• Anonym (T)

    Vad tänker ni då?

    En fråga till män. Om ni frågat en kvinna om hennes tidigare relationer och hon säger att hennes ex var otroget vilket är sanning. Vad tänker ni då?

  • Svar på tråden Vad tänker ni då?
  • Anonym (HmJ)
    Freddie K skrev 2024-03-25 06:17:48 följande:
    Jadu, bra fråga. Jag hade väl försökt bevisa för henne på något sätt att hon kan lita på mig. Finnas där för henne när hon behöver mig och så. 
    Fint av dig att göra såGlad
  • Anonym (T)
    Anonym (HmJ) skrev 2024-03-25 12:20:04 följande:
    Fint av dig att göra så // Glad
    Tänker också att det är fint av honom. En med tillitsproblem går på handlingar så det är en lättnad att då se att det går att lita och att man kan känna sig trygg henom handlingar.
  • Anonym (Ojsan)
    Anonym (T) skrev 2024-03-25 07:24:39 följande:

    Ingen är perfekt så bara för hon har tillitsproblem förtjänar hon inte kärlek? Innebär heller inte att hon är kontrollerande eller svartsjuk för det.


    Oj vilken stretch. Man "förtjänar" inte kärlek genom att inte ha tillitsproblem. Ingen är skyldig att ge någon annan kärlek, den antingen finns där eller inte!
  • Anonym (Ojsan)
    Anonym (T) skrev 2024-03-25 12:39:57 följande:
    Tänker också att det är fint av honom. En med tillitsproblem går på handlingar så det är en lättnad att då se att det går att lita och att man kan känna sig trygg henom handlingar.
    Genom handlingar säger du. Jag tänker att det är nästintill omöjligt att bevisa för någon som inte litar på en att man inte är otrogen, så vilken typ av handlingar är det du eftersöker mer specifikt?
  • Anonym (T)
    Anonym (Ojsan) skrev 2024-03-25 13:18:58 följande:
    Oj vilken stretch. Man "förtjänar" inte kärlek genom att inte ha tillitsproblem. Ingen är skyldig att ge någon annan kärlek, den antingen finns där eller inte!
    Menar om den väl finns där så struntar väl inte mannen i att ge henne kärlek bara för hon har tillitsproblem.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (T) skrev 2024-03-25 13:20:56 följande:
    Menar om den väl finns där så struntar väl inte mannen i att ge henne kärlek bara för hon har tillitsproblem.
    Vad innebär att ge kärlek? 
  • Anonym (Who)

    Att någon blivit bedragen behöver inte betyda att hon e svartsjuk heller. 


    Hon kanske va det med exet, men erkänn, där hade hon ju anledning. 


    Om du inte tänker göra något sånt så har hon heller ingen anledning att vara svartsjuk. 


    Min erfarenhet säger att det ofta finns en orsak när man e svartsjuk. 

  • Smecker
    Anonym (Who) skrev 2024-03-25 16:06:41 följande:

    Att någon blivit bedragen behöver inte betyda att hon e svartsjuk heller. 


    Hon kanske va det med exet, men erkänn, där hade hon ju anledning. 


    Om du inte tänker göra något sånt så har hon heller ingen anledning att vara svartsjuk. 


    Min erfarenhet säger att det ofta finns en orsak när man e svartsjuk. 


    Tillåt mig att gapskratta lite.

    Men okej, jag nappar. Absolut, min erfarenhet säger också att det oftast finns en orsak när någon är svartsjuk. Orsaken är oftast dålig självkänsla, psykisk ohälsa, otrygg anknytning i någon form etc osv mm. Det vill säga, orsakerna till svartsjukan ligger oftast hos den som är svartsjuk.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Fiona M
    Smecker skrev 2024-03-25 16:58:56 följande:
    Tillåt mig att gapskratta lite.

    Men okej, jag nappar. Absolut, min erfarenhet säger också att det oftast finns en orsak när någon är svartsjuk. Orsaken är oftast dålig självkänsla, psykisk ohälsa, otrygg anknytning i någon form etc osv mm. Det vill säga, orsakerna till svartsjukan ligger oftast hos den som är svartsjuk.
    Håller med.


  • Anonym (HmJ)
    Smecker skrev 2024-03-25 16:58:56 följande:
    Tillåt mig att gapskratta lite.

    Men okej, jag nappar. Absolut, min erfarenhet säger också att det oftast finns en orsak när någon är svartsjuk. Orsaken är oftast dålig självkänsla, psykisk ohälsa, otrygg anknytning i någon form etc osv mm. Det vill säga, orsakerna till svartsjukan ligger oftast hos den som är svartsjuk.
    Ibland så finns även orsakerna hos den andre och på hur denne agerar.
  • Anonym (T)
    Anonym (HmJ) skrev 2024-03-25 17:04:26 följande:
    Ibland så finns även orsakerna hos den andre och på hur denne agerar.
    Smecker verkar vara en helt oskön typ med 0 förståelse. Ibland kan även en kvinna som annars inte är svartsjuk bli det om hennes partner ger anledningar till det, exempelvis om han är otrogen.
  • Anonym (Sweet but a psycho)
    Anonym (T) skrev 2024-03-25 18:35:32 följande:
    Smecker verkar vara en helt oskön typ med 0 förståelse. Ibland kan även en kvinna som annars inte är svartsjuk bli det om hennes partner ger anledningar till det, exempelvis om han är otrogen.
    Alternativet kan också vara att hon inte är ett dugg svartsjuk, eftersom hon är rätt narcissistisk av sig och mest blev oerhört förvånad över att någon skulle föredra någon annan när hon finns där?

    Det måste vara fel på en sån man så det är inget att bry sig om överhuvudtaget.
    Är det en sån kvinna män vill ha? Drömmer

    (enligt min statistisk är svaret ja, men det betyder inte att jag är bra för dem)
  • Anonym (Micke)
    Anonym (T) skrev 2024-03-25 18:35:32 följande:
    Smecker verkar vara en helt oskön typ med 0 förståelse. Ibland kan även en kvinna som annars inte är svartsjuk bli det om hennes partner ger anledningar till det, exempelvis om han är otrogen.

    Fast då blir man väl inte svartsjuk? Då blir man förbannad och lämnar. 


    Svartsjuka är när man tror att andra vill ha ens partner, svartsjuka är inte något logiskt. 

  • Anonym (Micke)
    Smecker skrev 2024-03-25 16:58:56 följande:
    Tillåt mig att gapskratta lite.

    Men okej, jag nappar. Absolut, min erfarenhet säger också att det oftast finns en orsak när någon är svartsjuk. Orsaken är oftast dålig självkänsla, psykisk ohälsa, otrygg anknytning i någon form etc osv mm. Det vill säga, orsakerna till svartsjukan ligger oftast hos den som är svartsjuk.
    Instämmer. 
  • Smecker
    Anonym (HmJ) skrev 2024-03-25 17:04:26 följande:
    Ibland så finns även orsakerna hos den andre och på hur denne agerar.
    Så kan det absolut vara, ibland, men min erfarenhet är att en stor majoritet av all svartsjuka har med den som är svartsjuk att göra. Framför allt dålig självkänsla och problematiska anknytningsmönster är en väldigt vanlig orsak.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Smecker
    Anonym (T) skrev 2024-03-25 18:35:32 följande:
    Smecker verkar vara en helt oskön typ med 0 förståelse. Ibland kan även en kvinna som annars inte är svartsjuk bli det om hennes partner ger anledningar till det, exempelvis om han är otrogen.
    Så kan det absolut vara. Jag utgick enbart från det inlägget som jag svarade på.

    Men för att svara dig, att en kvinnas tidigare partner varit otrogen gör inte att jag accepterar att hon är svartsjuk mot mig eller på något vis förväntar sig att jag skall bete mig på något annat sätt än jag brukar. Att ständigt bli testad och behöva bevisa att jag är pålitlig och min (eventuella, beror på hur långt man kommit i dejtandet/relationen) kärlek, det är ett effektivt sätt att ta död på mitt intresse. Förväntar man sig någon sorts specialbehandling för att ens ex varit otrogen så anser i alla fall jag att man har mer att bearbeta och kanske inte är redo att dejta än.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Mannen)

    Jag skulle inte fråga en kvinna om hennes tidigare relationer. Däremot kanske det skulle komma upp som samtalsämne. Då skulle jag försöka göra henne trygg i relationen om det visade sig att hon var onaturligt svartsjuk eller osäker pga hennes bagage.

  • Anonym (Mannen)
    Smecker skrev 2024-03-25 19:11:29 följande:
    Så kan det absolut vara, ibland, men min erfarenhet är att en stor majoritet av all svartsjuka har med den som är svartsjuk att göra. Framför allt dålig självkänsla och problematiska anknytningsmönster är en väldigt vanlig orsak.

    Dålig självkänsla kan dock vara ett resultat av otrohet och destruktiv relation.


    När någon väl blivit utsatt för otrohet och sedan blir extra svartsjuk så är det dock svårt att veta vad det beror på. Vilken del beror på otroheten, självkänslan respektive anknytningsstilen?

  • Anonym (Ojsan)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-03-26 15:24:13 följande:

    Dålig självkänsla kan dock vara ett resultat av otrohet och destruktiv relation.


    När någon väl blivit utsatt för otrohet och sedan blir extra svartsjuk så är det dock svårt att veta vad det beror på. Vilken del beror på otroheten, självkänslan respektive anknytningsstilen?


    Fast självkänslan grundläggs precis som Smecker skrev tidigt i livet och förändras sedan inte så mycket i vuxen ålder. Den påverkar i sin tur ens relationsmönster - vad man är villig att utstå i ett förhållande - t.ex. inte lämna utan stå ut med att en partner varit otrogen för att sedan ändå vakta på hans beteende och andra i hans närhet.

    Mönstren brukar i grova drag se ut så här:

    (Ev. otrygg anknytning -->) dålig självkänsla --> utsatt för otrohet --> blir ännu mer otrygg och svartsjuk i nästa relation

    (Ev. trygg anknytning -->) god självkänsla --> utsatt för otrohet --> blir förbannad, gör sig av med idioten pronto och berättar för nya partnern vilket sorgligt kräk exet var
  • Anonym (Who)

    Att exet varit otrogen behöver inte betyda att hon är svartsjuk. 


    Kan ha varit att hon bara ville att du ska veta att d hänt henne. 

Svar på tråden Vad tänker ni då?