• Anonym (Välja)

Partner eller barnen

Du får välja bo med din partner och träffa barnen bara på lov. ( tonåringar).partner INTE  flyttbar. 
    Eller bo nära barnen och träffa din partner ibland.
    Men risk att ni måste göra slut pg avstånd. 
    Vad väljer du ?

Jag jar de så nu.
    Barnen vill ha mamma tillbaka.
    Jag vill inte skiljas från min partner 

• Svar på tråden Partner eller barnen
  • SweeneyToad
    Anonym (Trx) skrev 2024-09-24 19:56:37 följande:
    Inte här kanske. Följde dock en sånhär tråd på Threads som var postad i Usa, och där valde skrämmande många partnern före barnen med hänvisning till Bibeln, att partnern går före barnen. Blev helt paff.

Som svar till ts: barnen, alltid barnen. Och min sambo skulle säga precis samma sak.
    Läste du Mias inlägg ordentlig?
    Mia skrev: 
    Ingen normal förälder väljer partner före barn.

Med betoning på NORMAL. 
    Om man väljer partnern före barnen pga vad som står i Bibeln, då är man inte normal. 
  • Jemp
    Anonym (Välja) skrev 2024-09-24 19:14:56 följande:
    Jag ser de såhär.
    Om jag är kvar här med honom så kan jag ha båda. Åker och träffar barnen på skollov.

Om jag flyttar till barnen är han borta helt allså ända sättet o ha båda är att va kvar.
    MEN
    Barnen vill ha mig nära helst bo hos mig varannan vecka. Dottern gråter o säger att hon mår dåligt av vad min kille gör mot mig. Hon vet en del för hon har varit hos mig och träffat honom, mer än vad sonen har.
    Hon hatar honom o då hatar han henne.  Hon aldrig välkommen o bo med mig enligt honom ändå är vi särbo. 

Jag har PTSD efter när dottern dog. Jag får hjälp nu. Samma kurator pratar jag med även när de gäller killen..

Nej. Då sviker du och skadar dina barn. Du kan inte heller ta ditt föräldraansvar till vardags, och det finns inga garantier för att puckot till karl skulle acceptera att du har kontakt med dem i längden eller är borta så mycket under loven. 

Dessutom bör du inte utsätta dig för mannen alls. 

• Anonym (Alltid barnen)
    Anonym (Välja) skrev 2024-09-24 19:14:56 följande:
    Jag ser de såhär.
    Om jag är kvar här med honom så kan jag ha båda. Åker och träffar barnen på skollov.

Om jag flyttar till barnen är han borta helt allså ända sättet o ha båda är att va kvar.
    MEN
    Barnen vill ha mig nära helst bo hos mig varannan vecka. Dottern gråter o säger att hon mår dåligt av vad min kille gör mot mig. Hon vet en del för hon har varit hos mig och träffat honom, mer än vad sonen har.
    Hon hatar honom o då hatar han henne.  Hon aldrig välkommen o bo med mig enligt honom ändå är vi särbo. 

Jag har PTSD efter när dottern dog. Jag får hjälp nu. Samma kurator pratar jag med även när de gäller killen..
    Nej, du kommer inte att kunna äta kakan och ha den kvar. Din dotter är vuxnare än dig trots att hon är ett barn! Det är klart att de vill ha sin mamma närmare. Din särbo styr vem som får vara/bo med dig och det är du ok med? När det handlar om ditt eget barn?! 

Du kommer aldrig att må bra så länge du har honom i ditt liv eftersom han spär på ditt dåliga mående med sina krav på dig. Att du får dåligt samvete över att vilja träffa dina barn. 

Men det spelar ingen roll vad vi säger, vare sig i denna tråd eller dina tidigare. Du vill inte lyssna utan fortsätter att tro att det är ok att välja sin partner framför sina barn. Att du kan ha både partner och barn i ditt liv trots att det inte fungerar i praktiken. 
  • Core

Jag förstår inte hur det ens är en fråga att fundera på? 

• Anonym (Trx)
    SweeneyToad skrev 2024-09-24 20:06:19 följande:
    Läste du Mias inlägg ordentlig?
    Mia skrev: 
    Ingen normal förälder väljer partner före barn.

Med betoning på NORMAL. 
    Om man väljer partnern före barnen pga vad som står i Bibeln, då är man inte normal. 
    Jodå. Läste. Tror nog inte du skulle se skillnad på dessa och andra föräldrar om ni bara sågs utan att du visste den åsikten.

Och det är ju olika livssyn. Jag tycker det är helt bisarrt att välja partnern före barnen oavsett, men vad som är normalt utgörs ju av vad som är normen 
  • Cathariiina
    Anonym (Trx) skrev 2024-09-24 19:56:37 följande:
    Inte här kanske. Följde dock en sånhär tråd på Threads som var postad i Usa, och där valde skrämmande många partnern före barnen med hänvisning till Bibeln, att partnern går före barnen. Blev helt paff.

Som svar till ts: barnen, alltid barnen. Och min sambo skulle säga precis samma sak.
    Vilket bibelställe hänvisade de till? För jag tror inte att det finns. Det måste vara något de har missuppfattat i så fall. Eller tolkar efter sin egen önskan om vad det ska stå där. Det man kan se i hela Bibeln, både GT och NT, är ju att barnen är väldigt kära för föräldrarna. 
  • Anonym (Välja)
    Anonym (Ring kvinnojouren!!) skrev 2024-09-24 19:48:37 följande:

Ring kvinnojouren..... 
    Du är nog så kallat medberoende....
    Du är oxå beroende av den kärlek o bekräftelse som din partner ger dig ibland.... 
    Han är den som bryter ned dig men samtidigt tror jag att han ger dig kärlek o bekräftelse o närhet ibland... Och eftersom du är dränerad o svältfödd så är du svag och kan inte bryta upp, det är som knark du behöver den närheten o bekräftelsen han ger dig när han är på det humöret....
    Hans mående är har blivit ditt mående, mår han bra mår du bra..... det ändå som blir viktigt är hans behov och hur han mår.... 
    Du är värdefull, du är viktig och du behöver ta hjälp för att kunna bryta med denna mannen.... Du klarar inte det själv att bryta upp om du säger att du är självmordsbenägen....
    Du är dina barns mamma ingen kan ersätta den platsen....Du är deras diamant!
    Du har dina barn tänk på dom, att dom vill se en stark och modig mamma.....
    Den här relationen kommer aldrig bli bättre bara sämre och sämre.... den är destruktiv.... 
    Det är jättesvårt att lämna, men kom ihåg du förtjänar bättre......
    Börja planera för en flykt, gör det utan att säga nånting...låtsas som att allt är bra.... Det kan vara väldigt farligt att göra slut, jag vill inte skrämma upp dig men faktum är att det finns dom som blivit dödade....personer som säger: om inte jag får henne ska ingen annan heller ha henne.... dom anser att dom äger personen.... dom kan inte acceptera att någon gör slut med dom.... Vissa både hotar och mutar.... men det handlar inte om kärlek....bara om ägande och kontroll...
    Du kan komma ut starkare och modigare ur detta! Fråga din bror om han kan hjälpa dig med boende, kanske kan bo hos honom till en början....

Han har "fäcktat" med armen mot mig när vi tjafsade jag var lugn i tjafset. Han frågade en fråga o jag svarade . Han blev arg på de svaret jag hade och jag va lugn. Han tittade bort så tog väldigt nätt på hans axel för få kontakt när vi pratade.  Då slog han bort mig arm
    En annan gång han var arg slog han mot bordet mittimott mig och armstödet på fåtöljen jag satt i. Då va han arg för jag ville flytta men har han kvar o besöka honom istället för besöka barnen. 
  • Mimosa86
    Anonym (Välja) skrev 2024-09-23 23:18:53 följande:
    Arbete bla. Och han har sin familj mamma plus syskon, där vi bor nu ( inga egna barn)  Så då blir han utan sin familj ist. 
    .. med andra ord så har han möjlighet att flytta (du har inte det pga av barnen) men han väljer att inte göra det Arbetet och mamma pappa är högre prio än dig.

En fundering, varför ska du ge upp dina barn när han uppenbarligen inte prioriterar dig lika högt?
  • Anonym (Kanske inte ett försvar men)
    Core skrev 2024-09-24 21:36:54 följande:

Jag förstår inte hur det ens är en fråga att fundera på? 

Man funderar så för att man fattar innerst inne att det här är en kass miljö för barn, och att de har de bättre hos sin pappa. Tvivlar på sin egna kapacitet som mamma för att man satt barnen i den sitsen.

Speciellt om deras far är en bra man, bra pappa men att relationen inte höll av andra anledningar. Då blir det lätt att fundera så som TS. Man tänker han (barnets pappa) får ta över helt enkelt, det blir bäst så för barnen så drabbar bara det här mig själv.
  • Cathariiina
    Anonym (Kanske inte ett försvar men) skrev 2024-09-24 23:11:46 följande:
    Man funderar så för att man fattar innerst inne att det här är en kass miljö för barn, och att de har de bättre hos sin pappa. Tvivlar på sin egna kapacitet som mamma för att man satt barnen i den sitsen.

Speciellt om deras far är en bra man, bra pappa men att relationen inte höll av andra anledningar. Då blir det lätt att fundera så som TS. Man tänker han (barnets pappa) får ta över helt enkelt, det blir bäst så för barnen så drabbar bara det här mig själv.
    Absolut om man vill rädda sina barn undan en farlig man, det fattar jag med. Men det verkar inte så på TS, det verkar som att hon vill vara med den farlige mannen helt enkelt. Att han är viktigare än barnen. Två väldigt skilda saker.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Välja) skrev 2024-09-24 14:29:36 följande:
    Han tycker jag ska lämna
     De tycker hela min familj även barnen.
    Vännen, du måste lämna. Detta är inte kärlek. En relation ska ge glädje, trygghet, omtanke och respekt. Och du mår piss. Du gjorde det innan och nu gör du det än mer.

Du kan bara läka genom att börja respektera och värdesätta digsjälv och omge dig med människor som älskar dig för den du (dina barn och familj). Att han försöker skärma av dig från dem visar att han är en riktigt störd jävel. allvarligt störd. För vilken normal människa utsätter sin partner för det??
  • Anonym (Ring kvinnojouren!!)

Hej, kan du inte bara slå en signal till kvinnojouren.....  våld är inte bara fysiskt....som att man slår i bordet eller fäktar med armen som du sa....
    Vet du att det brukar aldrig börja med fysisk våld.... det börjar oftast med kontroll och psykisk misshandel.... Vet du vad psykisk misshandel innebär.... 
    Det som du beskriver när han dikterar villkoren och bestämmer när ni ska ha kontakt och inte.... Han pendlar mellan att vara kall och varm.... avvisande och varm och vänlig....  Du skriver ju att ibland får du inte höra av dig på två veckor då ska han vara ifred.... .
    Alla fall är unika absolut men kvinnojouren kan hjälpa dig att se mönstren....
    Säg inte till dig själv att det kommer bli bättre eller att du inte förtjänar någon bättre..... Skäms inte för det du blir utsatt för, det är inte du som gör fel utan din partner....
    Men våga TA HJÄLP... du har säker blivit hjärntvättad av honom oxå eller? så att det som sker har blivit normaliserat....? Det är vanligt att det som sker blir vardag och du slutar reagera så starkt.... men va hade du sagt till en vän som hade en sån partner....?
    Jättebra att du skrivit här! Så klart du ska välja dina barn först! En normal man hade förstått det....man tar hänsyn till om en partner har barn. 

• Anonym (Mamma till 3)

Jag kommer alltid välja barnen framför min partner.
    Därför är jag särbo tills mina tonåringar vuxit ur boet.

• Anonym (Anna)

Du måste dumpa så du kan heala digsjälv. INGEN människa kan få dig hel förutom DU. Du kan inte välja att vara med någon annan förrän du valt digsjälv i första hand.

En trasig kvinna är en enorm magnet för toxiska män. Din beskrivning bekräftar bara den teorin. För din partner skulle aldrig gå in en relation med en kvinna som sätter gränser, vars värde är odiskutabelt, där han är villig att kompromissa för.

Du behöver bli den kvinnan. 

Han älskar inte dig.
    Men dina barn gör det- enormt. Välj dom

• Anonym (Välja)
    Anonym (Ring kvinnojouren!!) skrev 2024-09-25 11:17:30 följande:

Hej, kan du inte bara slå en signal till kvinnojouren.....  våld är inte bara fysiskt....som att man slår i bordet eller fäktar med armen som du sa....
    Vet du att det brukar aldrig börja med fysisk våld.... det börjar oftast med kontroll och psykisk misshandel.... Vet du vad psykisk misshandel innebär.... 
    Det som du beskriver när han dikterar villkoren och bestämmer när ni ska ha kontakt och inte.... Han pendlar mellan att vara kall och varm.... avvisande och varm och vänlig....  Du skriver ju att ibland får du inte höra av dig på två veckor då ska han vara ifred.... .
    Alla fall är unika absolut men kvinnojouren kan hjälpa dig att se mönstren....
    Säg inte till dig själv att det kommer bli bättre eller att du inte förtjänar någon bättre..... Skäms inte för det du blir utsatt för, det är inte du som gör fel utan din partner....
    Men våga TA HJÄLP... du har säker blivit hjärntvättad av honom oxå eller? så att det som sker har blivit normaliserat....? Det är vanligt att det som sker blir vardag och du slutar reagera så starkt.... men va hade du sagt till en vän som hade en sån partner....?
    Jättebra att du skrivit här! Så klart du ska välja dina barn först! En normal man hade förstått det....man tar hänsyn till om en partner har barn. 

Tog ditt råd o ringde till kvinnojouren. 
  • Anonym (hej)
    Anonym (Välja) skrev 2024-09-25 13:49:05 följande:
    Heja dej! Hoppas du tar dig bort från denna man och mår bättre snart.
  • Anonym (Ring kvinnojouren!!)

Bra jobbat! Ett steg på vägen! Lycka till! 

• Anonym (Klara)
    Anonym (Välja) skrev 2024-09-25 13:49:05 följande:

Å vad glad jag blir! Skitbra jobbat!

Ta dig en funderare och ring dem igen om inte alltför länge. 

Svar på tråden Partner eller barnen