• Onuj

Men HUR lägger jag i från mig mitt spädbarn

Jag har precis fött mitt första barn och googlar mina fingrar blodiga över hur jag ska kunna göra saker som att ordna med frukost åt mig själv när pappan sover.

Jag hittar bara massa tips om att "ladda kaffekokaren kvällen innan" men HUR FAN gör jag det när jag bär på ett spädbarn. Jag kan ju inte bara lägga det på diskbänken...
    Jag köpte en bärsjal men då stod det att om barnet vägde under tre kilo så skulle man prata med läkare innan. Så det är out of the question.
    Hur ska jag göra när jag behöver gå på toa??? Jag sa till pappan att då lägger jag väl den på golvet så länge och han tyckte jag var dum i huvudet för golvet är ju kallt. Jag tänkte att då lägger jag väl ett gäng filtar på golvet då men han tyckte att så kan man inte göra... hur torkar jag mig medans jag håller i en bebis???
    Idag gjorde jag ett provisoriskt babynest av filtar i hörnet på soffan medans jag löste kaffefrågan 4 meter bort i köket. Helt otroligt att jag måttade rätt när jag tittade mer bort mot soffan än på kaffeapparaten... och jag kan ju inte lämna rummet för att starta en maskin tvätt t.ex.
    Så alltså hur EXAKT lägger jag ifrån mig mitt spädbarn???
  • Svar på tråden Men HUR lägger jag i från mig mitt spädbarn
  • Fjäril kär

Köp en babymonitor/babywatch så kan du lämna bebis i sn vagn eller spjälsäng i annat rum så kan du höra/se bebis vid behov och kan lugnt ägna dig åt att laga mat, dammtorka eller hängs tvätt. 

• Onuj
    Agda90 skrev 2024-01-18 08:51:12 följande:

Varför kan du inte lägga i från dig bebisen kortare stunder?

Du gör dig själv en björntjänst som släpar runt på den hela tiden. 

För övrigt så går det att båda göra kaffe och laga mat med en bebis på armen, men det är inte optimalt. Babysitter är guld värd. Att ha något mjukt att lägga på golvet är ju jättebra!

Varför sover pappa när du ska fixa frukost? Kan inte bebis ligga i sängen med honom?

Därför jag har nog tänkt att jag inte får det? Hon måste väl vara under konstant uppsikt?

Pappan sov utan bebisen därför hon kom inte till ro i sitt nest och det var hans tur att sova...
  • Maymom
    Onuj skrev 2024-01-18 10:12:46 följande:
    Därför jag har nog tänkt att jag inte får det? Hon måste väl vara under konstant uppsikt?

Pappan sov utan bebisen därför hon kom inte till ro i sitt nest och det var hans tur att sova...
    Hon behöver inte vara under konstant uppsikt, vad ska hon göra, hoppa upp på köksbänken och jonglera med knivar?
    När hon börjar ta sig framåt och klättra på saker blir det svårare att lämna rummet, men självklart kan du gå in i ett annat rum om bebisen ligger tryggt på en filt på golvet eller sitter i en babysitter. Sen ska du ju inte lämna henne där själv och sätta dig och kolla på tv eller åka och handla eller dyl. men det låter det inte som att det är nån risk att du skulle göra.

Någon slags baby monitor är skönt att ha, då kan du ha bebisen sovande i ett rum och du kan dona med annat medan och hör direkt när hon behöver dig. Perfekt om man bor i hus och kan låta bebis sova ute i vagn.
  • IceFrappe

Barn måste INTE vara under konstant uppsikt, det är totalt omöjligt. lägg henne i en babynest eller babysitter bredvid dig i köket rummet eller tom på toaletten om du är så orolig så har du koll på henne. Bebisen måste inte vara klistrad vid dig 24/7. 
    Tycker du ska prata med en barnmorska eller liknande angående din oro kring detta. Har du fått prata med någon eller fått någon information kring hur du kan hantera bebisen OCH din vardag?
  • QueenObscene
    Onuj skrev 2024-01-18 10:01:34 följande:
    Nää hon är superlugn, skriker bara för mat typ... men jag måste väl ha henne under konstant uppsikt?

Nej, det måste du inte. En  nyfödd tar sig ingenstans, det är bara att lägga ner bebisen i sängen eller på filtar alt. babynest och gå och göra kaffe, kissa eller vad du nu ska göra. Börjar barnet skrika, låt det skrika några sekunder eller t o m minuter. Det kommer inte att ta skada. Hur gör folk med tvillingar? Som har äldre syskon till bebisen, som behöver hjälp på toaletten t ex?

Förstår att allt känns jätteläskigt som nybliven mamma men du behöver INTE titta på bebisen varje vaken sekund, det är helt orimligt. 

• MsM84

Som flera har sagt behöver du inte ha bebis under konstant uppsikt, under förutsättning att bebis ligger tryggt så inget kan ramla ner på den eller bebis kan ramla osv. Ha koll så bebis ligger så inget kan hända och att du kan höra den så gör det inget om du går och kissar eller vad du nu behöver. Om bebis sover är det inga problem om den är i ett annat rum, bara du hör om den vaknar och är ledsen eller dylikt. Allt under förutsättning att bebis får närhet och uppmärksamhet i övrigt 🙂

• TvillingmammaVästgöte
    Mia448 skrev 2024-01-18 10:01:27 följande:

Hur tror du folk med tvillingar gör?
    Lägg barnet i vagnen eller i sin säng. De tar inte skada av att ligga där 5 min då och då.

Jag har tvillingar och när de var mycket små låg ofta på ett stort och mjukt fårskinn ,eller i sin babysäng. Jag hade i början en säng på bottenvåningen och en på övervåningen, de delade säng i början. När de blev någon månad var Baby Björns babysitter min bästa vän. Där kunde de sitta och trivas när jag fixade med något.
  • Agda90

Kom precis på!
    Babygym!
    Vi hade köpt ett på ikea. Nu kollade jag deras hemsida och det babygym som de har nu verkar ha en ännu mjukare matta. 
    Våra barn älskade det där babygymet när de var bebisar. De hade något att titta på och de låg på något mjukt. 

Vårt bebygym hade vi kvar när yngsta barnet var 2 år. Barnen använde så mycket fantasi när de lekte att de fick ha kvar det ganska länge. 

• Deeru

Oj, du måste slappna av! Bebisen dör inte för att du lägger den ifrån dig i 2 minuter, den går ju ingenstans? Se till att den ligger så den inte kan ramla ned för något, tex tjock filt på golvet, babysitter, vagga eller vad som finns.

Visst kan man lägga tjocka handdukar på badrumsgolvet där bebisen kan ligga medan man uträttar sina behov, inga konstigheter

• blomman 2

Jag fick en gammal rottingkorg som gjordes om till en babysäng att ha de första månaderna.
    Det fanns handtag om sidorna så den var lätt att förflytta när jag gjorde allt det man behöver i sin vardag.
    Jag hade även babyn i korgen under natten på andra sidan av sängen men ändå nära.

Du behöver verkligen inte TITTA på barnet varje vaket ögonblick.

Du har gått många bra tips!

När min baby blev större använde jag både bärsjal och en sån där baby stol med medar som man kan gunga lite?haha glömt vad de heter,lite trött såhär på kvällskvisten ☺️

Du fixar detta!

• Cathariiina

Lägg barnet i spjälsängen. Där är det tryggt, och det tar ingen skada av att skrika/gråta fem minuter. Hur hade du gjort om du hade haft en vild 2-åring dessutom? Som många har. Eller tvillingar?

• Kvittning

Slappna av. Skaffa ett babygym, de är perfekta att låta barnet ligga på. Ställ det mitt på golvet så kan hon ligga där.

Du behöver inte titta på henne hela tiden men se till att du hör henne hela tiden så att du kan agera om hon låter missnöjd. 
  • Cornellia

Som andra sagt.

Ett babynest, ett babygym eller något annat mjukt och sedan på golvet. Funkar utmärkt. Eller lägg barnet i spjälsäng, vagga eller vagn, det som är smidigast för dig. 

Du behöver inte alls ha barnet under konstant uppsikt, utan man kan faktiskt torka sig på toaletten eller dosera kaffe, barnet kommer inte springa iväg någonstans (ännu). 

Sen bärsjal funkar bra innan 3 kg, det rekommenderas på neo, där många bebisar är små, gäller bara att göra en knytning som passar nyfödda, och som ger dem stöd för huvudet. Vi började använda sjal direkt vi kom hem från neo, har för mig att sonen vägde typ 2 kg då. 

• Emmo77

Babysitter använde jag en del när bebis var liten
    Sen sjal så var bebis ändå nära men jag hade händerna fria

• Pickcelle

Det märks att du är nybliven förälder :) Jag är själv ensamstående med en tio veckor gammsl tös, och tro mig, man lär sig sina knep.

Som många redan har skrivit här så behöver du absolut inte ha uppsikt över barnet hela tiden. Njut istället av tiden då din bebis ligger där du la hen, för den tiden går fort över kan jag lova. 

Och tro mig, jag vet hur stressande det är att höra sitt nyfödda barn skrika medan man försöker göra nummer två, men så länge du vet att barnet inte kan skada sig, gör det du ska i lugn och ro. 

Med tiden så kommer du också att lära dig att ditt barn inte dör av att gråta en stund. Nu menar jag ju inte att du avsiktligt ska låta hen gråta, men du behöver samtidigt inte släppa allt direkt. Det viktigaste är att du ger barnet mycket närhet (jag blev överrumplad över HUR mycket närhet ett nyfött barn vill ha/behöver), gärna mycket hud-mot-hud när du kan. 

kram

• Elli2022

Vi hade vagnen inomhus (tvättat av hjulen först) 
    Så körde runder vagnen inomhus med bebis i 😊😊

Svar på tråden Men HUR lägger jag i från mig mitt spädbarn