• Anonym (A)

Aptitdämpare, tips?

Jag skulle behöva någon form av aptitdämpande läkemedel eller tillskott. 

Jag är överviktig men inte tillräckligt för att läkaren ska skriva ut Ozempic eller liknande. 

Problemet är att jag känner mig konstant hungrig och sötsugen. Jag har problem med hetsätning och har påbörjat terapi för det, vilket känns som ett konstruktivt steg.

Men det kommer förstås att ta tid och jag behöver något för att inte falla tillbaka i gamla mönster. 

Finns det andra läkemedel som har aptitdämpande effekt? Jag har ätit Voxra under ett par år som dämpade suget vilket var fantastiskt men effekten avtog med tiden. Nu har jag slutat (fick Voxra mot depression men är inte längre deprimerad) och suget är tillbaka med råge.

Jag äter mycket protein och äter regelbundet men inget hjälper mot det här. Jag tar även zink men det hjälper inte heller. 

Jag tar tacksamt emot alla möjliga tips. Jag ska träffa husläkaren nästa vecka och vill vara lite förberedd. 

• Svar på tråden Aptitdämpare, tips?
  • Fjäril kär

Jag skulle nog ändå tipsa om antidepressiva eftersom hungerkänslorna högst troligt hänger ihop med din hetsätning. Och hetsätning beror ju på något... Om terapi av olika slag ska ge effekt behöver du nog hjälp från rätt håll. Ett tag med nån form av medicin så du kommer i fas med terapin så du senare kan träna på att vara utan tabletter och få din kropp och hjärna i fas. 

Du behöver nog bolla detta med dom personer som hjälper dig med din hetsätning.

• Anonym (Ellen)

Du behöver kapa allt halv och helfabrikat och socker.

Hel och halvfabrikat innehåller massor av dolt socker. 

Socker triggar sötsug.

Skippa även ris,potatis och pasta samt allt som innehåller gluten,ej heller glutenfritt.

Sedan behöver du ersätta allt med bra och tillåtna livsmedel.

Nötter, frukt och bär istället för godis och sött.

Laga hemlagat. Ej köpes!! ( endast sallad isåfall)

Grillade eller wokade gröbasker-rotfrukter istället för det du brukar tillaga till proteinerna.

Hoppa ej över några måltider så slipper du frestelsen att äta något som ej är bra.

• Anonym (A)
    Fjäril kär skrev 2024-02-01 15:43:37 följande:

Jag skulle nog ändå tipsa om antidepressiva eftersom hungerkänslorna högst troligt hänger ihop med din hetsätning. Och hetsätning beror ju på något... Om terapi av olika slag ska ge effekt behöver du nog hjälp från rätt håll. Ett tag med nån form av medicin så du kommer i fas med terapin så du senare kan träna på att vara utan tabletter och få din kropp och hjärna i fas. 

Du behöver nog bolla detta med dom personer som hjälper dig med din hetsätning.

De har en läkare på mottagningen som jag pratade med. Det enda alternativ hon föreslog var Fluoxetin och jag har dålig erfarenhet av SSRI. Det var därför jag fick Voxra. Jag vill helst inte ta antidepressiva när jag inte är deprimerad.

Hetsätningen kommer i perioder men suget är konstant. Därför undrar jag om det även kan vara fysiskt. Jag har Hypotyreos och får Levaxin så det kanske har med det att göra. 

Jag tror verkligen att terapin kan hjälpa mig men en del av KBT-behandlingen är att inte tänka på mat för att komma bort från cykeln av hetsätning och restriktivt ätande men det här suget gör att jag tänker på mat nästan konstant. 

Kan det vara problem med magen? Det är också något jag har funderat på. Det kanske inte är hunger utan något annat jag känner. 

Jag börjar bli desperat nu när Voxran antagligen har gått ur kroppen, inte för att jag får ångest, jag känner mig till och med rätt uppåt, utan för att den aptitdämpande effekten försvinner. Voxra har effekt på både aptit och impulsivitet. 

• Anonym (J)

Har en bra lösning
    Köp bara nyttig och tråkig mat. Ingen vill småäta på selleri och blomkål. 

Jag fick problem med tänderna och slutade då köpa socker bröd och sånt. Efter det har jag blivit ointresserad av mat. Kan låta tråkigt men man får hitta något annat att förgylla dagen med.

Att äta för att slippa Känna dåliga känslor eller för att få må bra en stund är en försvarsmekanism som man kan må sämre av i längden. För mig tog tänderna stryk. 

• Anonym (A)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-02-01 15:48:31 följande:

Du behöver kapa allt halv och helfabrikat och socker.

Hel och halvfabrikat innehåller massor av dolt socker. 

Socker triggar sötsug.

Skippa även ris,potatis och pasta samt allt som innehåller gluten,ej heller glutenfritt.

Sedan behöver du ersätta allt med bra och tillåtna livsmedel.

Nötter, frukt och bär istället för godis och sött.

Laga hemlagat. Ej köpes!! ( endast sallad isåfall)

Grillade eller wokade gröbasker-rotfrukter istället för det du brukar tillaga till proteinerna.

Hoppa ej över några måltider så slipper du frestelsen att äta något som ej är bra.

Tro mig, jag kan allt om näringslära och dieter (på grund av ätstörningen) och äter som du beskriver nu men suget finns där ändå.

Det här är något annat än vanligt sötsug. Min kropp är enligt terapin förvirrad av växlandet mellan hetsätning och dieter så jag behöver hitta en balans. 

Det är antagligen en kombination av psykiska och fysiska faktorer. 

Just det, jag måste få injektioner med B12 också eftersom min kropp inte kan ta upp det via tarmen och B12 är ju också kopplat till ämnesomsättningen. 

Känns som om min kropp jobbar emot mig i det här. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (A) skrev 2024-02-01 16:08:27 följande:

Tro mig, jag kan allt om näringslära och dieter (på grund av ätstörningen) och äter som du beskriver nu men suget finns där ändå.

Det här är något annat än vanligt sötsug. Min kropp är enligt terapin förvirrad av växlandet mellan hetsätning och dieter så jag behöver hitta en balans. 

Det är antagligen en kombination av psykiska och fysiska faktorer. 

Just det, jag måste få injektioner med B12 också eftersom min kropp inte kan ta upp det via tarmen och B12 är ju också kopplat till ämnesomsättningen. 

Känns som om min kropp jobbar emot mig i det här. 

Jag har också ssk problem.
    Kan det vara så att din trigger egentligen är trötthet?
    Jag minns att när jag var som tröttast så ville jag äta konstant.
    Kosten ovan är hur jag äter idag.
    Tycker att den funkar.
    Det är den mest långvariga kosten som funkat för mig och mest hållbara.
  • Anonym (flaffig)

börja med lchf, asjobbigt i början men sen när det släpper kommer du inte sakna sötsaker.

Ta ett stort glas vatten och gå en promenad när suget kickar in som värst, så får kroppen annat att tänka på.

Chrom som tillskott kan dämpa sockersug

Ät ordentliga måltider osv

Glöm inte tillskott av folsyra när du injencerar b12. Du behöver även få i dig D-vitamin, magnesium och Järn. (Ta järn separat, blanda inte med det andra) Du har säkert fler näringsbrister än bara b12 som orsakar sug

Svar på tråden Aptitdämpare, tips?