• Anonym (Sambo)

Han har restskatt, ska min återbetalning gå till det?

Jag är långtidssjukskriven och han jobbar.

Jag betalar 11.000 till gemensamma kontot och han 16.000.
    Jag får över ca 2500 som jag har till mina utgifter/sparande, han får ut ca 5-6000 till sina varje månad.
    Jag drar 500 kr extra på skatten varje månad, därför fick jag tillbaks 5200. Han brukar också få tillbaks, och all skatt brukar vi sätta in på gemensamt semesterkonto.
    MEN i år så får han restskatt på 4400. 
    Då är frågan:
    1. Borde han betala det med sina pengar? Han har ju fått ut för mycket varje månad som han inte skulle haft... 
    2. Eller ska jag betala av det med mina skattepengar, eftersom vi brukar sätta in all skatt på samma konto? Jag har ju aktivt valt att leva utan de 500kr extra varje månad bara för att inte få restskatt.
  • Svar på tråden Han har restskatt, ska min återbetalning gå till det?
  • Anonym (Eh)

Oavsett om ni vore gifta så ska du inte betala för att han betalar för lite skatt under året.

• Ess

Jag tycker ni ska diskutera huruvida du betalar hans restskatt med det du får tillbaks, eller om det går in på det gemensamma semester kontot som vanligt.

• Anonym (Lars)

Förstår inte hur detta kan vara en fråga när han betalar 60.000kr mer än dig per år i övriga utgifter. Det handlar väl mest om hur givmild han faktiskt är.

• Anonym (Sambo)

Svarar alla i samma inlägg.

Vi har inte kunnat lägga undan mycket alls till semestern i år. Vi har typ 4000 till semestern och det är vad som går åt för att åka och hälsa på hans familj, de bor långt bort och vi träffar dem bara en gång om året.
    Så skattepengarna är de vi semestrar för.

Jag vet att han betalar mer, jag ville flytta till billigare för några år sedan när vi betalade lika mycket för jag hade inte en krona att röra mig med, men han ville bo kvar, så därför betalar han mer.

De 500 jag lägger extra på skatten är ju som "ett sparande" till gemensamma semestern. De pengarna han INTE har betalat in i skatt har ju gått till hans sparkonto istället.

Jag har 30.000 till mina utgifter och sparande.
    Han har 72.000 till egna utgifter/sparande.

6000 för mig är skitmycket pengar, 6000 för honom är inte lika kännbart...

Men han ska be sin arbetsgivare dra mer skatt nästa år. 

• Anonym (Man52)

Klart han ska betala själv 
    inget att diskutera 
    och du lägger pengarna i gemensamma semester kassan 
    tjänar han 72t i månaden ? 

• Tukt

Tycker "dollar" gjorde en bra uträkning. Men generellt kan man liksom inte ha olika ekonomiska system. Ena dagen kapitalism, andra dagen kommunism. Ni måste bestämma er för vad som gäller.

• Anonym (din egen)

Var och en borde sköta sin egen skatt. Varför sätta det på gemensamt konto alls?

Men, håll koll på huslån. Vi hade ett tag så att jag hade lån på huset men inte han. Jag betalade ränta varje månad men han fick tillbaks på skatten för huslånet. Dom pengarna skulle jag ju ha. Sedan ändrade vi så att vi skrev över huslånet helt på mig så att det blev rätt med skatten.

• Aliona
    Anonym (din egen) skrev 2024-03-10 23:30:43 följande:

Var och en borde sköta sin egen skatt. Varför sätta det på gemensamt konto alls?

Men, håll koll på huslån. Vi hade ett tag så att jag hade lån på huset men inte han. Jag betalade ränta varje månad men han fick tillbaks på skatten för huslånet. Dom pengarna skulle jag ju ha. Sedan ändrade vi så att vi skrev över huslånet helt på mig så att det blev rätt med skatten.

Hur kunde han få tillbaka på skatten för ditt lån? 
  • Anonym (P)

Jag håller med. Att ha semestersparandet kopplat till skatteåterbäringen är som upplagt för att det ska bli orättvist. Bättre att sätta in en bestämd summa varje månad på semesterkontot.
  • Jemp

Samma bör väl gälla som för återbäringen, dvs att ni tar det gemensamt. 

• Anonym (dela)

Delar man när det är plus måste man ju dela när det är minus också.

Det är som de som vill vara med och dela på vinsten på en lägenhet, men inte på en eventuell förlust. 

• Anonym (JB)

Jisses vad snurrigt, har ni gemensam ekonomi eller inte?

• Ms H

Aliona skrev 2024-03-11 02:30:42 följande:
    Hur kunde han få tillbaka på skatten för ditt lån? 

i sista meningen skriver personen att de i ett senare läge skrev över lånen bara till denne, så det var alltså ett gemensamt lån innan.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Dollar) skrev 2024-03-10 07:35:22 följande:
    Han har restskatt, ska min återbetalning gå till det?

Jag begriper verkligen inte sånt här.

Mannen betalar redan 60000 mer per år till de gemensamma utgifterna. Han försörjer kvinnan. Varje månad, året runt. Det är normalläget i förhållandet.

Så kommer en gång när kvinnan kanske behöver lägga in lite mer av sina pengar - då är det plötsligt "oj oj!" och "är det rimligt?" och "är det inte mina pengar?" allt vad det är.

En gång. Några tusenlappar (som finns).

Nja, jag tänker att det viktiga här är hur mycket de får in per månad också. Ja, han lägger mer på gemensamma utgifter, men han får också in mer pengar. Hon är sjukskriven och han jobbar, och det ÄR  ju stor skillnad. Hon kan ju inte direkt kunna jobba upp sin inkomst om hon är för sjuk för att jobba. 

Ska man dela 50/50 måste man ju även utgå från personen med lägst inkomst, och det verkar han ju inte sugen på.

• Ms H
    Anonym (Hum) skrev 2024-03-10 05:28:22 följande:

Hur hade du sett på de om de va du som hade rest skatten? 
    Ni vill samarbeta i medgång men inte i motgång , tycker ni ska köra separat ekonomi fram över!

TS har ju också restskatt, 800 kr, men har gjort ett aktivt val att betala in det under året. 

• Ms H

Jag tycker att det är konstigt att se annorlunda en del av skatten än på resten av skatten (om den kommer från lön/sjukpenning/dykigt). Varför inte behandla skatteåterbäring och restskatt som all annan inkomstskatt?

• EpicF
    Ms H skrev 2024-03-13 10:42:13 följande:

Jag tycker att det är konstigt att se annorlunda en del av skatten än på resten av skatten (om den kommer från lön/sjukpenning/dykigt). Varför inte behandla skatteåterbäring och restskatt som all annan inkomstskatt?

Restskatten är ett dock ett sparande och inte en inkomst som sjukpenning/lön etc.
Svar på tråden Han har restskatt, ska min återbetalning gå till det?