• Anonym (Mamma)

Kristen nioåring som vill börja gå i kyrkan

Efter avslutningen idag (i kyrkan) sa hon att hon vill börja gå till kyrkan på söndagar. Hon har länge sagt att hon tror på gud, men vi har inte gjort någon grej av det. Pappan är ickepraktiserande muslim, men det har pratats väldigt lite om religion hemma.

Så idag sa hon då att hon vill börja gå i kyrkan, vilket betyder att jag också måste följa med. Pappan kommer vägra. Det är runt två timmar mässan varar.

Jag frågade henne vad som fått henne att känna som hon gör så säger hon "det bara känns så inne i mig"... så ja... 

Hur skulle ni göra? Skulle ni låta barnet gå i kyrkan när det betyder att ni måste följa med?

• Svar på tråden Kristen nioåring som vill börja gå i kyrkan
  • Mrs Moneybags
    beli skrev 2024-06-14 14:21:40 följande:
    Ja, Norden är ett undantag ute i världen.

Jag skulle säga att vi leder en utveckling som kommer att öka i världen. Fortfarande kommer väldigt många att vara troende och religiösa, men allt fler blir ateister eller agnostiker.

Förr i tiden trodde man att åskan var en gud som blivit arg på människorna. Man trodde också att guden gjorde så att man fick sjukdomar eller förlorade barn. Idag vet man att åska är elektriska urladdningar i atmosfären. Idag vet vi att det finns bakterier, virus m.m. som kan sprida sjukdomar. Vi lär oss mer om hur saker och ting funkar och att det inte är nån gud som styr och ställer. För om det fanns en gud, skulle den väl först av allt se till att barn inte fick cancer eller blev våldtagna?

Många i USA går i kyrkan, ja. Men att vara en "churchgoer" används också av vissa som en garantistämpel på att man är hyvens, även om man är en total idiot. Ariel Castro, som höll kvinnor fångna hos sig i ett decennium och torterade dem, gick i kyrkan varje söndag och sågs som en "good churchgoer". Han tänkte väl att bara han går i kyrkan så får han nog syndernas förlåtelse...
    Jag skulle vilja säga att just den här inställningen (det fetade) är typiskt svensk. Att vi har rätt och att alla andra vill vara som vi eller borde vara som vi. 

Det är lite intressant för det gäller alltifrån covid till religion, digitala pengar eller äktenskap/samboskap eller klädstil och så vidare. Det är sådant som gör att en del andra människor på jorden ser oss som extrema. 

Det är så självklart för oss att vi vet bäst och att alla andra har fel eller är gammaldags. När man börjar notera det så ser man det överallt. Men jag tror vi får vara ödmjuka och inse att omvärlden inte har något behov av att ta efter Sverige utan gärna vill behålla sin kulturella särart och sin egen tro. 

När det gäller USA så är ju landet delvis byggt av förföljda religiösa grupper från Europa som säkerligen var mer troende än de som var kvar, så det är inte konstigt att kyrkorna fortfarande har en stark ställning där. 
  • TvillingmammaVästgöte
    beli skrev 2024-06-14 14:21:40 följande:
    Ja, Norden är ett undantag ute i världen.

Jag skulle säga att vi leder en utveckling som kommer att öka i världen. Fortfarande kommer väldigt många att vara troende och religiösa, men allt fler blir ateister eller agnostiker.

Förr i tiden trodde man att åskan var en gud som blivit arg på människorna. Man trodde också att guden gjorde så att man fick sjukdomar eller förlorade barn. Idag vet man att åska är elektriska urladdningar i atmosfären. Idag vet vi att det finns bakterier, virus m.m. som kan sprida sjukdomar. Vi lär oss mer om hur saker och ting funkar och att det inte är nån gud som styr och ställer. För om det fanns en gud, skulle den väl först av allt se till att barn inte fick cancer eller blev våldtagna?

Många i USA går i kyrkan, ja. Men att vara en "churchgoer" används också av vissa som en garantistämpel på att man är hyvens, även om man är en total idiot. Ariel Castro, som höll kvinnor fångna hos sig i ett decennium och torterade dem, gick i kyrkan varje söndag och sågs som en "good churchgoer". Han tänkte väl att bara han går i kyrkan så får han nog syndernas förlåtelse...
    Det finns inget som tyder på att ateismen ökar i världen. Jag är övertygad om att kristendomen kommer att få en ny och ökad betydelse i Sverige och övriga Europa. Delivs som en motvikt till materialismen och nihilismen som idag breder ut sig. 
  • Anonym (......)
    EpicF skrev 2024-06-13 17:54:59 följande:
    För att?
    För att vi inte är religiösa. Bättre att barnet lägger tid på något vettigt som att lära sig om riktiga saker, typ vetenskap, mattematik, språk osv.
  • Anonym (H)

Jag hade absolut låtit henna gå i kyrkan och följt med. Fint att som så ung välja en väg utan yttre påverkan

• Xenia
    Lynx123 skrev 2024-06-13 06:28:33 följande:
    Ja, som sagt, det firas fortfafande traditioner som har kristet ursprung men de har tappat sin ursprungliga innebörd för många. Vi har också fornnordiska traditioner men det gör oss inte till ett asatroende land. Sverige är ett sekulärt öand med religionsfrihet, inklusive frihet FRÅN religion.

Jag vill hävda att en nioåring inte är kapabel till kritiskt tänkande och därför är det viktigt att vara lyhörd på att det är påverkbart. Enligt barnkonventionen får ett barn tro eller inte, men inte att påtvingas något - inte ens av sina föräldrar. Kan vara svårt för ett barn att veta vad som är sant och vad som är påhittat.
    Det där stämmer inte riktigt. Föräldrar har rätt att uppfostra sina barn i sin religion, fira sina religiösa högtider, ta med barnen till kyrkan/moskén/synagogan/buddisttemplet etc.

Inget tvång visst, men "indoktrinering" blir det. Och hur skulle det kunna vara annorlunda? Skulle föräldrar förbjudas från att utöva sin relgion i hemmet och från att berätta om sin religion för barnen?

Nu verkar den här flickan knappast "indoktrinerad" av sina föräldrar. Men hon har sett kyrkan, hört musiken och känner till berättelserna om Jesus. Det låter på dig som om detta är farliga saker som måste undanhållas barn.

Jag kan inte förstå denna oro. Klart att flickan ska få gå i kyrkan om hon vill. Är ju inte säkert att hon kommer att bli kristen för evigt för den skull. Om inte föräldrarna "indoktrinerar" henne och inte skolan heller, så förstår jag inte vem som gjort det. Eller du tycker kanske det ska vara förbjudet för barn att öht utsättas för någon som helst påverkan eller information om någon religion?

Men två timmars högmässa låter väl långt för ett barn, det måste finnas alternativ.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Vår son har i flera år sagt att han tror på Gud. Dottern säger att hon inte tror. De är 11 år.

Deras pappa är ateist, jag är det inte, men har ingen uttalad gudstro. Vi kommer båda från icke-religiösa familjer.

Vi har inte påverkat barnen åt något håll. Precis som skolan lär ut, har vi sagt att alla är olika, det finns många olika religioner och att man får tro vad man vill. Däremot har vi varit noga med att förklara skillnaden mellan tro och vetenskap.

Sonen har hittills aldrig uttryckt någon önskan om att börja gå i kyrkan, men skulle han vilja det skulle vi självklart inte förbjuda det. Så länge det inte handlar om en sekt eller liknande, skulle vi inte vara oroliga. Däremot är det självklart viktigt att prata med sina barn och lära dem kritiskt tänkande. Men det är inte samma sak som att skamma dem för att de tror på en gud eller högre makt. Vissa i tråden uttrycker sig oerhört fördomsfullt.

• Anonym (Tvillingmorsan)

När barnen har frågat vad vi tror på, har deras pappa sagt att han inte tror, medan jag har svarat att jag inte riktigt vet vad jag tror på. Men att det finns andra som tror och att det inte är något fel i det.

Vad jag vet har de inga religiösa kamrater, men det finns säkert troende barn i skolan. Mest barn med svenskt och kristet ursprung, men det finns några muslimska barn, fast det behöver ju inte betyda att de är troende eller praktiserande. Ingen av dem bär i alla fall sjal. Sen finns det barn med andra kristna rötter, t ex katolska från Polen, ortodoxa från Balkan osv.

• Cathariiina
    beli skrev 2024-06-14 14:27:13 följande:
    Jag önskar verkligen att jag kunde hjälpa de muslimska och judiska barnen. Jag förstår inte riktigt varför du tror att vi ateister inte skulle vilja det. Vi om nån vet ju att religion ställer till med allt möjligt otyg i världen.

Jag anser inte att barn ska tvingas in i nån religion överhuvudtaget. Religioner är påhittade. Själv är jag väldigt noga med att min nioåring får veta vad som är sant och inte. Vad gäller religioner säger jag till honom att folk tror olika, och att folk får tro olika. Och att jag inte tror. Men jag tvingar absolut inte honom till nåt.
    OK då är du ett undantag. För alla människor jag har känt som har motarbetar skolavslutning i kyrkan och annan manifestation av den kristna tron i skolan eller samhället i stort, har varit mycket toleranta mot judar och muslimer, som alltid ses som goda människor. Det är bara kristna människor som är ONDA, och det är bara kristendomen som är FARLIG.

Du gjorde den kopplingen själv alldeles nyss, när du skrev att en ökänd amerikansk brottsling som hållit kvinnor inlåsta i sin källare en massa år, är en typisk kyrkobesökare... Du kunde i stället ha nämnt någon muslimsk terrorist som ropat "Allahu akbar" innan han dödade en massa oskyldiga människor, om du ville ge prov på religioners skadliga inflytande - men det gjorde du inte. Så nej, du är inget undantag...
  • Cathariiina
    Mrs Moneybags skrev 2024-06-14 14:37:45 följande:
    Jag skulle vilja säga att just den här inställningen (det fetade) är typiskt svensk. Att vi har rätt och att alla andra vill vara som vi eller borde vara som vi. 

Det är lite intressant för det gäller alltifrån covid till religion, digitala pengar eller äktenskap/samboskap eller klädstil och så vidare. Det är sådant som gör att en del andra människor på jorden ser oss som extrema. 

Det är så självklart för oss att vi vet bäst och att alla andra har fel eller är gammaldags. När man börjar notera det så ser man det överallt. Men jag tror vi får vara ödmjuka och inse att omvärlden inte har något behov av att ta efter Sverige utan gärna vill behålla sin kulturella särart och sin egen tro. 

När det gäller USA så är ju landet delvis byggt av förföljda religiösa grupper från Europa som säkerligen var mer troende än de som var kvar, så det är inte konstigt att kyrkorna fortfarande har en stark ställning där. 
    Jag har varit medveten om detta länge, och jag ser det också överallt. Uppfattningen att vi alltid har rätt, och att andra länder också kommer att komma till samma slutsatser så småningom, när befolkningarna har mognat och vuxit upp litet. Slutat vara så primitiva och gammeldags.

"Vi har kommit längre" är en vanlig fras. Senast jag hörde det handlade det samvetsklausul i vården. Det var en diskussion om varför just Sverige inte skulle ha det, fast EU har bestämt att det ska VARA samvetsklausul i vården, och att endast Sverige, Finland och ett par gamla kommunistländer har begärt och medgivits undantag.

Då kom det där "ja Sverige har kommit längre, dom andra europeiska länderna är inte där än". Som om t.ex. Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Belgien, Storbritannien, Norge och Danmark skulle vara primitiva länder, där hokus-pokus får övertrumfa den enda rätta rationella synen på exempelvis abort eller dödshjälp... Man ledsnar.
  • Cathariiina
    Anonym (......) skrev 2024-06-14 16:16:39 följande:
    För att vi inte är religiösa. Bättre att barnet lägger tid på något vettigt som att lära sig om riktiga saker, typ vetenskap, mattematik, språk osv.
    Det ena utesluter ju inte det andra. Här är en lista på framstående naturvetenskapliga forskare och upptäckare, som samtidigt var katolska präster (från Wikipedia):

The clergy-scientists[edit]

Nicolaus CopernicusRoger Bacon's circular diagrams relating to the scientific study of opticsGregor Mendel, Augustinian friar and geneticistSacrobosco's De sphaera mundiMarin MersennePierre GassendiWilliam of OckhamIllustration from Nicolas Steno's 1667 paper comparing the teeth of a shark head with a fossil toothNicole OresmeAlbertus MagnusChristopher ClaviusFirst page of Boscovich's Theoria Philosophiæ NaturalisMap of the Far East by Matteo Ricci in 1602Nicolas of CusaStatue of Roger Bacon in the Oxford University MuseumNicolas StenoThe machina meteorologic, invented by Václav Prokop Divi?, worked like a lightning rodAthanasius KircherRoger BoscovichRobert GrossetesteJohan SteinGiuseppe MercalliAntonio Stoppani

A[edit]

José de Acosta (1539?1600) ? Jesuit missionary and naturalist who wrote one of the first detailed and realistic descriptions of the new world[5]

François d'Aguilon (1567?1617) ? Belgian Jesuit mathematician, architect, and physicist, who worked on optics

Lorenzo Albacete (1941?2014) ? priest, physicist, and theologian

Albert of Castile (c. 1460 ? 1522) ? Dominican priest and historian

Albert of Saxony (philosopher) (c. 1320 ? 1390) ? German bishop known for his contributions to logic and physics; with Buridan he helped develop the theory that was a precursor to the modern theory of inertia[6]

Albertus Magnus (c. 1206 ? 1280) ? Dominican friar and Bishop of Regensburg who has been described as "one of the most famous precursors of modern science in the High Middle Ages."[7] Patron saint of natural sciences; Works in physics, logic, metaphysics, biology, and psychology.

Giulio Alenio (1582?1649) ? Jesuit theologianastronomer and mathematician; was sent to the Far East as a missionary and adopted a Chinese name and customs; wrote 25 books, including a cosmography and a Life of Jesus in Chinese.

José María Algué (1856?1930) ? priest and meteorologist who invented the barocyclonometer[8]

José Antonio de Alzate y Ramírez (1737?1799) ? priest, scientist, historian, cartographer, and meteorologist who wrote more than thirty treatises on a variety of scientific subjects

Bartholomeus Amicus (1562?1649) ? Jesuit who wrote about include Aristotelian philosophy, mathematics, astronomy, and the concept of vacuum and its relationship with God

Stefano degli Angeli (1623?1697) ? Jesuate (not to be confused with Jesuit), philosopher and mathematician, known for his work on the precursors of infinitesimal calculus

Pierre Ango (1640?1694) ? Jesuit scientist who published a book on optics

Francesco Castracane degli Antelminelli (1817?1899) ? priest and botanist who was one of the first to introduce microphotography into the study of biology[9]

Giovanni Antonelli (1818?1872) ? priest and astronomer who served as director of the Ximenian Observatory of Florence

Nicolò Arrighetti (1709?1767) ? Jesuit who wrote treatises on light, heat, and electricity

Mariano Artigas (1938?2006) ? Spanish physicist, philosopher and theologian

Giuseppe Asclepi (1706?1776) ? Jesuit astronomer and physician who served as director of the Collegio Romano observatory; the lunar crater Asclepi is named after him

Nicanor Austriaco ? Dominican microbiologist, associate professor of biology and professor of theology at Providence College as well as chief researcher at the Austriaco Laboratory

B[edit]

Roger Bacon (c. 1214 ? 1294) ? Franciscan friar who made significant contributions to mathematics and optics and has been described as a forerunner of modern scientific method[10]

Bernardino Baldi (1533?1617) ? abbot, mathematician, and writer

Eugenio Barsanti (1821?1864) ? Piarist, possible inventor of the internal combustion engine[11]

Daniello Bartoli (1608?1685) ? Bartoli and fellow Jesuit astronomer Niccolò Zucchi are credited as probably having been the first to see the equatorial belts on the planet Jupiter[12][13]

Joseph Bayma (1816?1892) ? Jesuit known for work in stereochemistry and mathematics

Giovanni Battista Beccaria (1716?1781) ? Piarist, physicist, teacher of Joseph-Louis LagrangeLuigi Galvani and Alessandro Volta, correspondent of Benjamin Franklin

Giacopo Belgrado (1704?1789) ? Jesuit professor of mathematics and physics and court mathematician who did experimental work in electricity

Michel Benoist (1715?1774) ? missionary to China and scientist

Mario Bettinus (1582?1657) ? Jesuit philosopher, mathematician and astronomer; lunar crater Bettinus named after him

Giuseppe Biancani (1566?1624) ? Jesuit astronomer, mathematician, and selenographer, after whom the crater Blancanus on the Moon is named

Jacques de Billy (1602?1679) ? Jesuit who has produced a number of results in number theory which have been named after him; published several astronomical tables; the crater Billy on the Moon is named after him

Paolo Boccone (1633?1704) ? Cistercian botanist who contributed to the fields of medicine and toxicology

Bernard Bolzano (1781?1848) ? priest, mathematician, and logician whose other interests included metaphysics, ideas, sensation, and truth

Anselmus de Boodt (1550?1632) ? canon who was one of the founders of mineralogy

Theodoric Borgognoni (1205?1298) ? Dominican friar, Bishop of Cervia, and medieval Surgeon who made important contributions to antiseptic practice and anaesthetics

Thomas Borgmeier (1892?1975) ? German-born priest and entomologist who worked in Brazil

Christopher Borrus (1583?1632) ? Jesuit mathematician and astronomer who made observations on the magnetic variation of the compass

Roger Joseph Boscovich (1711?1787) ? Jesuit polymath known for his contributions to modern atomic theory and astronomy and for devising perhaps the first geometric procedure for determining the equator of a rotating planet from three observations of a surface feature and for computing the orbit of a planet from three observations of its position[14]

Joachim Bouvet (1656?1730) ? Jesuit sinologist and cartographer who did his work in China

Micha? Boym (c. 1612 ? 1659) ? Jesuit who was one of the first westerners to travel within the Chinese mainland, and the author of numerous works on Asian fauna, flora and geography

Thomas Bradwardine (c. 1290 ? 1349) ? Archbishop of Canterbury and mathematician who helped develop the mean speed theorem; one of the Oxford Calculators

Martin Stanislaus Brennan (1845?1927) ? priest and astronomer who wrote several books about science

Henri Breuil (1877?1961) ? priest, archaeologist, anthropologist, ethnologist and geologist

Jan Bro?ek (1585?1652) ? Polish canon, polymath, mathematician, astronomer, and physician; the most prominent Polish mathematician of the 17th century

Pádraig de Brún (1889?1960) ? Irish priest, mathematician, poet, and classical scholar; served as Professor of Mathematics at St. Patrick's College, Maynooth, President of University College Galway, and Chairman of the Council of the Dublin Institute for Advanced Studies

Louis-Ovide Brunet (1826?1876) ? priest, one of the founding fathers of Canadian botany

Ismaël Bullialdus (1605?1694) ? priest, astronomer, and member of the Royal Society; the Bullialdus crater is named in his honor

Jean Buridan (c. 1300 ? after 1358) ? priest who formulated early ideas of momentum and inertial motion and sowed the seeds of the Copernican revolution in Europe

Tom Burke (1923?2008) ? Irish Carmelite priest, physicist and school teacher, and co-founder of the Young Scientist and Technology Exhibition

Roberto Busa (1913?2011) ? Jesuit, wrote a lemmatization of the complete works of St. Thomas Aquinas (Index Thomisticus) which was later digitalized by IBM

C[edit]

Niccolò Cabeo (1586?1650) ? Jesuit mathematician; the crater Cabeus is named in his honor

Nicholas Callan (1799?1846) ? priest and Irish scientist best known for his work on the induction coil

Luca de Samuele Cagnazzi (1764?1852) ? archdeacon, mathematician, political economist and inventor of the tonograph

John Cantius (1390?1473) ? priest and Buridanist mathematical physicist who further developed the theory of impetus

Jean Baptiste Carnoy (1836?1899) ? priest, has been called the founder of the science of cytology[15]

Giovanni di Casali (died c. 1375) ? Franciscan friar who provided a graphical analysis of the motion of accelerated bodies

Paolo Casati (1617?1707) ? Jesuit mathematician who wrote on astronomy, meteorology, and vacuums; the crater Casatus on the Moon is named after him; published Terra machinis mota (1658), a dialogue between Galileo, Paul Guldin and father Marin Mersenne on cosmology, geography, astronomy and geodesy, giving a positive image of Galileo 25 years after his conviction.

Giovanni Caselli (1815?1891) ? priest who developed the pantelegraph, a forerunner of the fax machine

Laurent Cassegrain (1629?1693) ? priest who was the probable namesake of the Cassegrain telescope; the crater Cassegrain on the Moon is named after him

Louis Bertrand Castel (1688?1757) ? French Jesuit physicist who worked on gravity and optics in a Cartesian context

Benedetto Castelli (1578?1643) ? Benedictine mathematician; long-time friend and supporter of Galileo Galilei, who was his teacher; wrote an important work on fluids in motion

Bonaventura Cavalieri (1598?1647) ? Jesuate (not to be confused with Jesuit) known for his work on the problems of optics and motion, work on the precursors of infinitesimal calculus, and the introduction of logarithms to Italy; his principle in geometry partially anticipated integral calculus; the lunar crater Cavalerius is named in his honor

Antonio José Cavanilles (1745?1804) ? priest and leading Spanish taxonomic botanist of the 18th century

Francesco Cetti (1726?1778) ? Jesuit zoologist and mathematician

Tommaso Ceva (1648?1737) ? Jesuit mathematician, poet, and professor who wrote treatises on geometry, gravity, and arithmetic

Christopher Clavius (1538?1612) ? German mathematician and astronomer, most noted in connection with the Gregorian calendar, his arithmetic books were used by many mathematicians including Leibniz and Descartes

Gaston-Laurent Coeurdoux (1691?1779) ? Jesuit ethnologist and philologer who composed the first treatise of Indology.

Guy Consolmagno (1952?) ? Jesuit astronomer and planetary scientist, serving as Director of the Vatican Observatory

Nicolaus Copernicus (1473?1543) ? Renaissance astronomer and canon famous for his heliocentric cosmology that set in motion the Copernican Revolution

Vincenzo Coronelli (1650?1718) ? Franciscan cosmographer, cartographer, encyclopedist, and globe-maker

Bonaventura Corti (1729?1813) ? Italian biologist and physicist who made microscopic observations on Tremels, rotifers and seaweeds

George Coyne (1933?2020) ? Jesuit astronomer and former director of the Vatican Observatory whose research interests have been in polarimetric studies of various subjects, including Seyfert galaxies

James Cullen (mathematician) (1867?1933) ? Jesuit mathematician who published what is now known as Cullen numbers in number theory

James Curley (astronomer) (1796?1889) ? Jesuit, first director of Georgetown Observatory and determined the latitude and longitude of Washington, D.C.

Albert Curtz (1600?1671) ? Jesuit astronomer who expanded on the works of Tycho Brahe and contributed to early understanding of the moon; the crater Curtius on the Moon is named after him

Johann Baptist Cysat (1587?1657) ? Jesuit mathematician and astronomer, after whom the lunar crater Cysatus is named; published the first printed European book concerning Japan; one of the first to make use of the newly developed telescope; did important research on comets and the Orion nebula

Jean-Baptiste Chappe d'Auteroche (1722?1769) ? priest and astronomer best known for his observations of the transits of Venus

D[edit]

Ignazio Danti (1536?1586) ? Dominican mathematician, astronomer, cosmographer, and cartographer

Armand David (1826?1900) ? Lazarist priest, zoologist, and botanist who did important work in these fields in China

Francesco Denza (1834?1894) ? Barnabite meteorologist, astronomer, and director of Vatican Observatory

Václav Prokop Divi? (1698?1765) ? Czech priest who studied electrical phenomenons and constructed, among other inventions, the first electrified musical instrument in history

Johann Dzierzon (1811?1906) ? priest and pioneering apiarist who discovered the phenomenon of parthenogenesis among bees, and designed the first successful movable-frame beehive; has been described as the "father of modern apiculture"

F[edit]

Francesco Faà di Bruno (c. 1825?1888) ? priest and mathematician beatified by Pope John Paul II

Honoré Fabri (1607?1688) ? Jesuit mathematician and physicist

Jean-Charles de la Faille (1597?1652) ? Jesuit mathematician who determined the center of gravity of the sector of a circle for the first time

Gabriele Falloppio (1523?1562) ? canon and one of the most important anatomists and physicians of the sixteenth century; the fallopian tubes, which extend from the uterus to the ovaries, are named for him

Gyula Fényi (1845?1927) ? Jesuit astronomer and director of the Haynald Observatory; noted for his observations of the sun; the crater Fényi on the Moon is named after him

Louis Feuillée (1660?1732) ? Minim explorer, astronomer, geographer, and botanist

Kevin T. FitzGerald (1955?) ? American molecular biologist and holds the Dr. David Lauler chair in Catholic Health Care Ethics at Georgetown University

Placidus Fixlmillner (1721?1791) ? Benedictine priest and one of the first astronomers to compute the orbit of Uranus

Paolo Frisi (1728?1784) ? priest, mathematician, and astronomer who did significant work in hydraulics

Paolo Antonio Foscarini (c. 1565?1616) ? Carmelite father and scientist who wrote about liberal arts, mathematics, physics, and metaphysics

José Gabriel Funes (1963?) ? Jesuit astronomer and former director of the Vatican Observatory

Lorenzo Fazzini [it] (1787?1837) ? priest and physicist born in Vieste and working in Naples

G[edit]

Joseph Galien (1699 ? c. 1762) ? Dominican professor who wrote on aeronautics, hailstorms, and airships

Jean Gallois (1632?1707) ? French scholar, abbot, and member of Académie des Sciences

Leonardo Garzoni (1543?1592) ? Jesuit natural philosopher; author of the first known example of a modern treatment of magnetic phenomena

Pierre Gassendi (1592?1655) ? French priest, astronomer, and mathematician who published the first data on the transit of Mercury; best known intellectual project attempted to reconcile Epicurean atomism with Christianity

Antoine Gaubil (1689?1759) ? French astronomer who was the director general of the College of Interpreters at the court of China between 1741 and 1759 and centralized information provided by the Jesuit observatories throughout the world

Agostino Gemelli (1878?1959) ? Franciscan physician and psychologist; founded Catholic University of the Sacred Heart in Milan

Niccolò Gianpriamo (1686?1759) ? Italian Jesuit, missionary and astronomer

Giuseppe Maria Giovene (1753?1837) ? Italian archpriest, naturalist, meteorologist, agronomist and entomologist

Johannes von Gmunden (c. 1380 ? 1442) ? canon, mathematician, and astronomer who compiled astronomical tables; Asteroid 15955 Johannesgmunden named in his honor

Carlos de Sigüenza y Góngora (1645?1700) ? priest, polymath, mathematician, astronomer, and cartographer; drew the first map of all of New Spain

Gilles-François de Gottignies (1630?1689) ? Belgian Jesuit mathematician and astronomer.

Andrew Gordon (1712?1751) ? Benedictine monk, priest, physicist, and inventor who made the first electric motor

Guido Grandi (1671-1742) - Italian monk, priest, philosopher, theologian, mathematician, and engineer

Giovanni Antonio Grassi (1775?1849) ? Jesuit astronomer who calculated the longitude of Washington, D.C.

Orazio Grassi (1583?1654) ? Jesuit mathematician, astronomer and architect; engaged in controversy with Galileo on the subject of comets

Christoph Grienberger (1561?1636) ? Jesuit astronomer after whom the crater Gruemberger on the Moon is named; verified Galileo's discovery of Jupiter's moons

Francesco Maria Grimaldi (1618?1663) ? Jesuit who discovered the diffraction of light (indeed coined the term "diffraction"), investigated the free fall of objects, and built and used instruments to measure geological features on the moon

Robert Grosseteste (c. 1175 ? 1253) ? bishop who was one of the most knowledgeable men of the Middle Ages; has been called "the first man ever to write down a complete set of steps for performing a scientific experiment"[16]

Johann Grueber (1623?1680) ? Jesuit missionary and astronomer in China

Paul Guldin (1577?1643) ? Jesuit mathematician and astronomer who discovered the Guldinus theorem to determine the surface and the volume of a solid of revolution

Bartolomeu de Gusmão (1685?1724) ? Jesuit known for his early work on lighter-than-air airship design

H[edit]

Johann Georg Hagen (1847?1930) ? Jesuit director of the Georgetown and Vatican Observatories; the crater Hagen on the Moon is named after him

Frank Haig (1928?2024) ? American physics professor

Nicholas Halma (1755?1828) ? French abbot, mathematician, and translator

Jean-Baptiste du Hamel (1624?1706) ? French priest, natural philosopher, and secretary of the Academie Royale des Sciences

René Just Haüy (1743?1822) ? priest known as the father of crystallography

Maximilian Hell (1720?1792) ? Jesuit astronomer and director of the Vienna Observatory who wrote astronomy tables and observed the Transit of Venus; the crater Hell on the Moon is named after him

Micha? Heller (1936?) ? Polish priest, Templeton Prize winner, and prolific writer on numerous scientific topics

Lorenz Hengler (1806?1858) ? priest often credited as the inventor of the horizontal pendulum

Hermann of Reichenau (1013?1054) ? Benedictine historian, music theorist, astronomer, and mathematician

Lorenzo Hervás y Panduro (1735?1809) ? Jesuit philologer and discoverer of the Austronesian language family.

Pierre Marie Heude (1836?1902) ? Jesuit missionary and zoologist who studied the natural history of Eastern Asia

Franz von Paula Hladnik (1773?1844) ? priest and botanist who discovered several new kinds of plants, and certain genera have been named after him

Giovanni Battista Hodierna (1597?1660) ? priest and astronomer who catalogued nebulous objects and developed an early microscope

Johann Baptiste Horvath (1732?1799) ? Hungarian physicist who taught physics and philosophy at the University of Tyrnau, later of Buda, and wrote many Newtonian textbooks

Victor-Alphonse Huard (1853?1929) ? priest, naturalist, educator, writer, and promoter of the natural sciences

I[edit]

Maximus von Imhof (1758?1817) ? German Augustinian physicist and director of the Munich Academy of Sciences

Giovanni Inghirami (1779?1851) ? Italian Piarist astronomer who has a valley on the moon named after him as well as a crater

J[
  • Cathariiina

Alla kom inte med ovan - inlägget kapades nog för att det var långt - men jag tror att ni har förstått kontentan i alla fall. Det finns ingen motsättning mellan att vara troende kristen och att vara duktig på matematik, naturvetenskap eller teknologi. Detta är en konstig fördom som kommer från socialisterna - som ju själva inte kläckt fram många mattegenier...

• Anonym (c)
    Cathariiina skrev 2024-06-14 21:00:39 följande:

Alla kom inte med ovan - inlägget kapades nog för att det var långt - men jag tror att ni har förstått kontentan i alla fall. Det finns ingen motsättning mellan att vara troende kristen och att vara duktig på matematik, naturvetenskap eller teknologi. Detta är en konstig fördom som kommer från socialisterna - som ju själva inte kläckt fram många mattegenier...

Inte att glömma bort att katolska kyrkan var emot heliocentrism, och proscecuted Galileo. 

Det var inte förrän på 1990-talet som den katolska kyrkan gav en ursäkt. 
  • Cathariiina
    Anonym (c) skrev 2024-06-16 00:53:15 följande:
    Inte att glömma bort att katolska kyrkan var emot heliocentrism, och proscecuted Galileo. 

Det var inte förrän på 1990-talet som den katolska kyrkan gav en ursäkt. 
    Nu ska vi inte vara såna... 
  • Anonym (Q)

Om hon känner så, tycker jag att du ska stötta henne i det. Hon har uppenbarligen blivit nyfiken av detta. Men en barngrupp är nog mer lämpligt, än att ni ska sitta på en gudstjänst i 1-1,5 timme. Jag tror inte att en nioåring får ut mycket av det. Kolla upp om det finns någon barn/ungdomsgrupp som hon kan gå i. Ni kan även vända er till andra kyrkor än just Svenska kyrkan. 

• Anonym (c)
    Cathariiina skrev 2024-06-16 01:21:44 följande:
    Nu ska vi inte vara såna... 
    Vara hur då? 
  • Cathariiina
    Anonym (c) skrev 2024-06-16 13:48:41 följande:
    Vara hur då? 
    Jag skämtar, fattar du väl! Och det var ett tag sedan G.G. levde, nu...
  • Anonym (c)
    Cathariiina skrev 2024-06-16 17:02:00 följande:
    Jag skämtar, fattar du väl! Och det var ett tag sedan G.G. levde, nu...
    Exakt min poäng gällande G.G. 
    Den katolska kyrkan begick ett övergrepp mot honom, och de kom med en ursäkt på 1990-talet, flera hundra år efter?!
Svar på tråden Kristen nioåring som vill börja gå i kyrkan