• En glad tjej

Är vi kvinnor ytliga på dejtingappar?

Jag satt och kollade på Instagram när det kom upp ett inlägg på Threads av en kille som var ute i dejtingdjungeln och som tyckte kvinnor dissade honom så fort han skickat en bild. Han uttryckte att han själv inte tyckte han var ful och förstod inte att de inte ville fortsätta skriva med honom. 

Jag var själv ute på en dejtingapp för några år sedan och jag kan erkänna att av alla de säkert flera hundra eller kanske till och med 1000 män som dök upp, gillade jag max 8 personers profilbilder. Jag anser att alla har rätt att ha sina preferenser och att man för den sakens skull inte är ytlig för det. 

Vad tycker ni? Ska vi börja skriva med alla, även om vi inte tycker de ser bra ut? 

• Svar på tråden Är vi kvinnor ytliga på dejtingappar?
  • Anonym (Jag)
    Lönnsirap skrev 2024-07-31 16:37:57 följande:
    Håller fullständigt med om att man naturligtvis ska välja bort en man inte alls är intresserade av. Jag tycker det är fullständigt rimligt med viss ytlighet gällande val av partner... Men min erfarenhet är dock att många människor som är fantastiska och tämligen sexiga inte alltid gör ett gott intryck... 

Så det är ju helt enkelt vad man letar efter.
    Vad menar du med det sista?
  • En glad tjej
    Anonym (Kläppen) skrev 2024-07-31 16:09:49 följande:
    Du menar att "vi kvinnor" (jag blir alltid skeptisk då någon uttrycker sig på det sättet) har en skyldighet att tillfredsställa männen så de inte känner sig ratade och bortvalda. Det låter helt vansinnigt.
    Nej, jag tycker inte det men vissa män som blir bortvalda har svårt att ta det.
  • Anonym (Kläppen)
    En glad tjej skrev 2024-07-31 16:55:34 följande:
    Nej, jag tycker inte det men vissa män som blir bortvalda har svårt att ta det.
    Vad menar du med "ska vi börja skriva med alla"? Om du ändå inte tycker det själv? Är anledningen till att börja skriva med män som inte attraherar en för att män har svårt att bli ratade? Vad är incitamentet då? Rädsla för männen?

Talar du till (vad du verkar tro) kvinnors homogena, kollektiva hivemind eller är det här en uppmaning eller manifest till kvinnor? 
  • baam77

Det jag upplever är att män kan vara nöjd med sin dejt med endast hennes personlighet och utseende. Medans kvinnor kollar detta med, men kollar mycket också runt omkring. Det upplever många som höga krav och det är därför många män bara vill ha sex. 

• En glad tjej
    Anonym (Kläppen) skrev 2024-07-31 17:05:49 följande:
    Vad menar du med "ska vi börja skriva med alla"? Om du ändå inte tycker det själv? Är anledningen till att börja skriva med män som inte attraherar en för att män har svårt att bli ratade? Vad är incitamentet då? Rädsla för männen?

Talar du till (vad du verkar tro) kvinnors homogena, kollektiva hivemind eller är det här en uppmaning eller manifest till kvinnor? 
    Jag är inte längre singel och således inte ute på dejtingsppar längre. Jag reagerade på en snubbe som inte kunde acceptera att han blivit ratad pga sitt utseende. Han tyckte själv han såg ok ut. Jag undrade bara om andra kvinnor tycker som jag eller om man en ska strunta i om mannen inte är attraktiv och skriva ändå? För att inse att ses vara ytlig främst. 
  • Anonym (Kläppen)
    En glad tjej skrev 2024-07-31 17:22:31 följande:
    Jag är inte längre singel och således inte ute på dejtingsppar längre. Jag reagerade på en snubbe som inte kunde acceptera att han blivit ratad pga sitt utseende. Han tyckte själv han såg ok ut. Jag undrade bara om andra kvinnor tycker som jag eller om man en ska strunta i om mannen inte är attraktiv och skriva ändå? För att inse att ses vara ytlig främst. 
    Ytlig? från vilket perspektiv då? Det är ju inte som att gruppen "kvinnor" generellt känner ett behov av att kontakta någon de inte känner sig attraherade av för att sen berätta att han är oattraktiv. De väljer ju bara bort att kontakta någon.
  • En glad tjej
    Anonym (Kläppen) skrev 2024-07-31 17:29:14 följande:
    Ytlig? från vilket perspektiv då? Det är ju inte som att gruppen "kvinnor" generellt känner ett behov av att kontakta någon de inte känner sig attraherade av för att sen berätta att han är oattraktiv. De väljer ju bara bort att kontakta någon.
    Ytlig på så sätt att man väljer bort den man börjat skriva med bara för att man inte tycker han ser bra ut, enligt ens egna preferenser.

För flera år sedan började jag skriva med en kille jag inte hade en aning om hur han såg ut. När han skickade en bild kände jag direkt att han var inget för mig. När jag skrev det kallade han mig fitta osv. 
  • Anonym (Kläppen)
    En glad tjej skrev 2024-07-31 17:42:38 följande:
    Ytlig på så sätt att man väljer bort den man börjat skriva med bara för att man inte tycker han ser bra ut, enligt ens egna preferenser.

För flera år sedan började jag skriva med en kille jag inte hade en aning om hur han såg ut. När han skickade en bild kände jag direkt att han var inget för mig. När jag skrev det kallade han mig fitta osv. 
    Så anledningen till att du skulle fortsatt skriva till honom är för att han själv inte skulle betrakta kvinnosläktet som ytliga? Du menar att du i form av kvinna förväntas ta en för laget då?

Obegripligt.
  • Lönnsirap
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-31 16:52:25 följande:
    Vad menar du med det sista?
    Som dejtare letar man ju efter olika saker, beroende på vad man vill framöver. 
    Tror man, och har man upplevelsen av att man inte blir attraktion växer fram, eller där, så förhåller man sig ju till det.
  • Anonym (Sara)
    En glad tjej skrev 2024-07-31 17:42:38 följande:

Han var ju inget att ha oavsett, då fick du reda på det. Det är väldigt viktigt att välja rätt människor att ha runt sig. Ju tidigare man säger att man inte är intresserad desto bättre för alla inblandade.
  • Anonym (Jag)
    En glad tjej skrev 2024-07-31 17:22:31 följande:
    Han får väl tycka vad f** han vill! Kunde inte bry mig mindre. Och självklart fortfarande inte ytligt att tacka nej till personer som man inte attraheras av. Du råkade ut för en idiot men du ska inte offra dig pga hur andra kan uppfatta dig.
  • En glad tjej
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-31 18:12:34 följande:
    Han får väl tycka vad f** han vill! Kunde inte bry mig mindre. Och självklart fortfarande inte ytligt att tacka nej till personer som man inte attraheras av. Du råkade ut för en idiot men du ska inte offra dig pga hur andra kan uppfatta dig.
    Det är inte bara den gången jag råkat ut för idioter, et har hänt flera gånger. Även andra kvinnor vittnat om samma sak. Nej, jag bryr mig inte men undrade om jag kanske är för ytlig men det är jag nog inte.
  • Lönnsirap
    En glad tjej skrev 2024-07-31 19:29:06 följande:
    Det är inte bara den gången jag råkat ut för idioter, et har hänt flera gånger. Även andra kvinnor vittnat om samma sak. Nej, jag bryr mig inte men undrade om jag kanske är för ytlig men det är jag nog inte.
    I min värld får man kontakt med både vettiga människor och idioter när man dejtar. Så jag tycker verkligen inte du ska ta det personligt att vissa blir sura när du inte längre är intresserad. Snarare är det ju spelets regler. 

Och en charmig man bränner inte broar och kallar någon fula ord. 
  • Anonym (Jag)
    En glad tjej skrev 2024-07-31 19:29:06 följande:
    Ja idioter finns det tyvärr gott om... Men de är bara att ignorera. Och nej, du är verkligen inte ytlig.
  • Anonym (Mx)

Dejting är inte välgörenhet. Att vissa killar blir sura när dom blir dissade är ju för att det sårar deras ego. Precis som att en tjej ibland vill att killen ska ta första steget så att inte hon ser dum ut om hon blir dissad.

Detta är inget man kan ta hänsyn till i valet av partner.

Killar är nog mer utseendefixerade när det gäller tjejers utseende. Men killar har överseende med andra saker så länge tjejen ser bra ut.

Tjejer kan ha överseende med killens utseende om han har andra saker som kompenserar upp det.

• Pixxel

Alla är ytliga på dejtingappar. Kvinnor förmodligen ännu mer då dom har så enormt många alternativ.

Män förmodligen med ytliga i verkligheten.

• En glad tjej
    Anonym (Kläppen) skrev 2024-07-31 17:47:07 följande:
    Så anledningen till att du skulle fortsatt skriva till honom är för att han själv inte skulle betrakta kvinnosläktet som ytliga? Du menar att du i form av kvinna förväntas ta en för laget då?

Obegripligt.
    Jag fick ju höra hur äcklig jag var för att jag var ärlig och skrev att hans utseende inte var enligt min preferens. Jag blockerade honom direkt, så klart.

Jag menar generellt nu, om man är ytlig för att man inte ger alla en chans. 
  • Anonym (Sara)
    En glad tjej skrev 2024-08-01 06:58:46 följande:
    Jag fick ju höra hur äcklig jag var för att jag var ärlig och skrev att hans utseende inte var enligt min preferens. Jag blockerade honom direkt, så klart.

Jag menar generellt nu, om man är ytlig för att man inte ger alla en chans. 
    Min tid är begränsad, när jag var singel så lade jag tid på dom jag var intresserad av, så enkelt är det. Här ges inga jäkla chanser när jag inte vill.
  • En glad tjej
    Anonym (Sara) skrev 2024-08-01 08:26:58 följande:
    Min tid är begränsad, när jag var singel så lade jag tid på dom jag var intresserad av, så enkelt är det. Här ges inga jäkla chanser när jag inte vill.
    Jag håller med dig! 
Svar på tråden Är vi kvinnor ytliga på dejtingappar?