• Anonym (Skärm)

9 åring vill bara spela

Hejsan! 

Behöver lite råd. Har en son på 9 som älskar spela data. 
    Han vill numera aldrig leka med någon kompis å leker han med någon är det bara spel som gäller.
    Problemet är att det enda han gör är att glo på skärmar. Han byter bara datorn mot telefon och platta till tv. 

Jag som mamma hade velat begränsa användandet av det medan mannen skiter i vilket. Så jag tjatar och gnäller om denna eviga skärmtid hela tiden. Så nu är det inte kul längre. 
    Samtidigt vet jag inte om jag är för hård om detta. Jättesvårt för mig. Mannen menar på att det inte är så farligt. Samtidigt vill han inte ens leka längre utan bara sitta å glo i en skärm. Vad är rimlig tid? Han han inga direkta fritidsaktiviteter heller.  Jag menar att om vi stryper tillgången till skärmen så kommer han tvingas att aktivera sig med något annat. 

Behöver råd! 

• Svar på tråden 9 åring vill bara spela
  • Tow2Mater
    Anonym (Ja) skrev 2023-11-06 20:07:00 följande:

Begränsar man skärmtiden kommer barnet själv hitta på andra saker. Vi föräldrar måste våga låta barnen ha tråkigt, det är då deras kreativitet växer!

Som du gör själv kanske? När någon annan stänger av internet går du glatt till köket och bakar en kaka till kvällsfikat och fixar disken som mannen glömde på morgonen.
  • Anonym (Ja)
    Tow2Mater skrev 2023-11-06 21:51:13 följande:
    Som du gör själv kanske? När någon annan stänger av internet går du glatt till köket och bakar en kaka till kvällsfikat och fixar disken som mannen glömde på morgonen.
    Ja surpuppa, jag har aldrig haft några problem med att aktivera mig utan skärmar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ja) skrev 2023-11-06 21:54:58 följande:
    Ja surpuppa, jag har aldrig haft några problem med att aktivera mig utan skärmar.
    Det var ju inte riktigt det jag frågade, men men.
    Bra for dig.
  • Anonym (Ja)
    Tow2Mater skrev 2023-11-06 22:01:55 följande:
    Det var ju inte riktigt det jag frågade, men men.
    Bra for dig.
    Varför skulle jag just baka en kaka och ordna med disken bara för att man inte håller på med internet?? Väx upp och sluta bråka överallt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ja) skrev 2023-11-06 22:07:57 följande:
    Varför skulle jag just baka en kaka och ordna med disken bara för att man inte håller på med internet?? Väx upp och sluta bråka överallt.
    Det var bara exempel på lämpliga sysselsättningar jag gissar du kan roa dig med när någon annan stänger av ditt internet.
  • Anonym (Ja)
    Tow2Mater skrev 2023-11-06 22:18:06 följande:
    Det var bara exempel på lämpliga sysselsättningar jag gissar du kan roa dig med när någon annan stänger av ditt internet.
    Men mitt eget svar duger inte. Bra då.
  • Fliselisan

Förstår att du pratat med pappan och inte fått gehör.
    Barn klarar inte av själva att begränsa sitt spelande, det måste du som förälder göra. Du förstår ju själv när det börjar gå ut över kompisrelationer att något måste göras.

Sätt dig ner med sonen och förklara, kom överens om en rimlig tid att spela, typ en timme om dagen. Han kommer protestera högljutt i början men stå på dig. Ställ in skärmtid på mobilen. Slå av Wi-Fi om ni har router. 

Sen behöver du erbjuda andra aktiviteter istället för spelandet.

• Core

Vi har slutat med bestämd skärmtid, det blir ett oänd dividerande om något kommer i vägen en dag etc, så ska det kompenseras och bråkas.

istället får de spela/titta olika varje dag, den enda regeln är att man stänger av samma sekund jag säger till. jag vill att dom lär sig att bryta, när som, det får aldrig bli så viktigt att man inte kan stänga av. 

Det var stora rabalder i början, men konsekvent pluggade jag ur, konfiskerade telefoner varje gång reglerna trotsades, och hade en kvälls ww3 emellanåt. Men mödan betalade sig till slut, nu vet dom vad som gäller, en dag där vi har fullt och och inte tid kan det bli nästan hela kvällen, dagen efter kan det bli en kvart, och ungarna köper det för att de lärt sig att man tjänar på att gå med på de reglerna i längden

• Jemp
    Core skrev 2023-11-07 23:23:48 följande:

Vi har slutat med bestämd skärmtid, det blir ett oänd dividerande om något kommer i vägen en dag etc, så ska det kompenseras och bråkas.

istället får de spela/titta olika varje dag, den enda regeln är att man stänger av samma sekund jag säger till. jag vill att dom lär sig att bryta, när som, det får aldrig bli så viktigt att man inte kan stänga av. 

Det var stora rabalder i början, men konsekvent pluggade jag ur, konfiskerade telefoner varje gång reglerna trotsades, och hade en kvälls ww3 emellanåt. Men mödan betalade sig till slut, nu vet dom vad som gäller, en dag där vi har fullt och och inte tid kan det bli nästan hela kvällen, dagen efter kan det bli en kvart, och ungarna köper det för att de lärt sig att man tjänar på att gå med på de reglerna i längden

Oj, känns inte det respektlöst? 
  • Core
    Jemp skrev 2023-11-07 23:42:20 följande:
    Oj, känns inte det respektlöst? 
    Vad? Att bryta när vuxna säger att man ska stänga av?
  • Jemp
    Core skrev 2023-11-08 07:37:34 följande:
    Vad? Att bryta när vuxna säger att man ska stänga av?

Ja, att aldrig få avsluta. 

Det är alltså just utan förvarning jag reagerar på, inte begränsad skärmtid.

• Anonym (hmm)
    Core skrev 2023-11-07 23:23:48 följande:

Verkar ju jättekonstigt att de ska tvingas stänga av på stört. Mitt i en match eller vad de nu spelar. Min son spelar tex mycket Fifa och aldrig att vi skulle kräva att han stänger av mitt i en match. Han har ju också ofta en kompis i lurarna. 

Men vi förvarnar tydligt att det ska stängas av efter pågående match.
  • Tow2Mater
    Anonym (hmm) skrev 2023-11-08 08:20:15 följande:
    Verkar ju jättekonstigt att de ska tvingas stänga av på stört. Mitt i en match eller vad de nu spelar. Min son spelar tex mycket Fifa och aldrig att vi skulle kräva att han stänger av mitt i en match. Han har ju också ofta en kompis i lurarna. 

Men vi förvarnar tydligt att det ska stängas av efter pågående match.
    Ja, att tvingas stänga av på stört och lämna en pågående match/spel kan ju också resultera i avstängning/banning av sajten (det beror på vilket spel/match dock).
  • Core
    Tow2Mater skrev 2023-11-08 13:28:23 följande:
    Ja, att tvingas stänga av på stört och lämna en pågående match/spel kan ju också resultera i avstängning/banning av sajten (det beror på vilket spel/match dock).
    Jag spelar en del själv, har koll. Och om man på förhand säger att det ska stängas av när maten serveras, då sitter man in i det sista på egen risk, att få hoppa ut mitt i match.

Som sagt, spelar själv och vet vikten av att kunna bryta, vill frun ha hjälp kan inte jag sitta som något mähä för att jag ska köra klart, och det finns stor vinning i att de lär sig i tid att en match i ett spel inte är livsavgörande, ser inte varför det skulle vara bra att förstärka
  • TvillingmammaVästgöte

När vår son var nio år tränade han tennis två gånger i veckan, simmade två gånger i veckan och hade en gitarrlektion i veckan. Krav på att delta i  en idrott ställde vi tills han tog studenten. Hade vi inte ställt dessa krav tror jag aldrig att han gjort annat än spelat på datorn. Det är så beroendeframkallande , jag tror att föräldrar måste hjälpa till att sätta gränser för spelandet.

• Tow2Mater
    Core skrev 2023-11-08 15:10:54 följande:
    Jag spelar en del själv, har koll. Och om man på förhand säger att det ska stängas av när maten serveras, då sitter man in i det sista på egen risk, att få hoppa ut mitt i match.

Som sagt, spelar själv och vet vikten av att kunna bryta, vill frun ha hjälp kan inte jag sitta som något mähä för att jag ska köra klart, och det finns stor vinning i att de lär sig i tid att en match i ett spel inte är livsavgörande, ser inte varför det skulle vara bra att förstärka
    Ok, men då låter det ju som du forhoppningsvis ger en forvarning om när maten planeras serveras. Det är ju inte juste mot medspelarna att bara lämna en match samma sekund som en forälder säger att maten är klar.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2023-11-08 18:34:56 följande:
    Ok, men då låter det ju som du forhoppningsvis ger en forvarning om när maten planeras serveras. Det är ju inte juste mot medspelarna att bara lämna en match samma sekund som en forälder säger att maten är klar.
    Vi förvarnade alltid 45 minuter innan maten, så lång var en  match för sonen. 
Svar på tråden 9 åring vill bara spela