• ninen och J

    Detta med EC

    Jag är gravid och vi planerar att försöka med blöjfritt. jag håller gärna tyst om det då omgivningen verkar tycka att det är en fruktansvärt lustig ide och dömd att misslyckas. Min man däremot (som kom på iden först) pratar gärna om våra planer

    Är det verkligen så konstigt och omöjligt? Det verkar ju rätt logiskt tycker jag. Vad ska man säga till dom som inte tror det kommer funka? Inte för att det spelar så stor roll kanske vad andra tycker, jag vill väl mest har bekräftelse på att det går.

    Vad säger ni som planerade EC när ni var gravida. Gick det som ni hade tänkt er? Någon som misslyckats?

  • Svar på tråden Detta med EC
  • Slumraren

    Jag har ju som sagt inget barn att prova på än, men jag håller med om att det nog är föräldrarna som ska träna mest, d.v.s. det är föräldrarna som ska lära sig att vara observanta på barnets signaler. Föräldrarna tränas alltså att lägga märke till sitt barns behov och svara på signalerna. Först när föräldrarna lärt sig det och praktiserat det kan väl barnen inse kopplingen mellan att det känner sig nödigt, gnyr eller signalerar på annat sätt och blir erbjudet någon form av toa. Jag tycker inte alls att det är något fel med att föräldrarna tränas, det kan behövas.

    Jag kommer inte att följa teorin om att barnet ska vara helt medvetet om vad som sker innan det är bra att börja. Till en början är ju inte barnet heller medvetet om kopplingen mellan hungerkänsla, hungersignal genom gny eller gråt och att det får mat. Och jag tänker inte vänta med att mata tills barnet förstår kopplingen

    Det ska bli väldigt spännande att prova det här. Eftersom det är mitt första barn så har jag ju ingen aning om hur det kommer att gå, men jag försöker gå in med attityden att varje kissning eller bajsning som vi lyckas "fånga" är ett plus och varje kissning eller bajsning vi missar är en bagatell.

  • kixan

    Erita: "Barnet förvarnar inte (typ nu är det 10 minuter kvar) javisst faen låter dem, men det gör alla barn, det är rätt ansträngande för dem för att få ut bajs och kiss, dem låter också när dem ska fisa. Och dem kan inte hålla in det (nu är vi inte i närheten av en toa så du får faktiskt hålla dig)"
    Nja, du har faktiskt fel där. Freja (snart 10 månader) förvarnar oftast i god tid innan, alltså hon säger till när hon är nödig och går vi på toa då kissar hon, men kan vi inte precis på sekunden kan hon hålla sig ett bra tag till vi får tag på en toa. Jag vet inte hur länge hon skulle klara sig för jag vill inte låta henne behöva kissa ner sig i onödan, men ibland har det tagit iaf en kvart innan vi kunnat gå på toa och det har gått bra. Och nä, hon säger inte till när hon fiser..

  • Hildis

    kixan - säger Freja till på annat sätt nu jämfört med när hon var mindre? Hurdå? Mer "medvetet" nu?

    /Hildis/Marimba/Maria...

  • kixan

    Hildis: Ja, när hon var liten var det mer gnäll/skrik, nu är det mer subtilt liksom, hon brukar avbryta det hon pysslar med och komma till mig, ibland låter hon lite bekymrad, hajar jag inte då utan tar upp henne och försöker amma så biter hon mig och ålar omkring i famnen tills jag:
    a) förstår vad hon menar, eller
    b) fattar nada och släpper ner henne på golvet där antingen kissar 1 minut senare, ellerär missnöjd tills jag provar med toan.

  • Hildis

    Kixan - Det är ju nästan så att man framstår som en dålig förälder när man nu reggat sig nästan överallt... Hm... (Nå, han sover...)

  • Sara Helena

    Jag tycker att det funkar bra för oss, även om det blir många kissblöjor och en och annan bajsblöja varje dag. Jag tror att även om vi bara erbjuder potta några gånger per dag kommer B behålla och utveckla sin kroppsmedvetenhet och -kontroll. Hon förstår helt klart vad pottan är till för, så även om hon inte blir blöjfri än på länge kommer vi inte behöva lära henne hur man använder den. Vi sparar kanske lite jobb i framtiden på det....

  • mrln

    Måste säga att jag blev glad och väldigt inspirerad av denna tråd och vill gärna testa/pröva med min son. Han är nu snart 5 månader. Är jag för sent ute?
    Märker ju när det är dags för bajs, men kiss signalerna  är svårare, några tips hur man ska börja? 
    Och vad är bäst, börja med potta direkt eller hålla ovanför toaletten/handfat? 

    =) Tack på förhand!  

  • fågelungarna

    www.facebook.com/groups/267420253329718/

    ecsweden.se

    ecsimplified.com

    Mrin, kolla in sidorna ovan. Du är inte för sent ute, jag började inte förrän vid 7 mån med min etta. Hade henne helt blöjfri från 1 år, och så blev hon dag- och nattorr (dvs tog eget ansvar för att säga till) från 18-19 mån. En femmånaders har nog inga bekymmer att sitta på potta, men prova även att hålla över toa/handfat. Det kommer alltid tillfällen då man inte har tillgång till potta, så det är bra om barnet är flexibelt och vant vid olika ställen. Lycka till, man har allt att vinna och inget att förlora!

  • mrln

    Tack! Ska spana in på direkten Glad

    Förstår dock inte varför man inte hör mer om detta eller att fler kör blöjfritt. Ser ju på min lilla prins att han älskar att få av sig blöjan och kunna sprattla fritt! Glad 

Svar på tråden Detta med EC