• Anonym (Nudelsoppa)

    Hon har så bråttom

    Behöver lite input då jag inte riktigt kan ta upp detta med nån kompis eller så.

    Upplever att min tjej har alldeles för bråttom i vår relation. När vi träffades så sa vi att det nog var rätt lagom att flytta ihop efter ett år, men nu har ett år gått och jag har ingen direkt lust att flytta nu, trivs bra i min egen lägenhet och har bott där i sex år, så det är ett stort steg. Så jag sa att vi kan väl ta upp diskussionen igen vid nästa årsskifte vilket hon sa okej om men jag har känslan av att hon inte riktigt är okej med det. Hon hintar ibland om att vi hade kunnat resa mer och så om vi inte hade stått med två rätt höga hyror. Tänker det kommer väl en tid till det med, längre fram. Hon menar också att om vi tänker oss flytta runt nästa årsskifte så får vi kanske börja se över orter och om vi vill köpa eller hyra och så vidare, men tycker det är alldeles för tidigt och vill helst inte tänka så långt fram. Det är ju inte ens april liksom!


    Hon fiskar också ofta var jag står i barnfrågan men tycker att det är alldeles för tidigt att diskutera efter bara ett år, vi känner ju knappt varandra ordentligt så hur ska jag kunna veta om det är någon jag vill ha barn med? För mig är det inte ens något självklart att man "ska" ha och hittills finns ingen längtan hos mig. Och om hon vill resa kommer hon ju ändå inte kunna göra det om vi ska ha en unge eller två!

    Försöker få henne att förstå att hon bara lägger onödig press på förhållandet genom sitt tjat men hon verkar inte fatta utan kommer ändå med sina hintar och frågor, så nu har jag rätt och slätt börjat ignorera henne och byta ämne när hon gör så. Hon har vid något tillfälle blivit arg och sagt att jag slösar hennes tid men jag har ju aldrig sagt att jag INTE vill. 

    Vem har rätt i detta? Är jag för seg eller är det hon som är onödigt hetsig? Kan jag på något "snällt" sätt få henne att slå av lite på tempot. 
  • Svar på tråden Hon har så bråttom
  • Jemp
    Anonym (Lägg av) skrev 2024-03-30 22:46:46 följande:

    Elsa: jag har inte sagt att de har all tid i världen men här snackas det som att man endast kan få barn mellan 20-29 och som att så fort kvinnan fyllt 30 så är hon en tant. Jag har en vän som kämpade med ivf i tidiga 20 års ålder så lägg ner skitsnacket.


    Du får träna upp din läsförståelse. I så fall hade det ju varit en ickefråga om barn i ts fall, vilket alla betonar att det inte är. 
  • Anonym (?)

    Om flickvännen vill ha barn nu eller inom snar framtid kan också ha att göra med att hon tycker den tiden, åldern, passar för henne? Jag hade kunnat (kanske, det vet vi inte) fått barn senare i livet, men jag ville ha barn när jag ville ha det (jag kände inte att jag kämpade mot klockan). Fått frågan sedan om jag inte skulle ta och passa på och få någon till eller fler, innan det är för sent, men jag vill ju inte passa på. Jag har redan passat på. Jag ville ha barn när jag fick barn inom det tidsspannet som passade mig. Jag hade gärna haft en till, men då vi inte var överens gav jag mig, för jag tänkte jag har redan barn, jag får vara nöjd med det. 

    Jag håller med, måste vara väldigt jobbigt att känna man kämpar mot klockan, och då sitta i en båt med en man som håller på och velar.
    Det har alltid varit ex, och min man som tagit upp att de vill ha barn med mig, med undantaget från exet med anknytningsproblem. Han kunde sträcka sig från att inte vilja ha till kanske. Tur vi inte fick barn. Av allt att döma är han fortfarande en velekorv. 

  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-31 00:12:15 följande:

    På ett sätt tycker jag faktiskt synd om killarna också, i den här frågan. Många kvinnor väntar för länge idag med att bestämma sig för en partner, och då blir det nästan genast bråttom att skaffa barn. Killen vill - vilket är mycket förnuftigt, från hans sida sett - vänta tills han är säker på att kvinnan är både rätt för honom och lämpligt mor-material. Samt naturligtvis att han själv också vill bestämma sig i lugn och ro, för om han vill ha barn nu, någon gång i framtiden eller inte alls. Det är ju livets största beslut. Och skulle han ångra sig, och inte orka med barnet i praktiken, så kommer han att få höra ifrån alla håll att han är en skitstövel...

    Dilemmat här är, att det är sant att kvinnans fertilitet går ner från 30, och därför är det inte alls konstigt från hennes synvinkel, att hon vill skaffa barn snarast. Men samtidigt är det inte killens FEL att hon har använt sin ungdom till annat än moderskap. Och nu ställs HAN inför pressen att bestämma sig inom något år... Det är inte juste mot honom heller. Och det kan ju inte kännas kul för honom heller, om det verkar som att kvinnan har kastat sig över första bästa man hon kan få i sitt desperata sökande efter en avelstjur... att DEN funktionen hos honom är den primära för henne, och att hon kanske inte ens gillar honom.


    Fast alltså, han är ju ändå 35. Det är ju fullt rimligt att han börjar fundera på hur han vill leva sitt liv inom närmsta åren. Vill han bo med någon, gifta sig, skaffa barn? Det är inte konstigt att någon som börjar närma sig 40 börjar tänka på såna saker. Han är ju ingen bebis liksom.

    Det låter ju inte heller som om flickvännen vill att de börjar försöka få barn exakt just NU heller. Det brinner ju inte i knutarna än. Hon vill ju troligtvis också bo ihop och känna efter om det känns helt rätt först. Men det blir ju svårt om killen hon är tillsammans med skjuter ihop en eventuell ihopflytt med ett år. Hon måste ju få veta om de är på väg mot samma mål eller om hon borde sluta lägga tid på nån som TS som aldrig kan bestämma sig för vad han vill.
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (Lägg av) skrev 2024-03-31 00:59:35 följande:

    XXX: Kastat sin ungdom till annat än moderskap? Vilken trångsynt kommentar. Du får ha i åtanken att allas liv är olika. Vissa kanske haft ett långt förhållande innan, vissa kanske inte lyckats hitta någon osv osv. 


    Håller med, satte kaffet i halsen när jag läste det inlägget
  • Plupp73

    Värsta exemplet läste jag här på familjeliv för ett par år sedan. Det rörde sig om en kvinna som ville ha barn, hon hade väntat i fem år på att hennes kille skulle känna sig redo. När hon var 35 är så satte hon ultimatum som han inte var beredd att ställa upp på, vilket gjorde att de separerade. Hon hittade ingen ny, men försökte på egen hand vi spermiedonator utan att lyckas. Han hittade rätt fort en ny, skaffade tre barn.
    Så när tråden skrevs levde hon ensam och barnlös, han med familj....

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Lägg av) skrev 2024-03-31 00:59:35 följande:

    XXX: Kastat sin ungdom till annat än moderskap? Vilken trångsynt kommentar. Du får ha i åtanken att allas liv är olika. Vissa kanske haft ett långt förhållande innan, vissa kanske inte lyckats hitta någon osv osv. 


    Så kan det ju vara, men det betyder inte att NÄR hon träffar någon (som duger), så är denne skyldig att skaffa barn med henne på en gång. Hennes tidigare relationshistoria och problem på den fronten, är inte hans fel.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hjärdis) skrev 2024-03-31 08:17:50 följande:

    Killen/TS har, precis som tjejen, haft hela livet på sig att fundera på om han vill ha barn eller inte. 


    Och vaddå vänta för länge med att skaffa partner? TS är ju fem år äldre än sin tjej och har med andra ord väntat ännu längre.


    Varför skulle han ha gjort det? Män har biologiskt nästan hela livet på sig fram till 80... och "socialrealistiskt" i alla fall till 55. Någon skyldighet att ge ett svar på den frågan tidigt i förhållandet, har han bara om han har svarat på en kontaktannons där det stod: "hej, jag är en tjej som vill starta bebisfabriken med dig inom ett år. Om inte du också vill det ska du inte svara".

    Det är inte längre (som det var på 1960-talet och tidigare) någon norm som säger att bara för att man börjar träffa någon av motsatt kön, så måste man gifta sig, flytta ihop och skaffa barn. En tjej som börjar träffa en kille utan att säga något om sin starka barnlängtan på de första träffarna, kan inte förvänta sig att han också ska ha barnlängtan. Sådant måste man tala öppet om på en gång.

    Jag har aldrig skrivit "vänta för länge med att skaffa partner". För mig får folk gå i kloster om de vill. Men den här tjejen ville ju tydligen desperat hitta en partner i syftet att skaffa barn. Eftersom det blev så bråttom.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-03-31 11:37:00 följande:
    Fast alltså, han är ju ändå 35. Det är ju fullt rimligt att han börjar fundera på hur han vill leva sitt liv inom närmsta åren. Vill han bo med någon, gifta sig, skaffa barn? Det är inte konstigt att någon som börjar närma sig 40 börjar tänka på såna saker. Han är ju ingen bebis liksom.

    Det låter ju inte heller som om flickvännen vill att de börjar försöka få barn exakt just NU heller. Det brinner ju inte i knutarna än. Hon vill ju troligtvis också bo ihop och känna efter om det känns helt rätt först. Men det blir ju svårt om killen hon är tillsammans med skjuter ihop en eventuell ihopflytt med ett år. Hon måste ju få veta om de är på väg mot samma mål eller om hon borde sluta lägga tid på nån som TS som aldrig kan bestämma sig för vad han vill.
    Män har många fler år på sig än vi, de behöver inte alls bestämma sig vid 35. Eller 40.

    Min bäste vän fick sin dotter när han var 49 - med en tio år yngre kvinna. För honom hade det inte gått tidigare, på grund av att han förutom sitt heltidsarbete höll på ett stort konstruktionsprojekt på fritiden. Hans kvällar och helger gick åt till projektet, han hade nästan ingen fritid alls. Att skaffa ett barn in i det hade inte varit rätt mot varken barnet eller frun. Men när projektet var klart var det fritt fram, och han avgudar nu sin lilla dotter över allting! (Till och med över farkosten som han konstruerade och byggde!  Glad)
  • Anonym (R)

    Tycker hon är lite hetsig. Är ju bra att du tar dig tid och känner efter istället för att hysteriskt skaffa barn och sedan skilja sig efter ett halvår. Det kan dock vara bra att ta diskussionen direkt med henne om du redan nu vet att du inte vill ha ungar. Sånt kan ju vara svårt visserligen, man vill ju skaffa barn med rätt person.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Män har fler år på sig än kvinnor ja, men inte all tid i världen. Man ska orka vara förälder också.

    Föräldraskap är ett 18 år långt åtagande, minst. 

    Men TS måste inte bestämma sig nu, eller ens vilja ha barn alls, bara han är öppen och ärlig mot sin tjej. 

  • Anonym (XXX)
    Plupp73 skrev 2024-03-31 12:07:24 följande:

    Värsta exemplet läste jag här på familjeliv för ett par år sedan. Det rörde sig om en kvinna som ville ha barn, hon hade väntat i fem år på att hennes kille skulle känna sig redo. När hon var 35 är så satte hon ultimatum som han inte var beredd att ställa upp på, vilket gjorde att de separerade. Hon hittade ingen ny, men försökte på egen hand vi spermiedonator utan att lyckas. Han hittade rätt fort en ny, skaffade tre barn.
    Så när tråden skrevs levde hon ensam och barnlös, han med familj....


    Synd om henne såklart, men jag gissar att han inte höll henne inlåst i källaren? Hon kunde ha lämnat, letat efter någon annan - eller påbörjat inseminationsbehandlingarna - tidigare. Hon visste ju själv hur gammal hon var, och hur chanserna minskade hela tiden. 

    Dessutom har du bara hennes version. Mannen kanske också ville ha barn, men tvekade för att kvinnan inte verkade vara mor-material. Bara för att en kvinna desperat vill ha barn, är det nämligen inte säkert att hon blir en bra mamma. Tvärtom i min erfarenhet, det är ofta så att de mest hysteriskt barnlängtande kvinnorna, önskar sig barn av mycket speciella och själviska skäl. Han kanske kände på en gång, att den nya kvinnan han träffade var glad, harmonisk, självständig, öppen, trevlig, vettig, kärleksfull och normal - och då var det fritt fram för familjebildning.
  • Anonym (BBC)

    Var ärlig bara. Hela vägen. Jag tror att du kommer lämna henne. 

  • Anonym (Tydlig)

    Men det är ju ingen som säger att TS måste skaffa barn med henne., eller någon alls. Hon har ju väntat nåt år och vill bara ha svar på frågan om han vill det eller ej, och om han ens vill flytta ihop? Tycker inte hon låter särskilt hysterisk heller, det är ju snarare ts som vägrar svara på hennes frågor som är lite konstig. Lite haltande relation liksom.  


    Konsekvensen om han inte vill eller inte ens vill prata om framtiden är ju att hon gör slut bara. Det är ju bara ifall TS vill ha henne kvar i sitt liv som han måste förstå varför hon ställer frågorna och agera därefter. Det är ju det folk menar med råden. Inte att män i allmänhet är skyldiga kvinnor att göra dem med barn! 

  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-31 16:15:13 följande:
    Män har många fler år på sig än vi, de behöver inte alls bestämma sig vid 35. Eller 40.

    Min bäste vän fick sin dotter när han var 49 - med en tio år yngre kvinna. För honom hade det inte gått tidigare, på grund av att han förutom sitt heltidsarbete höll på ett stort konstruktionsprojekt på fritiden. Hans kvällar och helger gick åt till projektet, han hade nästan ingen fritid alls. Att skaffa ett barn in i det hade inte varit rätt mot varken barnet eller frun. Men när projektet var klart var det fritt fram, och han avgudar nu sin lilla dotter över allting! (Till och med över farkosten som han konstruerade och byggde!  Glad)
    Men grejen är ju att i en relation, oavsett hur seriös den är, bör man ju behandla varandra med värdighet och respekt. Det är ju liksom en grundpelare i en relation att man inte bara kan tänka på sig själv längre. Och visst, såklart TS kan vänta tills han är 55 med att skaffa barn om han vill, eller inte skaffa barn alls, men det fungerar inte som argument till att han ska strunta i att diskutera dom här grejerna med hans nuvarande flickvän, för att HON inte kan vänta tills han är 55. 

    Så nej, det är inte ett dugg konstigt att TS bör kunna kläcka ur sig var han står i barnfrågan när han är i ett förhållande med en kvinna som är 30. Och nej, 30 är ingen ålder, och jag tycker inte heller att hon låter hysterisk eller som om vill att de startar bebisfabrik just NU. Men han bör kunna visa henne tillräckligt med respekt och berätta var han står i barnfrågan. Kanske det är att han inte vet, och att han inte vet när han kommer vilja eller OM han kommer vilja alls, men då vet hon förutsättningarna i alla fall. För att vara självisk och tänka att han inte måste göra ett skit för att han har minst 20 år till på sig att bestämma sig är ju ett rätt så ruttet beteende. 
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-31 16:08:43 följande:
    Varför skulle han ha gjort det? Män har biologiskt nästan hela livet på sig fram till 80... och "socialrealistiskt" i alla fall till 55. Någon skyldighet att ge ett svar på den frågan tidigt i förhållandet, har han bara om han har svarat på en kontaktannons där det stod: "hej, jag är en tjej som vill starta bebisfabriken med dig inom ett år. Om inte du också vill det ska du inte svara".

    Det är inte längre (som det var på 1960-talet och tidigare) någon norm som säger att bara för att man börjar träffa någon av motsatt kön, så måste man gifta sig, flytta ihop och skaffa barn. En tjej som börjar träffa en kille utan att säga något om sin starka barnlängtan på de första träffarna, kan inte förvänta sig att han också ska ha barnlängtan. Sådant måste man tala öppet om på en gång.

    Jag har aldrig skrivit "vänta för länge med att skaffa partner". För mig får folk gå i kloster om de vill. Men den här tjejen ville ju tydligen desperat hitta en partner i syftet att skaffa barn. Eftersom det blev så bråttom.
    Det är normalt att diskutera livsmål och huruvida man vill ha barn eller ej efter ett års förhållande, speciellt om båda är 30+. Det är helt normalt. Bara för att man pratar om det betyder ju inte heller att hon antar att de ska börja skaffa barn nu på en gång, innan de ens har blivit sambos. Troligtvis vill hon bara veta var han står.

    Hur tänker du ens att man ska lista ut om man är en bra match och vill samma sak i livet om man inte får prata om ens livsmål? Hur många år måste man vara tillsammans innan man ska få prata om sånt om ett år är "alldeles för tidigt"? 
  • Anonym (Jösses)

    Är du verkligen 35? eller har du anknytningsproblematik? Eller någon annan problematik? Efter ett år borde man verkligen veta om man älskar en person eller ej. Du är inte lika investerad i din relation som din flickvän är, så för allas skull berätta det för henne. än att hon ska gå runt och tro och hoppas, vad händer om du fortfarande velar om ett år? då har du slösat ett år av hennes liv, och hon har ett år mindre på sig att bli mamma. Vill du utsätta en person för det? Speciellt om du påstår dig bry dig om personen, du vet om kvinnors biologiska begränsningar va? din syster fick barn vid 36, var det med första bästa dugliga avels-man? Eller med en stabil och trygg partner hon var sambo med och rest med?

    och vad gör du för att investera i förhållandet? Eller är du nöjd att kunna ses ibland, få lagad mat, knulla lite, sen åka hem igen? Eller vad gör du för att upptäcka om du har rätt känslor eller ej?

Svar på tråden Hon har så bråttom