• Anonym (Sur)

"Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad

Jag har frågat i andra diskussionsforum men inte fått något vettigt svar:

Alltså HUR tänker vårdpersonal, boendestödjare och andra som jobbar med människor när de med ett jätteleende kvittrar som en fågel då man kommer:  "Men heej hur äääär det?", eller ännu värre:  "Tjaaa, hur är lääääget?" *Kvitter kvitter!*  Detta trots att de VET att man mår dåligt för att man har talat om det. Frågan "Hur är det?" med en neutral ton och att de läst av personen innan är väl okej, kan stå ut med det. Men att le med hela ansiktet och kvittra som en fågel när man ställer frågan, trots att den andra tex är inne i en djup depression, nyligen har begravt en anhörig, blivit dumpad, eller bara mår psykiskt dåligt väldigt ofta... Hur fan tänker de då?? Jag har varit med om detta flera gånger och det känns som en knytnäve eller en spottloska i ansiktet!! Glömmer de bort att jag mår dåligt, eller vad handlar detta beteende om??

• Svar på tråden "Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad
  • Anonym (C)
    Anonym (Sur) skrev 2024-04-10 14:31:31 följande:

C:

Du kanske ska lyssna på dina patienter istället för att ge dem ännu värre trauman! Jag har träffat många som till synes "skiter i allt" för att de ändå inte får den hjälp just DE behöver! Är det deras fel att din "hjälp" inte fungerar på dem? De kanske tackar nej av ren självkännedom, att de vet att de behöver något helt annat? När professionella inte lyssnar eller bryr sig skapar det ännu värre trauman än det man redan befinner sig i pga att ingen velat hjälpa en! Missbruk beror alltid på trauma av något slag! Själv ska jag till behandlingshem för att få traumabehandling pga att jag aldrig någonsin under alla dessa år blivit beviljad någon traumabehandling, utan bara blivit hänvisad till "eget ansvar", "ta det jag får" och massa sånt där totalt oprofessionellt och oempatiskt!

Ofta har patienterna satt egen diagnos och vet precis vilken typ av behandling de behöver. De har ofta fel. Sjukdomsinsikt är rätt svårt att nå. Tar tid. Psykoedukation är grundplåten. Skapa arbetsallians. Lite klurigt när ens patient är omnipotent. Lätt att gapa att jag inte får det jag behöver och glömmer snabbt vad de faktiskt blivit erbjudna. Det passade inte helt enkelt. Lägg till att det ofta finns en stor portion sjukdomsvinst också. Blir jag sk frisk eller iaf bättre så kommer omgivningen att börja ställa (normala) krav. Det vill jag helst slippa. 
  • Anonym (Sur)

C:

Fel av dig igen, behandlingshemmet är inget man ska stanna på, utan vara på tills man i gruppterapi och med hjälp av professionella har någorlunda helat sig ifrån den terror som sådana som du har utsatt oss för under alla år vi sökt hjälp men bara blivit spottade i ansiktet! Om du nu är såpass professionell så visa det här då istället för att vädra dina egna demoner! Jag har gråtit, bönat, bett, skrikit och utplånat mig själv för att få just behandlingshem, så ingen risk att jag drar därifrån i förtid! Dra inte alla över en kam! 
    Till och med rättspsykiatrin ansåg att inget var mitt fel, att jag bara blivit spottad på och nonchalerad när jag sökt hjälp i alla år! De såg till att gå till rätten istället för mig så jag slapp bli dömd och spottad på ännu en gång, och såg till att jag slapp straff. Inget var ju mitt fel eftersom jag nästintill stått på knä och bett om hjälp och trots att de skällde ut bl a psykiatrin m.fl. så vägrade berörda myndigheter ta till sig. Dagens Sverige!!

• Anonym (Sur)

Varför jag inte sökt privat vård? För att man inte inser sitt värde efter att ha blivit så misshandlad psykiskt hela livet som jag blivit! Svårt att tänka klart när folk vill en så illa som de uppenbarligen vill mig! (Avundsjuka för att jag är "tät" och snygg?)

• Anonym (Sur)

C:

Är du pensionär nu eller har du insett att du inte är kapabel att jobba med utsatta och jobbar med nånting annat? Hoppas för de som är beroende av din hjälp och förståelse att du inte jobbar med det längre! Sådana som du FÖRSTÖR LIV med er nonchalans och era fördomar!! Men det är ju såklart bara DIG det är synd om! Sitt du och ruttna bort i ditt tröstätande och din oförståelse, jag lovar att ingen saknar en sån som dig! Du har fått lön i alla år men inte gjort ett piss för någon! Stackars dig! Själv ska jag ÄNTLIGEN, efter alla år, få hjälp med att kunna leva, och jag tänker kämpa för att resten av mitt liv ska bli så bra som jag bara kan! Sitt du där och tyck synd om dig, ingen bryr sig om såna som dig iallafall! Ha det! 

• Anonym (C)

Hade inte förväntat mig något annat svar från dig heller. Tänker inte bemöda mig om att berätta hur jävla fel du har. Jättebra att du är både tät och snygg. Då kommer det att gå jättebra för dig på behandlingshemmet. Då du har haft kontakt med rättspsyk också. Intressant. Är det du som vill flytta? Lägger ihop ett och ett nu. 

Inte ett dugg förvånad. Lycka till med gruppterapin. Kommer att göra dig gott. Du kommer ut som en helt ny människa efter +20 år kämpande. För inte kommer du att rymma när det tufft? 

• Anonym (Sur)
    Anonym (C) skrev 2024-04-11 22:22:46 följande:

Hade inte förväntat mig något annat svar från dig heller. Tänker inte bemöda mig om att berätta hur jävla fel du har. Jättebra att du är både tät och snygg. Då kommer det att gå jättebra för dig på behandlingshemmet. Då du har haft kontakt med rättspsyk också. Intressant. Är det du som vill flytta? Lägger ihop ett och ett nu. 

Inte ett dugg förvånad. Lycka till med gruppterapin. Kommer att göra dig gott. Du kommer ut som en helt ny människa efter +20 år kämpande. För inte kommer du att rymma när det tufft? 

Om det är jag som vill flytta till hemmet? Svar ja! Nej varför skulle jag rymma från ett ställe där jag får hjälp jag kämpat för att få i åratal!?
  • Anonym (Sur)

Och det var  2002  jag hade kontakt med rättspsyk, så inte nyligen direkt! Rättspsyk var på min sida och jättearga på psykiatrin.

• Anonym (Au)
    Anonym (Sur) skrev 2024-04-10 12:25:44 följande:

"Autist här som verkligen håller med dig..":

Jaha då vet man att varken du själv eller någon anhörig till dig betalar/betalat någon skatt! Av ditt resonemang att döma. Och att du fått den hjälp du behövt! Alla får inte det! 

Man visar tacksamhet mot alla anställda man träffar, speciellt de som servat en på något sätt. Boendestöd, trappstädare, resturangpersonal, sjukvårdspersonal, socialtjänst mm. 
    Om jag någon gång låtit irriterad eller höjt rösten så ber jag om ursäkt sekunden efter. 

Skatt har inget med att visa normalt hyfs att göra! 
  • Anonym (Sur)
    Anonym (Au) skrev 2024-04-12 01:48:33 följande:
    Man visar tacksamhet mot alla anställda man träffar, speciellt de som servat en på något sätt. Boendestöd, trappstädare, resturangpersonal, sjukvårdspersonal, socialtjänst mm. 
    Om jag någon gång låtit irriterad eller höjt rösten så ber jag om ursäkt sekunden efter. 

OM de gjort sig förtjänta av det, ja
  • Anonym (M2)
    Anonym (Au) skrev 2024-04-12 01:48:33 följande:

De gör det väl inte för att vara snälla utan för att de får betalt. Varför ska man vara tacksam att de gör sitt jobb. Tacksam kan man vara när någon obetalt hjälper en och ger av sin dyrbara tid.

Ändå så tackar jag. Men det är inget du kan kräva av någon att de ska visa tacksamhet
  • Anonym (Au)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-12 17:34:47 följande:
    De gör det väl inte för att vara snälla utan för att de får betalt. Varför ska man vara tacksam att de gör sitt jobb. Tacksam kan man vara när någon obetalt hjälper en och ger av sin dyrbara tid.

Ändå så tackar jag. Men det är inget du kan kräva av någon att de ska visa tacksamhet
    Tror du att alla enbart jobbar för att få betalt, men bryr sig inte ett skit om att göra ett bra jobb? Vilken sorglig inställning till lönearbete! 
    Visst väljer man själv om man vill vara ett arsle ute i samhället och aldrig tacka när man handlat något, aldrig tacka den som kör ut ens mat eller den som kört taxin man åkt med. Den läkare som opererat en eller den som renoverat ens hem. Vill man vara en otrevlig tjurskalle så står det var och en fritt att vara det, men det är knappast ett framgångsrikt koncept. Dessutom tror jag knappast att någon mår bättre av att gå runt och vara vresig och otrevlig.
  • Anonym (Au)
    Anonym (Sur) skrev 2024-04-12 01:53:19 följande:
    OM de gjort sig förtjänta av det, ja
    Så länge de inte missköter jobbet eller är direkt otrevliga så. Dit hör verkligen inte att hälsa med trevlighet och leenden.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Au) skrev 2024-04-12 23:33:32 följande:
    Tror du att alla enbart jobbar för att få betalt, men bryr sig inte ett skit om att göra ett bra jobb? Vilken sorglig inställning till lönearbete! 
    Visst väljer man själv om man vill vara ett arsle ute i samhället och aldrig tacka när man handlat något, aldrig tacka den som kör ut ens mat eller den som kört taxin man åkt med. Den läkare som opererat en eller den som renoverat ens hem. Vill man vara en otrevlig tjurskalle så står det var och en fritt att vara det, men det är knappast ett framgångsrikt koncept. Dessutom tror jag knappast att någon mår bättre av att gå runt och vara vresig och otrevlig.
    nej det tror jag inte, för att få betalt behöver man göra ett bra jobb, så självklart ska de bry sig om det om de är normala i skallen. så nej den inställningen till lönearbete tar jag inte på mig.
  • Anonym (Sur)

Anonym (Au):
    Men även om man inte säger tack till allt och alla som utför ett arbete eller en tjänst åt en, så innebär det ju inte automatiskt att man därmed är vresig och otrevlig och "beter sig som ett arsle ute i samhället". Du ställer verkligen två motpoler mot varandra här, men det finns ju många nyanser emellan dessa två! Jag är trevlig mot de flesta jag möter varesig de utför ett arbete för mig eller inte. Jag respekterar alla och utgår från att det är ömsesidigt. Tyvärr har jag ändå mött många människor, som trots att jag är trevlig och artig mot dem, svarar genom att bete sig som ett arsle mot mig! Och då blir jag förbannad! Jag säger precis vad jag känner just då, utan censur. Tex: tycker jag att någon är jävligt elak och vidrig så säger jag det. Det är ändå människor som jag garanterat aldrig mer vill ha ett dugg med att göra, och hoppas jag aldrig mer behöver se dem ens. Och det säger jag också till dem, om det är så jag känner. Alla som är i tjänst är INTE trevliga!! De har ju dåliga dagar som alla andra, vissa av dem kan må så dåligt att det går ut över folk de träffar i jobbet. Sådana personer känner jag oftast bara medkänsla med och försöker vara extra snäll mot och vara noga med att tacka för att de trots allt gör ett bra jobb! Men vissa är enbart bitchiga och är det för att de vill! Anstränger sig för att få kunder att känna sig illa till mods!  Exempelvis: någon som sitter i en restaurang eller reception och ska serva kunder som kommer, men är upptagen med nåt privatsamtal och de skvallrar och skrattar och skiter i att de har en kund.. Kunden får vackert vänta tills satmaran har lust att ta hand om den. Detta har jag personligen varit med om en gång. Och jag har sett en reparatör som utan anledning började gapa på en man som gick förbi, taxichaufförer som varit riktigt nonchalanta och kört vilse och frågat MIG: "Hur ska jag köra nu?" i Stockholms innerstad. Och hur faan ska JAG veta det, som aldrig ens haft körkort?!? Jag kan inte trafikregler, skyltar, vem som har företräde osv. Det ska väl för fasen HAN veta som jobbar som chaufför! När jag sa att jag inte visste hur han skulle köra, sade han spydigt och otrevligt: "vadå vet du inte vart du ska??"  Jag svarade irriterad att nej det är första gången jag åker dit! Det var färdtjänst-taxi och inte vanlig taxi, ska nämnas. Men Ojojoj vad mycket inkompetenta förare, vissa var även nonchalanta och griniga. Den värsta var nog han som inte visste vad som var höger och vad som var vänster.. Jag sade tydligt "Vänster" flera gånger, men ändå körde idioten höger... OMG..suck! Det här var bara några exempel på folk som inte förtjänar uppskattning och tack. Du verkar ha enbart bra erfarenheter av tjänstepersoner, men det har inte alla andra däremot! Eller så är du naiv och godtrogen.

Svar på tråden "Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad