• Anonym (Citronen)

Vad hade ni tyckt om 5 barnsmamman slet med att bära tvätt i omgångar medan pappan satt och tittade på tv?

Och sedan kommenterade med jag sa ju du skulle ta vagnen.

Sann historia

• Svar på tråden Vad hade ni tyckt om 5 barnsmamman slet med att bära tvätt i omgångar medan pappan satt och tittade på tv?
  • Anonym (Been there, done that)
    Anonym (Citronen) skrev 2024-08-26 17:29:50 följande:
    Mannen gör inget (har aldrig lagat mat, diskat etc)
    Är det en annan kvinna du är kränkt åt, eller är det du som är fembarnsmamman? Om det gäller en annan kvinna tänker jag att det inte är din ensak att sitta o ha en massa åsikter ? helt annan sak om det gällde en kvinna som du misstänkte blev misshandlad till exempel; då hade det varit helt rätt att lägga sig i. Om det däremot är dig det gäller beror mitt svar helt på varför du undrar/vad avsikten med tråden är.
    Dexter dot com skrev 2024-08-26 17:34:28 följande:
    Då tycker jag hon är korkad som både skaffat barn med honom och stannar i relationen.
    Varför det? Alltså, varför tycker du automatiskt det enbart utifrån den ytterst knapphändiga info vi fått?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (J) skrev 2024-08-26 17:34:54 följande:
    Tillåter man det så 
    Vi får väl anta att det är en vuxen man det handlar om med tanke på de fem ungarna.
    Alltså, vuxna människor bestämmer över sig själva.

Sen behöver ts inte acceptera det, hon är fri att lämna. Men "tillåter"???
  • Anonym (...)
    Han har aldrig lagat mat, diskat, gissar att du även tar allt ansvar för barnen? Varför har ni iså fall 5 stycken???!!!! 

Vår yngsta är 2 år, jag har alltid tagit alltid ansvar för att packa skötväskan, för ett par helger sen skulle vi iväg och maken frågade om allt var färdigt, jag kände då att vafan, varför är det här mitt ansvar hela tiden så gissa vad jag gjorde, jag öppnade munnen, jag sa att "vet du, du blir klar snabbare så när vi kommer hem ikväll så går vi igenom vad som bör finnas i väskan så kan du också hjälpa till med den biten, vi gick igenom allt tillsammans och nu kan han kolla väskan medan jag fixar det sista.... jag fattar att packa en skötväska och tvätta efter 7 personer inte är samma sak, det är ett exempel på hur kommunikation kan fungera
  • Aliona
    Då spelar en tvätt hit eller dit ingen skillnad. Problemet är att han tittar på tv när hon tvättar, utan att han aldrig gör nånting. 

Sen spelar inte heller antalet barn någon roll, att inte ta sin del av ansvaret är lika illa osvsett om man har fem, två eller inga barn. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Är du hemmafru? Jobbar han väldigt mycket?

Eller varför gör du allt och han inget?

Även om du är hemma på heltid och han försörjer er, borde han avlasta dig ibland.

Både jag och min man jobbar, alltså hjälps vi åt med hem och barn. Båda gör inte allt eller exakt lika mycket, men den totala arbetsbördan blir ungefär densamma.
  • lövet2
    Om han inte blivit bättre än så vid det här laget, då tycker jag du ska ge upp. Vad du ser är vad du får. Se över dina möjligheter och begär sedan skilsmässa.
  • Anonym (S)

Skulle inte reagera så mycket på bara det, skulle jag veta att bara en sliter hela tiden och den andra inte hjälper till alls skulle jag reagera. 

Vi har 4 barn och bor i lägenhet. Jag är den som kånkar tvätt till tvättstugan, som sliter med all tvätt jämt, min man sitter ofta och kollar på TV då. Men jag tycker inte synd om mig för det. För jag och mannen har energi olika tider på dygnet och gör lite olika saker. 

Jag gör som mest sent på dagen (är piggast då), mannen gör mest tidigare på dagen då han är som piggast. Jag sköter tvätt alltid, lagar mest mat och plockar upp efter barnen. Medans min man alltid bär in det vi handlar, åker ut på ärenden, tar hand om disk, gör tråkiga saker som gör rent golvbrunnen, byter bajsblöjor.

Detta gör att medans den ena anstränger sig så kan den andra vila lite mellanåt. 

• Anonym (Carinata)

Du/hon har valt det själv. Du/hon tillåter det. 

• Dexter dot com
    Anonym (Been there, done that) skrev 2024-08-26 17:42:14 följande:
    Varför det? Alltså, varför tycker du automatiskt det enbart utifrån den ytterst knapphändiga info vi fått?
    För att även om han gör annat så bör en normal 5barns far kunna/vilja laga mat åt sina barn och ta reda på köket efteråt.
  • baam77
    Anonym (Citronen) skrev 2024-08-26 17:11:53 följande:
    Vad hade ni tyckt om 5 barnsmamman slet med att bära tvätt i omgångar medan pappan satt och tittade på tv?

Sann historia

Det beror väl på? man måste ju se helhelheten
  • Anonym (G)

Skulle aldrig skaffat 5 barn. Är väldigt mkt jobb. Man kan ju bli singel också och då måste man ta allt själv.

Men ja är man två så måste man hjälpas åt

• Anonym (Ansvaret är hennes)
    Anonym (Citronen) skrev 2024-08-26 17:11:53 följande:

Sann historia

Vad vill du med tråden?

Få sympati som du sedan kan visa mannen; "titta här vad folk på Internet tycker om ditt beteende!"?

Jag tycker så här: mamman som satt sig i situationen är ansvarig för att göra något åt den om hon inte är nöjd med upplägget. Ursäkta men min tolerans för martyrer som gnäller på sin partner utan att göra något åt situationen är i botten efter överexponering.
    Dexter dot com skrev 2024-08-26 19:18:21 följande:
    För att även om han gör annat så bör en normal 5barns far kunna/vilja laga mat åt sina barn och ta reda på köket efteråt.
    Kunna - ja; vilja - varför det? Alltså, varför skulle det göra honom till en mindre bra man lr far bara för att han föredrar att bidra med andra saker? Så länge frun/mamman är nöjd med att själv ta hand om hemmet är allt väl ok?
  • Anonym (jag)

Du skulle tagit vagnen! 

Nej, men ärligt. Fem barn skulle jag bara ha under väldigt speciella omständigheter. Det ena är en mycket god ekonomi och det andra är en jämställd man. 

Jag skulle absolut ha en tvättmaskin och torktumlare hemma, för jag antar att man måste köra minst en maskin om dagen. 

Såg jag minsta tendenser som hos din man så skulle jag stänga barnfabriken för gott. 

• Goneril

Många liknande trådar på FL, man upphör inte att förvånas över kvinnors benägenhet att vrida klockan tillbaka till sådär 1850, hundratals år innan man började tala om jämställdhet mellan könen. Hela denna utveckling, innebärande gemensamt ansvar för hemmet, tycks ha gått vissa kvinnor förbi. De tycks ha levt i en bubbla, omedvetna om världen runt omkring och de krav kvinnor börjat ställa på sina partners.                                                                                                                 Det som är märkligast av allt är att dessa kvinnor efter att ha fött ett halvt fotbollslag ungar plötsligt noterar att det är nog lite ojämlikt där hemma, männen ligger skönt avkopplade framför TV-apparaten medan de sliter, dygnet runt i princip, för att få tillvaron att funka. Då frågar jag: Hur kan det komma sig att dessa kvinnor inte märkt detta tidigare? Känner de inte sina makar? Är det kompletta främlingar som ligger där och snarkar i IKEA-soffan? Har de bara umgåtts i befruktningsögonblicket? Jag är enig med en annan skribent i tråden, kvinnor, skyller er själva! Varför accepterar ni en slavtillvaro? 

Svar på tråden Vad hade ni tyckt om 5 barnsmamman slet med att bära tvätt i omgångar medan pappan satt och tittade på tv?