• Anonym (?)

    zonar ut konstant...

    Att inte känna sig riktigt närvarande är något jag fått jobba med enormt mycket. Kan lätt zona ut och helt enkelt börja tänka på andra saker mitt i ett samtal. Sen kommer jag på mig själv och har då missat vad personen sagt halvt in i konversationen och jag får då nicka med och hoppas på att jag inte missat viktigt information.

    Det som är intressant är att jag märker att det bara händer med vissa personer. Varför vet jag inte.

    Känner mig verkligen så elak, vill inte upplevas som disträ eller frånvarande - men har så svårt att vara i nuet. Hur slutar man hålla på såhär?

  • Svar på tråden zonar ut konstant...
  • Anonym (Kapten Zoom)
    Anonym (?) skrev 2024-03-27 23:32:57 följande:
    zonar ut konstant...

    Att inte känna sig riktigt närvarande är något jag fått jobba med enormt mycket. Kan lätt zona ut och helt enkelt börja tänka på andra saker mitt i ett samtal. Sen kommer jag på mig själv och har då missat vad personen sagt halvt in i konversationen och jag får då nicka med och hoppas på att jag inte missat viktigt information.

    Det som är intressant är att jag märker att det bara händer med vissa personer. Varför vet jag inte.

    Känner mig verkligen så elak, vill inte upplevas som disträ eller frånvarande - men har så svårt att vara i nuet. Hur slutar man hålla på såhär?


    Samma här... skitjobbigt. Och det har verkligen inte med ointresse att göra - det är bara att hjärnan liksom stänger av efter en stund. Håller med om att det är intressant att det i ditt fall bara händer med vissa personer dock. I mitt fall gäller det precis alla (och inte bara personer, utan allting; jag kan bara fokusera på saker och ting en liten stund i taget, sen zoomar jag bara ut totalt...). Min läkare säger att det beror på att jag utsatt min kropp o ffa min hjärna för så mkt misshandel att min koncentrationsförmåga fuckats upp totalt (eller ja, hon använder inte "fuckats upp" iofs) och att det inte finns nåt att göra åt det... så, ingen så jättekul prognos direkt.
  • Anonym (Z)

    Jag är likadan. Jag orkar inte fokusera, och jag har ingen LUST att fokusera, för att jag är överväldigad och vantrivs med livet.

    Troligtvis för att jag både är trött, utmattad och att så mycket energi går åt till ångest och oro att jag inte har energi kvar till att fokusera ordentligt.

Svar på tråden zonar ut konstant...