• Anonym (Rädd)

    Vad göra åt skrämmande grannen?

    Vi bor i en bostadsrätt och har tyvärr inte möjlighet att flytta i dagsläget, annars hade ju det varit allra bäst såklart. 


    Under oss bor en man som är psykiskt sjuk, kriminell (har bl a suttit inne för misshandel) och hotfull. 

    Jag har barn på 1,5 år och en 5-åring med IF och autism. Äldsta barnet får ofta utbrott, går inte att resonera med som med vanliga 5-åringar och är ganska svår att ha att göra med överhuvudtaget. Det är mycket skrik från barnet. 


    Yngsta barnet är bara 1,5 år som sagt och springer och är ganska klumpig, tappar ofta saker i golvet, dunsar när han går och springer snarare än går. Vi har mattor för att dämpa, men det låter såklart ändå. 


    Grannen under blir VANSINNIG varje gång flickan som är 5 skriker. Då låter det som att han demolerar sin lägenhet, han vrålar en massa fula ord och skrämmer upp oss alla. Detta är triggande för dottern som då blir ännu värre eftersom hon är rädd. Jag är ett nervvrak varje dag pga stressen det skapar hos mig att dottern får utbrott och grannen blir hotfull. 


    Vågar inte klaga på honom pga att han som sagt är kriminell och jag tror på allvar att han är en sån människa som skulle kunna ringa på och skada oss. Finns det nåt jag kan göra? Förutom att flytta då, vilket inte är möjligt just nu 

  • Svar på tråden Vad göra åt skrämmande grannen?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Växupp) skrev 2024-02-19 06:17:30 följande:

    Ni som likställer ts barn med grannen måste ju vara helt verklighetsfrånvända. Självklart är det mer skrämmande med en vuxen man som skriker och härjar (kan utgöra ett fysiskt hot på riktigt) med en femåring som får utbrott (fysisk fara förekommer knappast). 
    En vuxen har även ett ansvar för sitt beteende som vi normalt sett inte avkräver från ett barn. 
    Men visst: ni skulle säkert bli precis lika rädda för en femåring som för en vuxen man.... jag tror er.

    TS: prata med styrelsen, förklara läget och fråga om råd hur ni ska hantera situationen. 


     


    Det är ändå så att ungen stör. Skulle du vilja bo granne med en sån mistlur?
  • Anonym (Växupp)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-19 08:16:04 följande:
    Det är ändå så att ungen stör. Skulle du vilja bo granne med en sån mistlur?

    Jag har bott granne med ett barn som får utbrott ja. Och klart det stör. Men det berättigar inte en vuxen människa att få likadana utbrott och bete sig hotfullt. Inte i den verkliga världen i alla fall. 


     

  • Anonym (danthetan)
    Anonym (Växupp) skrev 2024-02-19 06:17:30 följande:

    Ni som likställer ts barn med grannen måste ju vara helt verklighetsfrånvända. Självklart är det mer skrämmande med en vuxen man som skriker och härjar (kan utgöra ett fysiskt hot på riktigt) med en femåring som får utbrott (fysisk fara förekommer knappast). 
    En vuxen har även ett ansvar för sitt beteende som vi normalt sett inte avkräver från ett barn. 
    Men visst: ni skulle säkert bli precis lika rädda för en femåring som för en vuxen man.... jag tror er.

    TS: prata med styrelsen, förklara läget och fråga om råd hur ni ska hantera situationen. 


     


    Tyvärr är det inte mycket som styrelsen kan göra åt det. Jag har själv bott granne med en dement kvinna som kunde få för sig att flytta på möbler, kasta saker, skrika och gorma högljutt mitt i natten och ställa ut alla slags bohag i den gemensamma trappuppgången, men fick bara informationen att det är bara att stå ut tills hon hamnar på demensboende. Det tog ett par år.
  • Anonym (Växupp)
    Anonym (danthetan) skrev 2024-02-19 08:46:49 följande:
    Tyvärr är det inte mycket som styrelsen kan göra åt det. Jag har själv bott granne med en dement kvinna som kunde få för sig att flytta på möbler, kasta saker, skrika och gorma högljutt mitt i natten och ställa ut alla slags bohag i den gemensamma trappuppgången, men fick bara informationen att det är bara att stå ut tills hon hamnar på demensboende. Det tog ett par år.

    Jo styrelsen kan absolut agera om en av medlemmarna är en fara för andra eller stör orimligt mycket. Man kan förverka sin rätt till bostaden även i en bostadsrätt. Att styrelsen i din förening inte har kunskap eller ork att bry sig är inte generellt för alla.


    Men här tänker jag främst att styrelsen bör uppmärksammas på problemet och eventuellt hjälpa ts med förslag på hur hon kan ljuddämpa sin lägenhet. 

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Växupp) skrev 2024-02-19 08:39:26 följande:

    Jag har bott granne med ett barn som får utbrott ja. Och klart det stör. Men det berättigar inte en vuxen människa att få likadana utbrott och bete sig hotfullt. Inte i den verkliga världen i alla fall. 


     


    Den vuxna människan kanske inte kan "hjälpa det" mer än femåringen.
    Ts säger att mannen är psykiskt sjuk, och det kanske han är. Isåfall kan han inte heller "hjälpa det".
    Sen undrar jag hur ts kan veta eventuell sjukdomsstatus på sin granne, det vore intressant att få en förklaring till.
    Såvitt jag vet råder det sekretess när det kommer till sjukdomsdiagnoser.
  • Anonym (danthetan)
    Anonym (Växupp) skrev 2024-02-19 08:50:43 följande:

    Jo styrelsen kan absolut agera om en av medlemmarna är en fara för andra eller stör orimligt mycket. Man kan förverka sin rätt till bostaden även i en bostadsrätt. Att styrelsen i din förening inte har kunskap eller ork att bry sig är inte generellt för alla.


    Men här tänker jag främst att styrelsen bör uppmärksammas på problemet och eventuellt hjälpa ts med förslag på hur hon kan ljuddämpa sin lägenhet. 


    Jodå, vi hade både socialtjänsten, personens familj och en jurist inblandad. Det går att tvångsförsälja en bostadsrätt via kronofogden, men det är en sjukt komplex och långdragen process som tar många år. Det blir dessutom knappast aktuellt i det här fallet eftersom bägge parterna är lika illa. Och det går knappast att ljudisolera en lägenhet så att ett konstant skrikande barn inte ska höras. Jag skulle rekommendera TS att bita i kulan, sälja och flytta, det blir det bästa i det långa loppet.
  • Anonym (vänligt ursäktande?)

    Alltså, man får inte glömma att vuxna har varit barn och barn kommer att bli vuxna - det är ju nästan lite lustigt hur båda skrikande människorna i den här historien verkar ha samma problematik i grunden, men blir HELT olika dömda?

    TS; tänk om din dotter aldrig riktigt lyckas få bukt med sin problematik (låter väl troligt baserat på beskrivningen av problemen hittils?) och växer upp till en vuxen person som klarar av att bo själv (yay!) men som triggas av andras skrik (ajdå) och bor granne med ett barn som skriker till nästan varje dag. Hur skulle du vilja att den grannens familj gjorde?

    Jag har själv ingen dunderlösning men kanske ändå att man lägger en lapp i _alla_ grannars brevlådor med en vänlig, ursäktande, kort kommentar och ett löfte om att ni gör vad ni kan för att minska utbrotten och störningsmomenten. Det hade jag (utan skrikproblematik men granne i allmänhet) uppskattat. Lycka till!

  • Anonym (mandarinen)
    Anonym (Växupp) skrev 2024-02-19 06:17:30 följande:

    Ni som likställer ts barn med grannen måste ju vara helt verklighetsfrånvända. Självklart är det mer skrämmande med en vuxen man som skriker och härjar (kan utgöra ett fysiskt hot på riktigt) med en femåring som får utbrott (fysisk fara förekommer knappast). 
    En vuxen har även ett ansvar för sitt beteende som vi normalt sett inte avkräver från ett barn. 
    Men visst: ni skulle säkert bli precis lika rädda för en femåring som för en vuxen man.... jag tror er.

    TS: prata med styrelsen, förklara läget och fråga om råd hur ni ska hantera situationen. 


     


    bästa svaret.
  • Anonym (Göran)

    Numera tycker jag att var och varannat barn tycks ha problem med sitt beteende. 


    Är det inte olika ?diagnoser? så är det utbrott och noll impulskontroll. 


    Något måste ju vara fel i samhället och/eller på föräldraskapet  Varför beter sig barn och ungdomar så här. 


    Ibland när man ser föräldrarna agerar bla i butiker och på restauranger häpnar man över den totala brist på auktoritet och föräldraskap som vissa föräldrar visar upp. 


    Barner skriker vrålar och springer omkring och stör andra kunder och gäster. Föräldrarna agerar inte. De är helt passiva. 

    Att barn i bland kan låta i lägenheten är jag fullt förstående för. Även jag har haft barn och haft grannar med barn. 



    Men som med allt finns det gränser. Det finns även olika toleranser bland grannar. 


    Jag hade inga problem med mina barn när de var i 5-årsåldern. Bodde visserligen då i eget hus. Men de höll inte på att väsnas dagligen. 



    Hur svårt kan det vara att få barnen att uppföra sig? 


    Det är inte acceptabelt att barn stör dagligen. Någon gång under en kort period är något man får acceptera som granne. 



    men absolut inte dagliga störningar. 


     

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Göran) skrev 2024-03-19 10:24:52 följande:

    Numera tycker jag att var och varannat barn tycks ha problem med sitt beteende. 


    Är det inte olika ?diagnoser? så är det utbrott och noll impulskontroll. 


    Något måste ju vara fel i samhället och/eller på föräldraskapet  Varför beter sig barn och ungdomar så här. 


    Ibland när man ser föräldrarna agerar bla i butiker och på restauranger häpnar man över den totala brist på auktoritet och föräldraskap som vissa föräldrar visar upp. 


    Barner skriker vrålar och springer omkring och stör andra kunder och gäster. Föräldrarna agerar inte. De är helt passiva. 

    Att barn i bland kan låta i lägenheten är jag fullt förstående för. Även jag har haft barn och haft grannar med barn. 


    Men som med allt finns det gränser. Det finns även olika toleranser bland grannar. 


    Jag hade inga problem med mina barn när de var i 5-årsåldern. Bodde visserligen då i eget hus. Men de höll inte på att väsnas dagligen. 


    Hur svårt kan det vara att få barnen att uppföra sig? 


    Det är inte acceptabelt att barn stör dagligen. Någon gång under en kort period är något man får acceptera som granne. 


    men absolut inte dagliga störningar. 


     


    Amen to that.
  • Spucks
    Anonym (Göran) skrev 2024-03-19 10:24:52 följande:

    Numera tycker jag att var och varannat barn tycks ha problem med sitt beteende. 


    Är det inte olika ?diagnoser? så är det utbrott och noll impulskontroll. 


    Något måste ju vara fel i samhället och/eller på föräldraskapet  Varför beter sig barn och ungdomar så här. 


    Ibland när man ser föräldrarna agerar bla i butiker och på restauranger häpnar man över den totala brist på auktoritet och föräldraskap som vissa föräldrar visar upp. 


    Barner skriker vrålar och springer omkring och stör andra kunder och gäster. Föräldrarna agerar inte. De är helt passiva. 

    Att barn i bland kan låta i lägenheten är jag fullt förstående för. Även jag har haft barn och haft grannar med barn. 


    Men som med allt finns det gränser. Det finns även olika toleranser bland grannar. 


    Jag hade inga problem med mina barn när de var i 5-årsåldern. Bodde visserligen då i eget hus. Men de höll inte på att väsnas dagligen. 


    Hur svårt kan det vara att få barnen att uppföra sig? 


    Det är inte acceptabelt att barn stör dagligen. Någon gång under en kort period är något man får acceptera som granne. 


    men absolut inte dagliga störningar. 


     


    Jag håller med i princip, men nu har du uppenbarligen missat att barnet har en intellektuell funktionsnedsättning!
  • Anonym (Kaffe)
    Anonym (Rädd) skrev 2024-02-17 13:18:19 följande:
    Vad göra åt skrämmande grannen?

    Vi bor i en bostadsrätt och har tyvärr inte möjlighet att flytta i dagsläget, annars hade ju det varit allra bäst såklart. 


    Under oss bor en man som är psykiskt sjuk, kriminell (har bl a suttit inne för misshandel) och hotfull. 

    Jag har barn på 1,5 år och en 5-åring med IF och autism. Äldsta barnet får ofta utbrott, går inte att resonera med som med vanliga 5-åringar och är ganska svår att ha att göra med överhuvudtaget. Det är mycket skrik från barnet. 


    Yngsta barnet är bara 1,5 år som sagt och springer och är ganska klumpig, tappar ofta saker i golvet, dunsar när han går och springer snarare än går. Vi har mattor för att dämpa, men det låter såklart ändå. 


    Grannen under blir VANSINNIG varje gång flickan som är 5 skriker. Då låter det som att han demolerar sin lägenhet, han vrålar en massa fula ord och skrämmer upp oss alla. Detta är triggande för dottern som då blir ännu värre eftersom hon är rädd. Jag är ett nervvrak varje dag pga stressen det skapar hos mig att dottern får utbrott och grannen blir hotfull. 


    Vågar inte klaga på honom pga att han som sagt är kriminell och jag tror på allvar att han är en sån människa som skulle kunna ringa på och skada oss. Finns det nåt jag kan göra? Förutom att flytta då, vilket inte är möjligt just nu 


    Vaddå inte har möjlighet att flytta i dagsläget? Klart ni kan. Om hela huset brann upp nu om 5 minuter så hade ni ju fått flytta också. Det är bara att packa och flytta helt enkelt. 

    Det enda andra alternativet är ju att stanna och fortsätta att sprida terror med ert okontrollerbara barn samt leva i rädsla för den okontrollerbara mannen under er. Han kanske också har IF (vad är det?) samt autism, det vet ju inte du. Många med diagnoser blir tyvärr kriminella, just för att de inte kan hålla sig själva i schack. 

    Du har två val här, stanna och lev som ett nervvrak eller ändra dina planer och flytta. Att se till så att grannen blir vräkt för hans nervutbrott som ditt barn har drivit honom till är inte realistiskt och skulle förmodligen ta väldigt lång tid om det ens går och han kanske blir så förbaskad att han mördar er innan dess, när han får reda på att du försöker få han vräkt. 

    Jag skulle nog själv få alla möjliga slags psykdiagnoser om jag bodde under någon som dig. Jag är tacksam för att bo i hus, inga grannar som stör. 
Svar på tråden Vad göra åt skrämmande grannen?