• mimsan100

Övertänker jag?

Vet inte vad jag ska tro?
    Upplever det som att min man smyger med alkoholkonsumtionen emellanåt. 

För att nämna några exempel:

Hittade honom i vårt gästrum sittandes på knä vid sängen och hälla upp vin från en tetrapack i ett vanligt dricksglas. Vinet var gömt under sängen i en låda. 

En kompis till honom köpte en låda öl utomlands till honom och på två månader var 24 öl slut, jag har inte sett honom dricka en enda av dom. 

En flaska med ca 2 dl speciell spritsort som var present till oss båda har han själv druckit upp. Sparade inte ens hälften till mig, och den var nog köpt mer med omtanke mot mig från första början .

En större flaska öl med bandlogga som jag köpt för att det är en kul grej har han öppnat, druckit upp, korkat igen och ställt tillbaka i skåpet. Den var inte köpt till honom och nej, han har inte frågat om det var ok att ta den eftersom jag själv inte dricker öl. 

För två veckor sedan kom vi hem från en utlandssemester och han köpte då en flaska vodka på tax-free. Ser nu att 1/3 del är slut, har inte sett honom ta ett enda glas? I kylen hittar jag nu dessutom en flaska päron MER med 1/3 del kvar i flaskan, tycker kanske de luktar lite alkohol när jag luktar i flaska . Vem lämnar en skvätt MER i kylen när det varit 30 grader i dag?

Har konfronterat honom tidigare och möts av tystnad eller märkliga kommentarer 

• Svar på tråden Övertänker jag?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Batikhäxa skrev 2024-06-28 09:37:35 följande:
    Precis. Mängden är inte relevant, utan det faktum att han döljer det. Att han sedan duckar frågan är en till. 
    Mängden är också relevant, men inte i det här fallet, inte det TS vet om. Samt att han vägrar svara eller svarar undvikande. Ännu en varningsflagga, det är helt riktigt. 
  • Batikhäxa
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-06-28 09:40:19 följande:
    Mängden är också relevant, men inte i det här fallet, inte det TS vet om. Samt att han vägrar svara eller svarar undvikande. Ännu en varningsflagga, det är helt riktigt. 
    Mängden säger väl något om vidden av problemet, men inte om huruvida det finns ett problem eller inte. Det är sättet han dricker på som är problematiskt. Sedan blir det ju svårt med förtroendet också - erkänner han det som han måste (dvs det han blivit ertappad med) eller hela sanningen? 
  • fornminne

Som många redan har skrivit TS. Det du känner till är inte på något sätt överdriven konsumtion. Men varför försöker han dölja det? Dricker han i själva verket mer? Luktar han ofta alkohol? Verkar han påverkad? 

Att någon verkar gömma alkohol är den största varningssignalen av alla. Det gör man oftast bara om man har ett beroende. Att ibland dricka (måttligt) när du inte är hemma, eller ta en öl i garaget, är ju inte att dölja eller gömma. 

• EpicF

Nej, jag tycker inte du övertänker. Din man verkar ha alkoholproblem som han döljer. Det är inte bra. 

• Dr Nail

Övertänker......är det korrekt svenska, om någon vet, eller varför låter det skevt?

• Anonym (F)
    Dr Nail skrev 2024-06-28 10:16:03 följande:

Övertänker......är det korrekt svenska, om någon vet, eller varför låter det skevt?

Det är korrekt svenska, en psykologisk term.
  • Dr Nail
    Anonym (F) skrev 2024-06-28 10:23:59 följande:
    Det är korrekt svenska, en psykologisk term.
    Ah ok då vet jag. lät lite svengelskt, tyckte jag.
  • Anonym (F)
    Dr Nail skrev 2024-06-28 10:36:11 följande:
    Ah ok då vet jag. lät lite svengelskt, tyckte jag.
    Ja, men det är så många ord kommer in i det svenska ordförrådet. Direktöversättning skulle jag kalla det.
  • klyban
    Batikhäxa skrev 2024-06-28 08:47:30 följande:
    Troligtvis därför att det är tufft att inse att det finns starka indikationer på problem. Det är lättare att välja att tro att det inte är så farligt, att det är enskilda incidenter och så vidare. Precis som en missbrukare har svårt att inse sitt problem och erkänna det så har anhöriga och medberoende ibland det.

NU saknas en del information och som vi aldrig kommer få reda på, kanske TS är obstinat om alkohol.(Men ser inte ut så.)
    Eller så har han varit i ett förhållande innan där partner varit obstinat och aggressiv om alkohol.

Annars de mängder vi ser är inte speciellt höga som det är beskrivit, det kan ju vara mer, men är det detta så är väl det inte direkt oroande den mängden.

Men det är en rätt intressant fråga varför han döljer konsumtionen och om det är denna mängd.
    Kanske han är en sådan som gillar ta sig en öl vilken dag som helt och nöjer sig med denna ölen.
    Eller en grogg, för 1/3 slut, det låter inte som en alkoholist precis, för alkoholistens flaska hade varit tom snabbt.

Jag skulle rikta in mig på varför det ska döljas, tror en hel del svar finns där om varför det döljs.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (flyby)

Bästa beviset är väl vart pengarna går- har ni inte gemensamt konto så du kan se hur mycket han lägger ut för sprit?

Eller- om inte en krona finns lagd på sprit från ert gemensamma konto så är det ju nåt skumt i sig, kan jag tycka.

Vår alkoholbudget är 300 kr i månaden och allt handlas på Bolaget så jag hade reagerat rätt fort om det dök upp en massa extra sprit hemma.

• Anonym (Alkoholist)

Din man är alkoholist, det kan jag säga med säkerhet för jag är själv alkoholist med samma drickmönster som din man. Gömma alkohol, dricka i smyg, dricka upp alkohol som finns nära till hands för att just då är det det enda i närheten och inte tänka på konsekvenserna. Det finns inget konsekvenstänk i missbruk. 

Mitt råd till dig är att vid tillfälle fråga hur han mår och om han känner själv att han har svårt att styra drickningen, utan skuldbeläggning! Mycket viktigt. Han bär på så mycket skuld och självhat redan så det sista han behöver är mer utifrån. Då kan det vara att han sluter sig helt i sin skam och inte kan hantera det. 

Så ge honom stöttning och kärlek till att söka hjälp. Han kan inte klara det själv, det är det han försöker att göra just nu, men vill inte göra dem han älskar besvikna, vilket fyller i hans skuld och skam när han inte lyckas. 
    Varje gång. En självuppfyllande ond cirkel som leder honom närmare till det han fruktar mest, att förlora sina nära och kära och göra dem besvikna. 

Min egna erfarenhet efter att ha haft samma drickmönster i flera år, det värsta du kan göra är att låtsas som inget och hoppas på att det går över. Det gör det inte utan hjälp. Det andra värsta är att skamma och skuldbelägga, det kan knäcka honom. 

Ge kärlek och prata med honom, förnekelse och undanflykter hör till, men han vet att han har problem. 

Pratar efter min egen erfarenhet, så jag vet ju såklart inte om så är läget för din man till 100 procent såklart. 

Lycka till, det går att bli frisk 🙏

• Core
    Anonym (Alkoholist) skrev 2024-06-29 00:16:31 följande:

Din man är alkoholist, det kan jag säga med säkerhet för jag är själv alkoholist med samma drickmönster som din man. Gömma alkohol, dricka i smyg, dricka upp alkohol som finns nära till hands för att just då är det det enda i närheten och inte tänka på konsekvenserna. Det finns inget konsekvenstänk i missbruk. 

Mitt råd till dig är att vid tillfälle fråga hur han mår och om han känner själv att han har svårt att styra drickningen, utan skuldbeläggning! Mycket viktigt. Han bär på så mycket skuld och självhat redan så det sista han behöver är mer utifrån. Då kan det vara att han sluter sig helt i sin skam och inte kan hantera det. 

Så ge honom stöttning och kärlek till att söka hjälp. Han kan inte klara det själv, det är det han försöker att göra just nu, men vill inte göra dem han älskar besvikna, vilket fyller i hans skuld och skam när han inte lyckas. 
    Varje gång. En självuppfyllande ond cirkel som leder honom närmare till det han fruktar mest, att förlora sina nära och kära och göra dem besvikna. 

Min egna erfarenhet efter att ha haft samma drickmönster i flera år, det värsta du kan göra är att låtsas som inget och hoppas på att det går över. Det gör det inte utan hjälp. Det andra värsta är att skamma och skuldbelägga, det kan knäcka honom. 

Ge kärlek och prata med honom, förnekelse och undanflykter hör till, men han vet att han har problem. 

Pratar efter min egen erfarenhet, så jag vet ju såklart inte om så är läget för din man till 100 procent såklart. 

Lycka till, det går att bli frisk 🙏

Visst ser vi ett skambeteende i det som beskrivs, men det är lite för lätt att måla fan på väggen redan. Det låter inte som alarmerande mängder, och skambeteenden kan ha en annan orsak.

Jag som är uppvuxen med en alkoholist har haft en del såna beteenden tidigare, som att överösta när jag öppnar en öl, och inte vilja visa upp när jag hällde upp ett nytt glas. Har jobbat bort det och har aldrig haft problem med alkohol, förutom ett skevt förhållningssätt.

Men absolut ska TS vara vaksam, men att slänga sig med alkoholist är definitivt inte självklart.
  • Batikhäxa
    klyban skrev 2024-06-28 11:44:04 följande:

NU saknas en del information och som vi aldrig kommer få reda på, kanske TS är obstinat om alkohol.(Men ser inte ut så.)
    Eller så har han varit i ett förhållande innan där partner varit obstinat och aggressiv om alkohol.

Annars de mängder vi ser är inte speciellt höga som det är beskrivit, det kan ju vara mer, men är det detta så är väl det inte direkt oroande den mängden.

Men det är en rätt intressant fråga varför han döljer konsumtionen och om det är denna mängd.
    Kanske han är en sådan som gillar ta sig en öl vilken dag som helt och nöjer sig med denna ölen.
    Eller en grogg, för 1/3 slut, det låter inte som en alkoholist precis, för alkoholistens flaska hade varit tom snabbt.

Jag skulle rikta in mig på varför det ska döljas, tror en hel del svar finns där om varför det döljs.

Mängderna är inte höga, nej. Men smygdrickande i sig, och duckande svar är stora varningsflaggor som tyder på problem. Dels med förhållningssätt till alkohol men även kring kommunikationen om det är så att ts skulle Vara obstinat. Då är ju gömma alkohol inte lösningen. 

Och alkoholistens flaska behöver inte alltid vara tom, för flaskorna kan vara flera och gömda lite varstans. För alkoholisten kan vara enormt duktig på att (åtminstone en tid) flyga under radarn och veta hur man utåt sett undviker misstanke. 

I övrigt så ja, en hel del frågor är obesvarade. 
  • klyban
    Batikhäxa skrev 2024-06-29 06:39:07 följande:
    Mängderna är inte höga, nej. Men smygdrickande i sig, och duckande svar är stora varningsflaggor som tyder på problem. Dels med förhållningssätt till alkohol men även kring kommunikationen om det är så att ts skulle Vara obstinat. Då är ju gömma alkohol inte lösningen. 

Och alkoholistens flaska behöver inte alltid vara tom, för flaskorna kan vara flera och gömda lite varstans. För alkoholisten kan vara enormt duktig på att (åtminstone en tid) flyga under radarn och veta hur man utåt sett undviker misstanke. 

I övrigt så ja, en hel del frågor är obesvarade. 

Det finns de som är konflikt rädda och kan få såna här beteenden.
    Jag har träffat på såna här obstinata, som tur är aldrig i eget förhållande.
    Men väl i andras och vet hur hemska dessa kan vara, även vid oerhört små intag av alkohol.

Men utan att verkligen veta, så är det ett alternativ utan tvekan.
    Och visst är det varningsflagg, säger inget om detta.
    Själv finner jag beteendet väldigt udda och få såpass små mängder.

Låter som TS har letat runt, men visst kan det finnas mer flaskor.
    En sak som alltid fascinerar mig med när någon i hemmet dricker alkohol eller en massa alkohol.
    Hur in i helvete missar man alkohollukten i andedräkten?
    För jag känner sånt på säkert 10m avstånd enkelt, och det går inte gömma bakom annat heller även om de själva inbillar sig detta.

Hade en på jobbet som alltid luktade gammal bakfylla under ett gäng år, jag fick stå 2-3m från h*n och pga det luktade en blandningen av surt och alkohol.

Så hur kan man missa detta är jag fundersam på, nu har jag ett mycket välutvecklat luktsinne, men tycker inte en såpass stark doft ska gå missa ändå.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Batikhäxa
    klyban skrev 2024-06-29 12:39:52 följande:

Det finns de som är konflikt rädda och kan få såna här beteenden.
    Jag har träffat på såna här obstinata, som tur är aldrig i eget förhållande.
    Men väl i andras och vet hur hemska dessa kan vara, även vid oerhört små intag av alkohol.

Men utan att verkligen veta, så är det ett alternativ utan tvekan.
    Och visst är det varningsflagg, säger inget om detta.
    Själv finner jag beteendet väldigt udda och få såpass små mängder.

Låter som TS har letat runt, men visst kan det finnas mer flaskor.
    En sak som alltid fascinerar mig med när någon i hemmet dricker alkohol eller en massa alkohol.
    Hur in i helvete missar man alkohollukten i andedräkten?
    För jag känner sånt på säkert 10m avstånd enkelt, och det går inte gömma bakom annat heller även om de själva inbillar sig detta.

Hade en på jobbet som alltid luktade gammal bakfylla under ett gäng år, jag fick stå 2-3m från h*n och pga det luktade en blandningen av surt och alkohol.

Så hur kan man missa detta är jag fundersam på, nu har jag ett mycket välutvecklat luktsinne, men tycker inte en såpass stark doft ska gå missa ändå.

Absolut finns det och det kan vara som du säger. Jag tycker bara det är konstigt att man finner det njutbart att stå på knä i gästrummet och smygsippa vin. Men ja, alla är olika. Egentligen tycker vi nog rätt lika. 

Angående lukten då. Ja, absolut. Det luktar rätt mycket och frågan är om det finns någon mintpastill som kan maskera. Tror att det handlar om förnekelse eller att den som dricker ser till att intaget sker när hen inte kommer träffa partnern på ngn timme. Troligtvis en kombo? 
  • klyban
    Batikhäxa skrev 2024-06-29 14:15:42 följande:
    Absolut finns det och det kan vara som du säger. Jag tycker bara det är konstigt att man finner det njutbart att stå på knä i gästrummet och smygsippa vin. Men ja, alla är olika. Egentligen tycker vi nog rätt lika. 

Angående lukten då. Ja, absolut. Det luktar rätt mycket och frågan är om det finns någon mintpastill som kan maskera. Tror att det handlar om förnekelse eller att den som dricker ser till att intaget sker när hen inte kommer träffa partnern på ngn timme. Troligtvis en kombo? 

Ja, det är rätt konstigt sak och göra, måste finnas en orsak och pga detta är ju inte normalt.

Jag kan tyvärr inte ducka såna här lukter, och spelar ingen roll vad de gör.
    Sure, kanske en tuggad vitlök och lök skulle tillfälligt maskera lukten.
    Men för mig är den svårt genomträngande att det är helt omöjligt att missa för mig.
    Men som sagt vad, jag har ett mycket känsligt luktsinne.

Så känsligt att jag kände ett av barnen hade bajsat på sig 3 rum bort, samtidigt sambon inte ens hade märkt detta.
    Och då är det inte roligt ha bra luktsinne eller med denna sura alkoholdoft Drömmer

Jaja, vi får se om vi får någon info om varför han agerar som han gör, jag röstar för obstinat..., men kan även vara av tidigare erfarenheter.
    Dock ett skumt beteende utan tvekan.

• Anonym (M)

Absolut riskbeteende att smygdricka. Men det behöver inte nödvändigtvis innebära att man är alkoholist. Jag har smygdruckit ibland då jag är en stor man och naturligt tål rejäla kvantiteter alkohol. Om jag vill känna av något rus så får jag dricka mängder vilket leder till kommentarer och åsikter från de närvarande. Då fyller jag hellre på med några 6:or vodka i glaset eller häller i mig ett par extra glas vin i samband med att jag hämtar mer. 

• Batikhäxa
    Anonym (M) skrev 2024-06-29 15:05:12 följande:

Absolut riskbeteende att smygdricka. Men det behöver inte nödvändigtvis innebära att man är alkoholist. Jag har smygdruckit ibland då jag är en stor man och naturligt tål rejäla kvantiteter alkohol. Om jag vill känna av något rus så får jag dricka mängder vilket leder till kommentarer och åsikter från de närvarande. Då fyller jag hellre på med några 6:or vodka i glaset eller häller i mig ett par extra glas vin i samband med att jag hämtar mer. 

Att jaga rus är väl också ett varningstecken? Syftet med att dricka är väl inte nödvändigtvis att bli berusad?
Svar på tråden Övertänker jag?