lite längre frekvens. 
    Allt ditt tidigare snack om förståelse blir mer och mer ihåligt. 
    Lust kan mycket riktigt sjunka med tiden men det kan också bero på de skäl som "69-man" tar upp. Stress, nedstämdhet, testosteronbrist, diabetes eller utbrändhet.

Och vad är "med tiden? Om lusten sjunker påtagligt mellan 25-35 är det troligen något fel men mellan 35-55 är det naturligt.

Det han menade i sista styckena är väl att attraktionen minskar eller dör ut. Det händer många, även kvinnor, och kan ha en mängd olika orsaker.
    Så jag tycker du är för hård mot honom.
  • Anonym (Gymmet)

min fru vill inte heller ligga. Bestämde mig att göra nåt positivt av det. Varje gång hon har huvudvärk går jag till gymmet istället. Ett år senare tar jag 120 i bänk och 140 i böj. Rekommenderas! 

(ja och så knullar jag tjejen som jobbar i repan på gymmet också. Life is good) 

• Anonym (Shamead för min lust)

Jag är så innerligt trött på oflexibla kvinnor som tror att världen kretsar kring dem. Som man är det fult att vara kåt och vilja ha sex och i samhället kan kvinnor betala för Yonimassage och få sprutorgasm utan att det kallas för köp av sexuella tjänster. I min relation vill min partner åtnjuta tryggheten av att leva i en parrelation med absolut minsta möjliga insats. Pengarna ska gå till hennes barn eftersom de har särskilda behov. Jag ska göra allt när hon kommer hem från jobbet för då är hon trött. Speciellt om jag jobbat hemifrån eller varit på jobbresa och sovit på hotell. Då är jag enligt henne utvilad och kan göra allt hemma. När jag skiter i hennes uppmaningar straffar hon mig med distans och tystnad. Ibland är hon på gott humör och då kan det bli sex men bara om lusten kommer automatiskt (vilket den sällan gör) Som sagt, så fort jag träffar någon som vill gå på swingersklubb med mig går jag omedelbart och sen får jag se var relationen tar vägen. Kanske står jag ut om jag får känna uppskattning och ha sex med andra kvinnor eller så blir det att gå skilda vägar.

• New  Dawn
    Anonym (Shamead för min lust) skrev 2023-11-07 21:36:02 följande:

Jag är så innerligt trött på oflexibla kvinnor som tror att världen kretsar kring dem. Som man är det fult att vara kåt och vilja ha sex och i samhället kan kvinnor betala för Yonimassage och få sprutorgasm utan att det kallas för köp av sexuella tjänster. I min relation vill min partner åtnjuta tryggheten av att leva i en parrelation med absolut minsta möjliga insats. Pengarna ska gå till hennes barn eftersom de har särskilda behov. Jag ska göra allt när hon kommer hem från jobbet för då är hon trött. Speciellt om jag jobbat hemifrån eller varit på jobbresa och sovit på hotell. Då är jag enligt henne utvilad och kan göra allt hemma. När jag skiter i hennes uppmaningar straffar hon mig med distans och tystnad. Ibland är hon på gott humör och då kan det bli sex men bara om lusten kommer automatiskt (vilket den sällan gör) Som sagt, så fort jag träffar någon som vill gå på swingersklubb med mig går jag omedelbart och sen får jag se var relationen tar vägen. Kanske står jag ut om jag får känna uppskattning och ha sex med andra kvinnor eller så blir det att gå skilda vägar.

Det låter inte som att du älskar din fru alls. Hon älskar troligen inte dig heller. Låter mest som bortkastad tid att vara kvar. 
    Du kanske får ta kontakt med en advokat ang ekonomin. 
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2023-11-07 21:20:39 följande:
    Lust kan mycket riktigt sjunka med tiden men det kan också bero på de skäl som "69-man" tar upp. Stress, nedstämdhet, testosteronbrist, diabetes eller utbrändhet.

Och vad är "med tiden? Om lusten sjunker påtagligt mellan 25-35 är det troligen något fel men mellan 35-55 är det naturligt.

Det han menade i sista styckena är väl att attraktionen minskar eller dör ut. Det händer många, även kvinnor, och kan ha en mängd olika orsaker.
    Jo, visst är det skillnad med åldern, men han utgår från att det är något fel. Dessutom avfärdar han ålder som något som bara handlar om gubbar och inte ens värt att nämna
    Jag tror inte det behöver vara något fel om sexlusten sjunker även i yngre år. Det kan snarare vara så att det är mer de första ett- två åren som är avikade högt.
    När man är mitt i livet, kanske annat tar tid och energi utan att man är mer stressad än man var i början av relationen.
    Det är så många faktorer som kan påverka. 
    Jag tycker det är väldigt avgörande hur annan närhet förändras, och hur omsorg och intresse för sin partner förändras. 
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2023-11-07 21:20:39 följande:
    Om attraktionen, känslorna, minskar är det ju något större fel. Då påverkas sexliv och annan närhet i mycket större utsträckning. 
  • Anonym (69"-man)
    Anonym (Therealme) skrev 2023-11-07 14:25:49 följande:
    Åh. Har du officiell statistik på det?
    Det finns en googling bort. I grova drag säger statistiken att dubbelt så vanligt kvinnor helt tappar lusten jämfört med män.
    Men egentligen spelar det ingen roll för de som drabbas, det är lika mycket ett problem oavsett. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (69"-man) skrev 2023-11-08 09:51:17 följande:
    Det finns en googling bort. I grova drag säger statistiken att dubbelt så vanligt kvinnor helt tappar lusten jämfört med män.
    Men egentligen spelar det ingen roll för de som drabbas, det är lika mycket ett problem oavsett. 
    Skulle kunna bero på att sex är lättare att ha på ett skönt sätt för män, även mediokert sex ger orgasm, så är det inte för kvinnor. Och att män gynnas av att vara i förhållanden, motsatt gäller ofta för kvinnor. Högre trötthet av arbetet hemma efter jobbet ger lägre lust.

Det spelar ju roll eftersom det i viss mån går att påverka. Om man skalade bort allt annat så är dom olika hormonuppsättningarna intressanta.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Shamead för min lust) skrev 2023-11-07 21:36:02 följande:

Uppenbart att känslan mellan er har dött. Ge dig av. Ni kommer båda att hitta lyckligare liv, och ert barn får gladare föräldrar som är bättre förebilder.
  • New  Dawn
    Anonym (Fia) skrev 2023-11-08 11:13:10 följande:
    Skulle kunna bero på att sex är lättare att ha på ett skönt sätt för män, även mediokert sex ger orgasm, så är det inte för kvinnor. Och 
    Jag tror också att sex oftare är skönt för män. Visst kan män vara drabbade av prestationsångest, men de vet inte hur det är att ha sex när kåtheten och svullnaden lagt sig och sexet bara fortgår pga sekretion "som ligger kvar" 
    Känslan av nötning och lite smärta. 
    Jag upplever att våtheten kommer före "anspänningen"/ svullnaden/erektionen. (Det som verkligen gör att det känns skönt att bli stimulerad) Både kvinnan själv, och mannen, tänker att kvinnan är redo när våtheten kommit. Våtheten kan också ligga kvar långt efter. Ibland om jag blivit kåt tidigare under en dag /kväll och går på toaletten över en timme senare, och jag helt har glömt bort att jag varit kåt, kan fortfarande märka hur "halkigt våt" jag fortfarande är. Trots att jag inte alls är kåt. 

Fortfarande är samlag väldigt centralt, och det är kanske inte det mest optimala för många kvinnor.
    Ett  sätt som är vanligt är ju att kvinnan ska komma först och sedan har man samlag. Det kanske inte heller är så optimalt. Kvinnor, som oftare tar lite längre tid på sig, känner kanske lite(eller mycket) stress av att behöva komma, så att mannen "får komma till". Om kvinnan förväntas komma innan mannen , under samlag, är det nog ofta att man tänker sig att kvinnan ska komma först. Även detta kan bli stressigt om hon inte är riktigt kåt och laddad. Känslan att mannen måste vänta/hålla tillbaka kan vara ganska stressigt.

Nu förstår jag att många kvinnor också trivs med detta, men för kvinnor som fungerar som jag blir det svårare att njuta av sex under ovanstående upplägg. (jag vet att jag inte är ensam)
    Jag vill hellre komma efter mannen. Det passar mig bättre, och jag njuter bara en kortare stund efter orgasm. Så att ha samlag länge efter orgasm är ingen hit för mig.

Vi har mest smek och oralsex, med inre stimulans med fingrar, ibland med inslag av samlag, som då blir skönare när smek och oralsex är grunden.

Återigen vill jag poängtera att så klart många kvinnor njuter på annat sätt, men jag förstår vad som kan bli svårt. 
  • Anonym (69"-man)
    New Dawn skrev 2023-11-07 20:13:08 följande:
    Gubbar? Jag visste inte att diskussioner om sexliv endast gällde en viss ålder. Det kan finnas många olika orsaker till förändringar i sexliv, och det måste inte ens vara något "fel". Det kan ju helt enkelt vara så att man ibland bara vill ha mer annan närhet och njutning. Att man börjar värdesätta det. Det kan ju lika gärna upplevas som att man utvecklar naken närhet och njutning till något mer än bara sex. 
    Nu tycker jag det är väldigt svårt att definiera sex, men vi har väl gått från sex 2-3 gånger i veckan till 1-2 ggr i veckan.
    Och nej, min man har normala testosteronvärden. 
    För det första så skrev jag att det var en killgissning som jag kom med. Alltså i grova drag information jag snappat upp genom åren.
    Att ha normala nivåer av testosteron när en man är 40år är något helt annat än när han är 20år. Det finns därför ett naturligt samband.
    Men framför allt så skrev jag ett inlägg i en tråd på nätet och inte en bok, så ja det finns en uppsjö av andra anledningar än vad jag skrev. 

Ja allt är relativt hur det upplevs. Men en minskning från 2-3 gånger i veckan till 1-2 är, nu gissar jag lite igen, en normal variation över tid i ett bra relation. Det kan gå upp i perioder och ner. Jag tror de flesta skulle vara mycket nöjda med en sådan frekvens över lång tid i ett förhållande. Det är i alla fall inte att betrakta som avsaknad av lust eller sexbrist i min världsbild. Definitionen av det är naturligtvis personlig men läser man lite så finns det stor variation även att definiera sexlöshet i ett förhållande. Jag har sett allt från mer sällan än var tredje månad till att inte haft sex under senaste året. 
  • Anonym (69"-man)
    Anonym (Riddle) skrev 2023-11-07 13:43:13 följande:
    Förlåt men dina exempel är rätt magstarka
    Ja jag valde att ta det groteskaste jag kunde komma på för att det skulle vara tydligt att bara för att ens partner vill något så är hen inte berättigad till det per automatik. Andra saker kanske är enklare att mötas i utan att göra avkall på sig själv. 
  • New  Dawn
    Anonym (69"-man) skrev 2023-11-09 09:57:11 följande:
    För det första så skrev jag att det var en killgissning som jag kom med. Alltså i grova drag information jag snappat upp genom åren.
    Att ha normala nivåer av testosteron när en man är 40år är något helt annat än när han är 20år. Det finns därför ett naturligt samband.
    Men framför allt så skrev jag ett inlägg i en tråd på nätet och inte en bok, så ja det finns en uppsjö av andra anledningar än vad jag skrev. 

Ja allt är relativt hur det upplevs. Men en minskning från 2-3 gånger i veckan till 1-2 är, nu gissar jag lite igen, en normal variation över tid i ett bra relation. Det kan gå upp i perioder och ner. Jag tror de flesta skulle vara mycket nöjda med en sådan frekvens över lång tid i ett förhållande. Det är i alla fall inte att betrakta som avsaknad av lust eller sexbrist i min världsbild. Definitionen av det är naturligtvis personlig men läser man lite så finns det stor variation även att definiera sexlöshet i ett förhållande. Jag har sett allt från mer sällan än var tredje månad till att inte haft sex under senaste året. 
    Okej. Jag uppfattade det som att all minskning av lust betydde att något är fel, men om du tycker att det är ääkan finnaas en minskning av lust även i bra relationer är vi nog  överens. 
    Sexlöshet tror jag däremot nästan alltid beror på något större problem i relationen, alternativt större medicinska problem. (med medicinska, menar jag både fysiska och psykiska sjukdomar /tillstånd)
    Kanske ska lägga till hög ålder. Har sett den bland den mest innerliga kärleken, mellan en 90 årig dement kvinna och hennes 99 årige man. Kommer aldrig glömma det. 
  • New  Dawn

Vet inte vad som hände men, så här ska det stå :

*men om du tycker att det kan  finnas en minskning av lust även i bra relationer är vi nog  överens*

Svar på tråden Moralkakor och kink-shame