• spettakel

    Lugn på Gotland sommar

    Vet att högsäsong på Gotland är sommartid men funderar om det finns nån säsong där det är relativt lugnt men på sommaren inom sommarlovet.

  • Svar på tråden Lugn på Gotland sommar
  • Anonym (Gotlänning)
    spettakel skrev 2024-02-28 21:18:58 följande:
    Lugn på Gotland sommar

    Vet att högsäsong på Gotland är sommartid men funderar om det finns nån säsong där det är relativt lugnt men på sommaren inom sommarlovet.


    Juni och augusti är lugnast.
    Almedalsveckan är v 26 numera, men det märks mest i innerstan. Dock väldigt dyrt, och svårt att hitta boende.
    Vecka 29 är Stockholmsveckan, då är det fylla de luxe mest på hamnen men även i innerstan.
    Vecka 32 (om jag minns rätt) är medeltidsveckan.

    Jag är boende i Visby, så lite koll har jag nog.
    Fråga om du undrar något.
  • Aliona

    Vi brukar åka direkt efter Medeltidsveckan, då är det fortfarande sommarlov men helt lugnt. Många ställen har tom redan stängt för säsongen då. Annars är juni fram till midsommar också lugnt. 

  • Hjelm

    Har du möjlighet till det så åk gärna i augusti, ännu hellre närmare månadsskiftet augusti/september. Sensommaren är fantastisk där och du slipper turism-hetsen.

  • Anonym (Sudret)

    Vi åkte i juli, men till södra Gotland. Där var lugnt och skönt och mycket vackert! 

  • Anonym (Hej)

    Skulle oxå säga efter medeltidsveckan eller direkt efter sommarlovet börjat. Sen beror det ju på vad ni vill ha ut av semestern. Alla sommar restauranger och semester saker så är de inte alltid öppet då. Men vill ki vara hänga på stränder så funkar det ju lika bra då. 

  • spettakel

    Vill väl främst slippa den största mängden turister. Och gärna bo till rimliga priser. Vandrarhem är ju helt okej, oklart om vi kommer ta bilen eller båt/flyg, ingen av barnen cyklar vidare bra, försöker få med barnens mor men hon är lite anti mot att åka långt.

    Var ju själv till Gotland och hyrde bil (typ rent a wreck) och bilade runt hela ön i slutet av augusti i fjol. Precis samma vecka som Kneippbyn slog igen för säsongen. Men räknar väl med att hålla oss kring Visby, Lummelunda, etc. Så vi kanske klarar oss utan bil.

    En tanke var ju att ta färjan till Oskarshamn och ta oss till Vimmerby och gå på ALV men kanske blir för mycket åkande för två barn.

  • spettakel

    Minns inte när skolloven börjar, har mest tagit min semester utifrån dem, då det ofta är för kallt att åka till typ badland och dylikt i augusti.

    Oklart hur lätt det är att få en extra vecka ledigt i skolan för att slippa slåss med alla andra som tänker typ samma (vi åker i augusti precis innan skolorna öppnar, då är väl ingen där).

  • Anonym (Gotlänning)
    spettakel skrev 2024-03-05 11:37:37 följande:

    Minns inte när skolloven börjar, har mest tagit min semester utifrån dem, då det ofta är för kallt att åka till typ badland och dylikt i augusti.

    Oklart hur lätt det är att få en extra vecka ledigt i skolan för att slippa slåss med alla andra som tänker typ samma (vi åker i augusti precis innan skolorna öppnar, då är väl ingen där).


    Jodå, det är det. Men inte så intensivt som i juli.
  • Keraz1Ledo
    Hej hej! Ja du, som någon redan skrivit, det ganska vara lite av en utmaning att hitta lugn på Gotland under sommar halvåret, det gäller att planera ordentligt om du inte vill ha massa liv och stök runt omkring dig, och inte stöta på massa fulla ungdomar hela dagarna! Jag vet ju inte var du åker ifrån för att besöka, men jag brukar vara där ibland under Augusti månad, och tar alltid en natt med hotell stockholm påvägen ner, och det är skitnice! Kan starkt rekommendera, får man lite av båda världar.
Svar på tråden Lugn på Gotland sommar