• Anonym (Blod)

7 åringen kom hem med blod i trosan nu

Dottern fyller 7 om några månader. Idag när vi kom hem sa hon mamma å att jag skulle följa med in på toa. Swn visade hon sina trosor och det var blod i dem. Jag frågade om det hänt nåt på skolan å efter ett tag sa hon att hon åkt pulka å slagit sig. Sen sa hon att vi inte fick prata med någon om det. Hon har varit rätt ledsen med. Klart så blir man ju panikslagen och undrar vad det är som hänt. 
    Vad gör man? 

• Svar på tråden 7 åringen kom hem med blod i trosan nu
  • Anonym (F)

Jag halkade på fuktigt gräs när jag var i samma ålder som din dotter och föll ofrivilligt ner i spagat. Efter det blödde det en del. Jag berättade inte för någon eftersom jag tyckte det var pinsamt (min mamma var ganska pryd) - kudos till dig att din dotter känner att hon kan prata med dig!

Prata med din dotter igen, försäkra henne om att det inte är helt ovanligt att man kan blöda där nere om man har slagit sig och, om du misstänker att det inte är att hon slagit sig som ligger bakom (vilket jag iofs tycker låter troligt), lirka försiktigt ur henne historien igen och notera (för dig själv, inte henne) om hon lägger till något eller drar bort något.

• Anonym (Els)

Min dotter kom hem med blod i trosorna en dag. Hon berättade att en kompis hade råkat sparka henne i snippan. Eftersom hon hade ont när hon kissade sökte vi vård för detta men läkarna bedömde det som rimligt att hon hade råkat få en spark. 

• Anonym (korven)
    Sunflora skrev 2023-12-06 11:23:54 följande:

Hur vet du att det hände i pulkabacken? Jag ser inte hur man skulle kunna skada sig där nere när man åker pulka. Flickan gjorde säkert sig illa i backen och hon tror säkert att blodet beror på det men dessa två saker hänger troligtvis inte ihop. 

TS sa att hon inte kunde se något sår. Blodet kommer alltså inifrån kroppen dvs inre skador eller mens båda bör utredas det är inte hysteriskt på minsta vis. Det är stor skillnad på att göra sig illa och få ett sår och att ha en okänd blödning inifrån kroppen. 

faktiskt väldigt sant.

att barnet själv tror sakerna hänger ihop. men att det är något annat.

magontet kanske är nån ångest över nåt annat som har hänt? Förvånad
  • Sunflora
    Anonym (korven) skrev 2023-12-06 12:21:07 följande:
    faktiskt väldigt sant.

att barnet själv tror sakerna hänger ihop. men att det är något annat.

magontet kanske är nån ångest över nåt annat som har hänt? Förvånad
    Det kan vara det eller så är det mensvärk eller inte relaterat till blodet alls.
  • Fliselisan

7 år är väldigt tidigt för första mens. Vid 7 år kan tex längdsnitt och bröstutveckling starta och då räknas det som tidig pubertet och läkarkontakt bör tas. Men att det bara skulle komma mena utan vidare utan andra tecken är inte rimligt.

TS, hur såg blodet ut? Var det småfläckigt eller mer koncentrerat? Jag slog i snippan som liten och blödde lite. Fanns inget sår eller så, blev mer som et ytligt skavsår. Låter inte jättekonstigt att din dotter skulle ha skadat sig på en pulka. Dom är hårda och det gör ont att slå i, oavsett overall eller inte. Tänkt att du slår i smalbenet när du har overall, blåmärke kan man få ändå eller hur, precis som det kan bli ett blåmärke eller litet sår i snippan som kanske inte ens syns.

Om du tycker det din dotter berättat känns trovärdigt och det inte blir mer blod  trosan kan du lugnt avvakta med sjukvården. Är ju inte jättekul för en 7 åring att visa snippan för en doktor heller.

Däremot fundera över det magonda, om det inte ger med sig. Och skulle det vara så att din dotter har bröstutveckling så tar du kontakt med hennes skolsköterska. 

• Anonym (Em)

Slemhinnorna i snippan kan vara ganska sköra och man kan lätt blöda om man stöter emot något.  Min dotter slog i sig i en gunghäst, blödde ganska mycket och sved när hon kissade. pga att det gjorde ont så sökte vi vård och det enda rådet vi fick var att kissa i duschen och ta Alvedon om det behövdes. Min dotter tyckte att det var jättejobbigt och eftersom att jag har lärt henne att det är hennes privata del så skulle hon aldrig pratat med sina lärare om det. 

jag ser inga konstigheter med att det skulle kunna hänt i samband med pulkaåkning. 

• Anonym (M)
    Anonym (Em) skrev 2023-12-07 13:41:52 följande:

Slemhinnorna i snippan kan vara ganska sköra och man kan lätt blöda om man stöter emot något.  Min dotter slog i sig i en gunghäst, blödde ganska mycket och sved när hon kissade. pga att det gjorde ont så sökte vi vård och det enda rådet vi fick var att kissa i duschen och ta Alvedon om det behövdes. Min dotter tyckte att det var jättejobbigt och eftersom att jag har lärt henne att det är hennes privata del så skulle hon aldrig pratat med sina lärare om det. 

jag ser inga konstigheter med att det skulle kunna hänt i samband med pulkaåkning. 

Klart om man åker pulka i bara tunna byxor så kak det säkert hända...men det gjorde inte ts dotter och därför är historien lite mer suspekt. 
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (M) skrev 2023-12-07 14:13:23 följande:
    Klart om man åker pulka i bara tunna byxor så kak det säkert hända...men det gjorde inte ts dotter och därför är historien lite mer suspekt. 

Så var läser du hur dottern var klädd?

Det hela är riktigt obehagligt att diskutera scenarion på dock vet jag att det verkligen inte hade varit omöjligt för mig som vuxen, kläder korvar sig, sömmar, ett varm barn har inte 15 lager, tunna täckbyxor.

Det som är suspekt vore magontet.

• Anonym (M)
    Anonym (Olivia) skrev 2023-12-07 14:22:57 följande:

Så var läser du hur dottern var klädd?

Det hela är riktigt obehagligt att diskutera scenarion på dock vet jag att det verkligen inte hade varit omöjligt för mig som vuxen, kläder korvar sig, sömmar, ett varm barn har inte 15 lager, tunna täckbyxor.

Det som är suspekt vore magontet.

Normalt sätt så har bådd byxor och täckbyxor på sig när man åker pulka och då hade det dom hänt varit omöjligt. 
  • Anonym (liknande med cykel)

Ser inte det som omöjligt.
    I somras var min dotter och hennes kompis ute och cyklade ( 10 år) , kompisen ramlade och rakt ner på cykeln, hon blödde och blev helt svullen i snippan och hade ont ganska länge. Det var hennes mamma som fick hjälpa henne och berättade hur det blev och när kompisen var hos oss senare, hade hon fortfarande ont när hon satt. Så man kan ju även på en pulka mellan benen som slår i hårt även om man har överdragsbyxor osv.
    Men det beror ju på hur allt såg ut förstås, blödde hon mycket?
    kunde du se ett sår eller kom det inifrån på något sätt? 

• Anonym (Olivia)
    Anonym (M) skrev 2023-12-07 17:35:40 följande:
    Normalt sätt så har bådd byxor och täckbyxor på sig när man åker pulka och då hade det dom hänt varit omöjligt. 
    Nej, verkligen inte omöjligt= se orsaker som jag skrev. Skulle någon sparka mig mellan benen i vintermundering är det fullt möjligt så utesluter inte en pulka
Svar på tråden 7 åringen kom hem med blod i trosan nu