• Anonym (Bekräftelsebehov)

    Man som har problem att uttrycka sig känslomässigt

    Jag har något som jag upplever är lite jobbigt. Det är nämligen så att jag är tillsammans med en man som jag älskar oerhört mycket. Han är fin på alla sätt, kramar och pussar mig ofta men när det kommer till att säga saker är det sämre. Jag är ingen tankeläsare och jsg tycker att i ett förhållande bekräftar man varandra, typ "vad fin du är",  "jag tycker om dig" mm. Detta gjorde han mer i början men nu är det väldigt sällan. Vi hade nyss en diskussion och han medger att han är dålig på att bekräfta mig men säger att han har svårt att uttrycka sig känslomässigt. Han säger dock att han tänker alla de saker som jag vill höra, bara det att han låter det stanna i sitt eget huvud. Jag är ingen tankeläsare så vet således inte vad han tycker och tänker. Han sa att han verkligen ska försöka få ut sina tankar. Jag tycker att man måste anstränga sig i sitt förhållande för att intresset ska fortgå, vad tycker ni?

  • Svar på tråden Man som har problem att uttrycka sig känslomässigt
  • Anonym (sweet dreams)

    Jag hade inte orkat ha en sådan relation.

    Ord kostar ingenting. En man som inte ens kan vara generös med ord när man har gjort saker för honom, klätt upp sig, sexat till sig osv osv är inget för mig.
    Det är bara snålt, fattigt, dumt, fantasilöst.

    En riktigt bra komplimang däremot...den får en att sväva.

    Jag kan inte lära dig flyga om du sliter av mig kärlekens vingar fjäder för fjäder.

  • Anonym (Bekräftelsebehov)
    Anonym (j) skrev 2024-03-30 15:17:24 följande:

    Om nu det verbala inte är hans kärleksspråk och han börjar fatta vid det här laget att det är ditt, kan han inte då vilja möta dig halvvägs och ge dig ett "Jag älskar dig" etc? Utan han ska bara hålla på sitt? Det tycker jag blir halvdött.

    Man måste se sina egna behov, men man måste också se till ens partners. Som jag och min, till exempel: Han visar sin kärlek mer genom fysisk ömhet, och att han gör saker för mig. Jag märker att han tänker på mig. Jag är mer verbal än han är, jag kan lättare ge komplimanger, säga jag älskar dig, det kommer mer sällan från hans mun.

    Man kan säga det är från uppfostran, eller hur  man bara föredrar att vara, strunt samma vad det är, det är ändå ett val man tar som vuxen att det här är mitt kärleksspråk i en relation. Inget som är ristat i sten. 

    Jag får skylla mig själv om vad jag väljer att inte bidra med i relationen, om jag skulle visa mindre fysisk ömhet, göra mindre saker för honom, för det är inte mitt kärleksspråk (men hans), och bara använda ord (som är mest mitt kärleksspråk): Om hans känslor för mig dör ut, om han börjar snegla på någon annan, om han en dag beslutar sig för att lämna mig... 

    Är man så självisk  att man tycker ens eget kärleksspråk räcker mer än väl åt den andre (som har ett eller lutar  mer åt ett annat kärleksspråk), ja, då ska man inte vara tillsammans, för man talar olika språk, då kommer man inte få den där styrkan man vill ha som par, det bandet. Den andres kärleksspråk kommer vara nedvärderat eller än värre fel för den andre, och hur roligt är det då på en skala att ge det till den andre? Det är ju bara sårande? Man känner att något viktigt för en själv saknas i relationen, från den andre? Man känner sig inte hel i relationen. 

    Så mitt svar är att hans sätt att säga att det är så här han bara är och det här har han svårt med - det duger inte. Det är förklaringar, ursäkter, ja, men så vad då då? Han måste fatta detta själv, vilja själv förändra på det, för att ni två ska få den kontakten, det bandet, den styrkan. 

    De som inte fattar detta, de får ett halvdött, halvdant förhållande, för man pratar inte samma språk, man försöker inte, man vill inte ens prata samma språk, man anstränger sig inte i sitt språk för att den andre ska förstå att man älskar den. Man uppskattar inte den kärleksgåva/or man får från den andre. Då är det inget vi till slut, inte ett vi man vill ha för att må bra i relationen. 

    Jag tycker inte det är jobbigt för mig att visa mer fysisk ömhet, det är inte jobbigt att göra saker för honom, likaså märker jag att det är inte jobbigt för honom att använda ord, bara ovant från början och något han måste påminna sig själv om innan det blev mer naturligt, samma för mig, med det fysiska språket, och att göra saker. Är det så jobbigt, och känns så fel, att visa kärlek genom ord och handlingar (som på intet sätt är nedvärderande eller fel), då undrar jag vad man gör i en relation? relation - relatera - man måste kunna relatera till varandra. Är ingen enmansjobb, den andre kan inte göra den andres jobb åt den. 

    Han måste bryta den här  genom att prata mer, säga han älskar dig, tycker inte det är du som ska godta att vara helt utan det och "må bra"/vara nöjd i det. 


    Han anstränger sig verkligen, det gör han. Men sen blir det att han glömmer och då blir jag osäker på vad han känner för mig. Ska tillägga att när vi ses har han full fokus på mig, han her mig kaffe på sängen, vi ligger och myser, han tar på mig, pussar mig överallt, vi pratar framtid osv. Senast igår sa han att han verkligen ska försöka att få ut sina känslor för mig verbalt, inte bara tänka dem i huvudet. Själv är han så enkel att han inte behöver någon bekräftelse, han menar att jag har valt att vara med honom och vi ses varje vecka, det räcker för honom. Han förstår att det inte räcker för mig.
  • Anonym (Bekräftelsebehov)
    Anonym (sweet dreams) skrev 2024-03-30 16:16:13 följande:

    Jag hade inte orkat ha en sådan relation.

    Ord kostar ingenting. En man som inte ens kan vara generös med ord när man har gjort saker för honom, klätt upp sig, sexat till sig osv osv är inget för mig.
    Det är bara snålt, fattigt, dumt, fantasilöst.

    En riktigt bra komplimang däremot...den får en att sväva.

    Jag kan inte lära dig flyga om du sliter av mig kärlekens vingar fjäder för fjäder.


    Han bekräftar mig med ord, han säger att han tycker jag är fin, dock inte så ofta som jag vill. Men, han jobbar på det.
  • Anonym (Hin håle)

    Otäck att du vill att din man ska ändra sig för ditt dåliga självförtroendes skull. 
    Jag tycker att du ska uppskatta din man som han är, njuta av hans fina sidor istället för att känna dig sårad alternativt kränk för att han inte är precis som du vill och behöver för att bli egoboostad! 

  • Anonym (Bekräftelsebehov)
    Anonym (ME) skrev 2024-03-30 15:13:49 följande:

    Jag är mer som din man och min man är mer som dig.

    Jag är den som har svårare med orden (verbalt) medan jag i gengäld är bra på att säga sånt i text. Men annars visar jag min kärlek genom handling som visar att jag faktiskt finns där för honom. Men i vårt fall så ser och förstår han min kärlek genom mina handlingar (vi har varit ihop i 20 år nu).

    Du kan oftast inte få andra att ändra beteende bara så där. Det kommer vara en rätt lång resa för någon som inte är van att uttrycka sig med ord. Men du kan i gengäld lättare ändra dig själv och istället se på vilka andra sätt han visar att han uppskattar dig och tänker på dig. Eller sätter dig först när det handlar om prioriteringar i ert liv. Eller uttänkta presenter. Eller om han märker att du behöver hjälp med något (skjutsa, bära eller annat som han är bra på). Finns han där då eller smiter han helst undan?

    Gissningsvis behöver det arbete hos er båda om du ska bli nöjd. Men som någon sa, ord är bara ord innan handlingar faktiskt visar att personen verkligen menar det.


    Du har rätt i vad du skriver. Vi hade en lång diskussion igår och han ska verkligen försöka bekräfta mig mer. I min trådstart lät det som om jag aldrig blir bekräftad, det stämmer inte. Han säger visst fina saker men inte så ofta som jag vill. Idag, till exempel tog han sig tid för mig genom att komma hit och hjälpte mig sätta upp en lampa och lite annat. Han frågar ofta om vi ska äta tillsammans, tar på mig, pussar mig osv. Trots att han behöver sin egen space och inte kan somna när jag ligger nära honom somnar jag alltid i hans famn när vi sover tillsammans. Jag fattar att han älskar mig men visar det på sitt sätt. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Bekräftelsebehov) skrev 2024-03-31 17:41:05 följande:
    Du har rätt i vad du skriver. Vi hade en lång diskussion igår och han ska verkligen försöka bekräfta mig mer. I min trådstart lät det som om jag aldrig blir bekräftad, det stämmer inte. Han säger visst fina saker men inte så ofta som jag vill. Idag, till exempel tog han sig tid för mig genom att komma hit och hjälpte mig sätta upp en lampa och lite annat. Han frågar ofta om vi ska äta tillsammans, tar på mig, pussar mig osv. Trots att han behöver sin egen space och inte kan somna när jag ligger nära honom somnar jag alltid i hans famn när vi sover tillsammans. Jag fattar att han älskar mig men visar det på sitt sätt. 
    Detta.....alltså....otäckt 
  • Anonym (Bekräftelsebehov)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 17:37:07 följande:

    Otäck att du vill att din man ska ändra sig för ditt dåliga självförtroendes skull. 
    Jag tycker att du ska uppskatta din man som han är, njuta av hans fina sidor istället för att känna dig sårad alternativt kränk för att han inte är precis som du vill och behöver för att bli egoboostad! 


    Vi är alla olika och jag tycker inte jag är otäck. Vi har olika behov och jag tror att de flesta mår bra av att bli bekräftade då och då. Ska tillägga att vi bor inte tillsammans och ses inte varje dag, kanske därför jag behöver bekräftelse? Jag njuter av hans fina sidor, det för jag verkligen men hade som sagt önskat att bli bekräftad ibland. Han har tagit det till sig och ska försöka att inte bara låta sina tankar stanna i huvudet utan även få ut dem.
  • Anonym (Hin håle)

    ......

    Du verkar vara narcissist, eller helt enkelt otacksam....


    Anonym (Bekräftelsebehov) skrev 2024-03-31 17:43:51 följande:
    Vi är alla olika och jag tycker inte jag är otäck. Vi har olika behov och jag tror att de flesta mår bra av att bli bekräftade då och då. Ska tillägga att vi bor inte tillsammans och ses inte varje dag, kanske därför jag behöver bekräftelse? Jag njuter av hans fina sidor, det för jag verkligen men hade som sagt önskat att bli bekräftad ibland. Han har tagit det till sig och ska försöka att inte bara låta sina tankar stanna i huvudet utan även få ut dem.
  • Anonym (Bekräftelsebehov)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 17:47:39 följande:

    ......

    Du verkar vara narcissist, eller helt enkelt otacksam....


    Tack för den! Jag är ingen narcissist eller otacksam. Jag tror att alla människor någon gång mår bra av att bli bekräftade. Om du inte kan skriva annat än att jag är narcissist eller otäck kandu faktiskt sluta skriva. Jag har mått jättedåligt över detta.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Bekräftelsebehov) skrev 2024-03-31 18:05:22 följande:
    Tack för den! Jag är ingen narcissist eller otacksam. Jag tror att alla människor någon gång mår bra av att bli bekräftade. Om du inte kan skriva annat än att jag är narcissist eller otäck kandu faktiskt sluta skriva. Jag har mått jättedåligt över detta.
    Du har precis skrivit ett meddelande om hur fin han var mot dig, hjälpsam när du  ehöver hjälp, gör avkall på sina behov till fördel för dina när ni ska sova osv osv men det duger inte tydligen? 
  • Anonym (Bekräftelsebehov)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 18:15:01 följande:
    Du har precis skrivit ett meddelande om hur fin han var mot dig, hjälpsam när du  ehöver hjälp, gör avkall på sina behov till fördel för dina när ni ska sova osv osv men det duger inte tydligen? 
    Jo, jag stannar ju kvar hos honom pga detta. Önskar dock också att han ibland öppnar munnen och säger något. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Bekräftelsebehov) skrev 2024-03-31 18:18:17 följande:
    Jo, jag stannar ju kvar hos honom pga detta. Önskar dock också att han ibland öppnar munnen och säger något. 
    Okej, jag förstår. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Bekräftelsebehov) skrev 2024-03-31 17:33:43 följande:
    Han anstränger sig verkligen, det gör han. Men sen blir det att han glömmer och då blir jag osäker på vad han känner för mig. Ska tillägga att när vi ses har han full fokus på mig, han her mig kaffe på sängen, vi ligger och myser, han tar på mig, pussar mig överallt, vi pratar framtid osv. Senast igår sa han att han verkligen ska försöka att få ut sina känslor för mig verbalt, inte bara tänka dem i huvudet. Själv är han så enkel att han inte behöver någon bekräftelse, han menar att jag har valt att vara med honom och vi ses varje vecka, det räcker för honom. Han förstår att det inte räcker för mig.
    Jag förstår det här har kommit upp i dig innan du tog upp det med honom och då sitter det kvar och stör, då har det blivit en trigger. 

    Då ser jag det som att ni båda måste jobba på det, du måste jobba på att inte triggas av "gammalt", att du blir osäker. Han kan inte göra ditt "jobb" med. Där ditt sitter. Jag har också någon gammal trigger jag måste se till att jag inte faller ner i mitt gamla kaninhål igen det är som att hjärnan minns, hjärnan är lättpåverkad, den är van vid att tänka, känna på ett specifikt sätt när den andre en gång, eller någon annan för den delen, kan vara ett ex, sårat mig när det gäller just det där som min trigger går igång på, på ett negativt, ledsamt, osäkert sätt. 

    Jag kan också glömma av mig men det beror på att man är för säker, för bekväm och tycker själv allt är bra, inte att man drar sig undan i sitt skal och funderar på att lämna eller har svagare känslor för sin partner. Det kan vara praktiska göromål som kommer i vägen också, annat som tar ens tid och fokus. Han brukar "stoppa"/"stanna upp" mig genom att plötsligt stå framför mig, ger mig en puss eller kram ,dvs han signalerar att han vill ge, vill få ömhet, i vardagen. Det krävs "jobb" från båda. 

    Har han inte sagt än att han älskar dig förstår jag om det är det som skaver för dig + att ni inte då bor ihop, ökar din osäkerhet. 

    Sen ärligt, alltså jag hade ett ex, han kunde prata på den, och han visade vem han verkligen var i handlingar, ingen bra person alls, ansåg jag. Man måste se till helheten, vem personen är, den som använder sitt kärleksspråk för det blir bara bullshit om personen är bullshit ändå, det är inget att ta i, ingen kvalité. Då kan det ändå kvitta, känner jag. 

    Det låter som att du känner dig säkrare, mår bättre nu, än när du startade tråden om det, eller har jag fel? :)
  • Anonym (Bekräftelsebehov)
    Anonym (j) skrev 2024-04-01 09:28:54 följande:
    Jag förstår det här har kommit upp i dig innan du tog upp det med honom och då sitter det kvar och stör, då har det blivit en trigger. 

    Då ser jag det som att ni båda måste jobba på det, du måste jobba på att inte triggas av "gammalt", att du blir osäker. Han kan inte göra ditt "jobb" med. Där ditt sitter. Jag har också någon gammal trigger jag måste se till att jag inte faller ner i mitt gamla kaninhål igen det är som att hjärnan minns, hjärnan är lättpåverkad, den är van vid att tänka, känna på ett specifikt sätt när den andre en gång, eller någon annan för den delen, kan vara ett ex, sårat mig när det gäller just det där som min trigger går igång på, på ett negativt, ledsamt, osäkert sätt. 

    Jag kan också glömma av mig men det beror på att man är för säker, för bekväm och tycker själv allt är bra, inte att man drar sig undan i sitt skal och funderar på att lämna eller har svagare känslor för sin partner. Det kan vara praktiska göromål som kommer i vägen också, annat som tar ens tid och fokus. Han brukar "stoppa"/"stanna upp" mig genom att plötsligt stå framför mig, ger mig en puss eller kram ,dvs han signalerar att han vill ge, vill få ömhet, i vardagen. Det krävs "jobb" från båda. 

    Har han inte sagt än att han älskar dig förstår jag om det är det som skaver för dig + att ni inte då bor ihop, ökar din osäkerhet. 

    Sen ärligt, alltså jag hade ett ex, han kunde prata på den, och han visade vem han verkligen var i handlingar, ingen bra person alls, ansåg jag. Man måste se till helheten, vem personen är, den som använder sitt kärleksspråk för det blir bara bullshit om personen är bullshit ändå, det är inget att ta i, ingen kvalité. Då kan det ändå kvitta, känner jag. 

    Det låter som att du känner dig säkrare, mår bättre nu, än när du startade tråden om det, eller har jag fel? :)
    Jag mår bättre nu, vi har pratat ut, vi har båda saker att jobba på och jag ska försöka att faktiskt acceptera att vi alla är olika och har olika behov. Helgen var fin, idag kommer han hit med sina barn och vi ska ta en fika allihop
  • Anonym (j)
    Anonym (Bekräftelsebehov) skrev 2024-04-01 13:34:18 följande:
    Jag mår bättre nu, vi har pratat ut, vi har båda saker att jobba på och jag ska försöka att faktiskt acceptera att vi alla är olika och har olika behov. Helgen var fin, idag kommer han hit med sina barn och vi ska ta en fika allihop
    Låter bra det. Håller tummarna :)
Svar på tråden Man som har problem att uttrycka sig känslomässigt