Hej!
Beklagar att du har det så tufft! Jag har själv mycket ångest och den är mest kopplad till OCD och dåligt självförtroende/låg självkänsla. Mycket katastroftankar också sedan jag blev mamma. Kan nästan bli lite paranoid ibland.
Jag har i perioder av mitt liv behövt oxascand, men alltid kunna sluta ta dem när jag velat. Jag mådde riktigt dåligt för några månader sedan och jag tyckte det hjälpte med en oxascand (5 mg) på kvällen, men efter ett tag kände jag att jag blev lite obalanserad, mer känslig och lite mer ångest, men jag ökade aldrig dosen. Gick istället över till atarax, endast kvällstid. 2 stycken 25 mg. Då blir jag så trött att jag inte orkar tänka och mer lugn och lite mer positiv. Somnar rätt snabbt, men vaknar ändå om min son på 2 år vaknar på natten (Sover i samma rum). Vaknade även när jag tog oxascand och var inte alls väck eller så.
Tidigare har jag kunnat ta lite mer oxascand, kanske kan tre stycken vid ett tillfälle. Har kunnat studera och levt ett helt vanligt liv, inte blivit påverkad som om det vore en drog. Bara haft lite mer lätthanterlig ångest. Jag tror dock att det är lite olika hur lätt man blir beroende av benzo. När min mamma var ung kunde hon lura olika läkare att skriva ut så att hon fick ut mer än man får. Hon hade blivit beroende då. Hon hade problem med panikångest. Nu går nog inte det då allt journalförs. Tänker att du kanske kan ta upp din oro med din läkare. Kanske kan finnas andra mediciner också som hade funkat bättre.
Hoppas att mina erfarenheter kan ge dig något. Och hoppas att du snart ska må bättre igen!