• Anonym (Uppgiven)

Barn som blir ledsen över fel färg på muggen

Jag har tre barn, 9, 13 och 15. Vi har muggar i olika färger som bara används vid filmmys. Den äldsta och yngsta har definitivt sina favoriter, men det blir ingen stor grej om de får "fel", mellanbarnet däremot, för henne kan hela kvällen bli förstörd om hon får fel. Hon har adhd, men vet inte om det spelar in. De andra två har samma diagnos och reagerar som sagt inte alls som mellanbarnet.

Hur hanterar man sånt här bäst? En del av mig känner att hon är för stor för att göra sån grej av det, men samtidigt så vet jag att hon inte gör det för att vara jobbig...

• Svar på tråden Barn som blir ledsen över fel färg på muggen
  • Lönnsirap

Personligen tycker jag man missar ett uppenbar möjlighet att någon annan gång faktiskt prata med barnet om rimliga lösningar och hjälpa henne att hantera situationen.

För handlar det om att detta händer en gång, så fine ... Men nu vet ju du att delar av ditt barns kväll blir förstörd för en småsak. Är det verkligen en rimlig krydda på en myskväll? Är det att visa empati och tillsammans jobba på att alla ska ha det bra?

Är det orimligt att lösa hela mugg-grejen annorlunda, eller ska familjemedlemmar man inte förstår bita ihop och skärpa sig, eller ska de få möjlighet att lära sig lösa problem?

Alltså, vissa saker behöver man stå ut med, men känner jag för att dricka cola light ur champagne-glas på fredagskvällen så kan jag som invånare i mitt hus göra det.

Och pratar någon invånare i huset flertalet gånger om att kvällen är förstörd försöker vi lösa detta. 

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Trist sätt) skrev 2024-08-06 19:45:09 följande:

Precis som Tow2Mater sade, du vill inte lösa detta. Du vill att hon skall känna besvikelse och att hon får hantera detta. 

Jag hade inte valt att göra som du. Träna på att världen är svår kan man göra där riktiga problem uppstår. Man behöver inte ge henne extra svårigheter utan orsak.

Men, som sagt, bara säg till henne "idag blev det denna muggen" så får du stå ut med vad som kommer. Du väljer att göra det jobbigt för henne.

Jag hade börjat med att fråga henne "vilken mugg vill du ha idag?
    När hon var klar hade jag låtit de båda andra som inte bryr sig få ta muggar (gillar de att turas om att välja först så låt de bägge rotera).

Blir det orättvist för de andra när hon får välja först? Nej. De bryr sig inte om muggen och DE behöver lära sig att vi har olika svårigheter i livet och att vi skall hjälpas åt att göra det lättare för varandra när det är möjligt.
    Bättre lärdom än "man kan inte få allt man vill". Det kommer automatiskt i så många situationer. 

De bryr sig visst, vilket jag sagt upprepade gånger nu. De gör bara inget drama av det, men det betyder inte att de inte skulle reagera om bara 13-åringen får välja först.
  • Anonym (Adhd mamma)

Du får helt enkelt säga att "förra gången fick du välja, nu var det XX tur, du kan välja att vara med och använda den muggen du har fått ikväll eller så kan du hitta på något själv i ditt rum mem vi ska titta på film utan sura miner"

Jag vet liksom inte annars vad för sorts svar du vill ha, låt henne bli hysterisk och sitta på sitt rum eftersom du inte vill göra några andra anpassningar, eller ta bort muggarna helt

• Anonym (Minna)

Att köpa likadana muggar är förstås inget alternativ.

• PH76
    Anonym (Minna) skrev 2024-08-06 20:37:39 följande:

Att köpa likadana muggar är förstås inget alternativ.

TS har fått flera väldigt bra förslag på hur detta enkelt skulle kunna lösas men hon är inte mottaglig för en lösning.
  • Anonym (L)

Låter helt stört detta TS. 

Livet är givetvis svårt nog utan diagnos, och som andra redan poängterat. Där finns mängder med tillfällen att öva på besvikelse, och dylikt, där det faktiskt spelar roll och är oundvikligt. Dvs, det är nödvändigt och meningsfullt att lära sig i just dessa situationer. 

En rigid förälder som vägrar välja sina strider, och hellre förstör kvällen för sitt barn över en bokstavlig skitsak. För att det är så denne har bestämt det minsann. Att barnet SKA lära sig att inte bry sig om vilken mugg denne får, så det så. Ingår inte i vad dom absolut flesta utav oss anser som nödvändiga och meningsfulla situationer/eller tillfällen att lära sig att hantera besvikelse i. Särskilt inte för en tonåring! Som säkert har nog med situationer att navigera igenom med skola, vänner, puberteten, att börja förändras både i kropp och knopp till en mer vuxen människa. 

Hon är dessutom en hormonell tonåring. Vilket definitivt kan bidra till att det är svårare för henne. Just nu. Detta behöver inte betyda att hon för alltid kommer ha svårt med dessa typer av situationer. Det kan lösa sig av sig själv, ärligt talat. Utan att man måste öva på den specifika situationen med muggar. . . 

Köp lite fler muggar. Problemet löst, och ingen behöver få sin kväll förstörd. Och alla kan dessutom välja just den färgen dom är sugen på för kvällen. 

Är själv autistisk TS, och ser inte logiken i ditt resonemang här kring att försöka tvinga dottern att sluta bry sig över vilken mugg som blir hennes för kvällen. Det finns andra lägen som sagt, att öva på att inte saker och ting blir exakt så som man hade föreställt sig.
    Myskvällar hemmavid är inte riktigt rätt arena. 

• Anonym (Dille)

Jag förstår inte resonemanget att hon måste lära sig hantera besvikelser, hon kommer garanterat få riktiga smällar av livet utan att man behöver ge henne några extra att träna på. 

Nu vet jag inte hur de övriga i er familj fungerar men jag har två killar med olika svårigheter. Ibland behöver man anpassa sig för den ena och ibland för den andra. Vi pratar mycket om varför och att olika saker är olika svåra för olika människor. 
    Är det inte möjligt att förklara för de andra att din mellantjej inte klarar besvikelsen med muggarna och fråga om de kan tänka sig att låta henne få den hon vill för att göra kvällen trevligare. Antagligen har de något annat som är viktigt för dem och där de kan få sin vilja fram? Det är såklart viktigt att de andra barnen inte känner att de alltid blir åsidosatta utan att de också blir prioriterade ibland. Det behöver ju kännas rättvist över tid men det behöver inte vara rättvist i varje enskild situation. 

Fråga syskonen hur de tänker kring problemet med muggarna, de tycker väl också att det blir tråkigt när myskvällen blir till en bråkkväll. Det är taskigt att förstöra deras myskväll bara för att du vill att syskonet ska få träna på besvikelse 

• Anonym (j)

Jag hade hanterat det genom att ge henne rätt mugg, no questions asked. Det här är viktigare för henne än det är för de andra två och för er, men respektera det är viktigt. Det kan vara annat sedan som ni tycker är mer och borde vara mer viktigt för det här barnet än vad barnet tycker. 

• Anonym (raka rör)

Alltså nej, jag hade tagit ut barnet med problemet och sagt att nu får du köpa en egen mugg och sen är det den som gäller på fredagar.

Vi orkar inte med att du förstör för alla med ditt dåliga humör.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-08-06 20:27:45 följande:
    De bryr sig visst, vilket jag sagt upprepade gånger nu. De gör bara inget drama av det, men det betyder inte att de inte skulle reagera om bara 13-åringen får välja först.

Jag tolkar det som att syskonen inte bryr sig, eftersom de vet att var tredje gång får de välja först. Men skulle 13-åringen alltid få välja först, skulle de reagera och uppleva det som orättvist. 

Många i tråden verkar tycka att du ska strunta i detta och ge 13-åringen den mugg hon vill ha varje gång, eftersom hon reagerar så starkt. Jag håller inte med. Det ger fel signal till barnen om den som reagerar starkast alltid får som den vill. Då lär de sig att det är så man ska göra, vilket är en dålig livsläxa.

Fundera på vilka andra alternativ som är bäst, samt inte förstör myskvällen för alla. Dela ut muggar? Köpa fler muggar? Låta 13-åringen sura på sitt rum? Prata om det inträffade när hon är lugn och samlad? Kanske behöver hon få förklarat för sig hur syskonen känner, samt varför det är viktigt att öva på hänsyn och turtagning. Hon kan ju inte bete sig så där i skolan eller bland kompisar. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Tillägg: Att låta 13-åringen alltid välja mugg först, hade varit ett ok alternativ (och förmodligen upplevts som den enklaste lösningen ur ett föräldraperspektiv), om det inte spelade någon roll för syskonen.

Men det spelar uppenbarligen roll. Därför är det en dålig lösning. 

Vi skulle aldrig behandla våra barn så. Självklart väljer vi våra strider. Självklart lär vi båda att livet inte alltid är rättvist. Ibland får den ena mer av olika skäl, ibland den andra.

Men att lära sig detta, att öva på detta, gäller ju åt båda håll. I TS fall även 13-åringen. 

• Anonym (Dille)

Köp nya finare muggar som alla har samma färg och lär dig av misstaget. Dina barn är uppenbarligen inte mogna nog att ha olika ännu 

• Anonym (Esme)

Har ni tex 3 blå, 3 rosa och 3 gröna är ju problemet ur världen.

Svar på tråden Barn som blir ledsen över fel färg på muggen