• Anonym (Ledsen mamma)

    Sonen fortfarande i familjehem

    För att göra en lång historia kort...

    Jag och min man fick efter ett lyckat ivf försök en liten kille som föddes 7 veckor för tidigt (åkte på havandeskapsförgiftning).. hamnade på neonatalavdelningen med pojken och var där i 10 veckor, där fick vi första orosanmälan mot oss för brist i föräldraskap och för att sonen föddes för tidigt. Vi märkte att sekreteraren som vi fick hade egen agenda då hon ville skicka oss till ett utredningshem i Göteborg. Ni vet säkert vilket, där behandlades vi som kriminella och en av de anställda sa där efter två veckor på hemmet att vi inte skulle åka hem med våran son.

    Veckorna gick, vi tog hand om sonen dag som natt, så kom den fasansfulla dagen då soc sa att vi inte skulle få med våran son hem. Och nu sitter vi här idag nästan två år senare och har ännu inte fått hem honom..

    Har gått på två rättegångar och har förlorat båda, sträcker nu ut en hand och ber om hjälp... Vad ska vi göra?? 
    Alla svar kan hjälpa

  • Svar på tråden Sonen fortfarande i familjehem
  • Anonym (A)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-01-09 23:03:03 följande:

    Så otroligt tungt och sorgligt, beklagar verkligen. Dock tänker kag som övriga att du behöver beskriva vad som föranledde orosanmälan och hur omhändertagandet motiverades. Träffar ni regelbundet ert barn? Finns det planer för utökat umgänge? 
    Oavsett anled


    Håller med
  • Anonym (C)
    Core skrev 2024-01-10 23:18:17 följande:
    Nä, det är sant. TS här utelämnar information, går det i rätten två varv utan att barnet får komma hem finns det en hund begraven.

    Det finns en hel jäkla kennel begraven. 


    Klart TS inte berättar det. Noll insikt av vad som fallerade. Därför har man inte förstått eller jobbat på sina tillkortakommanden. Hur skulle det se ut om TS beskrev hur illa det var och sedan säga hur hemskt det är att barnet är placerat? Då skulle TS inte få gehör för sin sak utan att FL skulle ifrågasätta lämpligheten rejält. Det gör många här nu också när vi läser om förfarandet redan från BB och att det blev nobben i 2 rättegångar. Mycket gnäll och osanningar om soc men de är ju de enda som kan se till barnens säkerhet, väl och ve. 

  • Anonym (...)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-01-09 11:29:25 följande:
    Sonen fortfarande i familjehem

    För att göra en lång historia kort...

    Jag och min man fick efter ett lyckat ivf försök en liten kille som föddes 7 veckor för tidigt (åkte på havandeskapsförgiftning).. hamnade på neonatalavdelningen med pojken och var där i 10 veckor, där fick vi första orosanmälan mot oss för brist i föräldraskap och för att sonen föddes för tidigt. Vi märkte att sekreteraren som vi fick hade egen agenda då hon ville skicka oss till ett utredningshem i Göteborg. Ni vet säkert vilket, där behandlades vi som kriminella och en av de anställda sa där efter två veckor på hemmet att vi inte skulle åka hem med våran son.

    Veckorna gick, vi tog hand om sonen dag som natt, så kom den fasansfulla dagen då soc sa att vi inte skulle få med våran son hem. Och nu sitter vi här idag nästan två år senare och har ännu inte fått hem honom..

    Har gått på två rättegångar och har förlorat båda, sträcker nu ut en hand och ber om hjälp... Vad ska vi göra?? 
    Alla svar kan hjälpa


    Är du och den man efterblivna? Samhallsanställda ?
    Förstår inte! Normala människor blir inte av med sina barn, kom med sanningen vad döljs som inte finns med i den trådstart ?

    Är ni knarkare / alkoholister ?
    Är ni syskon?  
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym skrev 2024-01-09 21:10:00 följande:
    Aldrig hört talas om soc och deras vansinnesomhändertaganden?
    Nej, men myter och fake news om det.
  • Goneril

    TS vill förstås inte uppge orsaken till omhändertagandet. Det sker inte utan orsak, ett antal kriterier gäller, framför allt brister i hemmiljön. Ingen idé att pressa TS, självinsikt kan saknas och orsaken till omhändertagandet vill hon inte uppge på ett öppet forum.

  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2024-01-11 07:29:19 följande:
    Är du och den man efterblivna? Samhallsanställda ?
    Förstår inte! Normala människor blir inte av med sina barn, kom med sanningen vad döljs som inte finns med i den trådstart ?

    Är ni knarkare / alkoholister ?
    Är ni syskon?  
    Nåja, man får faktiskt ha barn och jobba på Samhall.
    Att jobba där betyder inte per automatik att man är dum i huvudet.

    Snacka om fördomar alltså.
  • Anonym
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-01-11 10:00:26 följande:
    Nej, men myter och fake news om det.
    Ja, det med.
    Men att soc gör fel är ingen direkt statshemlighet. Finns gott om exempel på det.
  • Anonym
    Goneril skrev 2024-01-11 10:15:35 följande:

    TS vill förstås inte uppge orsaken till omhändertagandet. Det sker inte utan orsak, ett antal kriterier gäller, framför allt brister i hemmiljön. Ingen idé att pressa TS, självinsikt kan saknas och orsaken till omhändertagandet vill hon inte uppge på ett öppet forum.


    Det är inte konstigt om ts inte vill fläka ut hela historien, med risk att bli igenkänd. Även om själva förloppet, inklusive den tidiga födseln kanske inte är det vanligaste.

    Sen förstår jag henne också när hon blir totalt krossad och nertryckt av alla amatörsoctanter här. Nåväl, amatörsocfarbröder kanske också.

    När det handlar om spädbarn så ligger 100% av de eventuella bristerna hos föräldrarna.
    Det stör mig mycket mer trots allt när amatörerna här sitter och dömer ut föräldrar till äldre barn som soc tagit. Vad de inte vet är att det kan drabba alla, även om de inte tror det.

    Jag skulle kunna skriva en hel roman om detta.
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2024-01-11 13:03:14 följande:
    Nåja, man får faktiskt ha barn och jobba på Samhall.
    Att jobba där betyder inte per automatik att man är dum i huvudet.

    Snacka om fördomar alltså.
    Dom jag har sett typ på ica som städar och plocka varor har inte alla hästar hemma i alla fall

    Si
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2024-01-11 14:20:26 följande:
    Dom jag har sett typ på ica som städar och plocka varor har inte alla hästar hemma i alla fall

    Si
    Nej, men det betyder inte att alla har tomma stall.
    Jag vet personer som jobbat där en period efter händelser som gjort dem oförmögna att klara ett "vanligt" jobb.

    Menar du att Samhall plockar varor på ICA?
    Här sköter den egna personalen det.
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2024-01-11 14:42:39 följande:
    Nej, men det betyder inte att alla har tomma stall.
    Jag vet personer som jobbat där en period efter händelser som gjort dem oförmögna att klara ett "vanligt" jobb.

    Menar du att Samhall plockar varor på ICA?
    Här sköter den egna personalen det.

     


    har inte frågat vilka som ska ha varorna, men kan väl tänka mig att dom handlar till äldre som inte kan ta sig till affären el liknande.

    Nu till TS är hon i den kategorin så borde mödravården redan där stoppat.

    Kan TS dragit en lina amfetamin på BB 

    Har man sagt A så får man säga B 

  • Anonym (C)

    Frågan är om de verkligen fått IVF. Rätt gedigen utredning innan eftersom det kostar en jäkla massa pengar. Prematur kan man få ändå. Ibland orsakar ens leverne att det blir för tidigt födda och bebis föds som missbrukare alvliknande av alkoholskada. 

  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2024-01-11 15:42:18 följande:

     


    har inte frågat vilka som ska ha varorna, men kan väl tänka mig att dom handlar till äldre som inte kan ta sig till affären el liknande.

    Nu till TS är hon i den kategorin så borde mödravården redan där stoppat.

    Kan TS dragit en lina amfetamin på BB 

    Har man sagt A så får man säga B 


    Ja, det är skit samma med Samhall här.

    Nej, det tror jag ändå inte att hon gjort.

    Sen tycker jag nog att ts gör rätt i att inte outa sig mer.
    Jag är ingen expert på ämnet, men spädbarn som hamnar i familjehem och blir kvar i åratal brukar väl oftast bli kvar där? De vet ju inget annat.

    Tycker väldigt synd om ts, och ännu mer när folk här är så elaka mot henne.
  • Anonym
    Anonym (C) skrev 2024-01-11 15:55:57 följande:

    Frågan är om de verkligen fått IVF. Rätt gedigen utredning innan eftersom det kostar en jäkla massa pengar. Prematur kan man få ändå. Ibland orsakar ens leverne att det blir för tidigt födda och bebis föds som missbrukare alvliknande av alkoholskada. 


    Varför skulle ts annars skriva det?
  • Anonym (C)
    Anonym skrev 2024-01-11 16:10:05 följande:
    Varför skulle ts annars skriva det?

    För att det ska vara extra önskat eller att hon klarat kriterierna för ivf. Lite extra drama kring det hela. 


    -Oj! Har de kämpat så mycket för att få barn och nu snodde soc pojken. 


    Sympatifiske. 

  • Anonym
    Anonym (C) skrev 2024-01-11 16:28:35 följande:

    För att det ska vara extra önskat eller att hon klarat kriterierna för ivf. Lite extra drama kring det hela. 


    -Oj! Har de kämpat så mycket för att få barn och nu snodde soc pojken. 


    Sympatifiske. 


    Högst osannolikt, men visst... inte omöjligt.
  • Goneril

    Anonym (C) är tveksam till IVF-befruktningen, jag förstår hennes fundering. Hade det funnits ett hinder skulle det ha upptäckts under de månader utredningen pågår. Jättedyrt är det också. Man tror ju att de som beviljats IVF är lämpliga och motiverade föräldrar. Här har de tvingats avstå från sitt nyfödda barn, beslut flera gånger, så någonting allvarligt ligger till grund.

  • Anonym (M)

    Ivf kan man göra helt utan kontroller om man betalar privat klinik.

  • Anonym (Känner till)

    Utredningshem är hemskt. Jag fattar inte att det får förekomma. Man föser ihop vanliga, normala föräldrar med sådana som är narkomaner och kriminella - till och med sådana som är dömda för våldsbrott och helt livsfarliga! På vissa ställen tvingas föräldrarna dessutom att göra många olika aktiviteter i grupp, och de "farliga" föräldrarna får även tillgång till de normala föräldrarnas barn, då barnen måste lämnas till personal eller hemmets egen förskola, för att föräldrarna ska sitta i barnfria möten med utredningspersonalen eller besökande soctanter. 

    Dessutom är det så, att personalen känner sig duktiga om de kan komma med några negativa "observationer" av föräldrarna till sina chefer. Därför överdriver de eller till och med hittar på, samt provocerar fram situationer som ska leda till en smarrig observation. De kan även göra sig till "kompis" med föräldrarna och ge förtroenden (som eventuellt är påhittade) för att få förtroenden tillbaka, som socialen sedan kan använda emot föräldrarna. Till exempel:

    Personalen: jag kommer ihåg när jag hade barn i din ålder, då tyckte jag ibland att de var så jobbiga att jag bara ville kasta ut dem genom fönstret för att få vara ifred! Känner du aldrig så?

    Föräldern, med ett trött leende: jo, det händer. 

    I observationen skriver personalen: "Anna Andersson sa idag till mig, att hon tycker att barnen är så jobbiga att hon bara vill kasta ut dem genom fönstet för att få vara ifred" .

    Och om ett barn håller på att skada sig på något sätt, så ingriper inte personalen, för de vill få sin observation av att föräldrarna inte kan se efter barnen. Detta är ju knappast till barnens bästa, trots att det egentligen ska vara för barnens skull! En mycket märklig verksamhet.

Svar på tråden Sonen fortfarande i familjehem