Vad hade ni tyckt om 5 barnsmamman slet med att bära tvätt i omgångar medan pappan satt och tittade på tv?
Och sedan kommenterade med jag sa ju du skulle ta vagnen.
Sann historia
Sann historia
Hon skulle tagit vagnen....
Skulle inte reagera så mycket på bara det, skulle jag veta att bara en sliter hela tiden och den andra inte hjälper till alls skulle jag reagera.
Vi har 4 barn och bor i lägenhet. Jag är den som kånkar tvätt till tvättstugan, som sliter med all tvätt jämt, min man sitter ofta och kollar på TV då. Men jag tycker inte synd om mig för det. För jag och mannen har energi olika tider på dygnet och gör lite olika saker.
Jag gör som mest sent på dagen (är piggast då), mannen gör mest tidigare på dagen då han är som piggast. Jag sköter tvätt alltid, lagar mest mat och plockar upp efter barnen. Medans min man alltid bär in det vi handlar, åker ut på ärenden, tar hand om disk, gör tråkiga saker som gör rent golvbrunnen, byter bajsblöjor.
Detta gör att medans den ena anstränger sig så kan den andra vila lite mellanåt.
Du/hon har valt det själv. Du/hon tillåter det.
Sann historia
Skulle aldrig skaffat 5 barn. Är väldigt mkt jobb. Man kan ju bli singel också och då måste man ta allt själv.
Men ja är man två så måste man hjälpas åt
Sann historia
Du skulle tagit vagnen!
Nej, men ärligt. Fem barn skulle jag bara ha under väldigt speciella omständigheter. Det ena är en mycket god ekonomi och det andra är en jämställd man.
Jag skulle absolut ha en tvättmaskin och torktumlare hemma, för jag antar att man måste köra minst en maskin om dagen.
Såg jag minsta tendenser som hos din man så skulle jag stänga barnfabriken för gott.
Många liknande trådar på FL, man upphör inte att förvånas över kvinnors benägenhet att vrida klockan tillbaka till sådär 1850, hundratals år innan man började tala om jämställdhet mellan könen. Hela denna utveckling, innebärande gemensamt ansvar för hemmet, tycks ha gått vissa kvinnor förbi. De tycks ha levt i en bubbla, omedvetna om världen runt omkring och de krav kvinnor börjat ställa på sina partners. Det som är märkligast av allt är att dessa kvinnor efter att ha fött ett halvt fotbollslag ungar plötsligt noterar att det är nog lite ojämlikt där hemma, männen ligger skönt avkopplade framför TV-apparaten medan de sliter, dygnet runt i princip, för att få tillvaron att funka. Då frågar jag: Hur kan det komma sig att dessa kvinnor inte märkt detta tidigare? Känner de inte sina makar? Är det kompletta främlingar som ligger där och snarkar i IKEA-soffan? Har de bara umgåtts i befruktningsögonblicket? Jag är enig med en annan skribent i tråden, kvinnor, skyller er själva! Varför accepterar ni en slavtillvaro?