• Anonym (JK)

    Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?

    Som rubriken lyder, kan jag som 35-årig kvinna bli programmerare. Har inga förkunskaper mer än att jag är jäv#ligt nyfiken och lösningsorienterad. Jag har arbetat inom administration som ledningsansvarig och skapat rutiner, processer och digitaliserat med det verktyg och program vi haft på kliniken (jobbar inom vården). Således är jag är superintresserad att jobba med webbutveckling men har NOLL erfarenhet inom området. Jag har inte heller någon i min omgivning som jobbar med IT.

    Min fråga är till er som jobbar med IT- Är det för sent för en för mig?! Skulle ni avråda mig från att ge mig in i ett område jag har intresse för men noll erfarenhet?

  • Svar på tråden Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?
  • OlManH

    Kör på! Har du talang för det & du tycker det är intressant så löser det sig!
    Företaget jag arbetar för anställde en efter att denne genomfört en 3-månaders kurs. Visst hade den nyanställde mycket kvar att lära när den startade på jobbet, men personen är kvar efter 3 år och gör ett bra jobb så det va lyckat för alla! :)  

  • Anonym (Fia)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-02-22 14:24:10 följande:

    Lär dig HTML först. Sedan CSS. Fortsätt med MYSQL så du kan bygga din egen databas. Det är svinroligt när man väl lärt sig detta. När man kan skapa ett forum själv. En inloggningsfunktion. posta bilder direkt upp på en hemsida. 


    Det finns program då du kan köra det lokalt på din dator utan att köpa webbhotell. Så det kostar inget att prova. Och lär dig gör du snabbt på de sidor jag tipsade dig om. 


    Fast inget av det är ju faktiskt programmering 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Fia) skrev 2024-02-22 15:01:55 följande:
    Fast inget av det är ju faktiskt programmering 
    Hon ville arbeta med webbprogrammering och webbdesign. jag har läst webbprogrammering och då fick jag lära mig php etc
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Fia) skrev 2024-02-22 15:01:55 följande:
    Fast inget av det är ju faktiskt programmering 
    Översitteri... Skiter i principerna och börjar väga definitioner av ord istället. I och för sig skitvanligt inom datavärlden. Enormt många viktigpettrar där.
    Anonym (Jessica) skrev 2024-02-22 16:14:33 följande:
    Hon ville arbeta med webbprogrammering och webbdesign. jag har läst webbprogrammering och då fick jag lära mig php etc
    Helt rätt. Håller med dig.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Fia) skrev 2024-02-22 15:01:55 följande:
    Fast inget av det är ju faktiskt programmering 
    Tror faktiskt det är du som inte vet vad det är. 
  • BuoBä
    Anonym (PL-tjejen) skrev 2024-02-22 14:29:35 följande:

    TS, är det just programmering som lockar dig? Det är ett asocialt jobb där man spenderar väldigt mkt tid i sitt eget huvud. Jag gjorde det i några år som yngre, det var min sociala natur som satte stopp, annars är det kul på många sätt. 

    Det finns som någon skrev många andra intressanta roller inom IT som är roligare imo om man gillar människor och logik samtidigt.


    Det kan säkert finnas ett fåtal utvecklarjobb som fortfarande är asociala, men nu när agile är standard är det mycket samarbete, parprogrammering, kodgenomgångar, diskussion om lösningar, planeringsmöten med produktägare och andra intressenter från verksamheten, demos för verksamheten etc etc. 
  • Anonym (PL-tjejen)
    BuoBä skrev 2024-02-22 18:22:24 följande:
    Det kan säkert finnas ett fåtal utvecklarjobb som fortfarande är asociala, men nu när agile är standard är det mycket samarbete, parprogrammering, kodgenomgångar, diskussion om lösningar, planeringsmöten med produktägare och andra intressenter från verksamheten, demos för verksamheten etc etc. 
    Jo jag tror att det är bättre idag med det agila tänket på bred front men det är ändå saker som behöver utföras. Läsa tidigare rätt rörig kod t ex.
  • Anonym (Konsulten)

    Hur bra är du på matematik? Programmering är inte som matematik men det är liknande typ av abstrakta logiska tankesätt som ofta används. 

  • Anonym (…)

    Jag tror din tidigare erfarenhet kan vara guld värd.


    Jag jobbar för Amazon (AWS) inom ett av service (produkt) teamen som bygger AI tjänster. Jag är långt ifrån att vara en fantastisk programmerare (Några år Java, några år C# och lite Javascript i bagaget). Det är mina andra erfarenheter och kunskaper som gör mig värdefull. Jag har en extremt ovanligt kombination av kunskapar som gör mig värdefull. 


    Mina kunskaper inom Python är ganska mediokra, men med allmänna programmeringskunskaper lyckades jag sätta ihop lite demo-kod som fick chefen tre nivåer upp att vilja ansöka om ett patent. 


    Det var helt och hållet baserat på att jag förstår problemen kunderna har och kan klura ut bra sätt att lösa de problemen. 

  • Anonym (Fia)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-02-22 16:14:33 följande:
    Hon ville arbeta med webbprogrammering och webbdesign. jag har läst webbprogrammering och då fick jag lära mig php etc
    Visserligen delvis fördomar men min erfarenhet är att det är inom icke kvalificerade utbildningar eller kurser som ligger under systemvetenskapliga områden där det är lite slarvigt med vad saker kallas. Det är skript språk och inte programmeringsspråk. Inte onödigt, eller tråkigt, eller så, men fortfarande inte programmering. 
    Anonym (Casanova) skrev 2024-02-22 16:34:06 följande:
    Översitteri... Skiter i principerna och börjar väga definitioner av ord istället. I och för sig skitvanligt inom datavärlden. Enormt många viktigpettrar där.
    Anonym (Jessica) skrev 2024-02-22 16:14:33 följande:
    Hon ville arbeta med webbprogrammering och webbdesign. jag har läst webbprogrammering och då fick jag lära mig php etc
    Helt rätt. Håller med dig.

    FL åt tyvärr upp mitt andra inlägg som förklarade vad jag menade och varför distinktionen är viktig, för jag är inte 100% säker på att det är just programmering som TS nödvändigtvis är intresserad av. Det är inget fel med det, men det gör ganska stor skillnad med vilken väg som är lämplig. Inget av det du nämnde är programmeringsspråk och det finns mycket inom IT som skiljer sig mycket och som gör det svårt att hitta rätt om man som TS inte har någon erfarenhet. 

    Spontant i din TS tänker jag snarare Systemvetenskaplig inriktning än Civ.ing eller ren datavetenskap. Systemvetarna sysslar just ofta med rutiner, processer, ledningsansvar och digitalisering inte alltför tekniktyngda områden. Civilingenjörerna har en mer teknisk inriktning och läser mycket som du troligen inte kommer ha någon nytta av om du inte ger dig in på just ett mer tekniskt område (och utbildar man sig senare i livet kanske det spelar större roll att inte "slösa tid" - även om det såklart inte är fel om man brinner för just det). De rena datavetarna är de som oftast läser mest programmering, det är dock inte lika känt, speciellt inom icke kunniga rekryterare som bara hört om ingenjörerna så siktar man på en chefkarriär inom en tekniktyngd bransch är det ofta ett bättre val (och då kommer man oftast inte göra så mycket faktiskt kodknackning utan har just mer nytta av bredare övergripande kunskap). 
    Fast är det inte så att du helt vill byta karriär och arbeta i en helt annan bransch än du gör idag är nog smartaste kortet en YH-utbildning. 

    Det är som sagt inte helt lätt att navigera i djungeln om vad du faktiskt är ute efter om du inte har någon direkt erfarenhet (och hjälps inte av att saker benämns slarvigt och fel). 
    Just ren programmering särskiljer sig i viss mån från mycket annat "inom IT" i att det inte nödvändigtvis behövs att du har särskilt mycket erfarenhet, viktigare är fallenhet inom strukturerad formaliserad problemlösning. Hör du till de som tyckte matte var lätt och roligt? Alltså själva problemlösningen och inte aritmetiken (aritmetik är själva räknandet som man kan ersätta med en miniräknare många gånger), härledning av formler? Då är chansen ganska stor att du även gillar och har en fallenhet för programmering. Det är ett lite nördigt område men väldigt roligt om man gillar just det. Det är det garanterat inte för sent för dig att lära dig. Däremot ger det inte automatiskt ett sammanhang och samband. 

    Det är heller inte försent för en YH utbildning, de är korta och koncisa och med praktik och ämnade att fylla ett behov i arbetsmarknaden. 

    Är du däremot ute efter ett karriärbyte med chefsambitioner så är det högskoleutbildningarna som troligen är bästa valet. Systemvetenskap till lite mer "mjuka" verksamheter och att arbeta med processer, civilingenjör till de mer teknikfokuserade närmare hårdvaran. Renodlad datavetenskap låter det inte som du är ute efter. Det finns naturligtvis lite överlapp inom det här (och alla områden kommer att hävda att de minsann täcker de övriga också! men riktigt så enkelt är det inte). 

    Vill du egentligen inte byta karriär utan mer komplettera lite inom där du är så hör dig för med de som sysslar mer med det du vill göra på din arbetsplats för tips om vilka kunskaper du behöver. 

    Lycka till! det är absolut inte för sent om du har intresset, det gäller bara att du hittar rätt. 
  • Anonym (Jessica)

    Men Fia vart står det att ta vill bli något ännu större? Det stod ju i ta att hon vill bli webbdesigner eller webbprogrammerarr? Eller är jag trög på något vis? Varför ska man krångla till det när de har en jättehög bra lön och yrket är skitkul.

  • Anonym (Jessica)

    Är det inte jäkligt bra då att hon kan grunderna och provar på redan på nätet? Där man kan hitta allt. Även python, backend och frontend 

  • Anonym (Konsulten)
    Anonym (Fia) skrev 2024-02-23 04:28:18 följande:
    Visserligen delvis fördomar men min erfarenhet är att det är inom icke kvalificerade utbildningar eller kurser som ligger under systemvetenskapliga områden där det är lite slarvigt med vad saker kallas. Det är skript språk och inte programmeringsspråk. Inte onödigt, eller tråkigt, eller så, men fortfarande inte programmering. 
    Anonym (Casanova) skrev 2024-02-22 16:34:06 följande:
    Översitteri... Skiter i principerna och börjar väga definitioner av ord istället. I och för sig skitvanligt inom datavärlden. Enormt många viktigpettrar där.Helt rätt. Håller med dig.

    FL åt tyvärr upp mitt andra inlägg som förklarade vad jag menade och varför distinktionen är viktig, för jag är inte 100% säker på att det är just programmering som TS nödvändigtvis är intresserad av. Det är inget fel med det, men det gör ganska stor skillnad med vilken väg som är lämplig. Inget av det du nämnde är programmeringsspråk och det finns mycket inom IT som skiljer sig mycket och som gör det svårt att hitta rätt om man som TS inte har någon erfarenhet. 

    Spontant i din TS tänker jag snarare Systemvetenskaplig inriktning än Civ.ing eller ren datavetenskap. Systemvetarna sysslar just ofta med rutiner, processer, ledningsansvar och digitalisering inte alltför tekniktyngda områden. Civilingenjörerna har en mer teknisk inriktning och läser mycket som du troligen inte kommer ha någon nytta av om du inte ger dig in på just ett mer tekniskt område (och utbildar man sig senare i livet kanske det spelar större roll att inte "slösa tid" - även om det såklart inte är fel om man brinner för just det). De rena datavetarna är de som oftast läser mest programmering, det är dock inte lika känt, speciellt inom icke kunniga rekryterare som bara hört om ingenjörerna så siktar man på en chefkarriär inom en tekniktyngd bransch är det ofta ett bättre val (och då kommer man oftast inte göra så mycket faktiskt kodknackning utan har just mer nytta av bredare övergripande kunskap). 
    Fast är det inte så att du helt vill byta karriär och arbeta i en helt annan bransch än du gör idag är nog smartaste kortet en YH-utbildning. 

    Det är som sagt inte helt lätt att navigera i djungeln om vad du faktiskt är ute efter om du inte har någon direkt erfarenhet (och hjälps inte av att saker benämns slarvigt och fel). 
    Just ren programmering särskiljer sig i viss mån från mycket annat "inom IT" i att det inte nödvändigtvis behövs att du har särskilt mycket erfarenhet, viktigare är fallenhet inom strukturerad formaliserad problemlösning. Hör du till de som tyckte matte var lätt och roligt? Alltså själva problemlösningen och inte aritmetiken (aritmetik är själva räknandet som man kan ersätta med en miniräknare många gånger), härledning av formler? Då är chansen ganska stor att du även gillar och har en fallenhet för programmering. Det är ett lite nördigt område men väldigt roligt om man gillar just det. Det är det garanterat inte för sent för dig att lära dig. Däremot ger det inte automatiskt ett sammanhang och samband. 

    Det är heller inte försent för en YH utbildning, de är korta och koncisa och med praktik och ämnade att fylla ett behov i arbetsmarknaden. 

    Är du däremot ute efter ett karriärbyte med chefsambitioner så är det högskoleutbildningarna som troligen är bästa valet. Systemvetenskap till lite mer "mjuka" verksamheter och att arbeta med processer, civilingenjör till de mer teknikfokuserade närmare hårdvaran. Renodlad datavetenskap låter det inte som du är ute efter. Det finns naturligtvis lite överlapp inom det här (och alla områden kommer att hävda att de minsann täcker de övriga också! men riktigt så enkelt är det inte). 

    Vill du egentligen inte byta karriär utan mer komplettera lite inom där du är så hör dig för med de som sysslar mer med det du vill göra på din arbetsplats för tips om vilka kunskaper du behöver. 

    Lycka till! det är absolut inte för sent om du har intresset, det gäller bara att du hittar rätt. 

    Jag har arbetat med systemutveckling i runt 25 år. Man programmerar fortfarande i skriptspråk även om det heter skriptspråk och skriptspråk är bara en mer detaljerad undergrupp till programmeringsspråk.


    Sen håller jag helt klart med dig att HTML, CSS och MySQL inte är programmering.

  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-02-26 01:42:50 följande:

    Jag har arbetat med systemutveckling i runt 25 år. Man programmerar fortfarande i skriptspråk även om det heter skriptspråk och skriptspråk är bara en mer detaljerad undergrupp till programmeringsspråk.


    Sen håller jag helt klart med dig att HTML, CSS och MySQL inte är programmering.


    Nej såklart inte, om man ska hålla på med systemutveckling. Men ts skrev webbutveckling.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-02-26 01:42:50 följande:

    Jag har arbetat med systemutveckling i runt 25 år. Man programmerar fortfarande i skriptspråk även om det heter skriptspråk och skriptspråk är bara en mer detaljerad undergrupp till programmeringsspråk.


    Sen håller jag helt klart med dig att HTML, CSS och MySQL inte är programmering.


    Det är en del av programmering och det används inom programmering. Precis som bildäck inte är att meka men en förutsättning för att hålla på med bilar.

    Sysslar du med webbprogrammering så använder du dig av HTML, CSS och MySQL. Det ingår även i utbildningen att lära sig, för det är en vital del av webbprogrammering.

    En orsak till att jag lämnade dator-branschen. Finns nog ingen bransch där det finns så många viktigpettrar som ska anmärka på ord, eller lägga sig i saker som inte har med saken att göra.

    Säger man att "Oj, den där bilen var gammal" så får man till svar att: "Den är inte gammal, det finns bilar som är 100 år gamla". Säger man att PI är 3.14 så är en programmerare tvungen att rätta dig och lägga till två decimaler. Man tänker bara att personen kan stoppa upp något stort och taggigt på ställen där solen sällan lyser.
  • Anonym (Konsulten)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-02-26 06:57:44 följande:
    Nej såklart inte, om man ska hålla på med systemutveckling. Men ts skrev webbutveckling.
    Webbutveckling kan innefatta många olika saker. Bland annat programmering. Men det finns ju de som jobbar bara med användargränssnittet och tar fram det grafiska utan att programmera. När jag själv jobbar med webbutveckling som jag gör ibland så är det dock mest programmering.
  • Anonym (PL-tjejen)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-02-26 10:17:55 följande:
    Det är en del av programmering och det används inom programmering. Precis som bildäck inte är att meka men en förutsättning för att hålla på med bilar.

    Sysslar du med webbprogrammering så använder du dig av HTML, CSS och MySQL. Det ingår även i utbildningen att lära sig, för det är en vital del av webbprogrammering.

    En orsak till att jag lämnade dator-branschen. Finns nog ingen bransch där det finns så många viktigpettrar som ska anmärka på ord, eller lägga sig i saker som inte har med saken att göra.

    Säger man att "Oj, den där bilen var gammal" så får man till svar att: "Den är inte gammal, det finns bilar som är 100 år gamla". Säger man att PI är 3.14 så är en programmerare tvungen att rätta dig och lägga till två decimaler. Man tänker bara att personen kan stoppa upp något stort och taggigt på ställen där solen sällan lyser.
    Haha ja. Det finns ofta det där ovidkommande detaljtänket på andra områden, då är jag neutral eller skojar med det. Medans jag suckar inombords. Men å andra sidan finns det detaljer och definitioner som dom som inte har IT-bakgrund missar, det blir inte så bra alltid. Så får man fråga igen och då kommer det fram att det var på ett visst sätt och inte det generella som nån slängde sig med lite slarvigt i tron att det inte betydde nåt. Så ibland måste man vara exakt när det har betydelse, men det lär ju du veta med.
Svar på tråden Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?