• Anonym (TS)

    Bör jag vara misstänksam?

    Jag har snackat med en tjej ett tag på facebook och jag har varit lite misstänksam mot om hon är den hon utger sig för att vara. Hon har lättklädda bilder på sin profil och en massa olika män kommenterar på bilderna. Jag provade att söka på google lens och tineye med några av hennes bilder och på tre stycken så fick jag träff att dom fanns på andra hemsidor, två fanns på reddit och en fanns på två olika porrsidor.

    Hon uppger att hon bor i uppsala och är född 1990 och fyller år idag, alltså fyller hon 34 år men när jag söker på birthday.se så finns ingen i den åldern i uppsala och inte på några andra hemsidor heller. Bör jag vara misstänksam på den här tjejen?

  • Svar på tråden Bör jag vara misstänksam?
  • Anonym (TS)
    Cathariiina skrev 2024-02-11 00:49:21 följande:

    ...för övrigt är det inte FEL att kommunicera med en person så här, om det ger en något. En liten fantasi i vardagen - även om det vore bättre för dig om du skulle kunna hitta en riktig tjej i ditt närområde.

    MEN då måste man komma ihåg att aldrig skicka den där första dollarn! För sedan trappas det upp och tar aldrig slut. Alltså: skicka aldrig så mycket som en dollar till henne, inte vad hon än påstår att hon behöver pengarna till! För ingen normal människa frågar någon som de aldrig träffat i verkligheten efter pengar, utan då ÄR det en scam. Då VET man det. Då ska man blocka direkt. Det behövs inga ursäkter eller förklaringar, utan bara blocka.


    Jag konfronterade henne om bilderna som jag hittat på andra hemsidor och hon tog bort sitt konto så jag undvek en kula kan man nog säga
  • Cathariiina
    Anonym (TS) skrev 2024-02-11 07:57:36 följande:
    Jag konfronterade henne om bilderna som jag hittat på andra hemsidor och hon tog bort sitt konto så jag undvek en kula kan man nog säga
    Bra! Och det var nog aldrig en "hon" du pratade med, utan snarare någon sådan här figur:

    NIGERIAN Romance Scammer REVEALS SECRETS! - YouTube
  • Anonym (TS)
    Cathariiina skrev 2024-02-11 08:01:05 följande:
    Bra! Och det var nog aldrig en "hon" du pratade med, utan snarare någon sådan här figur:
    Ja man kan inte bli dum bara för att man längtar efter kärlek
  • Cathariiina
    Anonym (TS) skrev 2024-02-11 08:02:58 följande:
    Ja man kan inte bli dum bara för att man längtar efter kärlek
    Men många blir det tyvärr. Jag brukar titta på "Catfish" som nämndes i tråden. Man blir helt förtvivlad när man ser det. En man har arbetat sig till döds för att lämna ett nest egg till frun, så att hon ska klara sig bra livet ut när han är borta - och sedan är det tänkt att barnen ska ärva.

    ...men frun kärar ner sig i ett par stulna foton och en påhittad identitet (amerikansk officer på hemligt uppdrag i Aghanistan, brittisk ingenjör på oljeplattform i Nordsjön, sjökapten, pilot etc.). Och sedan för hon över alla sina pengar, säljer huset, tömmer sina pensionsfonder, får leva i misär sina sista år... och till barnen blir inget kvar. 
  • Anonym (Deck)
    Cathariiina skrev 2024-02-11 16:32:31 följande:
    Men många blir det tyvärr. Jag brukar titta på "Catfish" som nämndes i tråden. Man blir helt förtvivlad när man ser det. En man har arbetat sig till döds för att lämna ett nest egg till frun, så att hon ska klara sig bra livet ut när han är borta - och sedan är det tänkt att barnen ska ärva.

    ...men frun kärar ner sig i ett par stulna foton och en påhittad identitet (amerikansk officer på hemligt uppdrag i Aghanistan, brittisk ingenjör på oljeplattform i Nordsjön, sjökapten, pilot etc.). Och sedan för hon över alla sina pengar, säljer huset, tömmer sina pensionsfonder, får leva i misär sina sista år... och till barnen blir inget kvar. 
    Åh nej, var det hon svenskan som sitter i ett utländskt fängelse nu för att catfishen övertygade henne att ta en väska över gränsen (fylld med droger) hon trodde fortfarande att han fanns på riktigt. Så oerhört tragiskt.
  • Cathariiina
    Anonym (Deck) skrev 2024-02-11 17:47:52 följande:
    Åh nej, var det hon svenskan som sitter i ett utländskt fängelse nu för att catfishen övertygade henne att ta en väska över gränsen (fylld med droger) hon trodde fortfarande att han fanns på riktigt. Så oerhört tragiskt.
    Jag talar inte om ett bestämt brottsoffer, det är ungefär samma historia varje vecka - med nya kvinnor. Och mörkertalet är enormt stort, eftersom offren skäms så mycket att de aldrig våra polisanmäla. Och än mindre ställa upp i en Youtubekanal, såklart. 
  • Anonym (TS)

    Jag har nog börjat inse att jag aldrig kommer hitta någon om jag inte ändrar på vissa saker hos mig

  • Anonym (Linda)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-11 19:02:01 följande:

    Jag har nog börjat inse att jag aldrig kommer hitta någon om jag inte ändrar på vissa saker hos mig


    Äsch du hade otur bara. Nästan alla som har konto på dejtingsajter får sådana scam meddelanden från personer som inte finns på riktigt eller bedragare. Du behöver bara bli bättre på att identifiera vilka som är riktiga profiler och inte. Och sen, vill du verkligen ha ihop det med en porrstjärna? Om hon ens funnits på riktigt?

    Nä fokusera på att svara till kvinnor som du kan identifiera tex genom hitta.se eller liknande. Och som har normala Facebook konton.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Linda) skrev 2024-02-11 19:11:55 följande:
    Äsch du hade otur bara. Nästan alla som har konto på dejtingsajter får sådana scam meddelanden från personer som inte finns på riktigt eller bedragare. Du behöver bara bli bättre på att identifiera vilka som är riktiga profiler och inte. Och sen, vill du verkligen ha ihop det med en porrstjärna? Om hon ens funnits på riktigt?

    Nä fokusera på att svara till kvinnor som du kan identifiera tex genom hitta.se eller liknande. Och som har normala Facebook konton.
    Jag väger alldeles för mycket och jag är arbetslös så innan jag åtminstone har ett jobb så ser det nog inte speciellt ljust ut för mig
  • Anonym (A)
    Anonym (Linda) skrev 2024-02-11 19:11:55 följande:
    Äsch du hade otur bara. Nästan alla som har konto på dejtingsajter får sådana scam meddelanden från personer som inte finns på riktigt eller bedragare. Du behöver bara bli bättre på att identifiera vilka som är riktiga profiler och inte. Och sen, vill du verkligen ha ihop det med en porrstjärna? Om hon ens funnits på riktigt?

    Nä fokusera på att svara till kvinnor som du kan identifiera tex genom hitta.se eller liknande. Och som har normala Facebook konton.
    +1
  • Anonym (Linda)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-11 19:14:12 följande:
    Jag väger alldeles för mycket och jag är arbetslös så innan jag åtminstone har ett jobb så ser det nog inte speciellt ljust ut för mig
    Ja att en snygg porrstjärna med mängder av manliga följare skulle vilja träffas ör ju helt osannolikt tyvärr. Men däremot finns det ju överviktiga kvinnor som också är arbetslösa, det är nog mer ?din kategori? av kvinnor tänker jag i dagsläget? Eller vad tror du?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Linda) skrev 2024-02-11 19:21:21 följande:
    Ja att en snygg porrstjärna med mängder av manliga följare skulle vilja träffas ör ju helt osannolikt tyvärr. Men däremot finns det ju överviktiga kvinnor som också är arbetslösa, det är nog mer ?din kategori? av kvinnor tänker jag i dagsläget? Eller vad tror du?
    Dom kvinnorna verkar inte vara intresserade heller, dom har dessutom oftast redan pojkvänner eler att dom är gifta
  • Anonym (Deck)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-11 19:14:12 följande:
    Jag väger alldeles för mycket och jag är arbetslös så innan jag åtminstone har ett jobb så ser det nog inte speciellt ljust ut för mig
    Det du kan förändra är väl att jobba på charm och flörtighet. Då behöver du träffa tjejer i verkligheten. Stöt enbart på de du på riktigt känner dig attraherad av. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Deck) skrev 2024-02-11 19:55:38 följande:
    Det du kan förändra är väl att jobba på charm och flörtighet. Då behöver du träffa tjejer i verkligheten. Stöt enbart på de du på riktigt känner dig attraherad av. 
    Jag är för blyg och har för dålig självförtroende/självkänsla för det så det behöver jag verkligen jobba på
  • Anonym (Deck)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-11 20:40:54 följande:
    Jag är för blyg och har för dålig självförtroende/självkänsla för det så det behöver jag verkligen jobba på
    Det är en bra start. Kanske lägga flörtandet på hyllan och ta itu med ditt självförtroende/ självkänsla först. En del tror att så länge man lyckas snärja en pojkvän/ flickvän så blir man automatiskt allt det där man eftersträvar. Det fungerar ju inte så. Lär känna andra (nya) människor är en början, oavsett kön. Sånt stärker självförtroendet och självkänslan. Dvs lär känna dom som individer och uppskatta dom. Applicera det sen på eventuella flörter.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Deck) skrev 2024-02-11 21:00:42 följande:
    Det är en bra start. Kanske lägga flörtandet på hyllan och ta itu med ditt självförtroende/ självkänsla först. En del tror att så länge man lyckas snärja en pojkvän/ flickvän så blir man automatiskt allt det där man eftersträvar. Det fungerar ju inte så. Lär känna andra (nya) människor är en början, oavsett kön. Sånt stärker självförtroendet och självkänslan. Dvs lär känna dom som individer och uppskatta dom. Applicera det sen på eventuella flörter.
    Bra tips, det ska jag försöka göra
  • Anonym (självklart)

    Självklart ska du vara vaksam, vi lever trotts allt i egoismens och narcissismens guldera så man ska nog inte förvänta sig ärlighet från människor

  • Anonym (Red Alert!)

    NÅGRA Tips:

    Ett sätt som du kan göra för att öva på att ha en naturlig konversation när du pratar med tjejer om du är blyg är att gå runt till olika butiker där det arbetar tjejer och ställ frågor om olika produkter/att de ger dig tips på saker. Se dem i ögonen och se samtidigt ut som att du är genuint intresserad genom att lyssna på vad dem säger när de pratar med dig. Ha en bra kroppshållning, se avslappnad och vårdad ut.
    Det bästa med att göra såhär är för att de jobbar inom ett  serviceyrke. Så de flesta brukar ha ett trevligt bemötande till dig (oavsett vad för frågor du ställer så länge de är rumsrena). Det fungerar också att prata med tjejer som jobbar inom andra serviceyrken som caféer m.m.

    För dig:
    1. Bygg upp ditt självförtroende
    2. Våga ta kontakt
    3. Bli bra på att prata/skämta (håll inte alltid med vad tjejer säger)
    4. Var alltid trevlig/respektfull när du pratar med andra människor (oavsett om de beter sig illa så försök behåll en lugn samtalston)
    5. Ha positiv energi och var avslappnad
    6. Läs av rummet/situationen du befinner dig i.
    7. Bjud andra eller gör bara saker när du själv känner för det
    8. SE UPP FÖR BEDRAGARE BÅDE ONLINE OCH IRL!

    Jag var också extremt blyg som liten. Sedan så växte jag upp och samlade på mig livserfarenheter. Att vara blyg är att sätta hinder för sig själv till att våga, var det jag lärde mig och ändrade på. Det kan du också göra.

Svar på tråden Bör jag vara misstänksam?