• Anonym (Hjälp)

Dyrt lån och bli sambo

Jag bor i en dyr hyresrätt. Inget sparande. Min pojkvän bor i en billig bostadsrätt, har sparat bra. Vi ska bli sambo. Jag har ingen kontantinsats så jag går och tar ett stort och dyrt lån (ränta på 11%). Jag har sån ångest och ont i magen.. 

Lägenheten vi ska köpa är ett kap. Om några år värderas den till minst 500.000kr mer än vad vi ska köpa för idag.

Men någonstans känns allt så fel. Vi gör båda en investering men på olika premisser. Är det rättvist att vi om några år säljer och delar på vinsten? Jag kommer knappt ha gjort en vinst med det dyra lånet som släpar hos mig.. men jag har samtidigt möjliggjort att han gör en vinst för utan mig kan han ej köpa lägenheten. 

Några råd? Några tankar? Är fattig och vilse.. 

• Svar på tråden Dyrt lån och bli sambo
  • Anonym (Vänskapspris?)

Är du helt säker på att ni får den 800,000 billigare än det uppskattade marknadsvärdet? Ska ni köpa av en släkting? Har ni fått den värderad av en mäklare?

Du måste ju under alla omständigheter bort från din svindyra hyreslägenhet. Om ni är säkra på att göra ett idiotsäkert klipp så köp lägenheten. Annars kanske du kan köpa in dig i pojkvännens lägenhet så länge tills du sparat ihop lite pengar. Hans lägenhet kommer ju också gå upp i pris om marknaden vänder.

• Anonym (Lis)
    Aliona skrev 2024-08-19 23:05:52 följande:

Ok, så så här borde dina utgifter bli: 
    Din halva av avgiften: 3700 
    Ränta och avbetalning av privatlånet om du tar det på fem år och får det för 9%: 2500 
    Ränta 5% på 800.000 minus skatteavdrag: 2300 kr 

Total kostnad per månad: 7500 kr

Du kanske vill ammortera bostadslånet också med några tusenlappar i månaden, men det blir ändå mycket billigare än din nuvarande hyra! Efter fem år är du dessutom av med privatlånet så då kostar bostaden dig det dig bara 6000 kr i månaden, plus ammortering men det räknas inte som egentlig kostnad. 

Jag tycker faktiskt att du ska slå till på bostaden trots det dyra privatlånet. Som du ser är det oerhört mycket mer lönsamt än att behålla din hyresrätt. Och du behöver inte ens din killes hjälp, du tjänar massor på det ändå! 

Snyggt! 

Och ts kan förhoppningsvis räkna med 4% i ränta på bottenlånet. Men det tillkommer ju även amortering pga amorteringskravet, gissningsvis 2%, på bottenlånet.

Om din hyresrätt kostar 15000 kr i månaden TS och din kostnad i bostadsrätten blir 7500 kr så är det väl ett lätt val och knappast så att din sambo behöver betala på din ränta?

• Cathariiina

För det första går det aldrig att spå, vilken summa man kan få för en bostad fem år framåt i tiden. Människan spår men Gud rår, som bekant. Så DET ska inte vara en faktor. Jag kan i och för sig lite förstå om han vill börja sin "bostadskarriär", men du kan ju inte det, med dina förutsättningar. 

Jag tror att det är mycket bättre att ni bor i en hyresrätt tills vidare.  Det blir mycket billigare, och ni delar ju på de fasta kostnaderna då, så du kommer att få mycket pengar över jämfört med innan, och kunna spara undan en del till en kontantinsats i framtiden. Det viktiga är ju att ni två får bo tillsammans, eller? Och så borde han också tycka. Om det handlar mer om kommande bostadsvinster, så kanske förhållandet inte är så värdefullt för honom. 

• Anonym (X)
    Cathariiina skrev 2024-08-20 06:19:29 följande:

För det första går det aldrig att spå, vilken summa man kan få för en bostad fem år framåt i tiden. Människan spår men Gud rår, som bekant. Så DET ska inte vara en faktor. Jag kan i och för sig lite förstå om han vill börja sin "bostadskarriär", men du kan ju inte det, med dina förutsättningar. 

Jag tror att det är mycket bättre att ni bor i en hyresrätt tills vidare.  Det blir mycket billigare, och ni delar ju på de fasta kostnaderna då, så du kommer att få mycket pengar över jämfört med innan, och kunna spara undan en del till en kontantinsats i framtiden. Det viktiga är ju att ni två får bo tillsammans, eller? Och så borde han också tycka. Om det handlar mer om kommande bostadsvinster, så kanske förhållandet inte är så värdefullt för honom. 

På vilket sätt blir det mycket billigare?
  • Cathariiina
    Anonym (X) skrev 2024-08-20 07:04:31 följande:
    På vilket sätt blir det mycket billigare?
    Om man inte hyr något nybyggt och vräkigt till marknadshyra, utan genom allmännyttan och en bit utanför sta'n, så är det väl klart att det blir billigare? En rymlig 2:a eller mindre 3:a kostar kanske 6000 kr i månaden, då betalar de 3000 var. Och då tillkommer endast el och hemförsäkring (som i ägda bostäder också såklart), allt annat är inräknat: värme, vatten, sophämtning, skötsel av området, underhåll av fastigheterna, reparationer om något går sönder, renoveringar, nya vitvaror o.s.v..
  • Anonym (Vänskapspris?)
    Cathariiina skrev 2024-08-20 07:24:18 följande:
    Om man inte hyr något nybyggt och vräkigt till marknadshyra, utan genom allmännyttan och en bit utanför sta'n, så är det väl klart att det blir billigare? En rymlig 2:a eller mindre 3:a kostar kanske 6000 kr i månaden, då betalar de 3000 var. Och då tillkommer endast el och hemförsäkring (som i ägda bostäder också såklart), allt annat är inräknat: värme, vatten, sophämtning, skötsel av området, underhåll av fastigheterna, reparationer om något går sönder, renoveringar, nya vitvaror o.s.v..
    De går då miste om värdeökningen i bostadsrätten. Det är sannolikt att bostadsrätter kommer fortsätta öka i värde och har man möjligheten att bo i en bostadsrätt så bör man ta den. De kan ju bo i sambons bostadsrätt ett par år.

Anledningen till att så många har råd att flytta till hus eller stora lägenheter är att man gjort bostadskariärr.
  • Anonym (X)
    Var bor du där hyran är så billig? Eller jämför du med priser från när du var ung?
  • Cathariiina
    Anonym (X) skrev 2024-08-20 07:34:22 följande:
    Var bor du där hyran är så billig? Eller jämför du med priser från när du var ung?
    Det vill jag inte berätta av anonymitetsskäl, men i de yttre stadsdelarna och förorterna till de medelstora städerna är detta en normal hyra i allmännyttan. Just nu. Men då är det inte senaste, flådigaste, såklart, utan lite äldre hus. Medan man bygger upp sin ekonomi duger det bra!
  • Anonym (-)
    Hon har ju dock skrivit att hennes hyresrätt kostar 15000 kr. 
  • Anonym (Tea)

Med en så gräsligt hög hyra förstår jag hur du tänker. 

Jag är dålig på det här med räntor mm men desto bättre på samboskap. Mitt råd är att ni står själva för era egna utgifter. Då råder det ingen tvekan om hur allt ska delas vid eventuell separation och ni behöver inte riskera att någon känner sig lurad och bitter. 

Det blir också enklare om ni i framtiden säljer bostadsrätten och köper nytt. Det kommer inte vara någon tvekan om att ni äger halva var och att ägandeförhållandet kommer att se liksdant ut även i nästa bostad. 

• Cathariiina
    Anonym (-) skrev 2024-08-20 07:58:12 följande:
    Hon har ju dock skrivit att hennes hyresrätt kostar 15000 kr. 
    Det hade jag missat. Vem tar en hyreslägenhet på 15 000 kr ensam? :o Då är ju lösningen att hitta något billigare, längre ut från stan.
  • Anonym (Hjälp)

Ja, min hyresrätt, en trea är på 15.000kr (i det betalar jag också för vatten). Det är sådana priser här i ett vettigt område. 

Den bostaden vi tänker köpa kostar 2,1 miljoner.
    Avgiften till föreningen är cirka 7200kr. 

Kontantinsatsen för mig blir cirka 157.000kr

Min pojkvän säger nu att jag kan låna en del av kontantinsatsen av honom, 70.000kr. Resten tar jag ett lån av banken, fick ränta på 9,30%.

Jag kommer betala tillbaka till honom och till banken samtidigt. 

Jag jämför allt med vad jag står med idag och undrar, är det en bra affär nu då? Kommer jag klara det om jag idag faktiskt klarar 15.000kr (plus alla räkningar - cirka 22.000/månad) ? 

Vad kan min månadskostnad bli? Jag vill verkligen bli sambo med min pojkvän och även komma ifrån min hyresrätt. 

Mäklaren som säljer till oss sa att han aldrig sålt i det området där vi ska köpa såhär billigt. För ett par månader sen sålde han lägenheten ovan för 3 miljoner. 

Någon som är bra på att räkna åt mig? Tacksamt 

• Anonym (Lis)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-20 19:19:44 följande:

Ja, min hyresrätt, en trea är på 15.000kr (i det betalar jag också för vatten). Det är sådana priser här i ett vettigt område. 

Min pojkvän säger nu att jag kan låna en del av kontantinsatsen av honom, 70.000kr. Resten tar jag ett lån av banken, fick ränta på 9,30%.

Jag jämför allt med vad jag står med idag och undrar, är det en bra affär nu då? Kommer jag klara det om jag idag faktiskt klarar 15.000kr (plus alla räkningar - cirka 22.000/månad) ? 

Vad kan min månadskostnad bli? Jag vill verkligen bli sambo med min pojkvän och även komma ifrån min hyresrätt. 

Mäklaren som säljer till oss sa att han aldrig sålt i det området där vi ska köpa såhär billigt. För ett par månader sen sålde han lägenheten ovan för 3 miljoner. 

privatlån: ca 700 kr i ränta
    Bottenlån ränta 4,25%: ca 3150
    avgift:  ca 3600
    Amortering: 1500
    amortering privatlån och pojkvän:??
    vatten? El? Försäkring?: 500 kr?
    Har jag missat nåt?
    ca 9500 kr/mån
    då kan du amortera 2000 kr/ mån till både bank och pojkvän så är du av med bägge de skulderna inom 2 år. 

(på booli.com kan du se vad tidigare liknande bostäder sålts för och när, dock framgår ju inte skick, utsikt, balkong mm)

låter fö som en rimlig hyra på en trea, vi trodde nog flera här att det var en tvåa. Men nybyggda tvåor kan ju också ligga uppåt den kostnaden?

• Anonym (Tea)

Men är det inte något lurt med lägenheten då? Det är ju jättekonstigt att den skulle vara så billig. Bostäder är ju inte megabilliga utan orsak. 

Hur vet ni förresten priset? Är det inte budgivning? 

• Aliona
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-20 19:19:44 följande:

Ränta (4,5%, kanske kan du få billigare) på din del av lånet efter skatteavdrag: 3250 kr 
    Avgift till förening: 3600 kr 
    Ränta på privatlån efter skatteavdrag: 500 kr 
    Totalt blir det här 7350 kr i månaden i rena utgifter. 

Sen ska du ammortera också. Det räknas normalt inte som utgift då det är en form av sparande, men det är ju en summa som man ska betala varje månad. 

Ammortering 2% på bottenlånet: 1500 kr 
    Ammortering på privatlånet: 2500 kr 
    Ammortering på lånet från pojkvännen: 2000 kr 
    Totalt ammortering: 6000 kr. 

Du får alltså en månadskostnad på 13250, så det blir lägre än vad du har idag. Då har jag räknat med att du betalar tillbaka hela privatlånet till banken och hela lånet till pojkvännen på tre år. Det är ju ganska kort tid, vilket kan vara skönt, men om det blir tajt för dig så kan du betala av de två lånen på fem år istället. Då blir det: 
    Ammortering privatlån: 1500 kr 
    Ammortering till pijkvännen: 1200 kr 
    Den totala månadskostnaden blir då istället 11500 kr. 

Om vi bara tar hänsyn till hur mycket du får betala för bostadsrätten jämfört med hyresrätten så gör du en bra affär. 

Jag skulle råda dig att boka en tid hos rådgivare på din bank innan du köper något så att ni verkligen kan gå igenom alla detaljer i dun ekonomi. Jätteviktigt att man har koll när man går in i en så stor affär som bostadsköp! 

• Cathariiina
    Anonym (Tea) skrev 2024-08-20 21:40:03 följande:

Men är det inte något lurt med lägenheten då? Det är ju jättekonstigt att den skulle vara så billig. Bostäder är ju inte megabilliga utan orsak. 

Hur vet ni förresten priset? Är det inte budgivning? 

Det kanske har hänt något otäckt i lägenheten? Det kanske spööööökar där..? Spöke
  • Anonym (88an)

Jag förmodar att det är så att du tar lånet via en mindre "stor" bank utifrån den höga räntan. Nu har jag läst dåligt, men 11% oavsett länets storlek är DYRT och rent av sagt idioti! 

Jag tycker mitt bolån är dyrt just nu, 4.11% (var 2.5% när vi köpte för 2.år sedan). Nä, jag skulle faktiskt funderat ut en bättre lösning.

1. Din nyblivna sambo tar HELA lånet och använder sin kontantinsats. Ni delar på boendekostnader.
    Det borde ge dig möjlighet att DESSUTOM spara någon tusing i månaden, som du sedan kan köpa in dig i lägenheten och få på papper att du ÄGER hälften! När du själv har sparat ihop kanske 100.000 kr kan du be om ett lån med betydligt bättre ränta! 

Ps.Vad är det som säger att ni inte gör SLUT om 15 månader. Kommer du ha råd att flytta till en "dyr" hyresrätt samt betala av ditt lån med 11% eller kommer det bli konkurs?

Svar på tråden Dyrt lån och bli sambo