• Anonym (Nojjig mamma)

8 åring byta om ensam?

Undrar om en sak. Var på badhuset idag med mina barn en tjej på 13 och en kille på 8 år. Blev först stoppade i entrén då sonen skulle följa in mig på tjejernas sida. Efter lite fjäskande fick sonen byta om med mig i källar omklädningsrummet istället för det allmänna på ovan plan.

Väl i badhuset insåg jag snabbt att majoriteten badgäster var utländska män, både med och utan barn. För en nojjig mamma som tyvärr (genom media och egna erfarenheter) har lite förut fattade meningar känns det inte säkert att låta sonen byta om ensam på herrarnas omklädningsrum. Och nästa gång tror jag inte att han får följa med mig längre in på tjejernas. Hur hade ni gjort för framtida besök om man inte får med sig sonens pappa som sällskap?

• Svar på tråden 8 åring byta om ensam?
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-18 17:23:04 följande:

My god. Pojkarna i kill omklädningsrummet då där pappan tar med sig dotter. De är små och om inte en massa hysteriskt nojig vuxna för över sånt här är det sällan ert problem. När mina föräldrar var små på 40 talet badade ungarna nakna i sjön i den åldern .

När jag var liten på 70 talet hade vi gemensamt omklädningsrumm på badet upp till vi gick i trean .

Nej, visst, det är precis samma problem om pojkar känner sig obekväma av att flickor är inne på herrarnas. Men av någon anledning brukar sällan åttaåriga tjejer behöva följa med pappa till omklädningsrummet, antingen för att de själva inte vill eller för att de anses vara tillräckligt stora (eller att föräldrarna tycker att de inte skall vara inne på herrarnas).

Har aldrig hört om åtta-tioåriga tjejer som följer pappa till herrarnas men åtskilliga killar som inte klarar sig själva utan måste följa med mamma.

Grejen är den att tjejerna utvecklas kroppsligt tidigare och därför kan känna sig obekväma inför andra jämnåriga pojkar. Dessutom är det inte ovanligt att de där snälla mammaspojkarna är de som sedan kastar kommentarer efter tjejerna i korridorerna i skolan, men det är klart det skulle ju många pojkmammor aldrig vilja kännas vid...

Det går att förfasa sig hur mycket som helst över hur förändringen i synen på kroppar förändrats sedan 40-talet, men att kräva av åttaåringar att de skall klä skott för det bara för att en del föräldrar tycker att deras pojkar är viktigare än andras flickor är rent förkastligt och handlar bara om att en är för egoistisk för att sätta sig in i någon annans situation.

Och du skriver att det är "sällan" ett problem om inte föräldrar fört över sina åsikter. Men de gånger då det faktiskt inte handlar om föräldrars påverkan då? Är de flickorna fortfarande mindre viktiga än dina stackars sköra söner?

/Moa, mamma till en pojke och en flicka
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-18 17:38:28 följande:

Det är ett gytter av omklädningsrum helt enkelt.

Jag tror absolut att de kommer klara att gå själva innan de fyller 12 år. Men nu är de 8 år och går med mig om inte pappa är med. Helt ok och det är flera pojkar i den åldern där inne. På herrarnas finns det förövrigt flickor som är där med sina pappor också

Men om ditt argument för att ta med dig dina söner in på damernas är för att de inte får vistas på badhuset själva innan 12 år pga badhusets regler måste den regeln ju gälla även när dina pojkar är 11 år?
  • modsey
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-18 17:42:13 följande:

Nej, visst, det är precis samma problem om pojkar känner sig obekväma av att flickor är inne på herrarnas. Men av någon anledning brukar sällan åttaåriga tjejer behöva följa med pappa till omklädningsrummet, antingen för att de själva inte vill eller för att de anses vara tillräckligt stora (eller att föräldrarna tycker att de inte skall vara inne på herrarnas).

Har aldrig hört om åtta-tioåriga tjejer som följer pappa till herrarnas men åtskilliga killar som inte klarar sig själva utan måste följa med mamma.

Grejen är den att tjejerna utvecklas kroppsligt tidigare och därför kan känna sig obekväma inför andra jämnåriga pojkar. Dessutom är det inte ovanligt att de där snälla mammaspojkarna är de som sedan kastar kommentarer efter tjejerna i korridorerna i skolan, men det är klart det skulle ju många pojkmammor aldrig vilja kännas vid...

Det går att förfasa sig hur mycket som helst över hur förändringen i synen på kroppar förändrats sedan 40-talet, men att kräva av åttaåringar att de skall klä skott för det bara för att en del föräldrar tycker att deras pojkar är viktigare än andras flickor är rent förkastligt och handlar bara om att en är för egoistisk för att sätta sig in i någon annans situation.

Och du skriver att det är "sällan" ett problem om inte föräldrar fört över sina åsikter. Men de gånger då det faktiskt inte handlar om föräldrars påverkan då? Är de flickorna fortfarande mindre viktiga än dina stackars sköra söner?

/Moa, mamma till en pojke och en flicka

Du Moa. Jag har aldrig sagt att någon är mer eller mindre viktigt. Det där med mina stackars sköra söner blir bara fånigt. De är inte ett dugg sköra. Jag har sagt att på vårt badhus är det ok och tillåtet att man är i fel omklädningsrum. Det är också stor skillnad på att vara 8 år också mot 10. De kommer helt klart fasas in i att ta det stora kill omklädningsrummet själva innan de fyllt 10 år.

För övrigt har jag också en dotter som bytt om på damernas med mig då pojkar på 7-8 år varit där. Jisses ingen big deal !

// pojk o flickmamma
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-18 17:48:42 följande:

Du Moa. Jag har aldrig sagt att någon är mer eller mindre viktigt. Det där med mina stackars sköra söner blir bara fånigt. De är inte ett dugg sköra. Jag har sagt att på vårt badhus är det ok och tillåtet att man är i fel omklädningsrum. Det är också stor skillnad på att vara 8 år också mot 10. De kommer helt klart fasas in i att ta det stora kill omklädningsrummet själva innan de fyllt 10 år.

För övrigt har jag också en dotter som bytt om på damernas med mig då pojkar på 7-8 år varit där. Jisses ingen big deal !

// pojk o flickmamma

Nej, du har kanske inte sagt att någon är mer eller vindare viktig, men ditt sätt att förringa att det skulle kunna vara ett problem för jämnåriga flickor att åtta-tioåriga pojkar vistas i damernas omklädningsrum vittnar inte direkt om att du tycker att hänsyn skall tas till deras känslor och åsikter.

Min dotters klasskompis på nio år (tidigt utvecklad) fick höra en hel del kommentarer om sin kropp av ett år yngre pojkar på fritids som inte "klarade att byta om själva" på badhuset enligt deras mödrar. Självklart tog fritidspersonalen tag i det, men hur trygg tror du att den tjejen känner sig när hon skall till badhuset? Men det är ju "ingen big deal" att småtjejer redan från lågstadieåren får lära sig att de blir bedömda och skamstämplade för sina kroppar.

Så, då är det alltså inte för att badhusets regler säger att dina pojkar inte FÅR vistas själva på herrarnas som du tar med dig dom in på damernas, utan att du sätter din och dina söners bekvämlighet framför andras.
  • modsey
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-18 18:05:57 följande:

Nej, du har kanske inte sagt att någon är mer eller vindare viktig, men ditt sätt att förringa att det skulle kunna vara ett problem för jämnåriga flickor att åtta-tioåriga pojkar vistas i damernas omklädningsrum vittnar inte direkt om att du tycker att hänsyn skall tas till deras känslor och åsikter.

Min dotters klasskompis på nio år (tidigt utvecklad) fick höra en hel del kommentarer om sin kropp av ett år yngre pojkar på fritids som inte "klarade att byta om själva" på badhuset enligt deras mödrar. Självklart tog fritidspersonalen tag i det, men hur trygg tror du att den tjejen känner sig när hon skall till badhuset? Men det är ju "ingen big deal" att småtjejer redan från lågstadieåren får lära sig att de blir bedömda och skamstämplade för sina kroppar.

Så, då är det alltså inte för att badhusets regler säger att dina pojkar inte FÅR vistas själva på herrarnas som du tar med dig dom in på damernas, utan att du sätter din och dina söners bekvämlighet framför andras.

Bekvämlighet?

Vet du det står att föräldrar ansvarar för sina barn när de är där. Och det är det jag gör då det inte fungerar säkert om de är själva i killarnas. Självklart tränar vi dem att göra det. På det lilla badhuset där vi bor fixar det de själva galant sen drygt ett år tillbaka.

Det du tar upp om att säga saker som skedde med din kompis är såklart aldrig ok. Men grundprolemet är ju liksom inte omklädningsrum där.
  • Connie07

Det är ju inte alla tjejer och kvinnor som känner sig bekväma att pojkar kommer till duschen och omklädningsrummet.Vissa vill inte visa sig nakna-av integritet.Respekt.

• Anonym (A)

Eriksdalsbadet är ett stort bad med många bassänger. I äventyrsbassängen ser man inte alla delar. Hopplöst om man tappar bort ett barn.

Tror det finns ett flickomklädningsrum intill damonklädningsrummet, så då kan flickorna gå dit med sina mammor om de inte vill riskera att råka på småkillar.

Med tanke på att jag vet att det förekommit övergrepp även på herrarnas får min son inte byta om själv där.

• modsey
    Connie07 skrev 2016-09-18 18:21:48 följande:

Det är ju inte alla tjejer och kvinnor som känner sig bekväma att pojkar kommer till duschen och omklädningsrummet.Vissa vill inte visa sig nakna-av integritet.Respekt.

Är man kvinna o blir obekväm av att en 8 årig pojke ser en naken...då är det kvinnan som äger problemet.

Jag jobbar i bland idellt med flyktingar och diverse aktiviteter. Några kvinnor sa att de inte kunde bada om det fanns pojkar över 4 år. ..I bassängen. Ja tråkigt såklart men inte tusan kunde vi gå med på att porta 4 åringar på den här aktiviteten.
  • Connie07
    modsey skrev 2016-09-18 18:30:17 följande:

Är man kvinna o blir obekväm av att en 8 årig pojke ser en naken...då är det kvinnan som äger problemet.

Jag jobbar i bland idellt med flyktingar och diverse aktiviteter. Några kvinnor sa att de inte kunde bada om det fanns pojkar över 4 år. ..I bassängen. Ja tråkigt såklart men inte tusan kunde vi gå med på att porta 4 åringar på den här aktiviteten.

Och varför ska en pojke se mig naken om jag vill inte det?Är det inte min kropp det handlar om?Eller tar du stolt dina söner närmare 10 år till duschen med massa nakna damer ?
  • Harvester

Ni som säger att de ska byta om på en toalett, hur tänker ni? Är ni de äckliga människor som inte duschar innan ni går i poolen? Usch!

Svar på tråden 8 åring byta om ensam?