• Anonym (elin)

    vill studera men sambo vill en flytta. behöver hjälp

    Hej! 

    Jag är 30+ år och bor med min familj (man och två små barn) i Stockholm och har ingen högre utbildning. Jag jobbar mycket obekväma arbetstider på utslitande, tillfälliga jobb. Har börjat drömma om att studera för att få ett "riktigt" jobb och bättre lön och arbetstider. Jag kommer tyvärr inte in på min drömutbildning i Stockholm, men tror att jag skulle ha chans att komma in på en distansutbildning i Umeå. Står dock att utbildningen har fysiska träffar, då jag behöver åka till Umeå 1 vecka per månad. Är det rimligt att åka från Stockholm till Umeå med flyg1 vecka per månad (har inget boende heller) så det kostar förstås en del. Har även småbarn som jag mår dåligt av att vara borta från...

    Eller ska jag läsa en utbildning i Stockholm som jag inte är lika intresserad av?

    Snälla ge mig råd, vad ska jag göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-01 10:48
    i överskriften ska det stå: sambo vill ej flytta...
    slarv av mig..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-06 11:11
    Tusen tack till alla som tagit sig tid att svara, det betyder massor. Jag läser alla svar!! Jag måste säga att jag blev glatt överraskad över att så många är positiva till att studera och tror att det kan fungera :) Jag ska läsa alla svar igen och fundera samt försöka räkna på de ökade utgifterna.. Stort tack igen till er! :)

  • Svar på tråden vill studera men sambo vill en flytta. behöver hjälp
  • Kvittning

    Det är klart att det går, men det kommer ju vara slitigt och det läggs ett väldigt stort ansvar på din man då dina studier inte bara kommer innebära minskade inkomster utan även ökade utgifter. 

    Känns som att en viktig faktor att väga in är att det finns ett ljus i tunneln i att utbildningen dels ger en lön som gör det värt det och dels är inom ett yrke där det är lätt att få jobb efteråt. Om det inte är det tycker jag du borde fundera på en annan utbildning. 

  • Anonym (Bara en tanke)

    @ (rim)

    Tänkte att det skulle bli lättare att TS börjar plugga när barnen blivit lite större och medans barnen är små att båda föräldrarna hjälps åt med barnen.
    Fast det är klart att jag kan ha fel i mitt resonemang. Det vet ju bara TS.
    Jag menar inte att hennes man inte skulle klara av att ta hand om barnen men det blir stressigare de gånger hon är borta.

    Menar inte att ge ett mossigt och förlegat råd här. Såg det ur ett praktiskt synsätt för dem.

  • Lönnsirap

    Spontant tänker jag att nattåg till Umeå ger mer utrymme för kostnad i såväl tid som pengar. Dessutom så är en helg i månaden ett utmärkt sätt att just då möjlighet att plugga intensivt och faktiskt inte få problem med vab.

    Naturligtvis behöver ni räkna på kostnaderna och se över hur vardagen går ihop, men på många sätt är studier när barnen är små ett utmärkt sätt att få en annan frihet än med jobb.

  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Bara en tanke) skrev 2024-03-01 17:47:08 följande:

    @ (rim)

    Tänkte att det skulle bli lättare att TS börjar plugga när barnen blivit lite större och medans barnen är små att båda föräldrarna hjälps åt med barnen.
    Fast det är klart att jag kan ha fel i mitt resonemang. Det vet ju bara TS.
    Jag menar inte att hennes man inte skulle klara av att ta hand om barnen men det blir stressigare de gånger hon är borta.

    Menar inte att ge ett mossigt och förlegat råd här. Såg det ur ett praktiskt synsätt för dem.


    Nu har hon inte skrivit hur gamla barnen är, men även större barn kräver ju sitt (och drar dessutom ofta större kostnader) med läxor, sport/idrott, lägeravgifter mm. Familjer är ju olika, men jag hade hellre pluggat när dom var i förskoleåldern än 8-12. Våra barn tog mer av min tid i den åldern. Små barn sover på kvällarna och har inte fritidsaktiviteter.
  • Anonym (Bara en tanke)

    @ (Trebarnsmamman)

    Jag tänkte att barnen var mindre än i förskoleåldern men som sagt det vet jag ju inte.

    TS familj får göra vad som är bäst för dem. Kan hon plugga så är det såklart bra att hon pluggar. 

  • Anonym (ja)

    Klart det är rimligt med en vecka på i månaden på distans i Umeå för att få en utbildning du önskar.

    I värsta fall betyder "en vecka" måndag till fredag. Det kan förstås vara kortare tid än så om skolan lägger upp schemat bra. Det är en distansutbildning så jag skulle vara förvånad om skolan schemalägger föreläsningar och lektioner före måndag lunch och efter fredag lunch.

    Och självklart flyger du. Flyget kostar 700 enkel resa till/från Bromma och tar 1 timme och 20 minuter. Tänk att du reser hemifrån på måndag morgon och kommer hem på fredag eftermiddag/kväll.

    Fungerar det för familjen i övrigt så är det ju inget att fundera på för din del.

    .
    Och du tar inte tåget, lägger ytterligare en 7-8 timmar (minst) på att resa, betalar minst lika mycket om inte mer och sedan fastar i 18 timmar i Ånge på grund av nedriven kontaktledning

  • Anonym (Bara gört)

    Jag studerade halvtid på distans med fysiska träffar 1-3ggr i månaden. Jag bodde på vandrarhem vilket fungerade bra. Mina barn var 3 och 6, och jag hade haft betydligt svårare att göra det nu när de är 9 och 12. De kräver mer av mig nu, tidsmässigt jämfört med när de var små. Eftersom jag jobbade när det inte var fysiska träffar så pluggqde jag på kvällarna och det är skillnad på hur mycket tid man kan plugga på kvällen med stora respektive små barn på kvällen.
    Känner du att det funkar för dig så läs! Du måste dock ha med din man på tåget för han kanske får dra ett litet tyngre lass!

  • Lönnsirap
    Anonym (ja) skrev 2024-03-03 06:58:24 följande:

    Klart det är rimligt med en vecka på i månaden på distans i Umeå för att få en utbildning du önskar.

    I värsta fall betyder "en vecka" måndag till fredag. Det kan förstås vara kortare tid än så om skolan lägger upp schemat bra. Det är en distansutbildning så jag skulle vara förvånad om skolan schemalägger föreläsningar och lektioner före måndag lunch och efter fredag lunch.

    Och självklart flyger du. Flyget kostar 700 enkel resa till/från Bromma och tar 1 timme och 20 minuter. Tänk att du reser hemifrån på måndag morgon och kommer hem på fredag eftermiddag/kväll.

    Fungerar det för familjen i övrigt så är det ju inget att fundera på för din del.

    .
    Och du tar inte tåget, lägger ytterligare en 7-8 timmar (minst) på att resa, betalar minst lika mycket om inte mer och sedan fastar i 18 timmar i Ånge på grund av nedriven kontaktledning


    Det är inte alls självklart att flyga. Nattåg innebär att man kommer från central plats till annan central plats vilket sparar tid. Vid flyg har man också lite transfer och väntetider som man inte alls kan använda. 

    Tåget må kännas länge, men tiden "används" på ett annat sätt, utifrån att man faktiskt just har möjlighet att sova.
  • Anonym (jury)
    Anonym (elin) skrev 2024-03-01 10:47:23 följande:

    Eller ska jag läsa en utbildning i Stockholm som jag inte är lika intresserad av?


    Ja, det borde finnas någon utbildning i Stockholm med bättre förutsättningar för att lyckas komma igenom till slutexamen. Utan uppnådd slutexamen spelar det ju mindre roll hur intressant utbildningen är.

    Hur lätt är det att få jobb efteråt med din drömutbildning? Distansutbildningar är ofta mindre meriterande än samma utbildning på plats. Krävs nätverk för att få jobb efteråt? I så fall kommer du få mindre nätverk genom studiet och den kommer att vara i Umeå.

    Strunta i debatten tåg kontra flyg. Boendet är ett större problem. Samt avsaknaden av socialt nätverk på studieorten.
  • Tukt

    Det du inte skriver, TS, är hur arbetsmarknaden ser ut när du är färdigutbildad.
    Om du är borta en del, för att leva din "dröm" är en sak. Om du är borta en del och det blir en investering i din familjs framtid, en annan. Bäst är såklart kombinationen.
    Men det viktiga är ju om det finns jobb när du är färdig, och att det är en stabil arbetsmarknad med vettiga villkor. 
    Tänker att i vissa yrken är det inte bara att man är utbildad och får en tjänst, utan att man måste harva på vikariat eller göra andra uppoffringar de första åren.

  • Anonym (ja)
    Lönnsirap skrev 2024-03-03 10:25:40 följande:
    Det är inte alls självklart att flyga. Nattåg innebär att man kommer från central plats till annan central plats vilket sparar tid. Vid flyg har man också lite transfer och väntetider som man inte alls kan använda. 

    Tåget må kännas länge, men tiden "används" på ett annat sätt, utifrån att man faktiskt just har möjlighet att sova.
    Tåg är dyrare, långsammare och mer osäkert. TS verkar dessutom värdera sin tid hemma med familjen.

    Ska TS åka nattåg som du föreslår måste hon åka på söndag eftermiddag/kväll hemifrån Stockholm. Flyg tar hon direkt på måndag morgon. Hem kommer hon antingen på lördag (nattåg) eller fredag (flyg). 

    Såvida du inte bor vid stationen så har du en resa dit ändå precis som för flyget.

    Buss från flygplatsen i Umeå till universitet (om vi antar att det är där hon ska studera) tar ungefär 15 minuter.

    .
    Och nej, distansutbildning är inte mindre prestigefyllt för arbetsgivarna. I verkligheten bryr sig ingen om var du har köpt din tröja - eller läst din utbildning.
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Bara en tanke) skrev 2024-03-03 05:07:32 följande:

    @ (Trebarnsmamman)

    Jag tänkte att barnen var mindre än i förskoleåldern men som sagt det vet jag ju inte.

    TS familj får göra vad som är bäst för dem. Kan hon plugga så är det såklart bra att hon pluggar. 


    Ja, det är ju möjligt. Om dom är så små så är kanske maken föräldraledig och det är ju en fördel i så fall. Alltså, att slippa stressa själv med att hämta /lämna /jobba /vabba när partnern är borta för studier eller jobb.

    Å andra sidan blir ekonomin knaper med en föräldraledig och en student. Då gäller att ha en buffert.

    Jag avslutade en tuff utbildning när vår äldsta var ca 1 år.  Den rullade under några år utöver vanligt heltidsjobb. Behövde under en kortare period när maken var föräldraledig lägga mycket tid på kvällar och helger och även 8 dagar på en kurs på annan ort. Tror det hade blivit mycket tuffare om han hade jobbat.

    TS kanske återkommer - det är mycket som ska klaffa, ekonomi, tid, arbetsmarknad, effekt på kort sikt och läng sikt.
  • Anonym (ABC)

    Hur lång är utbildningen?
    Skulle det inte fungera att flytta dit hela familjen under utbildningen och sedan flytta tillbaka om ni vill? Beror förstås på om sambon kan få jobb där och kan övertalas, eller om han föredrar att vara ensamstående en gång i månaden. Om han går med på det kunde ni kanske hyra ut nuvarande boendet ett tag. 
    Eller kan du och barnen flytta dit och sambon kommer dit och hälsar på varannan helg? Blir dyrare med lite större boende men du kanske kan jobba lite grand också. Det finns barnpassning i Umeå.

  • Anonym (rim)
    Anonym (Bara en tanke) skrev 2024-03-01 17:47:08 följande:

    @ (rim)

    Tänkte att det skulle bli lättare att TS börjar plugga när barnen blivit lite större och medans barnen är små att båda föräldrarna hjälps åt med barnen.
    Fast det är klart att jag kan ha fel i mitt resonemang. Det vet ju bara TS.
    Jag menar inte att hennes man inte skulle klara av att ta hand om barnen men det blir stressigare de gånger hon är borta.

    Menar inte att ge ett mossigt och förlegat råd här. Såg det ur ett praktiskt synsätt för dem.


    Det kan ju absolut bli stressigt och inte passa familjen. Men att dra det till att det skulle försämra relationen dem emellan för att mannen måste ta hand om sina egna barn, det var det jag reagerade på.

    I alla såna här fall så måste man ju som familj diskutera vad som är möjligt och hur man ska lösa logistiken. Men massor av föräldrar jobbar ju borta eller i skift eller på olika sätt som kräver mer av den andra föräldern i perioder. Och bara för att det är mamman som ska vara borta så behöver man inte tänka att det inte går. 
  • Anonym (rim)
    Lönnsirap skrev 2024-03-03 10:25:40 följande:
    Det är inte alls självklart att flyga. Nattåg innebär att man kommer från central plats till annan central plats vilket sparar tid. Vid flyg har man också lite transfer och väntetider som man inte alls kan använda. 

    Tåget må kännas länge, men tiden "används" på ett annat sätt, utifrån att man faktiskt just har möjlighet att sova.
    Det beror ju också på var man bor. Jag bor tex närmare Arlanda än T-centralen. Och i Umeå ligger flygplatsen inte alls långt från stan, och till universitetet är det ingen större skillnad om man kommer från flygplatsen eller centralen. Så för mig skulle ingen tid sparas. 

    Tåg är ju som alla vet det osäkraste kortet just nu, och dessutom svindyrt. Nattågen dras in på om de alls går eller kommer fram.

    Jag pluggade i Umeå och bodde visserligen där, men åkte hem till Sthlm regelbundet. I början åkte jag tåg, men bytte till att flyga just för att tåg blev så dyrt och osäkert och tog sån tid.  Flyga tog ca 2-3 timmar totalt, jämfört med tåg på 10-12 timmar, ibland (ofta) mer om det ville sig illa.
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (ja) skrev 2024-03-03 06:58:24 följande:

    Klart det är rimligt med en vecka på i månaden på distans i Umeå för att få en utbildning du önskar.

    I värsta fall betyder "en vecka" måndag till fredag. Det kan förstås vara kortare tid än så om skolan lägger upp schemat bra. Det är en distansutbildning så jag skulle vara förvånad om skolan schemalägger föreläsningar och lektioner före måndag lunch och efter fredag lunch.

    Och självklart flyger du. Flyget kostar 700 enkel resa till/från Bromma och tar 1 timme och 20 minuter. Tänk att du reser hemifrån på måndag morgon och kommer hem på fredag eftermiddag/kväll.

    Fungerar det för familjen i övrigt så är det ju inget att fundera på för din del.

    .
    Och du tar inte tåget, lägger ytterligare en 7-8 timmar (minst) på att resa, betalar minst lika mycket om inte mer och sedan fastar i 18 timmar i Ånge på grund av nedriven kontaktledning


    Personligen har jag ofta hittat billigare biljetter än så. Dessutom brukar det gå på under timman. Tror Norwegian brukar säga att flyget ska ta 1 timma, men det vanliga är att det tar närmare 45 minuter.

    Jag skulle inte ta tåg i TS situation.
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Bara en tanke) skrev 2024-03-01 12:16:05 följande:
    vill studera men sambo vill en flytta. behöver hjälp

    Hej TS. Jag förstår din tanke på att skaffa en utbildning för att sen kunna få ett bättre jobb och det låter som en bra idé. Jag tror ändå på att det skulle vara bättre för dig i nuläget att försöka hitta ett jobb med bättre arbetstider och bättre lön nära dig. Anledningen till att jag tror att det är en bättre lösning i din situation just nu är för att du skriver att du har 2st små barn. Om du är borta 1 vecka i månaden så kommer det att belasta din man mer och er relation skulle kanske bli sämre av det och det skulle då bli en ännu jobbigare situation för er och för dig känslomässigt.

    Fast om ni har bra förutsättningar att få hjälp med att ta hand om de små barnen så skulle du säkert kunna plugga i Umeå på distans om ni kan få ekonomin att gå runt på de extra utgifterna.

    Räkna på vad som skulle bli den bästa lösningen för er just nu för det är mycket som väger in för att det ska fungera i er familj om du börjar plugga i Umeå.


    Nja, det rör sig ju som max om 4-5 dagar per månad. Flyger hon så blir det ju dessutom mindre tid borta från familjen. Hon kommer ju liksom kunna äta middag och natta barnen på fredagskvällen om hon flyger. Det är ju ingen enorm belastning för partnern tidsmässigt vi pratar om.

    Tror det större problemet är om de har råd med så mycket regelbundet resande + boende om hon börjar plugga, även med extra lån från CSN. 
  • Anonym (Bara en tanke)

    Hej TS. Strunta i mitt tidigare inlägg. Det är klart att du ska plugga om du vill och kan!

    När jag skrev det första inlägget så såg jag mest till de negativa faktorerna med er ändrade ekonomi och mera stress för er.

    Med 2st små barn,  plugg och ändrad ekonomi.

    Det går säkert bra så börja plugga! 👍

  • Anonym (elin)

    Hej! Tusen tack till alla som tagit sig tid att svara, det betyder massor. Jag läser alla svar!! Jag måste säga att jag blev glatt överraskad över att så många är positiva till att studera och tror att det kan fungera :) Jag ska läsa alla svar igen och fundera samt försöka räkna på de ökade utgifterna.. Stort tack igen till er! :)

Svar på tråden vill studera men sambo vill en flytta. behöver hjälp