• Elsa891

    Sjuk en gång i månaden, tips?

    Hej!

    Jag har i ca 7 år nu haft problem med att jag blir sjuk ofta. Nu det senaste året har det blivit värre och värre och jag har snittat att vara sjuk ungefär en gång i månaden. Jag får ungefär samma symptom varje gång; halsont, förkyld och huvudvärk. Har vart hos läkaren som hänvisar till att jag ?är inne i en sån period nu?. Jag är ingen läkare eller har någon medicinsk utbildning, så det kan mycket väl vara så det bara är. Det är dock väldigt jobbigt att bli sjuk så här ofta, jag missar ju mycket både i skolan och på jobbet. Är det någon som har vart med om liknande? Hur fick ni bukt med det?

    Hade tänkt gå och ta blodprov (privat) när jag blir frisk för att se om jag möjligtvis har brist på något i kroppen.

  • Svar på tråden Sjuk en gång i månaden, tips?
  • Anonym (B)

    Ser du till att träna regelbundet? Sova och äta ordentligt?

  • Anonym (Pannkaka)

    Jag var också sjuk en gång i månaden i flera års tid. Anledningen till det var att jag ogillade mitt jobb, vantrivdes. Allting upphörde när jag bytte arbete. Kanske är det så för dig också? 


  • Elsa891
    Anonym (B) skrev 2023-10-06 17:53:16 följande:

    Ser du till att träna regelbundet? Sova och äta ordentligt?


    Ja, nu har jag vart sjuk mycket men annars brukar jag träna ca 5 dagar i veckan och tycker även jag sköter min sömn och kost. Men funderar på om jag möjligtvis missar något viktigt i kosten?
  • Anonym (Kajsa)

    Jag hade så varje månad i 2-3 år. Till sist kopplade jag och en kollega ihop det med att jag varje månad blev sjuk när jag skulle få mens. Inte rejält sjuk men snuvig, hostig, huvudvärk och förhöjd temp. Värst var det under covid för då skulle man vara hemma vid minsta symptom = jag var hemma minst en vecka varje månad. Tror jag tagit 30 covidtester, bara två gånger har det varit covid. 

  • Anonym (f)
    Anonym (B) skrev 2023-10-06 17:53:16 följande:

    Ser du till att träna regelbundet? Sova och äta ordentligt?


    Träna är skitviktigt, särskilt kondition. Jag var likadan som ts tills jag började ta vitamin D varje dag (även på sommaren behöver jag tyvärr) och springa. Nu är jag nästan aldrig sjuk.
  • Anonym (B)
    Anonym (f) skrev 2023-10-06 18:34:48 följande:
    Träna är skitviktigt, särskilt kondition. Jag var likadan som ts tills jag började ta vitamin D varje dag (även på sommaren behöver jag tyvärr) och springa. Nu är jag nästan aldrig sjuk.
    Ja, man måste ju börja med grunderna. Blir det inte bättre ändå behöver man titta på andra förklaringar.
  • Anonym (A)
    Anonym (B) skrev 2023-10-08 21:08:29 följande:
    Ja, man måste ju börja med grunderna. Blir det inte bättre ändå behöver man titta på andra förklaringar.
    Håller med
Svar på tråden Sjuk en gång i månaden, tips?