• Anonym (Benzo)

Benzo???

Har alltid vägrat benzo men står fan inte ut med den här jävla ångesten längre. Ni som använt benzo mot ångest plz berätta, fördelar o nackdelar? Funkar det mot ångesten eller är den enda ångestdämpningen i att man blir trött av det osv Vill veta allt. Tack.

• Svar på tråden Benzo???
  • Anonym (As)

Till "(hälsa)": skit ner dig ditt jävla as. Kul att det gick bra för dig men du kan dra åt helvete med dina jävla åsikter.

• Anonym (Hälsa)
    Anonym (Sim) skrev 2024-07-14 21:56:54 följande:
    Du är inte lycklig, vännen.
    Precis den inställningen jag syftade på. Oförmågan att glädjas med andra och till och med se ner på andra människors framgångar.

Men jag har överseende...
  • Anonym (Ja)

Benzo funkar men det har sina konsekvenser. Vet inte hur många gånger har blivit hittad av anhöriga som får ta hjälp för att återuppliva mig. Ligga på sjukhus med syrgasmask och slangar?. så jag skulle inte rekommendera en människa detta. Det finns tolvstegsprogram istället. Finns bland annat för känslor eller om man vuxit upp under dysfunktionella förhållanden om man nu inte har ett missbruk. 

Det skulle jag rekommendera någon. Inte benzo, Benzo är starka tabletter och narkotikaklassat och beroendeframkallande. Om det är en akut sak, typ en person som i vanliga fall mår bra men så dör plötsligt personens man i en trafikolycka och personen just där och då är i allvarlig kris, då kan det vara en bra sak. Men om man lider av ångest och allmän psykisk ohälsa då behöver man arbeta betydligt mer holistiskt. 

• Anonym (Sim)
    Anonym (Hälsa) skrev 2024-07-14 22:11:10 följande:
    Precis den inställningen jag syftade på. Oförmågan att glädjas med andra och till och med se ner på andra människors framgångar.

Men jag har överseende...
    Där gjorde du en god analys av dig själv.
  • Anonym (Hfjd)

Alla ni som pratar dåligt om det. Man kan ju såklart inte ta det varje dag. 

• Anonym (Hatar Benso)

Man tror att man klarar att inte ta det varje dag, men tyvärr så är det inte så enkelt. Benso är en förrädisk drog som är starkt beroendeframkallande. Efter ett tag skriker hjärnan efter en högre dos - tolerans. Om du inte tar en tablett så får du ångest och abstinensliknande symtom. Och det enda som lugnar är då att ta en tablett. Och sedan är helveteskarusellen igång.

• Anonym (Lyrica)

Det är nästan omöjligt att få bensodiazepiner utskrivet, du kommer aldrig få det utan att ha testat väldigt mycket annat först. Läkaren kommer aldrig godkänna att du tar det varje dag så det behöver du inte ens fundera på. 

Det som hjälpt mig bäst är Lyrica, numera är det narkotikaklassat och svårt att få utskrivet men jag tyckte du fungerade perfekt. Tog det i några år och blev inte beroende. 

• Anonym (Krax)

Anonym (Benzo) skrev 2024-07-13 23:10:39 följande:
    Benzo???

Har alltid vägrat benzo men står fan inte ut med den här jävla ångesten längre. Ni som använt benzo mot ångest plz berätta, fördelar o nackdelar? Funkar det mot ångesten eller är den enda ångestdämpningen i att man blir trött av det osv Vill veta allt. Tack.

Du har fått många bra svar redan, så jag har inte så mycket att tillägga... mer än att jag vill sälla mig till alla dem som varnar för att använda benzo för den typ av ångest du har. Det är ingen bra idé! Jag förstår din desperation och tanke att du inte har nåt att förlora, men om man vänder på det så har du absolut inget att vinna på det heller, för det kommer bara att skapa ett alternativt helvete. Jag önskar att det fanns nåt"roligare" besked att komma med; jag lider verkligen med dig <3
    Anonym (Lyrica) skrev 2024-07-16 12:31:12 följande:

Det är nästan omöjligt att få bensodiazepiner utskrivet, du kommer aldrig få det utan att ha testat väldigt mycket annat först. Läkaren kommer aldrig godkänna att du tar det varje dag så det behöver du inte ens fundera på. 

Det är din personliga erfarenhet... tyvärr väldigt långt från en allmän sanning dock. Dessutom, vad gäller att få det utskrivet, och vad gäller att ha provat annat, verkar ts ju inte ha några hinder i det avseendet:
    Anonym (Benzo) skrev 2024-07-14 03:42:27 följande:
     Min läkare som jag har nu är väl mer åt det stenhårda hållet, men hon har ett bra tag ansett att jag kvalar in i gruppen där det inte finns nåt val. 
    Anonym (Benzo) skrev 2024-07-14 18:56:59 följande:
     Jag har genom åren behandlats med typ alla SSRI som finns, diverse olika SNRI-, TCA- och TeCA-peparat, olika antipsykotika (typiska såväl som atypiska), ett par antiepileptika o säkert annat som jag glömt.
  • Anonym (Hfjd)
    Anonym (Lyrica) skrev 2024-07-16 12:31:12 följande:

Det som hjälpt mig bäst är Lyrica, numera är det narkotikaklassat och svårt att få utskrivet men jag tyckte du fungerade perfekt. Tog det i några år och blev inte beroende. 

Jag fick det direkt. Men det är inget att sträva efter. Och ENBART isåfall  vid behov. Der hjälper en stund sedan är man tillbaka där igen. 

Lyrica däremot borde man undvika om nåt. Inget jag provat själv men som jag hört MASSOR negativt om.

Viktigaste är att se till vad man mår bra av. Vara sin egen bästa vän. Ut i naturen. Rutiner. Stäng av mobilerna. Hjärnan är överbrlastad redan som den är. Äta bra mat. Rörelse. Sömn, på normala tider. Jag vet stt alla säger detta men det hjälper en hel del. Kroppen tar fram ångest av en anledning. Den säger ifrån. Man behöver lyssna inåt. Vad behöver JAG?

har 17 år i bagaget med ångest så det är vad som faktiskt funkar för mig. Sen att mitt delvis beror på inföammation i hjärnan (kom man på nu senare) är en annan sak. Men det är ändå bra att tänka så. Har provat massor med ssri och liknande. det enda jag har idag är lugnande vid behov. 

• Anonym (Hfjd)
    Anonym (Hatar Benso) skrev 2024-07-15 08:28:17 följande:

Man tror att man klarar att inte ta det varje dag, men tyvärr så är det inte så enkelt. Benso är en förrädisk drog som är starkt beroendeframkallande. Efter ett tag skriker hjärnan efter en högre dos - tolerans. Om du inte tar en tablett så får du ångest och abstinensliknande symtom. Och det enda som lugnar är då att ta en tablett. Och sedan är helveteskarusellen igång.

Jag märker ingenting om jag tar benso de dager jag inte behöver det. Kanske för jag har så låg dos så jag inte känner mig neddrogad på det ..?

Så jag har iallafall hittills lyckats ta det när jag måste, jag kan lätt sitta till kl 03 på nätterna med världens panik och fortfarande envisas med att vägra ta det. Det är så läkarna säger åt mig att ta det. 

• Anonym (Hfjd)

Jag tar det kanske två gånger i månaden 

• Anonym (En till!)
    Anonym (Hfjd) skrev 2024-07-16 20:20:42 följande:

Jag märker ingenting om jag tar benso de dager jag inte behöver det. Kanske för jag har så låg dos så jag inte känner mig neddrogad på det ..?

Så jag har iallafall hittills lyckats ta det när jag måste, jag kan lätt sitta till kl 03 på nätterna med världens panik och fortfarande envisas med att vägra ta det. Det är så läkarna säger åt mig att ta det. 

Ja alla erfarenheter är olika! Det verkar folk som är rabiata här i tråden inte förstå! Alla får inte ett helvete, men tyvärr utgår folk ifrån sina egna erfarenheter och beter sig rabiat, kör över andra och talar om saker för dem som om folk vore utvecklingsstörda! 
    Jag har iallafall bestämt mig för att benzo, eller några mediciner överhuvudtaget, inte är något för mig! Hatar alla medicin-fixerade läkare som spelar omtänksamma men bara vill tjäna pengar på folks olycka! Jag tar en dag i taget, en dag med hanterbar ångest ser jag som en bra dag! 🙂👍
  • Anonym (Hfjd)

Jag tror man får problem när man tar det varje dag och för hög dos. Så man blir drogad. Jag märker inte någonting mer än lite lugnare. Och som sagt, de dagar jag tagit det i typ förebyggande syfte som de bett mig om så känner jag inte någonting och undrar varför jag ens tog det. 

Det bästa är att se till sin egen kropp. Vad vill den säga? Ångest kommer som sagt av en anledning. Den säger ifrån. Att bara bedöva allt är fel väg att gå. Men självklart kan det behövas om man sitter kl 03 På natten och skakar av ångest och gråter sönder sig i flera timmar. Men då är man ju uttröttad, helt slut. 

Trötthet skapar ångest för mig. Trötthet och för mkt belastning, i form av psykisk eller fysisk. Träning belastar mig så det måste vara med måtta. Lugn träning. Kroppen blir stressad. Den vet itne skillnad på om man springer för man är rädd eller för man tränar. Tåls att tänka på. Är man bland en folksamling tar det också energi, hjärnan blir trött. Alla intryck Gör en trött. Går man redan med massa ångest tål man inte lika mkt. Att ligga och skrolla på mobilen tar också energi. Så mycket som man löser där, snappar upp. Det är OCKSÅ intryck. Nej så det bästa är att stänga av internet, gå ut i naturen (där det är folktomt). Lyssna på fåglarna. Sitt vis vattnet. Ät. Sov. Detta sa en läkare till mig.

Det är mina tips som HAR fungerat 

• Anonym (Hfjd)

Att vila kan vara tex LUGN promenad, fixa i trädgården, lugn träning, måla, fota, lägga pussel, umgås med en lugn vän, diska, tvätta, städa lugnt. Man behöver inte ligga och glo in i väggen/halvsova. Allt detta är också återhämtning. Man får hitta SIN form av återhämtning. Då kan man läka. 

Aja nog svamlat av mig 

• Anonym (En till!)

Alla här i tråden tycker att Hälsa är ett as... Med all rätt! Men konstigt nog önskar ni henne ändå gott? Ursäkta mig men hur FAN kan folk önska elaka människor gott??? Jag förstår inte det! 😁😆 Jag önskar alla elaka människor ett fruktansvärt hemskt tragiskt fortsatt liv, och en jävligt jobbig utdragen död med en wake-up efter detta liv om hur de betett sig och straff på det! Men det är väl bara jag... 

Hälsa är inte lycklig för fem öre. Det kan hon försöka intala oss tills hon är blå! Vilken lycklig människa skriver i en sån här tråd och är kaxig och oempatisk och slänger skit på dem som inte håller med?! 😊😁😆 Garanterat ingen lycklig människa gör så! Patetiskt troll, eller ensam desperat människa som inte kan få någon annan framgång i livet än att påstå att hon är lycklig genom att skriva skit till folk med ångest! 

Hälsa: Jag undrar fortfarande HUR ditt liv ser ut, HUR ditt liv blivit så lyckligt, VAD exakt gjorde du? För just nu framstår du bara som någon som är desperat efter uppmärksamhet och ganska misslyckad! 😉

Jag BLEV inte blockad!! Jag var säker på att jag skulle bli det! Jag har blivit blockad för mycket mindre! Så uppenbarligen anser moderatorerna på FL att du är lika elaka, vidrigt och hemsk som vi andra här tycker, och att du förtjänar det jag skrev! Men så otroligt lyckad och lycklig som du är så gör det väl dig detsamma att samtliga här hatar dig 🤭🤭🤭

• Anonym (Djungelvrål)

Hej! 

Beklagar att du har det så tufft! Jag har själv mycket ångest och den är mest kopplad till OCD och dåligt självförtroende/låg självkänsla. Mycket katastroftankar också sedan jag blev mamma. Kan nästan bli lite paranoid ibland. 

Jag har i perioder av mitt liv behövt oxascand, men alltid kunna sluta ta dem när jag velat. Jag mådde riktigt dåligt för några månader sedan och jag tyckte det hjälpte med en oxascand (5 mg) på kvällen, men efter ett tag kände jag att jag blev lite obalanserad, mer känslig och lite mer ångest, men jag ökade aldrig dosen. Gick istället över till atarax, endast kvällstid. 2 stycken 25 mg. Då blir jag så trött att jag inte orkar tänka och mer lugn och lite mer positiv. Somnar rätt snabbt, men vaknar ändå om min son på 2 år vaknar på natten (Sover i samma rum). Vaknade även när jag tog oxascand och var inte alls väck eller så. 

Tidigare har jag kunnat ta lite mer oxascand, kanske kan tre stycken vid ett tillfälle. Har kunnat studera och levt ett helt vanligt liv, inte blivit påverkad som om det vore en drog. Bara haft lite mer lätthanterlig ångest. Jag tror dock att det är lite olika hur lätt man blir beroende av benzo. När min mamma var ung kunde hon lura olika läkare att skriva ut så att hon fick ut mer än man får. Hon hade blivit beroende då. Hon hade problem med panikångest. Nu går nog inte det då allt journalförs. Tänker att du kanske kan ta upp din oro med din läkare. Kanske kan finnas andra mediciner också som hade funkat bättre.

Hoppas att mina erfarenheter kan ge dig något. Och hoppas att du snart ska må bättre igen!

Svar på tråden Benzo???