• Anonym (undrande)

    Hur träffar man någon IRL?

    Jag är kvinna, 40+ och vansinnigt trött på dejtingappar och att skriva med främlingar. Vet att många känner som jag. Men hur dejtar man på ett annat sätt? Borde väl ändå funka i en storstad med massa mötesplatser, eller är det extra svårt här..?

    Bor i Stockholm, gillar kultur (musik o dans mm) och natur. Bra på att få nya vänner så har egentligen inga problem att småprata med nya människor, men träffar inte så många män i de kretsar jag rör mig. Någon som lyckats skippa apparna och istället får kontakt med män IRL? Hur och var i så fall..? 

  • Svar på tråden Hur träffar man någon IRL?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-03-28 10:59:32 följande:
    Det existerar vettiga män på dejtingsidor också, men dem är inte så många. De flesta vettiga män som är 30+ är redan upptagna i någon form av relation och är inte tillgängliga på dejtingmarknaden.
    Problemet för både män och kvinnor är nog att det alltid är massa jobb med att sortera bort incels, galningar och personer som söker otrohet.
    Ja, de bra männen är redan tagna. Många kvinnor attraheras av gifta män. De har blivit godkända av andra kvinnor och är bättre än singelmän. Män som är singlar är det av nån anledning. Ofta är det röd flagg. Kvinnor som är singlar är det för att de inte träffat rätt man. Och det är svårt, då det finns få bra män.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, lätt är det inte. Mycket som ska stämma. Man ska vara attraherade av varann. Och nu pratar jag även om utseendet. Utseendet.
    Som en kvinna skrev: Viktigt med ömsesidig respekt. Också viktigt att kunna vara sig själv (gäller nog främst kvinnor, kvinnor är bra som de är), stötta varann i både bra och dåliga tider (gäller nog också främst kvinnor, då ingen vill att en man visar svaghet och att han är sårbar). Även kunna ha roligt tillsammans (Girls just want to have fun) och dela gemensamma intressen.
    Ja, mycket som ska stämma.

  • Anonym (Män du redan känner)

    Istället för dejtingappar så gå igenom din sociala media. Fd kollegor, barndomsvänner, vänners exmän osv. det finns säkerligen ett antal singelmän du redan känner litegrann. Det är så mycket lättare med någon man redan känner än med helt främmande män. 

  • Anonym (Man)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-28 16:27:22 följande:

    Ja, lätt är det inte. Mycket som ska stämma. Man ska vara attraherade av varann. Och nu pratar jag även om utseendet. Utseendet.
    Som en kvinna skrev: Viktigt med ömsesidig respekt. Också viktigt att kunna vara sig själv (gäller nog främst kvinnor, kvinnor är bra som de är), stötta varann i både bra och dåliga tider (gäller nog också främst kvinnor, då ingen vill att en man visar svaghet och att han är sårbar). Även kunna ha roligt tillsammans (Girls just want to have fun) och dela gemensamma intressen.
    Ja, mycket som ska stämma.


    Vad har det här med TS fråga att göra och tycker du att du har någon som helst erfarenhet och kan ge tips hur man träffar en partner? Sluta kapa trådar som du har kompetens om och ta över dom med ditt ständiga ältande.
  • Anonym (Rty)

    Jag tycker också det är skitsvårt. Jag har träffat några riktigt bra killar genom dejtingappar, men jag känner ingen attraktion och känner mest att jag gör dem illa för att jag inte känner något. De passar mig egentligen perfekt på sitt sätt allihopa, men det är något med apparna som missar sexuell attraktion. Det kan jag känna med någon jag inte är så lik också, nästan troligare faktiskt. 

    Jag vet inte hur man gör heller, så jag hänger med i tråden. Bor i en av de tre största städerna. Det måste ju finnas något sätt med så stort urval.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Man) skrev 2024-03-28 23:31:20 följande:
    Vad har det här med TS fråga att göra och tycker du att du har någon som helst erfarenhet och kan ge tips hur man träffar en partner? Sluta kapa trådar som du har kompetens om och ta över dom med ditt ständiga ältande.
    Jag visar på hur svårt det är att träffa rätt, det är mycket som ska stämma, mycket man måste leva upp till. En del hittar perfekta män som de får allt med. Han är attraktiv, bra i sängen, de har kul tillsammans, har mycket gemensamt osv.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Rty) skrev 2024-03-29 02:06:23 följande:

    Jag tycker också det är skitsvårt. Jag har träffat några riktigt bra killar genom dejtingappar, men jag känner ingen attraktion och känner mest att jag gör dem illa för att jag inte känner något. De passar mig egentligen perfekt på sitt sätt allihopa, men det är något med apparna som missar sexuell attraktion. Det kan jag känna med någon jag inte är så lik också, nästan troligare faktiskt. 

    Jag vet inte hur man gör heller, så jag hänger med i tråden. Bor i en av de tre största städerna. Det måste ju finnas något sätt med så stort urval.


    Ja, jag har fått rådet att flytta till en storstad, för där träffar man nån. Jag tycker det verkar som att många är ensamma och singlar i storstäder.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-29 06:41:24 följande:
    Jag visar på hur svårt det är att träffa rätt, det är mycket som ska stämma, mycket man måste leva upp till. En del hittar perfekta män som de får allt med. Han är attraktiv, bra i sängen, de har kul tillsammans, har mycket gemensamt osv.
    Glömde: de är bästa vänner också. Det är viktigt. Ändå säger många att det inte växer fram så, att man börjar som vänner. Andra säger att det gör det visst.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-29 06:48:20 följande:
    Glömde: de är bästa vänner också. Det är viktigt. Ändå säger många att det inte växer fram så, att man börjar som vänner. Andra säger att det gör det visst.
    Som många sagt till dig tidigare så är det olika. Jag hörde en kvinna säga att hon gillar skaldjur och en annan kvinna säga att hon inte gillar skaldjur. Hur ska kvinnor ha det egentligen?
  • Anonym (Rty)
    Fjäril kär skrev 2024-03-28 10:57:07 följande:
    Nej verkligen inte. Det skrev jag inte heller.

    Men man kan umgås med kollegor rent vänskapligt och hitta nya vänner via sina kollegor. 
    Jag har ju träffat män på jobbet, okonventionell som jag är, jag har två barn med en f.d.kollega till och med. 

    Nuvarande jobb är kvinnodominerat, annars hade jag absolut kunnat dejta en kollega (inte en nära kollega kanske, då hade jag försökt byta avdelning elle rliknande, om det finns starka känslor, men för mig är det lite känslor som är problemet, jag får inga.
  • Anonym (Rty)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-29 06:48:20 följande:
    Glömde: de är bästa vänner också. Det är viktigt. Ändå säger många att det inte växer fram så, att man börjar som vänner. Andra säger att det gör det visst.
    Varför saker känns motsägelsefulla för dig är för att kvinnor tycker olika, vi är individer precis som män. Jag har haft känslor som vuxit fram ur vänskap tex. Ganska snabbt iof, vi var inte vänner i flera år innan. På ett forum kommer du få alla möjliga konstiga eller normala åsikter, du kan inte generalisera.
  • Anonym (Generalisering!)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-29 06:48:20 följande:
    Glömde: de är bästa vänner också. Det är viktigt. Ändå säger många att det inte växer fram så, att man börjar som vänner. Andra säger att det gör det visst.
    Du generaliserar jämnt som mycket om kvinnor, dom gör så, säger så, tycker så.
    Tror du att alla kvinnor gör, tycker, säger samma sak?
    Eller kan du se att kvinnor inte är en homogengrupp som är olika och tycker, säger, gör, tror olika ifrån kvinna till kvinna?

    Om en kvinna eller två säger en sak betyder inte det alla tycker samma sak.
    Kvinnor agerar olika och faller för olika typer av män.
    Du kan inte säga att kvinnor är på ett visst sätt för att ett par sagt eller skrivit något.

    Du behöver heller inte generalisera om män, även män är olika som du säkert märkt, du är inte lika som alla andra män, faktiskt olik väldigt många andra män precis som alla andra män är.

    Du måste se män och kvinnor som individer och inte som homogena grupper.
      
  • Anonym (undrande)

    Tack för allt engagemang. :)
    Ett annat tips jag fått är att göra saker själv, för att fler vågar ta kontakt med någon som är ute själv än någon som har en kompis med sig. Jag har trott att jag är rätt bra på det, men det jag gör själv är sällan något mer spännande än att promenera eller shoppa. Alternativt väldigt kvinnodominerade aktiviteter.
    Nu har jag bokat in en konsert jag ska gå på själv, ett prova-på-tillfälle på en dansskola och fågelskådningskvällar för nybörjare. Inga krystade saker jag gör bara för att träffa någon, utan för att jag ändå vill göra just de sakerna.

    Funderar på hur man blir bättre på att våga prata med nya människor. Steg ett är är väl att lägga undan mobilen, våga le och möta ögonkkontakt. Försöker påminna mig om att alla relationer utöver ursprungsfamiljen ju börjat med att man börjat prata med en främling... Någon som blivit modigare på detta och hur har det gått? Det behöver ju inte leda till att man gifter sig med nån man börjar prata med liksom, men tänker att man får ett roligare liv med fler spännande möten.

  • Anonym (76)

    Nu är jag förvisso gift sedan 20+ år men har många vänner som är i dejtingsvängen. De som har träffat någon har gjort det genom hobbies, föreningar, jobbet, möten genom vänner, kurser och resor till exempel. Själv mötte jag min man på en kurs men det var ju före dejtingapparnas tid. 

    För en tid sedan blev jag utbjuden av en man när jag råkade snubbla på hans varukorg på Willys så allt är ju möjligt irl. Dock tackade jag ju nej eftersom jag redan har en man men om jag vore singel hade jag definitivt gillat hans initiativ. ⭐

  • averagejoe
    Anonym (undrande) skrev 2024-03-29 22:03:19 följande:

    Tack för allt engagemang. :)
    Ett annat tips jag fått är att göra saker själv, för att fler vågar ta kontakt med någon som är ute själv än någon som har en kompis med sig. Jag har trott att jag är rätt bra på det, men det jag gör själv är sällan något mer spännande än att promenera eller shoppa. Alternativt väldigt kvinnodominerade aktiviteter.
    Nu har jag bokat in en konsert jag ska gå på själv, ett prova-på-tillfälle på en dansskola och fågelskådningskvällar för nybörjare. Inga krystade saker jag gör bara för att träffa någon, utan för att jag ändå vill göra just de sakerna.

    Funderar på hur man blir bättre på att våga prata med nya människor. Steg ett är är väl att lägga undan mobilen, våga le och möta ögonkkontakt. Försöker påminna mig om att alla relationer utöver ursprungsfamiljen ju börjat med att man börjat prata med en främling... Någon som blivit modigare på detta och hur har det gått? Det behöver ju inte leda till att man gifter sig med nån man börjar prata med liksom, men tänker att man får ett roligare liv med fler spännande möten.


    Hårdvalutan på dejtingmarknaden är utseende. Är du riktigt attraktiv har du aldrig problem att hitta och hålla kvar en partner. Oavsett kön. Vi män tror att en vältränad kropp innebär massor av napp. Inget kunde vara mer felaktigt. Ett attraktivt ansikte överträffar allt, speciellt ska du ha fina ögon.

    Kvinnor är generellt dåliga på att flirta och ta första steget. Tryggare då att bara göra sig tillgänglig och passivt vänta på ett erbjudande av rätt man. Som inte kommer om du inte är riktigt snygg. Så rådet till dig är att vara den som tar första steget när du känner intresse.Utsätt dig för risken att bli nobbad. Gör du det har du utkonkurrerat 90 procent av dina kvinnliga konkurrenter. 

    Funkar bra oavsett plattform du råkar befinna dig på.
  • Anonym (Calzone)
    Anonym (76) skrev 2024-03-29 22:12:30 följande:

    Nu är jag förvisso gift sedan 20+ år men har många vänner som är i dejtingsvängen. De som har träffat någon har gjort det genom hobbies, föreningar, jobbet, möten genom vänner, kurser och resor till exempel. Själv mötte jag min man på en kurs men det var ju före dejtingapparnas tid. 

    För en tid sedan blev jag utbjuden av en man när jag råkade snubbla på hans varukorg på Willys så allt är ju möjligt irl. Dock tackade jag ju nej eftersom jag redan har en man men om jag vore singel hade jag definitivt gillat hans initiativ. ⭐


    Ja, kurs är ett populärt förslag här. Å andra sidan så har flera skrivit att de gått kurser men hittade ingen intressant.

    Verkar vara olika där. Många kvinnor skulle inte uppskatta att män var så framfusiga. Jag gjorde sånt förr, men fick aldrig napp. Nu skulle jag aldrig göra det.
Svar på tråden Hur träffar man någon IRL?