• Anonym (Anonym)

    Sonens pappa har skaffat en ny familj och glömt bort vår son

    Jag var tillsammans med en kille när jag var yngre. Jag blev gravid och valde att behålla men han ville att jag skulle göra abort. Sen gjorde vi slut. Och han verkar inte ha något större intresse av vår son nu när han har hittat en annan tjej som han skaffat barn med. Han verkar helt ha glömt bort vår son. Han betalar underhåll men de träffas väldigt sällan. Han har ju en ny familj nu och han bor långt bort. Han har två barn med den nya tjejen, som han dessutom numera är gift med. 

    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga till min son. Det känns så ledsamt. Jag märker att han saknar sin pappa och jag märker att han tänker på honom. Det gör så ont i mig. Vår son fyller snart 14. 


     

  • Svar på tråden Sonens pappa har skaffat en ny familj och glömt bort vår son
  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-28 18:16:41 följande:
    Nej ingen tvångsumgänge! Men ett umgängesschema som han inte följer blir det vite.  Sånt en mamma måste betala om hennes barn vägrar träffa pappa. En kvinna fick 20000 i vite för varje tillfälle hennes dotter vägrade få barn trots att dottern var femton! Så 20 000 för varje vägrad umgänges tillfälle. Då blir han ju inte tvingad utan bara få stå för konsekvenserna. Dessa pengar kan användas  Från samhället För att hjälpa barn som lyder psykiskt av att dom Har övergetts.   Ganska rättvist. 
    Dumheter delux.
  • Anonym (tufft)
    Hermis123 skrev 2024-03-28 18:16:41 följande:
    Nej ingen tvångsumgänge! Men ett umgängesschema som han inte följer blir det vite.  Sånt en mamma måste betala om hennes barn vägrar träffa pappa. En kvinna fick 20000 i vite för varje tillfälle hennes dotter vägrade få barn trots att dottern var femton! Så 20 000 för varje vägrad umgänges tillfälle. Då blir han ju inte tvingad utan bara få stå för konsekvenserna. Dessa pengar kan användas  Från samhället För att hjälpa barn som lyder psykiskt av att dom Har övergetts.   Ganska rättvist. 
    Nej, det blir inget vite. 

    Pappan vill inte träffa sonen och har aldrig velat. Det finns alltså inget umgängesavtal att bryta. 

    Eller menar du att det ska bli tvingande med umgämgeschema och att om man inte följer det så får man vite? 

    Det är ju samma som tvångsumgänge. Vill pappan inte betala tvingas han umgås med ett barn han inte vill ha och barnet blir lidande av att tvingas umgås med någon som eg inte vill ha hen där. 

    Eller, barnet inser att pappan hellre betalar en massa pengar I vite än att umgås med barnet och återigen,  barnet blir lidande. 
  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-28 21:01:54 följande:
    Enligt dig! Har funnits som regeringsförslag!
    Sedan när brukar majoriteten av regeringsforslagen vara sunda? Det ploppar upp mycket dumheter där. Detta var en.
  • Hermis123
    Anonym (tufft) skrev 2024-03-28 21:01:33 följande:
    Nej, det blir inget vite. 

    Pappan vill inte träffa sonen och har aldrig velat. Det finns alltså inget umgängesavtal att bryta. 

    Eller menar du att det ska bli tvingande med umgämgeschema och att om man inte följer det så får man vite? 

    Det är ju samma som tvångsumgänge. Vill pappan inte betala tvingas han umgås med ett barn han inte vill ha och barnet blir lidande av att tvingas umgås med någon som eg inte vill ha hen där. 

    Eller, barnet inser att pappan hellre betalar en massa pengar I vite än att umgås med barnet och återigen,  barnet blir lidande. 

    Ok, fast barnet blir lidande nu också fast utan att pappan får konsekvenser!  Dessutom får kvinnor Vite om barnen vägrar träffa sin pappa! Varför ska mannen ha Rätt till Sina barn men inte barnen till sina föräldrar? Barnkonventionen säger att barn har rätt till sina föräldrar! Och detta är min åsikt!  Bötesbeloppet är ändå något som behövs eftersom det är vi skattebetalare måste stå för dessa barn, med bostadsbidrag och högre barnbidrag. Dom presterar sämsre i skolan och har större psykisk ohälsa, något som kostar oss massor med skattepengar.  Ett vitesbelopp går ju in i statskassan och faktiskt behövs!  


     Dessutom har det funnits som regeringsförslag! 

  • Hermis123
    Tow2Mater skrev 2024-03-28 21:08:24 följande:
    Sedan när brukar majoriteten av regeringsforslagen vara sunda? Det ploppar upp mycket dumheter där. Detta var en.
    Ok gråt! Hoppas att det blir verklighet!
  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-28 21:11:17 följande:
    Ok gråt! Hoppas att det blir verklighet!
    Du kan ju tänka dig hur roligt det blir for ett barn att tvingas tillbringa tid med en person som inte vill träffa honom\henne kanske sittandes inne i en lägenhet utan kommunikation och vänta på att tiden bara går.
    Tragiskt du tycker det är ett bra forslag.
  • Anonym (tufft)
    Hermis123 skrev 2024-03-28 21:08:29 följande:

    Ok, fast barnet blir lidande nu också fast utan att pappan får konsekvenser!  Dessutom får kvinnor Vite om barnen vägrar träffa sin pappa! Varför ska mannen ha Rätt till Sina barn men inte barnen till sina föräldrar? Barnkonventionen säger att barn har rätt till sina föräldrar! Och detta är min åsikt!  Bötesbeloppet är ändå något som behövs eftersom det är vi skattebetalare måste stå för dessa barn, med bostadsbidrag och högre barnbidrag. Dom presterar sämsre i skolan och har större psykisk ohälsa, något som kostar oss massor med skattepengar.  Ett vitesbelopp går ju in i statskassan och faktiskt behövs!  


     Dessutom har det funnits som regeringsförslag! 


    Man får inte högre barnbidrag för att man är ensamstående förälder. 

    Däremot kan man få underhållsbidrag eller underhållsstöd. 

    Der första betalar den andre föräldern direkt till boendeföräldern, det andra går via försäkringskassan. 

    Att det har funnits som regeringsförslag betyder inte att det är ett bra förslag. 

    Ja, det är surt att en förälder kan välja bort sitt barn. Men det går ju att vara mer noggrann innan man ligger med någon. 

    Införs vite anser jag att lidandet för barnet riskerar att bli större. 

    Du får gärna länka till forskning som visar att barn till ensamstående klarar sig sämre i skolan. 
  • Anonym (Olivia)
    Hermis123 skrev 2024-03-28 21:08:29 följande:

    Ok, fast barnet blir lidande nu också fast utan att pappan får konsekvenser!  Dessutom får kvinnor Vite om barnen vägrar träffa sin pappa! Varför ska mannen ha Rätt till Sina barn men inte barnen till sina föräldrar? Barnkonventionen säger att barn har rätt till sina föräldrar! Och detta är min åsikt!  Bötesbeloppet är ändå något som behövs eftersom det är vi skattebetalare måste stå för dessa barn, med bostadsbidrag och högre barnbidrag. Dom presterar sämsre i skolan och har större psykisk ohälsa, något som kostar oss massor med skattepengar.  Ett vitesbelopp går ju in i statskassan och faktiskt behövs!  


     Dessutom har det funnits som regeringsförslag! 


    Alltså, det kommer aldrig vara på tal om nåt vite för det är en urbota korkad idé som barn kommer skadas av. Barnet HAR rätt till sina föräldrar, men man kan fortfarande inte tvinga någon att umgås med ett barn de inte vill träffa. Världen fungerar inte så, och ingen bör ju utsätta ett barn för såna situationer heller.

    Om du gråter för att dessa barn "kostar skattebetalarna pengar" torde du väl ändå vända dig till TS också? Det var ju trots allt hon som valde att sätta barnet till världen?
  • Hermis123

    Hittade det här på lawline! Så visst finns det en liten möjlighet att tvinga en pappa att ha barnet boende hos sig! Sp kanske ge ett försök iaf!🤔

    H

  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-28 21:47:45 följande:

    Hittade det här på lawline! Så visst finns det en liten möjlighet att tvinga en pappa att ha barnet boende hos sig! Sp kanske ge ett försök iaf!🤔

    H


    En tonåring (aka barn med hög ålder) kan ju lämnas ensam om föräldern inte vill vara med barnet. Det är t ex ju sånt de pratar om. Trist du anser det vara bra för barnet. Men det finns nog mammor som gärna skulle se att barnet var hos pappan så hon fick vara ensam hemma med sin nya, fast pappan inte är hemma med barnet. Kanske det du är ute efter.
  • Hermis123
    Tow2Mater skrev 2024-03-28 21:56:30 följande:
    En tonåring (aka barn med hög ålder) kan ju lämnas ensam om föräldern inte vill vara med barnet. Det är t ex ju sånt de pratar om. Trist du anser det vara bra för barnet. Men det finns nog mammor som gärna skulle se att barnet var hos pappan så hon fick vara ensam hemma med sin nya, fast pappan inte är hemma med barnet. Kanske det du är ute efter.
    Det står tydligt att man utgår från barnets vilja! Om barnet har ett behov att bo hos sin pappa också. Knappast att han kommer flytta hemifrån bara för att hans barn får bo där några dagar!!  Den säger jag inte att det ska bli så, men möjligheten finns.  Vad tror du händer om mamman dör? 
  • Anonym (Man)
    Hermis123 skrev 2024-03-28 21:37:47 följande:
    Eller så är både far och mor helt enkelt lågbegåvade i de flesta av dessa tillfällen, vilket är anledningen till att det är en pissluffare till far som aldrig besöker barnet och dess korkade mor?
    Hur många kvinnor måste gå igenom samma skit innan fler börjar förstå att man kanske inte ska få barn med luffare utan framtidsutsikter? 😂
  • Anonym (Göran.)
    Core skrev 2024-03-23 10:52:14 följande:

    Ja han låter som en sopa. Knullar fram en unge utan att axla ansvaret. Och du gjorde själv det inte särskilt snyggt, skaffade barn med någon som inte ville ha barn. Nu står ni här.

    Man kan diskutera i all oändlighet, vems ansvar är det att skydda sig, vems fel är det när någon blir gravid, vad bör man göra när kvinnan vill ha barn men inte mannen. Men det spelar liksom ingen roll, ingen av er tog ansvar över framtiden för det barn ni satt till världen, och nu är det han som står där utan en närvarande far.

    Finns inte så mycket att göra, men han skulle absolut behöva en trygg fadersfigur, sen om det blir en tränare på fotbollen eller en man i ditt liv spelar kanske ingen roll, men det behövs 


    Man kan också se det så här. 


    han ville inte ha barn. Kvinnor som inte vill ha barn gör abort. Detta oavsett vad pappan vill. Den möjligheten har inte män. 


    men istället lämnar männen kvinnan och barnet och ?köper? sig fria. 


    det är en svår fråga med många bottnar och moral. 

Svar på tråden Sonens pappa har skaffat en ny familj och glömt bort vår son