• Anonym (L)

    Lämna 6 åring själv

    När jag hämtar mitt barn på förskola så brukar jag passa på att sova några timmar. Stänger då in mig i sovrummet så får dottern leka själv. Har gjort så sen hon va 5 år. Oftast sover jag 2-3 h. Är det nåt som är fel? Eller bör barn kunna leka själva? Vill gärna veta era synpunkter 

  • Svar på tråden Lämna 6 åring själv
  • Anonym (L)
    Anonym (r) skrev 2024-03-29 10:10:30 följande:

    Efter att du lämnat tråden också , märkligt. Istället för att bemöta något. Moget och ger mer trolighet. Trolighet.


    Har inte lämnat. Har läst igenom och ska svara när jag får tid 
  • EpicF
    Anonym (L) skrev 2024-03-29 11:23:05 följande:
    Har inte lämnat. Har läst igenom och ska svara när jag får tid 
    Att du sover efter jobbet är väl ok. Men inte att du stänger in dig i sovrummet. Sov på soffan istället så att du är nära ditt barn. 

    Du kan säkert sovs 1-2h före du hämta också och sedan får du lägga dig vid 19.30-20 tiden. Alt byta jobb till ett med mera normala arbetstider.
  • Anonym (Körpå)

    Kör på TS om det fungerar.

    Att många sätter upp massa onödiga regler för hur det ska vara skapar bara problem.

    Om den här sömnen gör dig till en bättre förälder de övriga timmarna så är ni alla vinnare.

  • EpicF
    Anonym (Körpå) skrev 2024-03-29 11:34:39 följande:

    Kör på TS om det fungerar.

    Att många sätter upp massa onödiga regler för hur det ska vara skapar bara problem.

    Om den här sömnen gör dig till en bättre förälder de övriga timmarna så är ni alla vinnare.


    Det är väl att hon stänger in sig i sovrummet och lämnar barnet utan uppsyn i flera timmar som är det egentliga problemet. 
  • Tukt

    Som flera varit inne på så behöver det inte vara fel att ta en tupplur. Två timmar låter i och för sig lite mycket. Men problemet är att du stänger in dig. Att ta en powernap och samtidigt vara tillgänglig torde vara okej.
    Och att använda statistik på barn och säga "det brukar gå bra", är en ganska dåligt då det kommer till riskbedömning"

  • Anonym (N)
    Anonym (Körpå) skrev 2024-03-29 11:34:39 följande:

    Kör på TS om det fungerar.

    Att många sätter upp massa onödiga regler för hur det ska vara skapar bara problem.

    Om den här sömnen gör dig till en bättre förälder de övriga timmarna så är ni alla vinnare.


    Om det fungerar imorgon eller nästa vecka vet hon inte . Då blir det kanske för sent.
  • Anonym (Lina)

    Om du börjar jobba kl 4 så räknas det väl som nattarbete och då kan man ha rätt till längre vistelsetid för att få sova. Generellt skulle jag ändå säga att för sömnen är det bättre att få sammanhängande sömn på natten, dvs gå och lägga sig tidigare på kvällen. Jag skulle inte känna mig trygg med att lämna min 6-åring själv flera timmar när jag sover. Bättre att hämta lite senare och orka göra saker tillsammans sedan. 

  • NinniQX

    Förstår att du är trött när du kommer hem. Men att stänga in dig i ett annat rum och sova i 2-3 timmar medans din 6 åring är helt själv tycker inte jag är ok. Vad som helst kan hända medans du sover. Varför kan du inte bara ta en 30 minuters lur i soffan eller nära barnet? 

  • Anonym (Men...?)
    Anonym (Körpå) skrev 2024-03-29 11:34:39 följande:

    Kör på TS om det fungerar.

    Att många sätter upp massa onödiga regler för hur det ska vara skapar bara problem.

    Om den här sömnen gör dig till en bättre förälder de övriga timmarna så är ni alla vinnare.


    Vilka övriga timmar? TS antingen jobbar eller sover ju under större delen av barnets vakna tid...
    EpicF skrev 2024-03-29 12:13:20 följande:
    Det är väl att hon stänger in sig i sovrummet och lämnar barnet utan uppsyn i flera timmar som är det egentliga problemet. 
    Precis.
  • Anonym (Pippi)
    Anonym (Lina) skrev 2024-03-29 15:04:14 följande:

    Om du börjar jobba kl 4 så räknas det väl som nattarbete och då kan man ha rätt till längre vistelsetid för att få sova. Generellt skulle jag ändå säga att för sömnen är det bättre att få sammanhängande sömn på natten, dvs gå och lägga sig tidigare på kvällen. Jag skulle inte känna mig trygg med att lämna min 6-åring själv flera timmar när jag sover. Bättre att hämta lite senare och orka göra saker tillsammans sedan. 


    Jag har tänkt samma sak. Jag vet inte var förskolan drar gränsen för vad som är nattarbete, men i kollektivavtalet jag jobbar efter får vi i alla fall natt-ob fram till klockan 6.
  • Anonym (Pappatill3)
    Fullkomligt absurt. Om du tycker det är okej att lämna en 5 åring [nu 6)] oövervakad i flera timmar så undrar jag vad mer du tycker är okej. Hade jag vetat vem du var hade jag gjort en orosanmälan. 
Svar på tråden Lämna 6 åring själv