• Anonym (Magen)

Så ledsen för min runda, hårda mage trots träning!

Så knasigt, vad det gäller andra lägger jag aldrig någon värdering i kroppens utseende, men min egen! 

Jag tränar regelbundet, äter en hyfsat bra kost utan massa läsk, sötsaker o annat. Gör bra val, äter ex mörkt bröd, fullkorn o vettig mat, men absolut - skulle kunna bli ännu bättre.

Jag är smal, har muskler, även magmuskler - MEN magen är ständigt hård, rund o ser gravid ut. VARFÖR?
    Vad ska jag göra?

Kan inte minska sötsaker
    Kan inte träna mer
    Tror inte det är gluten eller laktos-problem, jag har aldrig ont. 

Jag ser konstant gravid ut och jag tycker detta är så jobbigt, har hellre en mjuk bilring.. Tips? 

• Svar på tråden Så ledsen för min runda, hårda mage trots träning!
  • Fjäril kär

Att äta bra är givetvis just bra men hur är det med dryck? Dricker du tillräckligt?  Upplever att magen blir extra svälld om jag slarvar med att dricka.  Äter du mycket fibrer och grönt etc så behöver ju magen också rejält med vätska för att jobba med dessa fibrer annars blir du svälld och förstoppad.

Går du på toa och bajsar regelbundet?  Hänger också ihop med dina matvanor och hur mycket du dricker. 

Hur ser mensen ut? Preventivmedel kan spöka med mage och tarmar pga hormoner. 

• Anonym (Magen)
    Anonym (Magtant) skrev 2024-07-09 06:51:38 följande:
    Jag håller helt med alla tidigare som skriver att det med absolut största sannolikhet iaf delvis beror på nåt du reagerar på i kosten. Det kan vara allt ifrån för mycket gelbildande fibrer till obalans mellan omega-3 och omega-6. 

Sen undrar jag även om du har varit gravid tidigare? Din mage ser nämligen ut exakt som min, och den blev så efter att bukmusklerna delades i samband m graviditet. När jag inte ätit/magen är tom är den ok, men så fort jag äter nåt så vips är magen som om jag var i femte månaden typ... Om det är samma anledning för dig bör du se över din träning så att du inte tränar på ett sätt som förvärrar snarare än avhjälper problemet.
    Har varit gravid två ggr. Vill tro att jag har hyfsad koll på hur träna men hjälp ska aldrig underskattas! Tack! 
  • Anonym (Magen)
    Fjäril kär skrev 2024-07-09 11:49:42 följande:

Att äta bra är givetvis just bra men hur är det med dryck? Dricker du tillräckligt?  Upplever att magen blir extra svälld om jag slarvar med att dricka.  Äter du mycket fibrer och grönt etc så behöver ju magen också rejält med vätska för att jobba med dessa fibrer annars blir du svälld och förstoppad.

Går du på toa och bajsar regelbundet?  Hänger också ihop med dina matvanor och hur mycket du dricker. 

Hur ser mensen ut? Preventivmedel kan spöka med mage och tarmar pga hormoner. 

Ok, absolut superbra svar! Dricker jättedåligt! Behöver absolut bli bättre! 

Hormonspiral så inte mkt mens. Kan bli svullen runt menstid ibland men brukar bara vara nån enstaka dag då. 

• Anonym (Hin Håle)
    Anonym (Magen) skrev 2024-07-09 06:19:24 följande:
    Nä, känns inte som fett alls. O kan vakna utan den uppblåsta känslan men så fort jag äter är magen tillbaka. Vet bara inte vart jag ska börja! :(
    Men.....då är det ju kosten?????? 
  • Anonym (Magtant)
    Anonym (Magen) skrev 2024-07-09 12:41:45 följande:
    Har varit gravid två ggr. Vill tro att jag har hyfsad koll på hur träna men hjälp ska aldrig underskattas! Tack! 
    Då är det säkert det som skapar iaf en del av problemet. Bra att du har koll på träningen, för det är ju lätt att tro att man ska köra alla de vanliga övningarna för platt mage, och så blir det i stället bara värre... Om du ändå känner att du vill ha tips när det gäller det så bara säg till!
  • Anonym (Magtant)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2024-07-09 13:06:51 följande:
    Men.....då är det ju kosten?????? 
    Det behöver det iofs inte nödvändigtvis vara, även om det är troligt. Har man delade bukmuskler blir det precis samma resultat så fort man äter; även om man inte reagerar på nåt i maten.
  • Jemp

Att träna (ev delade) magmuskler är inte alls samma träning/kunskap som för att styrketräna i övrigt. Så jag skulle dels kolla om de är delade och i så fall (eller oavsett om graviditeterna är nyligen eller du har ont i ryggen) kontakta mammamagetränare. 

• Anonym (Magen)
    Anonym (Magtant) skrev 2024-07-09 19:06:31 följande:
    Då är det säkert det som skapar iaf en del av problemet. Bra att du har koll på träningen, för det är ju lätt att tro att man ska köra alla de vanliga övningarna för platt mage, och så blir det i stället bara värre... Om du ändå känner att du vill ha tips när det gäller det så bara säg till!
    Tar jättegärna emot tips! Tack! 🤩 
  • Anonym (Magtant)
    Jemp skrev 2024-07-09 19:25:37 följande:

Att träna (ev delade) magmuskler är inte alls samma träning/kunskap som för att styrketräna i övrigt. Så jag skulle dels kolla om de är delade och i så fall (eller oavsett om graviditeterna är nyligen eller du har ont i ryggen) kontakta mammamagetränare. 

My point exactly!
    Anonym (Magen) skrev 2024-07-10 20:30:22 följande:
    Tar jättegärna emot tips! Tack! 🤩 

Jag återkommer m övningar (är på språng nu, så hinner ej skriva utförligt); så länge kan jag säga att du ska undvika sit-ups och liknande övningar som ger samma typ av ansträngning. Men jag återkommer som sagt!
  • Goneril

En kollega hade det precis så, på morgonen var magen alldeles platt, men framåt eftermiddagen och på kvällen var hon som i sjunde månaden. Folk som såg henne  gick fram och gratulerade. Detta är ingenting som kan tränas bort utan här behövs läkarundersökning. I kollegans fall var det IBS. Det finns massor att läsa på nätet om ballongmage, det är bara att googla. Det typiska här är att det inte är fett som kan tränas bort utan magen fylls under dagen med gaser som inte hittar ut för att nästa morgon ha blivit smal igen.                                                                                                                  Att tugga långsamt och noggrant, äta regelbundet och inte för stora portioner är väl grundreceptet. Lök, kål och baljväxter ger ofta besvär. Ärtsoppa och bruna bönor kan man inte ens tänka på för då får man utlysa undantagstillstånd. Glutenallergi, Crohns sjukdom och ulcerös colit ger dessa besvär men förstoppning eller alltför sällsynta toalettbesök gör det också. Morgon och kväll = Nr 2. Det finns en tablett på Apoteket gör dessa besvär, Minifom tror jag de heter.

• Goneril

Tillägg till tidigare: Minifom är receptbelagt. Är det lämpligt kommer läkaren att skriva ut det.

Svar på tråden Så ledsen för min runda, hårda mage trots träning!