Anonym (Au):
Men även om man inte säger tack till allt och alla som utför ett arbete eller en tjänst åt en, så innebär det ju inte automatiskt att man därmed är vresig och otrevlig och "beter sig som ett arsle ute i samhället". Du ställer verkligen två motpoler mot varandra här, men det finns ju många nyanser emellan dessa två! Jag är trevlig mot de flesta jag möter varesig de utför ett arbete för mig eller inte. Jag respekterar alla och utgår från att det är ömsesidigt. Tyvärr har jag ändå mött många människor, som trots att jag är trevlig och artig mot dem, svarar genom att bete sig som ett arsle mot mig! Och då blir jag förbannad! Jag säger precis vad jag känner just då, utan censur. Tex: tycker jag att någon är jävligt elak och vidrig så säger jag det. Det är ändå människor som jag garanterat aldrig mer vill ha ett dugg med att göra, och hoppas jag aldrig mer behöver se dem ens. Och det säger jag också till dem, om det är så jag känner. Alla som är i tjänst är INTE trevliga!! De har ju dåliga dagar som alla andra, vissa av dem kan må så dåligt att det går ut över folk de träffar i jobbet. Sådana personer känner jag oftast bara medkänsla med och försöker vara extra snäll mot och vara noga med att tacka för att de trots allt gör ett bra jobb! Men vissa är enbart bitchiga och är det för att de vill! Anstränger sig för att få kunder att känna sig illa till mods! Exempelvis: någon som sitter i en restaurang eller reception och ska serva kunder som kommer, men är upptagen med nåt privatsamtal och de skvallrar och skrattar och skiter i att de har en kund.. Kunden får vackert vänta tills satmaran har lust att ta hand om den. Detta har jag personligen varit med om en gång. Och jag har sett en reparatör som utan anledning började gapa på en man som gick förbi, taxichaufförer som varit riktigt nonchalanta och kört vilse och frågat MIG: "Hur ska jag köra nu?" i Stockholms innerstad. Och hur faan ska JAG veta det, som aldrig ens haft körkort?!? Jag kan inte trafikregler, skyltar, vem som har företräde osv. Det ska väl för fasen HAN veta som jobbar som chaufför! När jag sa att jag inte visste hur han skulle köra, sade han spydigt och otrevligt: "vadå vet du inte vart du ska??" Jag svarade irriterad att nej det är första gången jag åker dit! Det var färdtjänst-taxi och inte vanlig taxi, ska nämnas. Men Ojojoj vad mycket inkompetenta förare, vissa var även nonchalanta och griniga. Den värsta var nog han som inte visste vad som var höger och vad som var vänster.. Jag sade tydligt "Vänster" flera gånger, men ändå körde idioten höger... OMG..suck! Det här var bara några exempel på folk som inte förtjänar uppskattning och tack. Du verkar ha enbart bra erfarenheter av tjänstepersoner, men det har inte alla andra däremot! Eller så är du naiv och godtrogen.