• Anonym (E)

    Depåkonto 1

    Har fonder som jag ärvt. Igår gjorde jag fondbyten på 2 fonder. Inga stor summor så tänkte att det inte var en så stor grej. Fattar att jag kommer få betala vinstskatt nästa år.  

    Det har dykt upp 2000kr ni i ett konto som heter depåkonto 1. Antar att detta hör ihop med fondbytena. Kan jag använda dessa pengar eller ska de vara där? 

  • Svar på tråden Depåkonto 1
  • Aliona

    Sålde och köpte du för samma summa? Annars är det väl mellanskilnaden? 


    Ska de inte användas för köp så kan du använda dem (eller spara till skatten). 

  • Anonym (E)
    Aliona skrev 2024-04-04 18:41:25 följande:

    Sålde och köpte du för samma summa? Annars är det väl mellanskilnaden? 


    Ska de inte användas för köp så kan du använda dem (eller spara till skatten). 


    Jag tryckte på, byt hela innehavet. Så att pengarna hamnar direkt i en annan fond. 


     

  • Anonym (P)

    Kom bara ihåg att du måste skatta för vinsten vid nästa års deklaration.

  • Anonym (E)
    Anonym (P) skrev 2024-04-04 19:00:05 följande:

    Kom bara ihåg att du måste skatta för vinsten vid nästa års deklaration.


    Det blir väl automatiskt uträknat så att det hamnar i den summan man är återbetalnings skyldig? Eller behöver man göra något själv?
  • Anonym (P)
    Anonym (E) skrev 2024-04-04 19:02:56 följande:
    Det blir väl automatiskt uträknat så att det hamnar i den summan man är återbetalnings skyldig? Eller behöver man göra något själv?
    Det blir automatiskt uträknat ja men skatten dras inte automatiskt utan du måste betala den själv och helst ha koll på hur mycket skatt du kommer att behöva betala. Kan blir en saftig restskatt om du inte har koll.
  • Aliona
    Anonym (E) skrev 2024-04-04 18:43:46 följande:

    Jag tryckte på, byt hela innehavet. Så att pengarna hamnar direkt i en annan fond. 


     


    Då skulle jag ha avvaktat några dagar. Fonderna byts inte direkt utan först säljs de du har och sen köps nya. Det kan ta några dagar innan det är helt gjort. 
Svar på tråden Depåkonto 1