• Anonym (Trött)

Orimligt att ha koll på barns preferenser?

Ena barnet är sjukt i hög feber. Maken skulle handla och jag bad honom köpa saft eller juice till det febriga barnet. Han kommer hem med den enda smaken som barnet inte dricker. 

Det är i övrigt ett enkelt barn som äter och dricker det mesta, förutom ett ytterst fåtal saker. Dessa ändras inte heller över tid. 

Jag blev irriterad och maken gick genast i försvar. Genast anklagade han mig för att vara en surkärring, tonåring och förstöra allt med min attityd. Det jag gjorde var alltså att jag påtalade att han köpt en dryck som vårt gemensamma barn avskyr, utan att göra det med kvittrande röst. Ingenstans erbjöd han sig att köpa ny eller lösa det. 

Nu är han svinsur. Vi hade planerat att äta gott ikväll, men han pratar knappt med mig och surar bara. 

Är det så orimligt att förvänta sig att en förälder har koll på barnens preferenser? Är det så märkligt att inte ständigt kvittra och är det okej att aldrig kunna ta att man gör fel?

• Svar på tråden Orimligt att ha koll på barns preferenser?
  • Jemp

Tow2Mater hur gör du med barnens läkarkontakter då? Medicinupphämtning på apoteket?

• Tow2Mater
    Jemp skrev 2024-07-13 15:27:13 följande:

Tow2Mater hur gör du med barnens läkarkontakter då? Medicinupphämtning på apoteket?

Springer inte till läkare eller apotek speciellt ofta. Men kan gräva upp ett kort ur plånboken om det absolut skulle behövas.
  • Jemp

Ts, jag är ju också inne på ifall det här har blivit en så stor grej som det verkar som i tråden, och i så fall varför?

Ja, är man en aktiv del i familjen och föräldraskapet vet man vad barnen föredrar (även om just saftsmak kanske beror på hur vanligt förekommande det är i hemmet). Men man kan trots allt missa. Behövs det får man ju då rätta till misstaget. Det behöver inte nödvändigtvis bli en stor grej.

Lever man med en man som aldrig tar ansvar och samtidigt inte tillåter misstag från andra, blir det såklart ett problem och irritationsmoment dock. Som är större än händelsen i sig. 

• Anonym (Trött)
    Jemp skrev 2024-07-13 15:34:45 följande:

Ts, jag är ju också inne på ifall det här har blivit en så stor grej som det verkar som i tråden, och i så fall varför?

Ja, är man en aktiv del i familjen och föräldraskapet vet man vad barnen föredrar (även om just saftsmak kanske beror på hur vanligt förekommande det är i hemmet). Men man kan trots allt missa. Behövs det får man ju då rätta till misstaget. Det behöver inte nödvändigtvis bli en stor grej.

Lever man med en man som aldrig tar ansvar och samtidigt inte tillåter misstag från andra, blir det såklart ett problem och irritationsmoment dock. Som är större än händelsen i sig. 

Jag är också förvånad över hur stort det blivit. Han talar fortsatt inte normalt med mig och har meddelat att jag förstört i princip hela semesterveckan. Observera att jag aldrig var otrevlig, arg, höjde rösten eller var elak. Jag blev irriterad, efter en hel dag ensam med sjukt barn.
  • Lynx123
    Anonym (Trött) skrev 2024-07-13 16:04:18 följande:
    Jag är också förvånad över hur stort det blivit. Han talar fortsatt inte normalt med mig och har meddelat att jag förstört i princip hela semesterveckan. Observera att jag aldrig var otrevlig, arg, höjde rösten eller var elak. Jag blev irriterad, efter en hel dag ensam med sjukt barn.
    Det ligger nog mycket mer bakom det här. Om du känner att du verkligen älskar honom och vill fortsätta er relation, och han också, bör ni nog ta hjälp utifrån för att ge den en chans.
  • Anonym (stackarn)
    Tow2Mater skrev 2024-07-13 13:00:43 följande:
    Men oj, Forst godis, blommor, underklädesfärger. Och nu barns personnummer. Om man bryr sig om. Strike igen. Jag klarar fortfarande bara nu en av fyra. Jag måste vara urusel på att bry mig om min familj.
    Ja.
  • Agda90
    Anonym (Trött) skrev 2024-07-12 18:53:25 följande:

Ena barnet är sjukt i hög feber. Maken skulle handla och jag bad honom köpa saft eller juice till det febriga barnet. Han kommer hem med den enda smaken som barnet inte dricker. 

Det är i övrigt ett enkelt barn som äter och dricker det mesta, förutom ett ytterst fåtal saker. Dessa ändras inte heller över tid. 

Jag blev irriterad och maken gick genast i försvar. Genast anklagade han mig för att vara en surkärring, tonåring och förstöra allt med min attityd. Det jag gjorde var alltså att jag påtalade att han köpt en dryck som vårt gemensamma barn avskyr, utan att göra det med kvittrande röst. Ingenstans erbjöd han sig att köpa ny eller lösa det. 

Nu är han svinsur. Vi hade planerat att äta gott ikväll, men han pratar knappt med mig och surar bara. 

Är det så orimligt att förvänta sig att en förälder har koll på barnens preferenser? Är det så märkligt att inte ständigt kvittra och är det okej att aldrig kunna ta att man gör fel?

Jag tycker inte att det är orimligt att ha koll på sådant. Vi har två barn och min man har stenkoll på vad de tycker om och inte tycker om, precis som jag har. Är barnen sjuka är vi noga med att ta reda på vad de är sugna på då det är viktigt att de får i sig vätska. 

Jag har för övrigt stenkoll vad mina vänner tycker om eller inte tycker om. Min äldsta väninna avskyr rött vin. En annan av mina vänner kan inte äta äpple sedan hon fick covid för de smakar gift. En nära släkting till mig avskyr gurka. Jag är mån om de människor som står mig nära och skulle aldrig servera rött vin, äpplepaj eller ha gurka i salladen när någon av dessa kommer över. För mig är det att visa omtanke om personerna som jag bryr mig om. 

Jag tycker att din man överdrev ganska mycket. Om han stod i affären kunde han ha ringt eller sms och dubbelkollat vad som går hem under sjukdomstid om han var osäker. 
  • Tow2Mater
    Anonym (stackarn) skrev 2024-07-13 16:17:10 följande:
    Ja.
    Snyft. Nu måste jag nog prata med någon. Terapi nästa.
  • Anonym (Y)

Tow2Mater:
    Haha ja det där med underkläder kan ju verkligen vara sant. Har lådan full med svarta för att det är mest gångbart och praktiskt. Har nog inte ens någon egentlig favoritfärg. Eller det får väl bli svart om någon frågar. Däremot kan jag svara på vilka färger el modeller jag absolut inte vill ha på underkläder.

Vad jag egentligen ville få fram var att du vet säkerligen precis lika mycket om vad din familj gillar fast det är andra saker bara.
    Det är ju också olika om man är en familj där medlemmarna har väldigt specifika favoritsaker att äta tex eller om det är mer flytande. Eller om man är mindre specifik och antingen gillar att prova olika smaker ofta eller inte är lika kräsen och det mesta går bra.

• Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2024-07-13 07:36:15 följande:
    Jag är mamma och handlade sällan och har ändå koll på mina barns preferenser. Det har inget med att göra om man handlar eller inte att göra utan om man bryr sig om sina nära och kära. På samma sätt som att man kan sina barns personnummer eller så skriver man in det i mobilen om man har dåligt minne. 
    Män tenderar att bry sig mindre om nära och kära. En del forskning har gjorts på testosteron och menar att det finns ett samband mellan högre testosteronnivå och lägre kognitiv empati.

Samtidigt leder mer testosteron till att män blir längre, får mer maskulina drag i ansiktet, mm.

Och många kvinnor skaffar barn med en sådan man och då behöver mannen aktivt engagera sig för att bry sig om sådana saker eftersom det inte kommer lika naturligt som hos kvinnor. 
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Trött) skrev 2024-07-13 16:04:18 följande:
    Ni måste ha ett mycket djupare problem i relationen, särskilt som han kallar dig nedlåtande saker. Man kallar inte sin partner för utvecklingsstörd, punkt. Du behöver sätta ner foten. Sluta mesa och bli arg. Du måste ta konflikten. Sluta agera dörrmatta.
  • Anonym (Zxcv)

Jemp: antar att din kommentar om läkarbesök och medicin på recept handlar om personnummer? Jag kan bara ett av mina tre barns personnummer, väldigt lätta 4 sista siffror. De andra två kan jag inte.

Går väldigt sällan på läkarbesök och barnen har i stort sett aldrig haft läkemedel på recept. Sonen hade när han var spädbarn, men det är ju över 10 år sen. Hos vår tandläkare skriver man inte in sista fyra siffrorna. Men jag har personnumren sparade i mobilen om de behövs. 

• Anonym (aldrig en mebis)
    Anonym (Zxcv) skrev 2024-07-15 07:24:48 följande:

Jemp: antar att din kommentar om läkarbesök och medicin på recept handlar om personnummer? Jag kan bara ett av mina tre barns personnummer, väldigt lätta 4 sista siffror. De andra två kan jag inte.

Går väldigt sällan på läkarbesök och barnen har i stort sett aldrig haft läkemedel på recept. Sonen hade när han var spädbarn, men det är ju över 10 år sen. Hos vår tandläkare skriver man inte in sista fyra siffrorna. Men jag har personnumren sparade i mobilen om de behövs. 

Skillnaden är även vad man gör åt saken.

Mansbebisen ringer och skriker på sin kvinna när han står i vården med barnen eftersom han anser att alla ska serva honom, och egentligen var det nog hennes fel från början också att han inte vet.
    Den som bara är glömsk tar ansvar för detta och har givetvis sparat undan sina barns data i mobilen så att de kan ta fram det när det behövs. Och det har du gjort, alltså inget problem.
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Otroligt) skrev 2024-07-13 09:31:17 följande:

Varje dag har Familjeliv typ 100 nya trådar om pappor som inte verkar känna sina egna barn eller inte kan - eller bara inte vill - utföra de mest grundläggande saker i föräldraskap. Jag försöker förstå hur det kan vara så otroligt vanligt. Ingen skulle ju skaffa barn med en som underpresterar som medförälder om de trodde att det skulle bli så, så det verkar alltid komma som en överraskning att dessa män inte blir de pappor deras partners hade räknat med.
    Vill män generellt ha barn, men inte vara föräldrar? 

Ja, det är många såna trådar. De följer (i alla fall ofta) samma mönster. Ofta beskrivs något ganska ?banalt? problem initialt, som fel smak på saft. Efter ett antal inlägg framkommer mer graverande problem. När TS får frågor om det slutar hon skriva i tråden. 
  • Jemp
    Anonym (Zxcv) skrev 2024-07-15 07:24:48 följande:

Ang personnummer, ja. Att ha det sparat i telefonen är ju ett fullt ?godkänt? sätt att lösa problemet. 
    Det handlar ju inte om att man nödvändigtvis måste kunna det utantill, utan om att kunna ta ansvar för situationer som förälder. Delar av sånt kommer ju också automatiskt när man tar hand om barnet. 
  • Anonym (Frun)

Män är okomplicerade varelser och kan sällan sånt. Det är ett typiskt kvinnligt drag. Du skriver dessutom att han hade med sig er andra unge och denne valde smak. Där försökte han vara en lyhörd pappa, men du ser bara felen.

Svar på tråden Orimligt att ha koll på barns preferenser?