• Anonym (TS)

    Blir man någonsin helt okej?

    När jag var liten levde jag med en alkoholist till pappa (pågick fysiskt och psykiskt våld). Jag var mobbad i skolan och hade svårt med relationer länge. Blev utnyttjad av vänner och liknande. 


    Efter detta har jag haft ett stort problem med att säga nej och får dåligt samvete om jag känner att jag ska stå på mig och säga nej. Jag har tagit och varit beroende av droger som jag själv har slutat med och varit utan i sju år nu. Istället har jag svårigheter med maten då jag i stunder hetsäter. Det är liksom det som får mig att andas ut. Sluta känna ångesten och stressen (som ofta bara är i mitt huvud).

    Men utåt har jag allt ordnat. Jag är välutbilda, har ett bra jobb, underbar man och två fina barn. Jag är en person som andra gärna vill vara vän med men jag drar mig undan. Tidigare har relationer tagit så mycket av mig och jag har inte fått något tillbaka så jag orkar inte. 


    Men nu som föräldraledig har jag börjar umgås med två kollegor som också är föräldralediga. Vi har kul och allt känns bra. 


    Men jag undrar helt enkelt om jag någonsin kommer känna mig bra nog. Jag tänker hela tiden att jag inte är bra nog. Jag straffar mig själv och låter inte mig själv blir bättre (speciellt kring maten). Jag vill bara andas ut. Känna mig stark och trygg i mig själv. 


    Jag har tidigare pratat med psykolog och det hjälpte en hel del med min sociala ångest men inte mer än så.

  • Svar på tråden Blir man någonsin helt okej?
  • Anonym (T)

    Jag vet inte. 
    Jag är också traumatiserad.
    Min tanke är att... trauman är som sår/ärr. De försvinner aldrig. Det man gör är att man försöker hantera livet så som det är, och gör det bästa av situationer som uppstår, även de som smärtar.

    Jag känner mig aldrig bra nog. Men jag tror att det beror på att kroppen befinner sig i fly/fäkta- stadium- dvs. att trauman påverkar en ständigt. 
    Det du behöver göra när det uppstår situationer som du mår dåligt av, är att trösta dig själv genom att lugna dig mentalt. 
    Intala dig själv att det jag känner är okej.
    Sedan tror jag också att du har ilska och ångest i dig som måste ut.

    Du har känt dig förminskad och nedtryckt, och du har inte fått utlopp för dina känslor riktigt.
    Kanske kan du göra något som tillåter dig själv att få ut känslorna, så att de inte är "fast" och hämmar dig?

    T.ex. genom träning, eller genom att skriva om dina känslor... eller något. Bara gör något där du tillåter dig själv att få ut ALLA känslor utan att döma dem.
    Det du gör genom hetsätning, och det du gjorde med droger- var sätt att "dämpa/döva" känslorna.
    Du behöver istället tillåta dem att ta plats, på ett hälsosamt sätt.

    Gråt ohämmat i duschen... använd din ilska till att springa fort... eller något?
    När du fått ut alla känslor så dämpas de... 
    Kort och gott- möt dina känslor istället för att distrahera dig från dem.

    Jag gör det själv genom att leva mig in i musik (känna ALLT jag känner, gråta- vara arg osv.) Eller genom att skriva ner mina tankar... eller ibland gråta ohämmat över saker jag mår dåligt över. (När jag är ensam).

  • Anonym (hfb)

    Vad är ett bra jobb, vad är ett dåligt jobb?

    Fundera först på det.

  • Anonym (TS)
    Anonym (hfb) skrev 2024-03-29 13:09:14 följande:

    Vad är ett bra jobb, vad är ett dåligt jobb?

    Fundera först på det.


    Jag menar att jag trivs på mitt jobb. Jag ser ett värde i arbete t jag gör även om jag även där aldrig känner mig bra nog.
  • Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2024-03-29 12:50:49 följande:

    Jag vet inte. 
    Jag är också traumatiserad.
    Min tanke är att... trauman är som sår/ärr. De försvinner aldrig. Det man gör är att man försöker hantera livet så som det är, och gör det bästa av situationer som uppstår, även de som smärtar.

    Jag känner mig aldrig bra nog. Men jag tror att det beror på att kroppen befinner sig i fly/fäkta- stadium- dvs. att trauman påverkar en ständigt. 
    Det du behöver göra när det uppstår situationer som du mår dåligt av, är att trösta dig själv genom att lugna dig mentalt. 
    Intala dig själv att det jag känner är okej.
    Sedan tror jag också att du har ilska och ångest i dig som måste ut.

    Du har känt dig förminskad och nedtryckt, och du har inte fått utlopp för dina känslor riktigt.
    Kanske kan du göra något som tillåter dig själv att få ut känslorna, så att de inte är "fast" och hämmar dig?

    T.ex. genom träning, eller genom att skriva om dina känslor... eller något. Bara gör något där du tillåter dig själv att få ut ALLA känslor utan att döma dem.
    Det du gör genom hetsätning, och det du gjorde med droger- var sätt att "dämpa/döva" känslorna.
    Du behöver istället tillåta dem att ta plats, på ett hälsosamt sätt.

    Gråt ohämmat i duschen... använd din ilska till att springa fort... eller något?
    När du fått ut alla känslor så dämpas de... 
    Kort och gott- möt dina känslor istället för att distrahera dig från dem.

    Jag gör det själv genom att leva mig in i musik (känna ALLT jag känner, gråta- vara arg osv.) Eller genom att skriva ner mina tankar... eller ibland gråta ohämmat över saker jag mår dåligt över. (När jag är ensam).


    Tack för svar. Jag vet att jag borde vara i känslorna för att inse att de inte är så farliga?men jag är rädd för dom antar jag. 
  • Anonym (Förändring)

    Vill bara tipsa om att googla och lsa om ACA (Sverige) kan vara något för dig. En del passar det andra inte

  • Anonym (Disa)

    Tänkte precis samma som anonym (Förändring) här ovan! Jag kommer med från ev bakgrund med alkoholism och psykiska övergrepp från hemmet. Har kämpat med dålig självkänsla (prestationsbaserad), svårigheter i relationer och konflikträdsla. Hittade ACA:s hemsida för några år sedan och kände igen mig i allt men det tog många år för mig innan jag vågade mig till ett möte. Det kan upplevas som lite speciellt och är inte för alla, jag är inte inbiten utan har varit där några gånger när jag känner att jag behöver vara med människor som förstår mig och som varit med om samma saker som mig. Väldigt fint sällskap ändå, allt handlar om att hitta acceptans och förlåtelse och landa i sig själv och känna sig trygg i det. Man kan göra det precis till det man vill, inga krav eller nått. Kan vara värt att testa? 


    (Tror förövrigt att vi kommer att bära med oss detta hela livet men hitta sätt att hantera det och läka. Stora kramar till dig, vet redan nu att du är en varm människa som känner innerligt <3 )

Svar på tråden Blir man någonsin helt okej?