• Anonym (mamman)

Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring

Min 15-åring är omöjlig att nå, utbrotten har skett i flera år nu. Jag och pappan känner oss maktlösa. Igår hade jag gjort lite förändringar i hemmet som inte föll henne i smaken och när jag kom hem hade hon förstört det jag fixat med i flera timmar. Jag blev rasande och skrek åt henne, tog även tag i hennes axlar och föste ut henne i rummet och hänvisade henne till rummet. Istället skrattade hon mig i ansiktet och sa att "ha jag kommer ändå tar ner dina jävla fula grejer". Kvällen följdes med att hon spelade hög musik till väldigt sent, höll hela familjen vaken, hon hade låst dörr så vi kunde inte ta högtalaren. Skulle vi gjort det hade hon blivit ännu mer arg (ja ni hör, finns ingen respekt). Jag hotade med att stänga ner spotify. Hon är så fruktansvärt arg och tycker att jag inte låter henne göra något vilket inte stämmer. Hon har tex. en egen moppebil så hon har otroligt mycket frihet. Sen skrev hon i sms till mig att jag håller på att bli som en i vår vänskapskrets som sagt att hon inte gillar dottern (kommit fram genom andra bekanta, vilket jag iofs inte heller tycker är schysst gjort av den kvinnan). Jag känner mig i ett helt desperat läge nu, inför kvällen då hon kommer fortsätta med höga musiken. Imorse slog hon sönder systerns spegel. 

Dottern själv säger att hon tror hon har adhd och när jag säger att vi ska söka elevhälsan så vägrar hon och säger att de inte vet nåt om adhd. Trots att jag förklarat att det är dit man kan vända sig i första hand. 
    Hon fullkomligt hatar mig och pappa och lillasyster. Har tar skärmdumpar på sms-konversationer så hon kan använda det för att "stämma mig" osv. Hon säger att jag slår henne. Hon skriver till mig på sms att jag är hemsk, ful, värdelös mamma, kallat mig h-ord..Snälla kom med råd! 

• Svar på tråden Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring
  • Persefone234

Även gener spelar en mycket stor roll för personligheten. Föräldrar med välartade barn är ofta snabba att själva ta åt sig äran för hur barnens personligheter utvecklas, och samtidigt döma föräldrar med stökiga barn. Att allt bara handlar om barnuppfostran är något många på allvar tycks tro. Det är klart att uppfostran spelar roll, och hur man behandlar barnet, men genetiskt arv har också en mycket viktig roll. Ett stökigt barn behöver inte alls ha slapphänta föräldrar som inte sätter några gränser. Det faktum att barn i samma syskonskara kan utveckla så olika personligheter borde få folk att förstå genernas betydelse. Har du lugna och snälla barn? Grattis, men du kan inte ta så mycket cred för det som du tror.

• Anonym (Betty)
    Persefone234 skrev 2024-01-13 13:00:21 följande:

Även gener spelar en mycket stor roll för personligheten. Föräldrar med välartade barn är ofta snabba att själva ta åt sig äran för hur barnens personligheter utvecklas, och samtidigt döma föräldrar med stökiga barn. Att allt bara handlar om barnuppfostran är något många på allvar tycks tro. Det är klart att uppfostran spelar roll, och hur man behandlar barnet, men genetiskt arv har också en mycket viktig roll. Ett stökigt barn behöver inte alls ha slapphänta föräldrar som inte sätter några gränser. Det faktum att barn i samma syskonskara kan utveckla så olika personligheter borde få folk att förstå genernas betydelse. Har du lugna och snälla barn? Grattis, men du kan inte ta så mycket cred för det som du tror.

Nej precis. Jag har flera barn och de beternsig helt olika trots att jag rimligtvis borde ha uppfostrat dem relativt likt. Har bland annat tvillingar. En är lugn, en är busig. 
  • Anonym (Betty)
    Tukt skrev 2024-01-13 11:15:22 följande:
    Det i sig, är ofta ett problem i de flesta relationer. Att man bara ser en sak som kan vara fel. I det här fallet dottern. Och detta trots att man haft 15 år på sig som förälder att inte hamna där.
    Jag vet inget mer om ts och dottern än det som ts skrivit här. Och det är det jag utgår ifrån när jag svarar på inlägget till den personen som inte tycker att man ska bli arg och höja rösten åt ett 15-årigt barn. Ts har säker gjort fel i uppfostran (precis som jag själv säkert gjort massor av gånger, inte lätt att vara förälder). Men då är felen snarare att de varit för snälla. Tex låter henne ha modebil.

Att de höjer rösten och skäller på henne när hon med flit förstört saker hemma tycker jag dock inte faller under epitetet "dålig förälder" som vissa här tycker.

Precis som om jag själv skulle ha betett mig riktigt svinigt dåligt mot någon skulle även jag få finna mig i att ta emot en ritkigt rejäl utskällning. 

Sen som någon skrev ovan. Ibland spelar det ingen roll hur man är som förälder. Jag tror inte ett dugg på att alla som har snälla barn har varit goda uppfostrare. Nä, de har vara haft tur. Och de som har stökiga barn är nödvändigtvis inte slapphänta föräldrar. Deras barn är stökiga alldeles oavsett helt enkelt. Som tvillingföälder har jag själv erfarit detta. 

Har vi sen då barn som dessutom kanske har adhd, autism osv. Ja då kanske man är ännu mera maktlös som förälder. Man måste helt enkelt ha helt annan hjälp i form av tex medicin. Det hjälper då kanske inte hur man än är som förälder. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (så) skrev 2024-01-12 14:39:36 följande:
    Nej, mat och kläder och en säng är inte det enda barn har rätt till i ett samhälle som vårt. 

Och ja, problemet är att TS är ansvarslös och beter sig illa mot sitt barn, och på det sätter har barnet lärt sig att bete sig illa tillbaka. 
    Anonym (aldrigtolereat) skrev 2024-01-12 14:08:57 följande:
    Det märks att du inte har egna barn 

Nej vi hatar inte våra föräldrar för att dom satte gränser och inte belönande oacceptabelt beteende 

Tvärt om är jag glad att mina föräldrar orkade ta tag i det i stället för att curla sönder oss

Så du säger att det är ett fungerande beteende att kalla sin mamma för fula namn och att uppföra sig illa? 

Din uppfostring teknik som går ut på att låta barn göra vad dom vill där vuxna ska vara kompisar i stället för förälder funkar uppenbarligen inte,för då ts hade inte haft behov av att skapa denna tråd 

Konstigt att det märks att jag inte har barn, eftersom jag har två tonårsbarn. Som jag fostrat med kärlek, kommunikation och förståelse. och som fungerat alldeles utmärkt med en god relation och de har ett bra beteende.

Nej, det är inte ett fungerande beteende att kalla sin mamma för fula namn. Men det är inte heller ett fungerande beteende som mamma att skrika, ta tag i barnet och bete sig som TS gör. Och det bör vara högre krav på hur en vuxen förälder beter sig än hur ett barn beter sig och barnet behöver en balanserad och mogen vuxen som förebild. 

Min uppfostringsteknik fungerar uppenbarligen, för mina barn är välfungerande. Men det är inte så TS har gjort, och det är därför hon nu har behov av att skriva den här tråden. 
    Antagligen så är dina barn helt enkelt så som personer alldeles utan din inblandning. 

Nej man beter sig inte illa som förälder om man skäller ut en 15 åring som med flit förstört saker hemma. Det är bara dottern som betett sig illa i det scenariet. 
  • Tukt
    Anonym (Betty) skrev 2024-01-13 16:07:35 följande:
    Jag vet inget mer om ts och dottern än det som ts skrivit här. Och det är det jag utgår ifrån när jag svarar på inlägget till den personen som inte tycker att man ska bli arg och höja rösten åt ett 15-årigt barn. Ts har säker gjort fel i uppfostran (precis som jag själv säkert gjort massor av gånger, inte lätt att vara förälder). Men då är felen snarare att de varit för snälla. Tex låter henne ha modebil.

Att de höjer rösten och skäller på henne när hon med flit förstört saker hemma tycker jag dock inte faller under epitetet "dålig förälder" som vissa här tycker.

Precis som om jag själv skulle ha betett mig riktigt svinigt dåligt mot någon skulle även jag få finna mig i att ta emot en ritkigt rejäl utskällning. 

Sen som någon skrev ovan. Ibland spelar det ingen roll hur man är som förälder. Jag tror inte ett dugg på att alla som har snälla barn har varit goda uppfostrare. Nä, de har vara haft tur. Och de som har stökiga barn är nödvändigtvis inte slapphänta föräldrar. Deras barn är stökiga alldeles oavsett helt enkelt. Som tvillingföälder har jag själv erfarit detta. 

Har vi sen då barn som dessutom kanske har adhd, autism osv. Ja då kanske man är ännu mera maktlös som förälder. Man måste helt enkelt ha helt annan hjälp i form av tex medicin. Det hjälper då kanske inte hur man än är som förälder. 
    Det jag reagerade på var att du gjorde en tämligen svartvit uppställning.
    Vad det gäller skrikande, så är det konstigt. Ganska få vuxna skulle tolerera att bli skriken på, en barn ska tydligen bara gilla läget där.Sedan vad man kallar det är ju rätt ointressant.
  • Anonym (Betty)
    Tukt skrev 2024-01-13 16:26:41 följande:
    Vad det gäller skrikande, så är det konstigt. Ganska få vuxna skulle tolerera att bli skriken på, en barn ska tydligen bara gilla läget där.Sedan vad man kallar det är ju rätt ointressant.
    I det scenariot som ts målar upp: Dottern kommer hem och förstör med flit. Mamman reagerar med att blir arg. Dottern blir "arg tillbaka", låser in sigoch spelar hög musik för att jävlas.

Där svara en person här i tråden att mamman beter sig lika illa som blir arg.  Jag håller inte med. Jag tycker inte mamman har betett sig ett dugg illa i detta scenario med de detaljer som jag känner känner till. Med de fakta jag känner till tycker jag inte att det är en svartvit uppställning. Jag förstår precis varför mamman blir fly förbannad och höjer rösten. 

Beter man sig ritkgit svinigt så får man nog tolerera en utskällning. Även med förhöjd röst. Gäller både vuxna och 15-åringar. Om jag med flit förstört någons saker och den skäller ut mig efter noter. Ska jag bli putt då och inte tolerera att bli utskälld? Lol.
  • Anonym (Betty)
    Tukt skrev 2024-01-13 16:26:41 följande:
    Så om du med flit förstörde någpns saker. Sedan spelade hög musik till sent på natten för att jävlas med dem du bodde. Då skulle du inte "tolerera" att någon blev förbannad och skrek på dig? Haha snälla. Som om du skulle ha något över huvudtaget att komma med och sätta emot efter ett sådant beteende. Har du betett dig så tror jag inte du kommer så långt med att påpeka att du inte vill bli skriken på. 
  • Anonym (Göran)

En av mina söner var väldig jobb Under tonåren. 

Ibland  när han satt vid datorn för länge sa jag till honom 

10 minuter till sen skruvar Jag ut proppen. I början trodde han inte mig men efter flera gånger så insåg han att jag gjorde det. 

du lever i en mardröm. Hon borde skickas bort till en anstalt. Tyvärr går inte det. Men det skulle finnas. 

finns ingen ursäkt att bete sig så. Jag tror inte på ADHD. 
    Hon är bara sådan dom person. Hon behöver tuktas och inse att hon är destruktiv. Hon har ett dåligt opassande beteende..en översittare med hormoner  som arbetar övertid  

ut på landet med henne.  studier på dagarna och hårt arbete på kvällarna. 6 månader så är hon en ny tjej  

• Goneril

"Uppfostringsanstalter" fanns i min barndom på 60-talet, jag vet flera som skickades iväg; de flesta kom hem i mycket värre skick. Var de busiga, det vill säga halvt kriminella när de for, så var de etter värre när det umgåtts med andra ungdomar av samma skrot och korn.                                                                                             Jag har inga egna barn, men umgåtts mycket med barnfamiljer. Nu ska man inte jämföra normalfungerande ungdomar med dem som diagnostiseras med någon störning för där behövs  extra stöd, men det jag upplevt är att gränssättning väldigt tidigt fungerar bäst. Det ger barnen en trygghet när de vet vad som gäller, att börja med det i tonåren är för sent. Vem gagnar curling? Inte barnen i alla fall, de kommer ofta att stöta på problem i vuxenlivet när de tillåtits vara utagerande som barn!                                                                                                                                Jag tror det blir svårt för TS att på egen hand vrida klockan tillbaka till någon sorts normalläge, här behövs professionell hjälp, BUP, kurator eller psykolog. 

• Tukt
    Anonym (Betty) skrev 2024-01-13 17:01:01 följande:
    I det scenariot som ts målar upp: Dottern kommer hem och förstör med flit. Mamman reagerar med att blir arg. Dottern blir "arg tillbaka", låser in sigoch spelar hög musik för att jävlas.

Där svara en person här i tråden att mamman beter sig lika illa som blir arg.  Jag håller inte med. Jag tycker inte mamman har betett sig ett dugg illa i detta scenario med de detaljer som jag känner känner till. Med de fakta jag känner till tycker jag inte att det är en svartvit uppställning. Jag förstår precis varför mamman blir fly förbannad och höjer rösten. 

Beter man sig ritkgit svinigt så får man nog tolerera en utskällning. Även med förhöjd röst. Gäller både vuxna och 15-åringar. Om jag med flit förstört någons saker och den skäller ut mig efter noter. Ska jag bli putt då och inte tolerera att bli utskälld? Lol.
    Då utgår du ju ifrån att det inte fanns något som hände innan. Därav svartvita resonemang gör sig en smula illa.
  • Persefone234

TS, har du funderat på att vända dig till BUP? Du pratar om elevhälsan, men skolan gör inga psykiatriska utredningar. Så om du vill att din dotter ska utredas för ADHD, så är det BUP du ska vända dig till. ADHD är en trolig diagnos, i kombination med trotssyndrom.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Många tar upp vad som borde göras och inte göras. Men är det ingen som har tänkt på hur andra barn i familjen mår av detta?

TS skriver att dottern har förstört inredning, haft sönder sin systers spegel och spelat hög musik långt in på natten så ingen kunde sova.

Nu vet vi inte hur systern är, men TS och barnens pappa har ansvar även för de andra barnens trygghet och välmående. 15-åringen behöver uppenbarligen hjälp, men också gränser. Som det är nu håller hon hela familjen som gisslan. Det kan förstöra både syskonens uppväxt samt syskonrelationen om det fortsätter. Folk har i vuxen ålder brutit med sina syskon för mindre.

Många syskon bråkar, många tonåringar är jobbiga. Det är normalt. Men i TS fall verkar alltför många gränser ha passerats. Detta handlar inte bara om 15-åringens välmående, utan även om resten av familjen.

Jag hoppas att det inte behövs, jag hoppas att problemen går att lösa på andra sätt. Men måste 15-åringen skickas bort för att skydda övriga barn och ge dem en någorlunda normal uppväxt, får det kanske bli så.

• Anonym (Betty)
    Tukt skrev 2024-01-13 17:46:14 följande:
    Då utgår du ju ifrån att det inte fanns något som hände innan. Därav svartvita resonemang gör sig en smula illa.
    Jag utgår från det ts skrev i sin text. Att dottern fått utbrott i flera år. Och med tanke på vad ts skriver så utgår jag från att de utbrotten skett på lika lösa grunder som exemplet i texten. 

Självklart kan allt vara ts och hennes mans fel. De kanske är psykopater som totalt förstört sin dotter. Men jag utgår ändå från att hon är en ganska "normal" mamma som gör så gott hon kan som nu har blivit deperat. Säkert en del fel och brister som hos oss flesta föräldrar. Men är det så stora brister att det motiverar dotterns hemska beteende? Nja det tror jag ändå inte. Jag tror det här ligger hos dottern och hennes personlighet eller ev diagnos. 

Finns inget i ts text som får mig att tänka att hon är en hjärtlös mamma som förstört sin dotter. Däremot hör jag en desperat mamma som har en dotter som förstör för hela familjen. 

Annars skulle alla lugna barn ha perfekta föräldrar och alla "jobbiga" barn ha hemska föräldrar. Och så är det ju inte. 

Och OM ts har gjort nåt fel så låter det snarare som att de är för snälla i och med att dottern har en massa privilegier som hon inte borde ha i form av mopedbil och lås på innerdörren. 

Men att dottern skulle ha fått ett dåligt beteende för att hon får en rejäl utskällning när hon beter sig svinigt? Det är ju dessutom helt felvänt för det dåliga beteende måste ju rimligtvis ha kommit innan utskällningen. 

• Tukt
    Anonym (Betty) skrev 2024-01-13 21:17:58 följande:
    Jag utgår från det ts skrev i sin text. Att dottern fått utbrott i flera år. Och med tanke på vad ts skriver så utgår jag från att de utbrotten skett på lika lösa grunder som exemplet i texten. 

Självklart kan allt vara ts och hennes mans fel. De kanske är psykopater som totalt förstört sin dotter. Men jag utgår ändå från att hon är en ganska "normal" mamma som gör så gott hon kan som nu har blivit deperat. Säkert en del fel och brister som hos oss flesta föräldrar. Men är det så stora brister att det motiverar dotterns hemska beteende? Nja det tror jag ändå inte. Jag tror det här ligger hos dottern och hennes personlighet eller ev diagnos. 

Finns inget i ts text som får mig att tänka att hon är en hjärtlös mamma som förstört sin dotter. Däremot hör jag en desperat mamma som har en dotter som förstör för hela familjen. 

Annars skulle alla lugna barn ha perfekta föräldrar och alla "jobbiga" barn ha hemska föräldrar. Och så är det ju inte. 

Och OM ts har gjort nåt fel så låter det snarare som att de är för snälla i och med att dottern har en massa privilegier som hon inte borde ha i form av mopedbil och lås på innerdörren. 

Men att dottern skulle ha fått ett dåligt beteende för att hon får en rejäl utskällning när hon beter sig svinigt? Det är ju dessutom helt felvänt för det dåliga beteende måste ju rimligtvis ha kommit innan utskällningen. 

Jag utgår från samma text som du. Bara det att jag inte läser den med samma glasögon, där jag ser något självklart.
    Men jag kan lika gärna läsa in en eller två föräldrar som inte reflekterat över sitt föräldraskap, som motsatsen.
    Och om det inte uppenbart är en diagnos barnet fötts med, så finns det i regel en anledning. Igen rök utan eld liksom.
  • Anonym (f)
    Persefone234 skrev 2024-01-13 18:02:19 följande:

TS, har du funderat på att vända dig till BUP? Du pratar om elevhälsan, men skolan gör inga psykiatriska utredningar. Så om du vill att din dotter ska utredas för ADHD, så är det BUP du ska vända dig till. ADHD är en trolig diagnos, i kombination med trotssyndrom.

Varför jag inte föreslog bup är för att det brukar vara enormt långa köer till utrednngar, vi snackar om år, om hon alls får en plats.

Däremot hade man kunnat lägga in henne akut kanske när hon agerar som värst, om hon inte slutar när ambulansen kommer.

Eller som jag sa, betala en privat aktör för utredning. De är ofta väldigt bra då de enbart jobbar med adhd/autism. Jga gjorde detta för min son, men det är klart att det ju kostar en del.

Min son spelade inte hög musik, men han skrek och bråkade, grät, sa att han ville dö, slog sönder saker och väggar. Han hade ADD och autism. 

När jag försökte vara sträng så eskalerade bara problemen och vi stod och skrek på varandra och istället för att han blev bättre så bröt han bara ihop varje gång och allt blev sämre tills han flyttade hemifrån. Då försökte han ta sitt liv. Därför tror jag inte på att sätta hårt mot hårt innan man vet att allt inte beror på diagnoser och brist på stöd/överstimulering/mobbing.
Svar på tråden Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring