Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-20 19:19:44 följande:
Ja, min hyresrätt, en trea är på 15.000kr (i det betalar jag också för vatten). Det är sådana priser här i ett vettigt område.
Den bostaden vi tänker köpa kostar 2,1 miljoner.
Avgiften till föreningen är cirka 7200kr.
Kontantinsatsen för mig blir cirka 157.000kr
Min pojkvän säger nu att jag kan låna en del av kontantinsatsen av honom, 70.000kr. Resten tar jag ett lån av banken, fick ränta på 9,30%.
Jag kommer betala tillbaka till honom och till banken samtidigt.
Jag jämför allt med vad jag står med idag och undrar, är det en bra affär nu då? Kommer jag klara det om jag idag faktiskt klarar 15.000kr (plus alla räkningar - cirka 22.000/månad) ?
Vad kan min månadskostnad bli? Jag vill verkligen bli sambo med min pojkvän och även komma ifrån min hyresrätt.
Mäklaren som säljer till oss sa att han aldrig sålt i det området där vi ska köpa såhär billigt. För ett par månader sen sålde han lägenheten ovan för 3 miljoner.
Någon som är bra på att räkna åt mig? Tacksamt
Ränta (4,5%, kanske kan du få billigare) på din del av lånet efter skatteavdrag: 3250 kr
Avgift till förening: 3600 kr
Ränta på privatlån efter skatteavdrag: 500 kr
Totalt blir det här 7350 kr i månaden i rena utgifter.
Sen ska du ammortera också. Det räknas normalt inte som utgift då det är en form av sparande, men det är ju en summa som man ska betala varje månad.
Ammortering 2% på bottenlånet: 1500 kr
Ammortering på privatlånet: 2500 kr
Ammortering på lånet från pojkvännen: 2000 kr
Totalt ammortering: 6000 kr.
Du får alltså en månadskostnad på 13250, så det blir lägre än vad du har idag. Då har jag räknat med att du betalar tillbaka hela privatlånet till banken och hela lånet till pojkvännen på tre år. Det är ju ganska kort tid, vilket kan vara skönt, men om det blir tajt för dig så kan du betala av de två lånen på fem år istället. Då blir det:
Ammortering privatlån: 1500 kr
Ammortering till pijkvännen: 1200 kr
Den totala månadskostnaden blir då istället 11500 kr.
Om vi bara tar hänsyn till hur mycket du får betala för bostadsrätten jämfört med hyresrätten så gör du en bra affär.
Jag skulle råda dig att boka en tid hos rådgivare på din bank innan du köper något så att ni verkligen kan gå igenom alla detaljer i dun ekonomi. Jätteviktigt att man har koll när man går in i en så stor affär som bostadsköp!