• Anonym (Arg)

Han nyper vårt barn

Hur ska jag få min sambo att förstå att man inte nyper sitt 1,5-åriga barn när barnet är väldigt krävande och skriker massor? Det händer ofta att min sambo inte känner att något funkar och då nyper han lite lätt i näsan eller kinden. Vårt barn slutar nästan alltid skrika då. Hon blir sällan ledsen men lite chockad skulle jag tro. Jag tycker att det är så fel och blir alltid så illa till mods och blir skitarg på sambon. Visst det kanske funkar för stunden men vill inte att mitt barn växer upp med en pappa som nyps när tålamodet tryter! Är också rädd att hon ska lära sig att man nyper andra när man blir frustrerad och arg och att hon ska utveckla en rädsla och fel sorts respekt för sin pappa i framtiden. Trots att jag har tagit upp det här massor av gånger och han vet hur arg/besviken jag blir så tycker han inte att det är fel. Hur ska jag få honom att sluta och inse att det är så fel att göra illa sitt barn för att få dem att lyda??
  • Svar på tråden Han nyper vårt barn
  • Anonym (Arg)
    ElaineBenes skrev 2024-07-07 22:06:26 följande:

Du gör en polisanmälan. 
    Tycker inte att du borde vänta en dag till eller hota honom. Han har fått sina chanser och du borde inte låta barnet vara ensam med honom 

Oj det var lite väl drastiskt. Skulle inte anmäla honom till soc heller. Det kanske låter värre än vad det är. Jag är inte ett dugg orolig när han är ensam med vårt barn, tycker många gånger att han är bättre med barnet än vad jag är. Han är en bra man och pappa i övrigt, men just det här beteendet tycker jag inte om. Kan mycket väl vara så att han har fått det hemifrån sina föräldrar (pappa) och inte förstår att det är ett dåligt sätt att hantera skrikiga barn på. 

• Anonym (Åtgärd)

Kontakta familjerådgivning eller socialtjänsten s snart det går. Idag nyper han henne och hon blir rädd och tystnad(otrygg i sitt eget hem) senare kommer han att få tyst på henne med hjälp av andra hemskheter. Det här är våld även om han nyper lätt på näsan. Nu har du pratat med honom men han är så pass sjuk att han inte förstår att det är fel. Kontakta soc först sedan säg till honom att du har redan försökt m honom. 

Skäms inte när du tar kontakt m familjerådgivning eller sossen, det är han som ska skämmas. Stackars barnet.
    En sista sak; bra att du reagerar och tar det på allvar.

• Anonym (Barnmisshandel...)
    Anonym (Arg) skrev 2024-07-08 10:11:05 följande:

Oj det var lite väl drastiskt. Skulle inte anmäla honom till soc heller. Det kanske låter värre än vad det är. Jag är inte ett dugg orolig när han är ensam med vårt barn, tycker många gånger att han är bättre med barnet än vad jag är. Han är en bra man och pappa i övrigt, men just det här beteendet tycker jag inte om. Kan mycket väl vara så att han har fått det hemifrån sina föräldrar (pappa) och inte förstår att det är ett dåligt sätt att hantera skrikiga barn på. 

Nej - naturligtvis ska du inte "anmäla honom till soc"; jag vet inte om det var mina inlägg du syftade på i just denna mening, men om det var det måste jag förtydliga att det jag menade var att du skulle kontakta soc för att ni ska få hjälp! De har många bra insatser att erbjuda. 
  • ElaineBenes
    Anonym (Arg) skrev 2024-07-08 10:11:05 följande:

Jag ser ingen skillnad på att nypa eller örfila lätt. 
    Det är ju misshandel och förstår inte att du tar så lätt på det. 
  • Anonym

Anmäl er till en föräldrakurs, brukar anordnas av kommunen

• Sceffli

Oj! Vilken svår sits iom att han inte verkar lyssna på det du sagt hittills. Försöker tänka vad jag själv skulle ha gjort. Jag skulle sagt att jag kräver att ni som par söker hjälp hos en familjebehandlare, för att lösa dessa situationer som han har svårt att hantera. Ni får försöka hjälpas åt att förändra den här situationen. Skulle partnern inte gå med på familjebehandling skulle jag säga "ser jag dig göra det igen så polisanmäler jag dig". Du skriver att han gör illa ditt barn och du måste faktiskt sätta stopp för det. 

• Anonym (Barnen)

Han måste hitta ett annat sätt att avleda barnet! Att ta i hårt gör barnet rädd och så tystnar det.

Att avleda uppmärksamheten eller trösta är ju det som man normalt gör med små barn.

Det är illa om ett litet barn ofta blir rädd för sin vårdnadshavare. Det sätter spår i psyket, på ett omedvetet plan. Det kan göra att det längre fram under uppväxten och som vuxen kommer att kännas obehagligt att uttrycka vissa känslor. 

• Tow2Mater
    Anonym (Barnen) skrev 2024-07-09 12:38:09 följande:

Han måste hitta ett annat sätt att avleda barnet! Att ta i hårt gör barnet rädd och så tystnar det.

Att avleda uppmärksamheten eller trösta är ju det som man normalt gör med små barn.

Det är illa om ett litet barn ofta blir rädd för sin vårdnadshavare. Det sätter spår i psyket, på ett omedvetet plan. Det kan göra att det längre fram under uppväxten och som vuxen kommer att kännas obehagligt att uttrycka vissa känslor. 

Kanske vi läser det olika, men han tar ju inte i hårt. Jag läser det som en avledningsmanöver, typ precis som gamla moster Agda brukade kunna göra när hon tog kinden mellan tumme och pekfinger och skakde lite lätt med orden 'chucbby cheeks'. 
  • Anonym (JB)

Men sparka ut honom väl?!?!

• Anonym (-, ök n Ö*)
    Anonym (Fia) skrev 2024-07-07 21:25:30 följande:

Har tyvärr reagerat på barn på förskolan som tar till tjuvnyp när de är arga mm på sin kompis. 

Det är ofta man undrar VEM som gör så mot barnet??!
    för någonstans kommer det ju ifrån.
    Barn imiterar sina vuxna i omgivningen, på gott och ont.
    Din man får tänka till ett par varv här, det är helt förkastligt att ta till sådana metoder!

Många barn nyps utan att ha blivit nupna det allra minsta hemma. Barn testar, så enkelt är det och barn gör det de får reaktioner på. 

Ju mer positiv uppmärksamhet ett barn får, desto mer gör det positiva saker. Får barnet bara uppmärksamhet när hen gör fel saker så kommer barnet att fortsätta göra fel saker. 

Givetvis måste man säga till ett barn som nyps eller på annat vis beter sig illa, men det är oändligt viktigt att ge positiv uppmärksamhet också, särskilt med barn som ofta gör fel saker. 

Svar på tråden Han nyper vårt barn