• Anonym (Tips)

    Går inte ner efter min Gastric bypass

    Jag gjorde den för en månad sedan ca. Jag gick ner ca 6 kg innan operationen, på 3 veckor. Efter op första tvä veckorna gick jag ner ytterligare 4 kg men sen har det stått stilla. Varför sker det inte mer ? Är något fel? 
    Någon som varit med om samma. När kom det igång för dig? 

  • Svar på tråden Går inte ner efter min Gastric bypass
  • Anonym (bb)
    Anonym (Re) skrev 2024-03-29 08:39:38 följande:

    Tumme ner för detta inlägg? Att träna är inget fel och äta lite och ofta är så man helst ska göra oavsett operation eller inte. 


    ok om man inte är intresserad utav träna på gym men då kanske man kan försöka hitta annat som man är intresserad utav. 


    Knappast relevant att hetsa träning när TS är nyoperade
  • Anonym (Re)
    Anonym (bb) skrev 2024-03-29 10:23:33 följande:
    Knappast relevant att hetsa träning när TS är nyoperade
    Hetsa? Om man vill och klarar av att träna rätt snart efter operation så är det inte fel. Vilket den jag känner gjorde. Så min fråga om träning var inte att hetsa utan bara en enkel fråga. 
  • Anonym (Sund)

    Denna fråga är ju rätt uppenbar. Vet du verkligen inte svaret själv?

    Börja ät bra mat och rör på dig.

  • Anonym (Fia)

    Så dumt det blir när folk gissar hej vilt att det är samma som är bra råd för de flesta när TS är nyopererad gbp. 

    Så nära inpå en sådan operation ska det vara näst intill omöjligt för dig att äta så mycket att du inte går ner i vikt om allt är som det ska. Det där med tålamod gäller inte riktigt när det ska bli ett så drastiskt kaloriunderskott. 

    Visst om du började stå still precis när du började äta fast föda istället för flytande så kunde det säkert stå still någon vecka men två.... 

    TS ska heller absolut inte "börja äta bra mat och röra på sig" som svar på frågan i det läge denne är i, i alla fall inte med vad de flesta menar med "bra mat" - det är högst olämplig mat som nyopererad och riskerar att leda till både näringsbrist och för tidig uttöjning. 

    Äter du helt enligt de instruktioner du fått? Följer dem exakt? Väljer du fel kan du absolut få i dig så mycket du inte går ner om du dessutom hör till de som opererats på högst modest övervikt som det verkar göras väl ofta idag med tanke på de många risker och nackdelar det också finns med en sådan operation. Det låter rätt lite om du bara behövde gå ner 6 kg innan. 

    Naturligtvis "har du tid", speciellt i perspektivet med några veckor hit eller dit om du varit alldeles för stor länge. MEN, du behöver verkligen kontakta de som gjort operationen för att kolla upp att inte något gått fel. Det händer nämligen, du kan även "stå still" i total vikt trots att du egentligen går ner om du samlar vätska pga att något är fel i kroppen också. 

    Så kontakta läkaren/mottagningen för "felsökning" oavsett om det är så att det är du som gör fel, något gått fel vid operationen, något annat är fel i kroppen, eller de opererat dig på väl låg vikt för att vara särskilt konstruktivt. 

  • Anonym (bb)
    Anonym (Re) skrev 2024-03-29 10:34:51 följande:
    Hetsa? Om man vill och klarar av att träna rätt snart efter operation så är det inte fel. Vilket den jag känner gjorde. Så min fråga om träning var inte att hetsa utan bara en enkel fråga. 
    Fast bara för att någon går emot rekommendationerna är det inte rätt i andras fall.
  • Anonym (Re)
    Anonym (bb) skrev 2024-03-29 14:17:55 följande:
    Fast bara för att någon går emot rekommendationerna är det inte rätt i andras fall.

    Nu gick inte hon emot några rekommendationer. Hon lyssnade på sin kropp och efter 4 veckor får du öka till mer intensiv motion. Direkt efter operation är det rekommenderat med lättare motion. Om Ts nu opererade sig för ca 1 månad sen så är det inget att fråga om hon tränar nåt? 


     

  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Tips) skrev 2024-03-29 06:38:03 följande:
    Aha okej. Ja alla säger ge det tid och det är tid jag inte har. Varit så här stor i så otroligt många år, och läkarna rekommenderade denna för mina mediciner skulle jag slippa om jag går ner osv. Och sen alla andra hälsofördelar givetvis. Men står nu på den där magiska siffran jag aldrig kommer förbi. Det känns så tråkigt bara 
    Jag fattar fullständigt - det är skitsegt! Men två veckor är inte jättelänge för en viktplatå. Du ska se att det släpper snart Hjärta
  • Anonym (hur)
    Anonym (Re) skrev 2024-03-29 07:45:32 följande:

    Tränar du något? Känner en som nyligen opererat sig och hon har gått ner väldigt mycket men sen så tränar hon även på gymmet flera gånger i veckan.


    Äter även lite och ofta. 


    Träning går man inte ner särskilt mycket i vikt med. 
    Kosten är det viktigaste.
    Träning kan hjälpa till att tona kroppen.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (hur) skrev 2024-03-30 07:35:22 följande:
    Träning går man inte ner särskilt mycket i vikt med. 
    Kosten är det viktigaste.
    Träning kan hjälpa till att tona kroppen.
    Träning med tyngre vikter ger ökad muskelmassa. Ökad muskelmassa ger ökad förbränning. en kropp på 80 kg med hög fettmassa och låg muskelmassa förbränner mindre än en kropp på 80 kg med låg fettmasssa och låg fettmassa.

    så utifrån kroppens sammansättning av massor kan 2000 kcal vara alldeles för mycket för individen med hög fettmassa, som leder till fortsatt viktuppgång medan 3000 kcal kan vara för lite för individen med hög muskelmassa vilket leder till en viktnedgång. Så kosten spelar absolut in, men den beror på kroppens sammansättning vilket du kan påverka via styrketräning på ett gym.
  • Anonym (Lena)

    Man ska gå ner som mest i början så lyssna inte på de som säger att du ska ha tålamod. Just nu äter du för mycket vilket riskerar att förstöra operationen du behöver få tag i din behandlare på tisdag och göra upp en plan. 

  • Anonym (Lena)
    Anonym (bb) skrev 2024-03-29 10:23:33 följande:
    Knappast relevant att hetsa träning när TS är nyoperade
    Ts är inte nyopererad. Att röra på sig efter en operation gör förövrigt att man läker snabbare. Om inte ts läkare sagt något annat bör hon träna det finns bara fördelar med det. 
  • Anonym (Ubbe)

    Hur kan man ens äta för mycket som relativt nyopererad? 

    När min fru gjorde för många år sen kunde hon typ äta 1 ägg och 1 kex (mängdexempel) så tog det tvärstopp och så var under flera månader. 

    Hon rasade i vikt. 

  • Anonym (Tips)

    Vikten börjar gå neråt igen.. tydligen vanligt när man går från en flytperiod till mosperiod osv när det kommer till byte av kosten. 
    Men har talat med dietisten som hjälper oss och äter på tok för lite trotts jag äter alla målen om dagen. Igår kom jag nätt och jämnt upp i runt 600 kalorier. Var då proppmätt hela dagen och inte lätt att äta när man är så mätt. Äter ca 1 dl soppa till middag, en-två knäckebröd med ägg till frukost/mellanmål, proteinbar/shake eller liknande till mellanmål som jag delar upp på flera måltider. För att ta gårdagen som exempel. Men det går liksom inte i mer i magen för är så mätt hela tiden iom man dricker mkt vatten mellan de olika måltiderna. 

  • Anonym (Tips)
    Anonym (Ubbe) skrev 2024-03-30 21:36:54 följande:

    Hur kan man ens äta för mycket som relativt nyopererad? 

    När min fru gjorde för många år sen kunde hon typ äta 1 ägg och 1 kex (mängdexempel) så tog det tvärstopp och så var under flera månader. 

    Hon rasade i vikt. 


    Äter inte för mkt som jag var rädd för. Här är det samma det går inte äta mkt. Jag äter tydligen för lite i kalori mängd men jag kan inte heller få i mig. Men jag behöver ge kroppen tid att förstå förändringen tydligen vanligt. Och nu går det neråt igen. 
  • Anonym (Tips)
    Anonym (Lena) skrev 2024-03-30 09:57:04 följande:

    Man ska gå ner som mest i början så lyssna inte på de som säger att du ska ha tålamod. Just nu äter du för mycket vilket riskerar att förstöra operationen du behöver få tag i din behandlare på tisdag och göra upp en plan. 


    Jag åt för lite i kalori mängd enligt dietist. 
    Och det är vanligt när kroppen gör en stor omställning och när man går från dem olika perioderna i kost schemat. Och nu går vågen neråt igen. Så jo ibland måste man få ge det tid tydligen. 
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Tips) skrev 2024-04-04 06:49:21 följande:
    Men jag behöver ge kroppen tid att förstå förändringen tydligen vanligt. Och nu går det neråt igen. 
    Exakt så! Och ja, du ser? Nu har du kommit förbi viktplatån 🙂
  • Anonym (Tips)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2024-04-06 03:00:51 följande:
    Exakt så! Och ja, du ser? Nu har du kommit förbi viktplatån 🙂
    Ja jag är så glad. Nu har jag gått ner fler kg sen jag gjorde denna tråden och flera cm på kroppen 😁
  • Anonym (XX&)
    Anonym (Nja) skrev 2024-03-30 07:59:08 följande:
    Träning med tyngre vikter ger ökad muskelmassa. Ökad muskelmassa ger ökad förbränning. en kropp på 80 kg med hög fettmassa och låg muskelmassa förbränner mindre än en kropp på 80 kg med låg fettmasssa och låg fettmassa.

    så utifrån kroppens sammansättning av massor kan 2000 kcal vara alldeles för mycket för individen med hög fettmassa, som leder till fortsatt viktuppgång medan 3000 kcal kan vara för lite för individen med hög muskelmassa vilket leder till en viktnedgång. Så kosten spelar absolut in, men den beror på kroppens sammansättning vilket du kan påverka via styrketräning på ett gym.
    Träningens effekter är försumbara när det gäller viktnedgång. 

    Kosten är 90% av ekvationen. Det är bra att träna för att få en fin figur och bra flås, men det enklaste är att räkna bort träningen när det gäller att gå ner i vikt. 
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Tips) skrev 2024-04-08 06:55:46 följande:
    Ja jag är så glad. Nu har jag gått ner fler kg sen jag gjorde denna tråden och flera cm på kroppen 😁
    Härligt! Blir så glad för din skull {#emotions_dlg.flower}Hjärta
Svar på tråden Går inte ner efter min Gastric bypass