• Anonym (///)

För gamla pojkar/flickor i fel omklädningsrum - hur är det med sånt?

Är jag den enda som sett liiiite för gamla barn byta om i det motsatta könets omklädningsrum? Jag har sett individer som uppskattningsvis är i 10 års åldern byta om och duscha nakna i fel omklädningsrum tillsammans med sin förälder. Som obehindrat och ogenerat går runt där som om det var i deras egna omklädningsrum de befann sig. 

Har du några erfarenheter kring det? Är du förälder till ett sånt barn? Har du själv varit ett sånt barn som befunnit dig i fel omklädningsrum eller har du precis som mig varit utomstående "anonym" och bevittnat detta fenomen? Vad tycker ni om detta?
    Hade varit intressant att höra och förstå hur vanligt detta fenomen faktiskt är. 

Jag menar inte att kasta skit på någon. Jag menar inte ens att säga att det ena är rätt eller fel. Jag vill höra båda sidor och diskutera ämnet. För det finns många åsikter kring det. En del tycker det är jätte fel medans andra tycker att det är fullt naturligt och att man kanske inte behöver göra en så stor grej av det. 

• Svar på tråden För gamla pojkar/flickor i fel omklädningsrum - hur är det med sånt?
  • Anonym (r)

Hittade inte den senaste långa tråden (oh FL...) men några andra på ämnet. Antar att du har tråkigt om du vill dra igång detta.

www.familjeliv.se/forum/thread/72689860-hur-lange-anser-ni-att-pojkar-far-folja-med-in-i-damernas-omkladningsrum/68

www.familjeliv.se/forum/thread/76022990-11-arigafor-gamla-barn-i-fel-omkladningsrum-din-asikt/11

www.familjeliv.se/forum/thread/76979448-8-aring-byta-om-ensam/8

www.familjeliv.se/forum/thread/68232679-rimligt-att-en-frisk-9-arig-pojke-foljer-med-mamman-till-omkladningsrummet-pa-offentlligt-badhus/203

www.familjeliv.se/forum/thread/79148171-vid-vilken-alder-bor-pojkar-inte-folja-med-in-pa-damernas/3

www.familjeliv.se/forum/thread/78204645-ar-det-ok-med-en-6-arig-pojke-i-damernas-omkladningsrum/11

www.familjeliv.se/forum/thread/71426556-stora-pojkar-i-tjejernas-omkladningsrum/4

• Anonym (ibland)

Det händer ibland på "mitt" badhus. Samma ungefär 7-10 barn, och jag är bekant med dem alla/de familjerna på någon nivå. Dessa barn har några saker gemensamt. De 1) ser äldre ut än de är, pga längd/storlek, 2) har funkitonsnedsättningar, eller 3) är av någon annan anledning otrygga.

Så jag dömer inte, och jag bryr mig inte. Jag är inte pryd.

• Anonym (///)
    Jag vet att de trådarna finns. Och jag kan direkt svara dig på varför jag inte använder de eller hur denna skiljer sig. 

För det första riktar inte denna in sig bara på pojkar eller utgår från pojkar utan båda könen. 

För det andra utgår inte denna tråd från någon specifik händelse där vi ska diskutera händelsen i sig utan prata om ämnet i stort. Tråden utgår från era erfarenheter och inte min specifika händelse. 
  • Anonym (///)
    Anonym (ibland) skrev 2024-10-04 23:02:14 följande:

Det händer ibland på "mitt" badhus. Samma ungefär 7-10 barn, och jag är bekant med dem alla/de familjerna på någon nivå. Dessa barn har några saker gemensamt. De 1) ser äldre ut än de är, pga längd/storlek, 2) har funkitonsnedsättningar, eller 3) är av någon annan anledning otrygga.

Så jag dömer inte, och jag bryr mig inte. Jag är inte pryd.

Du ja, men då antar jag att du är vuxen. Men hur reagerar andra barn då? 
  • Anonym (r)

Det var ett axplock av alla trådar, inte noggrant utvalda. Vi kan konstatera att det är vanligt att folk undrar över just vilka åldrar som är lämpliga och har stött på någon som de upplever är på fel plats.

• Anonym (ibland)
    Anonym (///) skrev 2024-10-04 23:06:25 följande:
    Du ja, men då antar jag att du är vuxen. Men hur reagerar andra barn då? 
    Barn dömer ännu mindre än vuxna. Det är väl allmänt känt?
  • Anonym (4)
    Anonym (ibland) skrev 2024-10-04 23:11:51 följande:
    Barn dömer ännu mindre än vuxna. Det är väl allmänt känt?
    Ibland är det tvärt om.
  • Anonym (///)
    Anonym (4) skrev 2024-10-04 23:49:00 följande:
    Ibland är det tvärt om.
    De brukar ju i alla fall  vara mer obekväma med att vara nakna inför andra, speciellt motsatta könet. 
  • Anonym

Inte ok
    Inte kul för barnen i den åldern. I skolan är det separata omklädningsrum i den åldern.
    Finns de som börjar menstruera och kommit in i puberteten i den åldern och är inte roade av jämnåriga av motsatt kön i duschen
    Hör av dig till badhuset och hör vilka regler de har. Många har regler from skolåldern.
    I så fall påtala varje gång du ser.

Det är inte att visa hänsyn att strunta i att det finns fler i omklädningsrummet. Egoism.

• Anonym (///)
    Anonym skrev 2024-10-05 18:19:11 följande:

Inte ok
    Inte kul för barnen i den åldern. I skolan är det separata omklädningsrum i den åldern.
    Finns de som börjar menstruera och kommit in i puberteten i den åldern och är inte roade av jämnåriga av motsatt kön i duschen
    Hör av dig till badhuset och hör vilka regler de har. Många har regler from skolåldern.
    I så fall påtala varje gång du ser.

Det är inte att visa hänsyn att strunta i att det finns fler i omklädningsrummet. Egoism.

Hur vanligt är det då? Har du själv någon erfarenhet från den här frågan? 
  • Anonym (Min erfarenhet)

Min son har alltid sett äldre ut än vad han är för han är längre och dessutom grovt byggd. Inte tjock utan grov i kombination med lång. Vi blev ifrågasatta på en resa redan när han var 1,5 år och han hade badblöja. Regeln på resorten var att de under 2 år skulle ha badblöja. Andra föräldrar ifrågasatte varför han fortfarande hade badblöja för de trodde att han var runt 4.

Problemet har för oss varit att han inte velat gå på damernas sedan han var ca 4,5 år p g a diverse kommentarer. Vilket begränsat oss i hans siminlärning då pappan haft begränsade möjligheter att följa med. Att låta en 4-5 åring gå själv på herrarnas fungerar inte.  Regeln i vårt badhus är att man får gå med på både damernas och herrarnas t o m 8 år. Dock tror jag att de flesta 7-8 åringar inte vill möta sina klasskamrater av motsatt kön i samma omklädningsrum, så det är väl schysst som förälder att bespara dem detta.

Min son är snart 8 så det skulle rent regelmässigt varit ok att ta med honom på damernas dock tror jag de flesta skulle uppfatta honom som 9-10 rent storleksmässigt. 

Det hade varit skönt om fler badhus haft familjeomklädningsrum där man kan mixa könen men med låsbara omklädningshytter. Till exempel finns detta i Experium i Sälen, jag tycker det är väldigt bra. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden För gamla pojkar/flickor i fel omklädningsrum - hur är det med sånt?