• Anonym (Arg)

Vad händer om de anmäler mig?

Tror ni?

För några dagar sen förde någon jag trodde var en vän över en stor summa pengar till mig för en tjänst jag aldrig sagt att jag skulle utföra. Hon är arg över att jag inte vill göra den och trodde tydligen att se pengarna på kontot skulle övertala mig. När jag fortfarande vägrar kräver hon pengarna tillbaka. MEN hon har inget som bevisar att det funnits något avtal oss emellan, för det finns det inte. Hon har betalat för ingenting.

Om jag behåller pengarna och hon anmäler mig för stöld eller nåt, vad skulle det troligast leda till?

• Svar på tråden Vad händer om de anmäler mig?
  • Anonym (Suck)
    Goneril skrev 2024-05-01 14:58:30 följande:

Tveksamt, låter skumt, penningtvätt? Läs på om självtvätt! Nu har vi ingen aning om vad det rör sig om för tjänst, det har TS varit förtegen om. Att bara föra tillbaka pengarna skulle jag inte göra, fråga banken eller polisen. Den som jobbar i bank och som tidigare svarat i tråden, där funderar jag på om det svaret är adekvat, jag tror inte det är så enkelt att bara vända krediteringen. TS ska inte göra nånting förrän han har på fötterna och fått det dokumenterat. 

Ts vän har försökt betala ts för att hon ska bli ihop med och ha sex med vännens bror - så jo, vi vet vad det rör sig om.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Arg) skrev 2024-05-01 04:49:09 följande:
    Vad händer om de anmäler mig?

Tror ni?

För några dagar sen förde någon jag trodde var en vän över en stor summa pengar till mig för en tjänst jag aldrig sagt att jag skulle utföra. Hon är arg över att jag inte vill göra den och trodde tydligen att se pengarna på kontot skulle övertala mig. När jag fortfarande vägrar kräver hon pengarna tillbaka. MEN hon har inget som bevisar att det funnits något avtal oss emellan, för det finns det inte. Hon har betalat för ingenting.

Om jag behåller pengarna och hon anmäler mig för stöld eller nåt, vad skulle det troligast leda till?

TS jag förstår dig helt och hållet - det du blivit (och, om jag förstår det hela rätt) ff blir utsatt för är vidrigt och faktiskt ganska traumatiskt, så de borde betala dig en rejäl summa i skadestånd. Men - tror du verkligen att du hade mått bra av att behålla de här "smutsiga" pengarna? Tror du att du hade mått bra av att ljuga och alltid leva med hotet om att din lögn på nåt sätt kan bli avslöjad? Tror du att du hade kunnat hålla huvudet högt och känna att du inte kan köpas? Och hur vet du att din vän som sagt inte har kusiner i Bandidos - eller att hon bara själv får ett bryt, tar brorsans jaktgevär och går hem till dig och skjuter dig (hon verkar ju inte helt frisk ens nu)?

Jag tycker att du i stället ska satsa på att polisanmäla och ta det vidare på laglig väg; på så sätt kanske det rentav slutar med att du får ett skadestånd, som du kan ta emot med huvudet högt. 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-05-01 07:17:06 följande:
    Och om jag säger att jag visst utfört det de betalade för? Då blir det ord mot ord. Kriminella är de inte, bara vidriga och därför vill jag behålla pengarna. För att de inte bara tänkte tanken att de kunde köpa mig, utan dessutom försökt pressa mig på alla möjliga sätt. Jag vet inte var gränsen går för att det ska bli olagligt från deras håll.
    Hur ska du ha utfört en tjänst ni inte har avtal på att du ska utföra? 

Nej, det är inte olagligt att försöka få någon till att utföra en tjänst. Eller att försöka övertala genom att ge pengar först.

Däremot är stöld olagligt. Och om du behåller pengarna blir det stöld. 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-05-01 07:31:51 följande:

Hon kallade överföringen "ett litet smakprov"... kan inte det tolkas som att jag faktiskt fick pengarna?

Kan lika gärna tolkas som ett smakprov/handening för en tjänst du sedan inte utfört. 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-05-01 08:03:03 följande:
    Så vitt jag vet är det olagligt att köpa sex, men inte att sälja, så rent krasst är det de som står för den olagliga delen isf. Hon har försökt övertala mig att bli tillsammans med hennes incel till bror jättelänge. "För att hjälpa honom komma ur det"... och när jag vägrat började hon prata om att jag kan kompenseras för det. Rätt som det var började han dyka upp på ställen jag var och bete sig som om vi var tillsammans. Han skickar nakenbilder och äckliga meddelanden osv. Historien är väldigt lång, men varsågod, här får ni en sammanfattning.
    Det är väl inte helt olagligt att ge dig en kompensation för att du tillfälligt dejta/bli tillsammans med hennes bror. Att bli dejta/bli tillsammans med någon innebär nödvändigt inte sex. 

Däremot kan du anmäla honom för stalking och att han skickar nakenbilder. 

Men du ska definitivt swisha tillbaka pengarna eftersom det inte är dina och efter du inte utfört de pengarna är betalda för. 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-05-01 08:03:03 följande:
    Så vitt jag vet är det olagligt att köpa sex, men inte att sälja, så rent krasst är det de som står för den olagliga delen isf. Hon har försökt övertala mig att bli tillsammans med hennes incel till bror jättelänge. "För att hjälpa honom komma ur det"... och när jag vägrat började hon prata om att jag kan kompenseras för det. Rätt som det var började han dyka upp på ställen jag var och bete sig som om vi var tillsammans. Han skickar nakenbilder och äckliga meddelanden osv. Historien är väldigt lång, men varsågod, här får ni en sammanfattning.
    Det är väl inte helt olagligt att ge dig en kompensation för att du tillfälligt dejta/bli tillsammans med hennes bror. Att bli dejta/bli tillsammans med någon innebär nödvändigt inte sex. 

Däremot kan du anmäla honom för stalking och att han skickar nakenbilder. 

Men du ska definitivt swisha tillbaka pengarna eftersom det inte är dina och efter du inte utfört de pengarna är betalda för. 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-05-01 08:24:02 följande:
    Men det ÄR ju uttalat vad pengarna är, kompensation för att "hjälpa" hennes bror.
    Du har inte hjälpt hennes bror och då ska du heller inte få kompensation för det. 
  • EpicF
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-01 08:45:42 följande:
    Skicka tillbaka pengarna och polisanmäl henne för koppleri och honom för sexuella trakasserier.

Varför har du inte bett dem dra åt helvete och blockat deras kontaktmöjligheter??
    Koppleri är det inte eftersom hennes bror inte är prostituerad.
  • Anonym (Olovligt förfogande)

Jag har inte läst hela tråden, så jag kan mycket väl ha missat någon viktig information.

Flera i tråden har sagt att det är stöld att behålla pengarna. Det är det inte, eftersom stöld uttryckligen kräver att man "tager" något som tillhör någon annan. Man måste alltså aktivt tillägnat sig egendomen, och det har inte skett här.

Att behålla pengarna kan dock handla om olovligt förfogande. Det finns några rättsfall där folk swishat till fel nummer, upptäckt detta och kontaktat den felaktiga mottagaren för att få tillbaka pengarna, men mottagaren har inte gjort detta.

Exempelvis denna, mycket ung tilltalad

www.dagensjuridik.se/nyheter/trodde-sig-vara-utsatt-bedrageri-doms-att-inte-ha-agerat-efter-ovantad-swish/

Eller detta fall

www.aftonbladet.se/minekonomi/a/py2zW/beholl-felswishade-pengar--far-bota

Jag är medveten om att överföringen inte varit ett misstag i TS fall, men det kommer ändå inte vara fråga om stöld, skulle något brott vara aktuellt är det betydligt mer troligt olovligt förfogande, men jag tippar mer på att det skulle anses vara civilrättsligt.

• Goneril

Själva upprinnelsen till frågan har jag läst ordentligt nu, den hade jag missat tidigare vilket jag ber om ursäkt för. "Kompisen" ville hjälpa brorsan och köpa sex för hans räkning, alltså inte försök till penningtvätt. Att köpa sex för annans räkning är främjande av prostitution, Brottsbalken 6:12, så "kompisen" ligger rätt pyr till. När det gäller främjande behöver inte ens själva akten ha genomförts, så "kompisen" borde bäva nu om hon har fattat vad hon gjort. Sen har TS behållit pengarna så där kan det väl ses som olovligt förfogande, en motanmälan om "kompisen" kan förmå sig till att anmäla, hela historien är ju pinsam.                                                                                                                            Nu var det ju frågan om ett stort belopp så man gissa att "kompisen" inte vill släppa taget. Jag kan förstå TS som vill bli av med "skulden" och betala tillbaka pengarna. Nu har alla banker krav på sig att känna sina kunder, "KYC", så banköverföringar fram och tillbaka kan väcka ont blod. Detta är egentligen "Modus operandi" för penningtvätt. TS får läsa på lite, det finns tusentals dokument om penningtvätt på nätet.

• Sunflora
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-01 14:19:02 följande:
    TS kan ta upp det i deklarationen nästa år, om hon nu anser att detta är en inkomst. Det blir skattebrott först om hon lämnat oriktiga uppgifter i sin deklaration för inkomståret 2024.
    Min poäng är att hon knappast tänker skatta på pengarna. 
  • Reclaimyourself
    Anonym (Cocco nut) skrev 2024-05-01 09:19:24 följande:
    Och eftersom du INTE vill låta dig att övertalas och VILL hålla AVSTÅND så markerar du det med att föra över pengarna direkt.
    Fortsätter dem att trakassera dig så anmäler du det.

Skulle aldrig vilja behålla sådana smutsiga pengar hur fattig jag än var.

Jag var med om något liknande när jag erbjöds en stor summa pengar för att ingå ett giftermål så personen kunde stanna kvar i landet och studera klart.
    Tackade givetvis nej.
    De försökte utnyttja min svåra situation jag då hade hamnat i.
    Jag kan ej köpas för pengar.
    Jag gick ur som vinnare och vad som hände dem var jag ingen aning om och kunde ej bry mig mindre.
    Swisha tillbaka och visa vart du står.
    Shit vad du verkar vara hjärtlös och envis! Du kunde inte bry dig mindre skriver du, om en person som ville stanna i Sverige och studera, arbeta och göra rätt för sig, fast myndigheterna satte stopp för det... "De försökte utnyttja mig".  Nej det var en win-win situation som båda parter hade tjänat på! Eller ingick det att du var tvungen att ha sex med personen?
  • Anonym (Mm)
    Sunflora skrev 2024-05-02 11:53:00 följande:
    Min poäng är att hon knappast tänker skatta på pengarna. 
    Och min poäng är att hon bekänner inte alls skattebrott vilket var vad du påstod. Finns inget skattebrott att bekänna eftersom hon inte begått något.
Svar på tråden Vad händer om de anmäler mig?